Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Teoretiskt möjligt?  (läst 7942 gånger)

Dakrish

  • Inlägg: 101
    • Skåne
SV: Teoretiskt möjligt?
« Svar #20 skrivet: 26 nov-10 kl 21:49 »
Så sant så, cyklisten!
Student, sambo och stadsbo, med drömmar om självhushåll i lerhus. Äger tre fluffiga, jamande hårbollar, som är förvillande söta små otyg.

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Teoretiskt möjligt?
« Svar #21 skrivet: 26 nov-10 kl 21:52 »
Här kommer ännu fler frågor, denna gång om huset; jag hoppas ni inte vill halshugga mig...  :o Det är något med den här tanken som jag bara inte kan släppa.
Mina funderingar följer på frågorna...


Kan man göra en husgrund med stampad lera? Hur gör man då?
Ska man bygga med lera så gäller den gamla paraply-och-stövlar-regeln. Våtast blir det uppifrån och nedifrån, bägge delarna av huset ska klara vätan. Blir problematiskt med lera som grund.

Hur bygger man en andra våning på ett hus i lera?
Ungefär som när man bygger med andra material. Kom ihåg att det finns många sätt att bygga med jord (lättlera, lersten, pisé, etc.) och därför också många olika lösningar för bjälklaget. Kika på flera jordbyggmetoder för de olika delarna i ditt tänkta hus innan du bestämmer dig.

Om man lägger i golvvärme med vatten, kan man värma vattnet med en vedspis (finsk massugn) under vintern?
Borde vara möjligt. Det känns bara lite underligt att kalla en massugn för en vedspis. Ett annat alternativ kan vara att bygga en kinesisk Kang av en del av golvet.

Hur gör man med vattenrör och elledningar i ett hus där det är svårt att borra i väggarna? Kan man från början sätta in plaströr i väggarna att dra de andra rören igenom?
Det är fullt möjligt. Tänk bara på att rören måste dras med lutning för avrinning i händelse av läckage. Nedersta punkten bör i så fall ligga vid ett avlopp. Ett annat alternativ är att formge rörkanaler i väggen med lämpliga "täcklock".

Vad är bra naturmaterial för tak? Hur fungerar plåttak jämfört med sten, tegel eller levande gröntak? Är det någon skillnad om man vill försöka med solceller på taket för varmvatten?
Solfångare vore bättre för varmvatten. Plåt är lätt i jämförelse med de andra materialen du nämner och det finns lösningar där hela eller delar av taket är solfångare. Varje material har sina fördelar så att säga vilket material är bäst är rätt svårt. Har du gott om tid så kanske ett stav-, pärt- eller spåntak kan vara något?

Vore det löjligt att tänka sig att man kan bygga ihop grund, tak + ytterväggar under mars - oktober, med en-två personer och en jäkla massa jobb? Grunden under våren, väggarna under sommaren och värmen (så de torkar till ordentligt). Huset vore på 90-100kvm. Om det är löjligt, vad är en rimligare tidsplan?
Du behöver nog hela sommaren (eller ändå längre) om väggarna ska torka ordentligt. Om halmväggar inte är ett krav så går det att tillverka byggmaterialet under vintern med andra metoder. Då sprider man ut arbetet till större del av året.

Vad har jag missat i Projekt Halmbalshus, som jag borde tänka på?
Alternativen. ;) Kanske har du missat en lösning som skulle passa dig ännu bättre? "Byggekologi" av Bokalders/Block är bra läsning som går att få tag på via biblioteket.


Slutligen får du några utrikiska ord och termer att googla lite på: Pisé, rammed earth, cob, coppicing, wattle and daub, 

Lycka till.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Dakrish

  • Inlägg: 101
    • Skåne
SV: Teoretiskt möjligt?
« Svar #22 skrivet: 26 nov-10 kl 21:57 »
Tack så hemskt mycket vattuvarg, där var mycket matnyttigt!

Jag var inne på cob, men vet inte hur genomförbart och isolerat det blir i svenskt klimat. Därav tanken att ha hårdpressade halmbalar mellan trästommar som man kletar lera på (är i alla fall min definition av halmbalshus).

Ska kolla resten av termerna du nämnde och fundera igenom dina svar igen.
Student, sambo och stadsbo, med drömmar om självhushåll i lerhus. Äger tre fluffiga, jamande hårbollar, som är förvillande söta små otyg.

Henrik Uddemar

  • Inlägg: 629
    • Gotland
SV: Teoretiskt möjligt?
« Svar #23 skrivet: 26 nov-10 kl 23:52 »
Mina två cent (eller kanske snarare ören..).
Att bygga hus kan kosta precis vad som helst beroende på vad man vill ha för standard, hur mycket man vill/kan göra själv och hur benägen man är att framställa sig själv som snåljåp.
Låt mig utveckla.

Husets stomme kan byggas mycket billigt, halmbalar är en variant men det finns fler; tjocka massiva lerväggar, egenslaget tegel (drygt jobb), timmer eller kubb, eller min favorit återanvänt material från rivningshus och kanske emballagematerial.
Fönster, dörrar och taktegel/betongpannor är exempel på sådant som man kan få tag på billigt eller i bästa fall gratis.
Inomhus är det ide att återanvända allt från köksinredningar till sanitetsporslin, innerdörrar och parkettgolv (jo, folk river ut sådana).

Jag håller på med ett hus byggt just med begagnat material, dock så hade jag den fördelen att jag fått tag på en logementsbarrak som jag flyttat gavelbitarna på och ställt upp på en ny grund.
Kom på detta vis under tak och familjen kunde flytta in redan efter ett drygt halvår.

Nackdelen som alla självbyggare har är problemet med att låna pengar för projektet.
Tomten/marken har ofta sitt givna värde så där finns säkerhet för banken.
Själva huset räknar banken dock med att det kommer kosta minst säg 10.000kr per kvadratmeter.
Om man beräknar att bygga billigt så är det inte alls säkert att banken är överens om kalkylerna och dom blir restriktiva med lånet. (På något vis blir ju banken tvungna att låna ut mer pengar om bygget går i stå...Något dom naturligtvis vill undvika)
Lösningen är att bygga så billigt att man fixar det med löpande utgifter och sparade pengar.
Det kräver dock en del kraft i kroppen...

Så, lösningarna finns om man är tillräckligt envis och har kraft nog till arbetet som krävs.
Låt er inte nerslås av låga inkomster eller dåligt sparkapital, om man ger sig den på att klara projekten så gör man det.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Dakrish

  • Inlägg: 101
    • Skåne
SV: Teoretiskt möjligt?
« Svar #24 skrivet: 27 nov-10 kl 10:37 »
Hej Henrik!

Oh, det låter ju helt fantastiskt, det du gör. Jag gillar tanken att betala lite i taget, steg för steg, om det är möjligt. Min moster har ett renoveringsprojekt som de bor i, som de renoverat i drygt två år nu, på det sättet. Å andra sidan kanske det inte är så kul att gå på plankor när golvet är upprivet ända tills man har råd att fixa det, men det är ju fullt möjligt.

Köksinredningar, sanitetsporslin, dörrar, fönster, parkettgolv och marksten och allt möjligt annat finns det gott om på Blocket.

Personligen skulle jag inte ha något emot att bo i husvagn en sommar intill bygget och bygga så mycket som möjligt. Jag har ju inte några barn (och inga planer på att skaffa heller), så bara det gör det mycket enklare att bygga; dessutom har jag en mycket händig sambo som läste el i två år, och det hjälper det också. Enda nackdelen är då att jag har tre innekatter (sådanadär fluffiga som är rädda för fallande löv), men bygger man en enkel kattgård med hönsnät lite snabbt så kan de ju vara med där också.

Jag googlade på logementsbarrak, men jag hittade inget - vad menar du?

Inför ett bygge kanske jag skulle ta ett traktorkörkort... *funderar* Det borde ju vara lite billigare och enklare än B-körkort.

Ska sätta mig och kika på Blocket och kolla vad som finns där, så jag har en aning om vad saker och ting kan kosta. Tror jag bestämt mig för en gjuten platta som grund i alla fall...

Hur gör man med bygglovet förresten? Kräver de detaljplaner och ritningar som arkitekt måste fixa, eller kan man göra dem själv?
Student, sambo och stadsbo, med drömmar om självhushåll i lerhus. Äger tre fluffiga, jamande hårbollar, som är förvillande söta små otyg.

Henrik Uddemar

  • Inlägg: 629
    • Gotland
SV: Teoretiskt möjligt?
« Svar #25 skrivet: 28 nov-10 kl 00:31 »
Jag menar de typer av barraker som står lite var stans ute i terrängen som skulle användas som inkvartering för soldater i händelse av krig/nödläge.
http://www.alternativ.nu/index.php?action=mgallery;sa=item;id=2395
På norra Gotland (där vi bor) har funnits bortåt hundra stycken sådana här och liknande baracker.
Vet inte hur det är i övriga Sverige med liknande hus men det är fullt möjligt att hitta andra hus som man kan riva/flytta.
Nu ser huset ut ungefär så här på utsidan:
http://www.alternativ.nu/index.php?action=mgallery;sa=item;id=2396
Fast målat...

Gjuten platta är iofs bra men kostnaden för bara plattan blir svindyr, går knappt att blanda så mycket betong som går åt till ens en liten platta för hand/med tombola utan man måste köpa färdigblandat.
Traktorkort är nog bra men klarar du dig utan bil om du ska bo på landet?

För bygglov krävs generellt fasadritningar från alla fyra håll, layout och ritning på husets placering på tomten.
Det behöver absolut inte en arkitekt rita men om du väljer annorlunda material som halm eller något annat så kan i värsta fall byggnadsnämnden kräva att du gör hållfasthetsberäkningar vilket kan vara snårigt om man inte är hemma på sånt.



Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Teoretiskt möjligt?
« Svar #26 skrivet: 23 dec-10 kl 23:07 »
Tyvärr Dakrish, med den låga inkomsten och utan försparande blir ett JAK-lån helt omöjligt. Det fungerar bäst om man planerar i förväg.
Skall man låna på JAK så skall man köpa ett väldigt billigt hus.
Eller också skall man vara rik från början så att man kan få ihop mycket sparpoäng för att få ner månadskostnaden.

Oftast så är det folk som inte har hus som tjatar att det blir så billigt att låna på JAK.
För tanken med JAK är i grunden bra men tyvärr helt fel utformad för oss vanliga människor.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Teoretiskt möjligt?
« Svar #27 skrivet: 23 dec-10 kl 23:18 »
Jag har ett tips till dig Dakrish. Eftersom du tydligen aldrig har byggt hus så tycker jag att du skall köpa en "färdig" kåk med stor tomt. Gärna flera hektar. Så att du bor bra.
Vill du sedan ha ett halmhus så bygg det på din mark. När huset är klart så hyr du ut det gamla huset eller styckar av det från din mark och säljer det.

Inget sliter så på ett förhållande som att bo på en byggarbetsplats med tom plånbok.
(vis av egen erfarenhet ;))


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

384 gäster, 1 användare
reimersro

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser