Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  svårt att värma upp acku-tankarna...  (läst 23461 gånger)

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: svårt att värma upp acku-tankarna...
« Svar #20 skrivet: 04 dec-10 kl 16:29 »
Albinpannan, visst är det en så'n där som har omvänd förbränning?

Tänkte bara om det där övre spjället ställts om ordentligt efter att elden kommit igång? Om det inte stängs så går ju rökgaserna genvägen förbi större delen av värmeväxlardelen.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

KjellX

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 04 dec-10 kl 18:33 »
Andersuppåner, jag fattar inte riktigt hur du menar. Om returvattnet till pannan e kallt, så måste ju åxo de sista elementen vara bra kalla?
Nu har jag ingen tank och en liten panna, vattenmängden är 210 liter, men jag har jämn o fin värme i kåken då returvattnet är bara något svalare än vattnet som går ut i stammarna. Ut 40-50 grader, och returen 30-40 grader ungefär.
Är det annorlunda om man har acctankar? Och kanske då om man kör ut värmevattnet från tank o inte panna?

Elda vill jag mena att jag kan, men att köra runt vattnet på effektivast sätt, där har jag en nog en del att lära :P

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #22 skrivet: 04 dec-10 kl 19:07 »
Om man har ett tvåkrets - system (tvårörs/dubbelslinga) så har man ett rör med varmt fram-vatten och ett rör med kallt returvatten. två rör, alltså. Det innebär att vattnet delas upp och passerar genom elementen bara en gång. Man kan se det lite som en paralell-koppling.

I ett tvåkrets-system så bör man balansera sina element så att de alla kyler vattnet lika mycket. Så att det blir kallt vatten i returen. Ett tvåkretssystem är bättre och effektivare men dyrare. Jag utgick i min tidigare text från att det handlade om ett tvåkrets-system. Men det är ju inte säkert att det är så ...

Effektivare för att man typiskt kan använda sig av värmen i ackumulatorn bättre, kyla den mer, och även ha lite mindre/färre element.

Om man har ett enkrets - system (ettrörs/enkelslinga) så har man istället ett enda rör som går runt. Typiskt har man även en bypass så att allt vatten inte behöver gå genom varenda element. Precis som du säger så blir vattnet ju då kallare ju längre runt i slingan man kommer. Men det man kan göra är att balansera bypassen så att värmen blir hyfsat balanserad i alla fall. Och sedan se till att de sista elementen är i utrymmen som man inte vill ha lika varma som andra. Hallen och sovrummet. Ett annat knep för att få jämn värme i ett enkretssystem är att köra cirkpumpen på rätt högt varv och shunta ner ordentligt. Ett enkretsssystem är billigare och enklare att dra in.

Oavsett vilket så har du mycket att vinna på att balansera elementen.

Om du inte har någon ackumulator så finns det inte speciellt mycket att vinna på att få låg returtemperatur. Då är det nog bättre att köra upp cirkpumpen på rätt högt varv och sedan shunta så att det blir lagom varmt, men inte mer. Då får man jämn värme över hela huset.
« Senast ändrad: 04 dec-10 kl 19:29 av sɹǝpuɐ »

johena

• Dalarna
« Svar #23 skrivet: 06 dec-10 kl 15:12 »
Hur balanserar man elementen?

Har nu iakttagit systemet noggrant några dagar, och slutsatsen är att det är shunten som inte riktigt gör sitt jobb. Vred som sagt ner utvärmen till både 50 och 40 grader, men den går inte under 60. Givaren på övervåningen verkar göra varken från eller till när man ställer in den.
Resultatet blir alltså att jag gör 2-3 inlägg, och det mesta av värmen går ut i elementen. Det ger en innertemperatur på 23-24 grader innan det är färdigt, vilket jag tycker är olidligt. Jag skulle vilja hålla runt 18-20 grader, svalare på natten. Då skulle det ju bli verkligt ekonomiskt, som det är nu är det mindre ekonomiskt än innan vi satte in tankar! Helt bakvänt.
Visst går det värme in i tankarna också, men om jag eldat fram till 22-tiden, de står på 80 grader upptill (40 nere), så är de ändå nere på dryga 40 grader upptill också kl. 7 morgonen därpå.
Vad troir ni kan felas shuntmotoriken?
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

Existens?

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 06 dec-10 kl 15:47 »
Jag undrar om du inte har en vanlig felkoppling. Den är jättevanlig och innebär att actankarna bara är inkopplade som ett extra element, för att få mer vatten att värma och därmed få det att räcka lite längre. De gamla shuntarna brukar inte vara speciellt effektiva på att dela vattnet. Så det blir lika varmt överallt, vilket ger då ett stekhett hus på kvällen, och kyligt på morgonen.

I ett riktigt kopplat system är det två kretsar vatten.

En krets går bara mellan pannan och acc-tankarna, man eldar alltså upp tankarna direkt från pannan, till 90 grader eller vad man nu vill.

Den andra kretsen går mellan acctankarna och elementen och där styr man då så man tar ut ca 40 grader till elementen. Returvattnet från elementen går in i en shunt som blandar i lite nytt varmvatten från tanken och skickar ut det igen som 40-gradigt.

På detta viset så har man alltid en ljummen temp i elementen, även om det är 90 grader i tanken, och man hushåller därmed med varmvattnet på ett helt annat sätt, och får en jämn temperatur i huset.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #25 skrivet: 06 dec-10 kl 16:01 »
Här är en skiss på hur en "normal" installation ser ut:

L = Laddomat (pump och shunt för pannan)
C = Cirkulationspump
S = Shunt för elementen

Siffrorna är exempel på temperaturer.

Fyrkantiga burken till vänster är pannan, över pannan expansionskärlet, i mitten ackumulatorn, till höger ett element. Tapp-varmvatten finns inte med på bilden.

Du kan läsa mer här:

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=84767.msg720289#msg720289

johena

• Dalarna
« Svar #26 skrivet: 06 dec-10 kl 17:59 »
Detta är sprillans nya grejer, alltihop utom panna och radiatorer. Men kan det vara installatören som gjort fel menar du?

Jag undrar om du inte har en vanlig felkoppling. Den är jättevanlig och innebär att actankarna bara är inkopplade som ett extra element, för att få mer vatten att värma och därmed få det att räcka lite längre. De gamla shuntarna brukar inte vara speciellt effektiva på att dela vattnet. Så det blir lika varmt överallt, vilket ger då ett stekhett hus på kvällen, och kyligt på morgonen.

I ett riktigt kopplat system är det två kretsar vatten.

En krets går bara mellan pannan och acc-tankarna, man eldar alltså upp tankarna direkt från pannan, till 90 grader eller vad man nu vill.

Den andra kretsen går mellan acctankarna och elementen och där styr man då så man tar ut ca 40 grader till elementen. Returvattnet från elementen går in i en shunt som blandar i lite nytt varmvatten från tanken och skickar ut det igen som 40-gradigt.

På detta viset så har man alltid en ljummen temp i elementen, även om det är 90 grader i tanken, och man hushåller därmed med varmvattnet på ett helt annat sätt, och får en jämn temperatur i huset.
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

anders50

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 06 dec-10 kl 20:32 »
johena.

Svårt att hjälpa dig när man inte kan se din anläggning. Om jag vore som du så skulle jag be en annan rörmokare än den som installerade tankarna, att titta på hur det är gjort.
Det finns bra beskrivningar på nätet på hur ledningarna ska dras till tankarna, misstänker att det är fel någonstans.

Existens?

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 07 dec-10 kl 06:53 »
Detta är sprillans nya grejer, alltihop utom panna och radiatorer. Men kan det vara installatören som gjort fel menar du?

Dom gjorde fel här, så det kan de absolut göra. Därmed inte sagt att det är fel hos dig, men det låter så tycker jag.
Felvarianten, eller snikvarianten rättare sagt, är den enklare och billigare metoden.

nordtravare

• Medelpad
« Svar #29 skrivet: 07 dec-10 kl 07:13 »
Lite funderingar ,om systemet släpper upp all värme till elementen blir det ju inget över till tanken sen blir det ju även ganska    varmt vatten i retur .prova att ställ ner elementen på elementkranarna och se vad som händer.

johena

• Dalarna
« Svar #30 skrivet: 07 dec-10 kl 09:45 »
vreden på elementen går inte att ställa. gammalt system...
jag är jätteglad över alla svar jag fått, att ni tagit er tid att hjälpa mig i mina funderingar! vi ska absolut kolla med en annan rörmokare vad den tror.

anders50

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 07 dec-10 kl 13:41 »
vreden på elementen går inte att ställa. gammalt system...
jag är jätteglad över alla svar jag fått, att ni tagit er tid att hjälpa mig i mina funderingar! vi ska absolut kolla med en annan rörmokare vad den tror.
Sådana vred har jag också.   :)   Vore kul att få veta vad som var fel, när ni har löst det hela.

jd6630

• Skåne
« Svar #32 skrivet: 08 dec-10 kl 04:04 »
alltså, ja har en cirk pump mellan stigaren o reyuren för o blanda varmt o kallt, en acc tank på 60kbm o en cirk pump som pumpar runt vattnet i den tanken, har övertrycksystem så kör ut 120gradigt vatten i kulverten med 8bars tryck, men prinsipen bör va de samma, inget kallt vatten i pannan utan de blandas innan,inte i pannan o inte i tanken utan på rören mellan stigare o retur. tror inte nån av er har förbränning upp mot 2000grader, vattenmantlad härd o tappvarmvatten från koppar rör viade runt rökröret direkt efter röksugen. ja kan ta ut 270gr vatten med 16 bars tryck o ca 150 li i min, lämpligt till tvättning av maskiner.
Allt går,de omöjliga tar bara lite längre tid.
kör farmal A ih 434 ih 674 cih 6130 o klart jd6630
jord o skog me odling o vedhandel

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #33 skrivet: 08 dec-10 kl 06:02 »
OK!

Du menar att du har motsvarigheten till en laddomat. Ja, det är bra att ha, för att slippa trycka in kallt vatten i pannan.

http://www.termoventiler.se/media/upload/Laddomat_21.swf

anders50

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 08 dec-10 kl 10:56 »
alltså, ja har en cirk pump mellan stigaren o reyuren för o blanda varmt o kallt, en acc tank på 60kbm o en cirk pump som pumpar runt vattnet i den tanken, har övertrycksystem så kör ut 120gradigt vatten i kulverten med 8bars tryck, men prinsipen bör va de samma, inget kallt vatten i pannan utan de blandas innan,inte i pannan o inte i tanken utan på rören mellan stigare o retur. tror inte nån av er har förbränning upp mot 2000grader, vattenmantlad härd o tappvarmvatten från koppar rör viade runt rökröret direkt efter röksugen. ja kan ta ut 270gr vatten med 16 bars tryck o ca 150 li i min, lämpligt till tvättning av maskiner.
60 kbm accu tank och 270 grader varmvatten.....vilken anläggning! Och 2000 grader....risk för härdsmälta!   ;D

Existens?

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 08 dec-10 kl 11:51 »
60 kbm accu tank och 270 grader varmvatten.....vilken anläggning! Och 2000 grader....risk för härdsmälta!   ;D

Ja..det måtte vara en av dom som står still just nu, och ger oss så högt elpris :)

anders50

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 08 dec-10 kl 17:25 »
Ja..det måtte vara en av dom som står still just nu, och ger oss så högt elpris :)
;D    ;D

johena

• Dalarna
« Svar #37 skrivet: 08 dec-10 kl 18:02 »
 ;D

jd6630

• Skåne
« Svar #38 skrivet: 10 dec-10 kl 03:08 »
nejdå de e ingen risk för härdsmälta, vatten mantlad härd och en panna byggd för det. den står inte still utan värmer på för fullt just nu, har mycket att värma upp själv dessutom är 5 grannar inkopplade på det så totalt värmer jag upp 1,3milj kbm luft, har själv stora hus o verkstäder att värma dessutom tokar jag just nu spannmål en runda till före levernas
Allt går,de omöjliga tar bara lite längre tid.
kör farmal A ih 434 ih 674 cih 6130 o klart jd6630
jord o skog me odling o vedhandel

johena

• Dalarna
« Svar #39 skrivet: 13 dec-10 kl 22:52 »
okej. så här enkelt var det- för mycket luft- för lite vatten.
det hela kulminerade med en nätt liten kokning igår, men lyckligtvis hade jag besök då av min bonusfar som jobbar just med problem i värmesystem. så det hela gick bra ändå.
så nu luftar jag för glatta livet och fyller vatten. det hela ger resultat, och jag ser nu äntligen att hela tanken värms upp. däremot tyckte den här rörmokaren, som inte är densmma som satte in systemet, att vårt expansionskärl inte är stort nog. det är på 150 l. till 2x750 l ackumulatortank. vad tror ni? han hävdar att det bör vara på 300 l.

Dela detta:

* Inloggade just nu

614 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser