Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Teoretiskt möjligt?  (läst 7945 gånger)

Dakrish

  • Inlägg: 101
    • Skåne
Teoretiskt möjligt?
« skrivet: 25 nov-10 kl 12:26 »
Är det teoretiskt möjligt att producera tillräckligt med biogas på en gård, för att dels värma huset, producera el och driva en traktor? Sett att det inte finns biogastraktorer ännu, jättesynd.  :(

"Gården" i mitt huvud är ca 10ha, har tre kossor, fyra får, fyra höns och en tupp. 3ha används som betesmark, 1ha för säd, 1ha för rotgrönsaker, 2ha för hö och halm, och 2ha för växelbruk ligger i träda och på 1ha finns hus, ladugård och trädgård. Jag har inte en aning om hur realistiskt detta är, eftersom jag saknar erfarenhet, så rätta mig gärna. Realism är viktigt, även när man drömmer.

 :-[ Har totalt snöat in på sätt att få en gård att gå runt utan att köpa in t.ex. hö, el, vatten eller värme.
Student, sambo och stadsbo, med drömmar om självhushåll i lerhus. Äger tre fluffiga, jamande hårbollar, som är förvillande söta små otyg.

Gångtrött

  • Gäst
SV: Teoretiskt möjligt?
« Svar #1 skrivet: 25 nov-10 kl 12:45 »
Är det teoretiskt möjligt att producera tillräckligt med biogas på en gård, för att dels värma huset, producera el och driva en traktor? Sett att det inte finns biogastraktorer ännu, jättesynd.  :(

"Gården" i mitt huvud är ca 10ha, har tre kossor, fyra får, fyra höns och en tupp. 3ha används som betesmark, 1ha för säd, 1ha för rotgrönsaker, 2ha för hö och halm, och 2ha för växelbruk ligger i träda och på 1ha finns hus, ladugård och trädgård. Jag har inte en aning om hur realistiskt detta är, eftersom jag saknar erfarenhet, så rätta mig gärna. Realism är viktigt, även när man drömmer.

 :-[ Har totalt snöat in på sätt att få en gård att gå runt utan att köpa in t.ex. hö, el, vatten eller värme.
Det är fullt möjligt på vissa gårdar ja.. En granne håller precis p åatt bygga en gasanläggning och han kommer producera el så det räcker till gårdens hus plus ladugård och så kommer det bli över till försäljning. Han räknar också med att när det finns möjlighet kunna gå över för att driva i.a.f. ett antal av traktorerna med gas. Men nu pratar vi ju en mjölkgård med många hundra djur..

Att det skulle gå att få ut några användbara mängder från ett så pass litet antal djur som du har nu tror jag inte tyvärr.. Det är nog definitivt inte värt det ekonomiskt att göra en anläggning i.a.f.

Dakrish

  • Inlägg: 101
    • Skåne
SV: Teoretiskt möjligt?
« Svar #2 skrivet: 25 nov-10 kl 13:16 »
Ja, det var det jag tänkte. Så få djur gör det ju inte riktigt lönt att installera alltihopa.

Hm... finns det andra sätt man skulle kunna få i ordning en gård som är helt självförsörjande på mat och bränsle? Det är ju ett enormt tilltag, så jag är rätt glad att det bara är hypotetiskt, men idéen fascinerar mig.

Förresten, steg ett för oss är troligen att köpa tomt och börja bygga hus, om något år. Finns det någon lättfattlig sida eller bok om vad lagar och regler kräver i Sverige av husbyggen? Det är ju inte bara att knata ut och börja bygga, precis...
Student, sambo och stadsbo, med drömmar om självhushåll i lerhus. Äger tre fluffiga, jamande hårbollar, som är förvillande söta små otyg.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Teoretiskt möjligt?
« Svar #3 skrivet: 25 nov-10 kl 13:29 »
En liten gård som skall försörja sig själv med bränsle bör nog snarare vara häst- än traktordriven.

esten

  • Inlägg: 2325
    • -
SV: Teoretiskt möjligt?
« Svar #4 skrivet: 25 nov-10 kl 13:31 »
Odla raps för framställning av biodiesel RME , går att köra traktoorn på . Har man en stationär motor kan den dra en generator för att producera el .

För egen bränsle så är det uträknat att 10 % av arealen måste avsättas för oljeväxter till bränslet . Men som biprodukter får man högvärdig halm och presskakor till djurfoder och rester från RME framställningen som går att koka tvål på .

Gångtrött

  • Gäst
SV: Teoretiskt möjligt?
« Svar #5 skrivet: 25 nov-10 kl 13:32 »
Ja, det var det jag tänkte. Så få djur gör det ju inte riktigt lönt att installera alltihopa.

Hm... finns det andra sätt man skulle kunna få i ordning en gård som är helt självförsörjande på mat och bränsle? Det är ju ett enormt tilltag, så jag är rätt glad att det bara är hypotetiskt, men idéen fascinerar mig.

Förresten, steg ett för oss är troligen att köpa tomt och börja bygga hus, om något år. Finns det någon lättfattlig sida eller bok om vad lagar och regler kräver i Sverige av husbyggen? Det är ju inte bara att knata ut och börja bygga, precis...

Ja att bli självförsörjande på mat och bränsle (i benämningen uppvärmning) är ju "lättare" i.a.f.. Att köpa en mindre gård med lite skog ger ju den möjligheten om man kan lägga tiden.

www.byggahus.se har ett forum där nog allt som finns att veta om husbygge/renovering/köp finns..

Sedan skulle jag nog vara tveksam till om nybyggnation av ett hus är den rätta vägen.. Det går knappast att komma under 1.5 miljon vart du än bygger i Sverige.. Oftast landar nog priserna på över 2 miljoner, och för 1.5 miljon får du vääääääldigt mycket hus (och även mindre gårdar) som är fullt beboeliga om man nu inte har "stockholmskrav" på sitt boende.

Dakrish

  • Inlägg: 101
    • Skåne
SV: Teoretiskt möjligt?
« Svar #6 skrivet: 25 nov-10 kl 15:17 »
Ulric: Jag var inne lite på det, jag också. Tyvärr är jag lite hästrädd efter en olycka när jag var yngre...  :-[ Vilken slags häst, förutom shire-hästar, passar sig som arbetshästar? Och är inte det mycket mer tids- och energikrävande att ploga, så och skörda för hand och med hjälp av häst? Jag menar, massor av saker låter ju charmigt och så för stadsbor som mig, men verkligheten är oftast mycket mindre idyllisk. Därav min önskan att ha realistiska drömmar.

Esten: Kikade på det också, men är inte utsläppet av No2 något problematiskt i så fall? Och jag skulle få ut ca 900l olja från 1ha raps, hur mycket krävs egentligen för att hålla igång en diseltraktor? Tvål sitter ju inte fel, jag älskar att tvåla.

Gångtrött: Hmm... såsantså, jag funderade på om man kan göra det mesta av arbetet själv. Lerhus med halmbalar i väggarna, är jag intresserad av, men det är ju en sabla massa jobb också. 1.5-2 mille är enormt, ja. En gård jag kikade på med 160kvm boningshus (herregud, så mycket rum behöver vi inte!) och 10ha i (skit)bra läge här i Kristianstad låg på cirkus 5 mille, men man borde ju definitivt komma undan med bra mycket mindre. Vi vill ju bo kvar i NÖ Skåne, och möjligheterna för hus ute på landsbygden är rätt stora här. Jag ser bara inte fram emot pendlingen till jobbet, men det är ju en annan femma - måste ha jobb först! ;)
Student, sambo och stadsbo, med drömmar om självhushåll i lerhus. Äger tre fluffiga, jamande hårbollar, som är förvillande söta små otyg.

Gångtrött

  • Gäst
SV: Teoretiskt möjligt?
« Svar #7 skrivet: 25 nov-10 kl 15:42 »
Shire-häst kanske inte är den bästa arbetshästen på en gård.. Nordsvensk eller ardenner är nog en bättre allroundhäst i så fall. Men om du heltidsjobbar så kan jag säga tämligen säkert att det inte går att hinna med en gård som sköts med häst, speciellt inte om du också ska odla spannmål (d.v.s. plöja, harva, välta, så, skörda) med häst.

Jag köpte en mindre gård (20 hektar) för några år sedan, den sköter jag vid sidan av ett heltidsjobb. Men då är det bara vallskörd (6.5 hektar) en gång om året, och det sköter jag med traktor och övriga maskiner. Att få det att fungera tycker jag inte är några problem. I skogen använder jag häst och inte heller det ser jag några problem med, det är så pass lite som man behöver köra in för årsbehovet så det blir inga direkta tidsförluster mot att använda traktorn eller andra maskiner.

När det gäller dieselåtgången så vet jag inte vad som skulle krävas för min mark om jag odlade spannmål, men för vallskörden och lite övrig körning går det åt ungefär 200 liter diesel om året.. Antar att det skulle gå åt ungefär samma mängd (kanske lite mer) om jag körde på rapsolja..

Dakrish

  • Inlägg: 101
    • Skåne
SV: Teoretiskt möjligt?
« Svar #8 skrivet: 25 nov-10 kl 15:51 »
Tack för att du orkar svara, Gångtrött!

Ardenner ja, nu minns jag. Vad räknas egentligen som "liten gård"?

Troligen lär det bli så att jag halvtidsjobbar och min sambo är sjukpensionär, så medan det inte blir fantastiskt gott om pengar så borde det ju gå. Räknar med en total inkomst på ungefär 20 000kr/månad efter skatt, vilket är någon tusenlapp mer än vad vi har nu, men har ingen aning om det är rimligt eller inte. Får väl se, jag läser till gastronom nu, så chansen är stor att jag driver eget företag i framtiden, snarare än att löneslava för någon annan.

Sitter och tittar på gårdar och markpriser runt om i Skåne, och du har rätt - är man inte så kräsen så går det att få åtskilliga hektar för miljonen och strax över.

Kollade lånelöfte på en gård, och om vi hade 300 000 att lägga ut själva, så hade vi kunna bo billigare där på 90kvm hus med 6ha gård, än vi gör i lägenhet nu, bostadskostnader inräknade....  :o
Student, sambo och stadsbo, med drömmar om självhushåll i lerhus. Äger tre fluffiga, jamande hårbollar, som är förvillande söta små otyg.

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Teoretiskt möjligt?
« Svar #9 skrivet: 25 nov-10 kl 20:35 »
Odla raps för framställning av biodiesel RME , går att köra traktoorn på . Har man en stationär motor kan den dra en generator för att producera el .

För egen bränsle så är det uträknat att 10 % av arealen måste avsättas för oljeväxter till bränslet . Men som biprodukter får man högvärdig halm och presskakor till djurfoder och rester från RME framställningen som går att koka tvål på .

Man kan ta till vara så'nt som gatukök och andra matställen får som restprodukter just för att göra egen diesel.

Idén att ta till vara andras "överblivet" skulle kunna användas för gasanläggningen också, då med en humanure-service, kanske?
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Dakrish

  • Inlägg: 101
    • Skåne
SV: Teoretiskt möjligt?
« Svar #10 skrivet: 25 nov-10 kl 20:39 »
Hmm... jag tror minsann du har en idé där, vattuvarg!

Suttit och tittat på gårdar så jag blir snurrig. Borde nog sluta, för jag vill bara börja nu på en gång, och det går ju inte.  :-\ Får väl försöka insupa kunskap, spara pengar och drömma tills vidare. Varför är det alltid när det är snö ute som jag börjar spåna?
Student, sambo och stadsbo, med drömmar om självhushåll i lerhus. Äger tre fluffiga, jamande hårbollar, som är förvillande söta små otyg.

esten

  • Inlägg: 2325
    • -
SV: Teoretiskt möjligt?
« Svar #11 skrivet: 25 nov-10 kl 20:48 »
Dielelmotorns NO2 värden är heller ingen fara om motorn är OK , ofta är det bensinmotorerna som är de stora miljöbovarna och inte dieseln .

Kan man dessutom förädla något som annars skulle bidra till mijöförstörelsen så .
Men många varnar för att använda "gatuköksoljan" eftersom det finns så många föroreningar i den som kan ställa till det med framställningen .

Biogas , så måste du upp över dina djur och som vattuvarg var inne på även människoex.
det brukar inte gå så bra på kogödsel , bästa biogasen fås från gris och mäniska .

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Teoretiskt möjligt?
« Svar #12 skrivet: 25 nov-10 kl 20:54 »
Tja... torrklosetter hör framtiden till, tror jag. Det blir extra framtidsmöjligt om folk slipper bekymra sig om att kompostera exkrementet själva.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Cyklisten

  • Gäst
SV: Teoretiskt möjligt?
« Svar #13 skrivet: 25 nov-10 kl 21:31 »
spara pengar och drömma tills vidare.
Med risk för att starta en repetition av en diskussion som redan gått några varv, vill jag komma med detta mycket goda råd:

Spara redan nu alla pengar ni (och släktingar och vänner) kan få fram, hos JAK. Då kan ni få ett billigt lån om några år när den vanliga bankräntan är hög. Att räntan är hög leder också till att det ställe ni vill köpa kommer att vara billigare än nu.

Genom ett sådant försparande hos JAK kommer ni att sänka er månadskostnad när lånet ska betalas.

Ändring: månadskostnad ska vara månadsbetalning.
« Senast ändrad: 25 nov-10 kl 21:46 av Cyklisten »

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Teoretiskt möjligt?
« Svar #14 skrivet: 25 nov-10 kl 21:47 »
Dakrish det mesta en stor häst kan klara kan även en shettis som är pytteliten men jätte stark eller en gammal oxe om man är hästrädd.
Men ardenner finns ju i stl 148-150cm o då är dom inte så stora .
Det finns små men grova tinkerhästar som oxå passar utmärkt .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dakrish

  • Inlägg: 101
    • Skåne
SV: Teoretiskt möjligt?
« Svar #15 skrivet: 26 nov-10 kl 17:19 »
esten: Aha! Jag läste någonstans att biobränsle ger lite CO2, men massor av NO2... men de som säger så kanske är sponsrade av oljeföretagen... hmm...

Cyklisten: JAK? Spara pengar är svårt... vi har äntligen 10 000 i sparpengar, men måste få ihop 15000 till, till nästa sommar.

Travelerhorses: Hellre häst än oxe!  ;D Jag gillar islandshästar, men det gör nog många. Ska prata lite mer häst med lillasyster, som haft egen häst och rider mycket.

Tillägg: Kollade in JAK-lån, men jag tror inte jag förstår systemet. Säg att jag ska låna en mille - inte helt otänkligt - hur många sparpoäng behöver jag ha då? Påverkar mina sparpoäng hur hög månadsavgift jag får?

Lite fler ekonomi-frågor: Vad är en "medel" halvtidslön? Är det okej att räkna på 12 000kr före skatt, för halvtidsjobb? Jag sparar generellt runt 2000-2500kr i månaden i nuläget, men de sparpengarna går flytande till större inköp eller nödvändigheter. Därför har vi aldrig kommit över 14 000 i sparpengar.  :( Vad är rimligt, av dessa 2000kr, att lägga på hussparande? Hus lär vi inte köpa förrän någon gång 2014...
« Senast ändrad: 26 nov-10 kl 18:27 av Dakrish »
Student, sambo och stadsbo, med drömmar om självhushåll i lerhus. Äger tre fluffiga, jamande hårbollar, som är förvillande söta små otyg.

Dakrish

  • Inlägg: 101
    • Skåne
SV: Teoretiskt möjligt?
« Svar #16 skrivet: 26 nov-10 kl 19:30 »
Här kommer ännu fler frågor, denna gång om huset; jag hoppas ni inte vill halshugga mig...  :o Det är något med den här tanken som jag bara inte kan släppa.

* Kan man göra en husgrund med stampad lera? Hur gör man då?
* Brukar man få gräva ut och sandfylla grunder i Skåne? Inte så jättemycket tjäle i marken här precis...
* Halmbalshus med lerväggar och lerklining utanpå är tunga och breda, kräver detta något specifikt av grunden eller stenarna man använder vid grundens kanter (se vad teknisk jag är!  :D )
* Kan man göra en grund, få upp stomme och tak och sedan täcka för sidorna med presenning? Halmbalar är ju grymt fuktkänsliga tills de kapslats in i lera, så regn vore nästintill katastrofalt.
* Hur bygger man en andra våning på ett hus i lera?
* Om man lägger i golvvärme med vatten, kan man värma vattnet med en vedspis (finsk massugn) under vintern?
* Hur gör man med vattenrör och elledningar i ett hus där det är svårt att borra i väggarna? Kan man från början sätta in plaströr i väggarna att dra de andra rören igenom?
* Vad är för och nackdelar med trägolv som betsas och lackas vs trägolv som grönsåpas vs stengolv?
* Om man bygger in en dörröppning i en av husets tjocka ytterväggar och sen bygger igen den, för möjligheten att bygga ut senare, behöver denna utbyggnad - säg ett nytt rum - en egen spis för att hållas varm?
* Vad, på ett ungefär, kan en geoteknisk markundersökning kosta i Skåne?
* Vad är bra naturmaterial för tak? Hur fungerar plåttak jämfört med sten, tegel eller levande gröntak? Är det någon skillnad om man vill försöka med solceller på taket för varmvatten?
* Om man inte har en källare, var kan man förvara varmvattenbredare och ackumulatortank?
* Vore det löjligt att tänka sig att man kan bygga ihop grund, tak + ytterväggar under mars - oktober, med en-två personer och en jäkla massa jobb? Grunden under våren, väggarna under sommaren och värmen (så de torkar till ordentligt). Huset vore på 90-100kvm. Om det är löjligt, vad är en rimligare tidsplan?
* Är det fel att tänka sig att lägga grund under våren?
* Vad har jag missat i Projekt Halmbalshus, som jag borde tänka på?
« Senast ändrad: 26 nov-10 kl 19:35 av Dakrish »
Student, sambo och stadsbo, med drömmar om självhushåll i lerhus. Äger tre fluffiga, jamande hårbollar, som är förvillande söta små otyg.

Cyklisten

  • Gäst
SV: Teoretiskt möjligt?
« Svar #17 skrivet: 26 nov-10 kl 20:33 »
Tyvärr Dakrish, med den låga inkomsten och utan försparande blir ett JAK-lån helt omöjligt. Det fungerar bäst om man planerar i förväg.

Dakrish

  • Inlägg: 101
    • Skåne
SV: Teoretiskt möjligt?
« Svar #18 skrivet: 26 nov-10 kl 21:30 »
Vår totala inkomst just nu är 17680kr netto. Normalt är totala mängden räkningar ca 8000 i månaden och.. uh, matkostad med hygien, kattmat, kattsand, mobiler, småköp (t.ex. enstaka klädesplagg eller ett par gardiner på rea) etc är på hutlösa 5000kr.  :-[

Jag måste leka mer med min budgetfil; på 17600 netto så har vi det faktiskt riktigt bra och borde kunna spara bra mycket mer än 2500kr i månaden - säkert det dubbla. Måste få fason på den här enorma karusellen av utgifter som vi haft sen augusti...

5000kr/mån i 36 månader är 180 000kr.
Student, sambo och stadsbo, med drömmar om självhushåll i lerhus. Äger tre fluffiga, jamande hårbollar, som är förvillande söta små otyg.

Cyklisten

  • Gäst
SV: Teoretiskt möjligt?
« Svar #19 skrivet: 26 nov-10 kl 21:42 »
Ja, om ni vill uppfylla drömmarna så måste ni helt klart ta krafttag och lägga om er livsstil. Det går att göra väldigt mycket förändringar om man verkligen vill.

Man blir framgångsrik om man planerar på lång sikt och har ett tydligt mål. Då fokuserar man sin energi på det målet och då blir det lättare att komma dit.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

299 gäster, 3 användare
Jan Michael Hedlund, LimJans, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser