Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hässja eller vän¨  (läst 16948 gånger)

pippi0

• Ångermanland
Hässja eller vän¨
« skrivet: 23 nov-10 kl 07:27 »
Till våren ska vi bruka vår åker för första gången. Vi ska bara ha hö tänkte vi. Nu till frågan vad tjänar man (i tid) när man ska få höet att bli hö. Alltså ska man härssja det eller ska man bara vända det ett antal gånger. Gubben och jag är inte överänns. Hoppas att någon kan hjälpa oss ;D

många hälsn pipppi0
Har 4 hundar 1 A-ponny och 1 D-ponny

Gångtrött

• Gäst
SV: Hässja eller vän¨
« Svar #1 skrivet: 23 nov-10 kl 07:50 »
Pratar vi arbete helt utan maskiner eller?

pippi0

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 23 nov-10 kl 08:13 »
Vi har traktor. Jag tror bara att om man hässjar så är man inte så känslig mot bl a regn. Nackdelen med att hässja är ju att det är tungt och tar tid.

Cees

• Närke
« Svar #3 skrivet: 23 nov-10 kl 16:48 »
Hur stor är åkern?
Är det inte allt för stort så är hässja helt klart att föredra!:)
Klarar regn bättre, finare hö!:), vackert för ögat och en underbar upplevelse om du frågar mig.

Men som sagt så är det väl arbetsinsatsen som avgör, är det flera tunnland så är det betydligt lättare att bara stränga o vända med traktor, så länge man har koll på vädret så funkar det bra.

esten

• -
« Svar #4 skrivet: 23 nov-10 kl 17:24 »
Häsja är också säkrerare om ni inte har tork , då det inte går att få lagringsdugligt hö direkt på backen ( eller väldigt svårt , markfukten vill gärna stiga upp i höet )
Dessutom " lever" höet långt efter att det blivit slaget och torkat , det fortsätter att andas och är väldigt känsligt för luftfuktigheten , det är hygroskopiskt och suger åt sig fukt .

Så har ni inte tork att lufta ur höet med efter inläggningen och inte vill häsja så måste ni salta höet .

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #5 skrivet: 23 nov-10 kl 17:50 »
Ja, jag röstar också helt klart för att hässja. Skulle det bli regn så är det oftast bara att skala av det övre lagret och slänga det. Om man låter det ligga på backen blir ju allt förstört vid regn (vid fel tillfälle).

Särskilt tungt är det inte heller, det är lite frågan om teknik och övning. Bjud in alla vänner på hö-fest så hjälper de säkert till =)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Gångtrött

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 23 nov-10 kl 19:10 »
Nja.. Det håller jag inte med om riktigt. Jag har ingen tork och kör löspressat, det fungerar bra. Har låtit det torka på fältet i 4 dagar ungefär.. Första året tog jag t.o.m. in något skifte efter 3 dagar men då fick jag lägga ut balarna glest på logen i ett par veckor..

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #7 skrivet: 23 nov-10 kl 19:53 »
Under mina 15 "höår" slog jag och lät torka på backen, vände två ggr per dag. Körde in höet löst. Inga problem med lagring.

Förutsätter ju att man har tur med vädret.

Något år blev huvudparten förstört av regn, och något år fick jag salta höet.

Hässja eller stacka är ju säkrare

betsla

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 23 nov-10 kl 20:43 »
Förutsätter ju att man har tur med vädret.

Det är ju hela tiden vädret det hänger på. Har man det då hässjat så gör det inget om det mot alla prognoser skulle komma regn.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

pippi0

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 25 nov-10 kl 16:23 »
Tack för alla svar. Vi har tyvärr ingen tork. Jag är bara orolig att höet ska bli mögligt och man upptäcker det på vintern och det är jättesvårt att få tag på annat hö. Vi funderar att så ca 4 hektar men tänkte använda kanske hälften till bete till djuren.

Gångtrött

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 25 nov-10 kl 16:34 »
Tack för alla svar. Vi har tyvärr ingen tork. Jag är bara orolig att höet ska bli mögligt och man upptäcker det på vintern och det är jättesvårt att få tag på annat hö. Vi funderar att så ca 4 hektar men tänkte använda kanske hälften till bete till djuren.
Jag tror inte  du ska vara allt för orolig för det.. Är det så små ytor som du (och jag) har så är det ju inte så svårt att vänta tills det är ett rejält högtryck.. Någon gång under en sommar blir det ju det i.a.f. Låt det ligga ute i 4-5 dagar och vänd ett par ggr per dag så är det inga problem, i.a.f. inte om du löspressar. Jag menar de kör ju hö i rundbal och det funkar ju utan torkning, så att ta hö utan hötork går absolut. Köper du dessutom en slåtterkross så är ju torktiden snabbare, så på 4 dagar med högtryck så är det absolut lagringsbart.

När det gäller vallen så om du har 4 hektar så så in vall i båda.. Är det möjligt så ha djuren i någon annan hage tills skörden, med lite tur kan man ju få bra väder runt midsommar, och så kan du ha vallen som efterbete resten av året.

Och SKULLE du få regn på det, eller känner att du inte hinner få det torrt innan det blir regn så kan du ju alltid hässja det då i så fall..

Ursus

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 25 nov-10 kl 20:14 »
Jag ser att du håller till i Ångermanland. Om jag uppfattade rätt så tänkte ni så in åkern med höfrö till våren och ta en höskörd senare på sommaren?

Jag tror att det kan bli lite besvärligt. Om det blir en regnig vår så kanske ni inte får det sått förrens slutet av maj/början av juni. Då är det inte läge att slå förrens långt in i Augusti och då blir det svårt att få hö torrt. Det är heller ingen bra ide att låta djuren beta en nysådd åker, de skadar lätt de späda gräsen. man kan släppa dit dem några dagar när gräset blivit 2 dm kanske men får akta sig så att de inte betar för hårt.

anders.

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 25 nov-10 kl 21:25 »
kraka höet är det snabbaste metoden med upphängningen tycker jag,det måste bara ligga ett par dagar innan man hänger upp det. En hässja kan ruttna helt om vädret håller i sig med regn om åkern är omringad av skog ( ingen luft). Krakarna kan stå ute nästan hur länge som hellst. 2vecker ska en hässja hänga om man ska vara säker att den är torr, men om det regnar gräsligt just då så får man slänga under tråden plus över tråden. Det är något konstigt med vädret nu för tiden så allt ruttnar och möglar, tex potatis bladmögel har förvärras men jag har en sort som inte får det. lycka till

betsla

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 25 nov-10 kl 22:02 »
kraka höet är det snabbaste metoden med upphängningen tycker jag,det måste bara ligga ett par dagar innan man hänger upp det. En hässja kan ruttna helt om vädret håller i sig med regn om åkern är omringad av skog ( ingen luft). Krakarna kan stå ute nästan hur länge som hellst. 2vecker ska en hässja hänga om man ska vara säker att den är torr, men om det regnar gräsligt just då så får man slänga under tråden plus över tråden. Det är något konstigt med vädret nu för tiden så allt ruttnar och möglar, tex potatis bladmögel har förvärras men jag har en sort som inte får det. lycka till

Ursäkta, men vad är "kraka" för nåt?

skärgårdstös

• Småland
« Svar #14 skrivet: 25 nov-10 kl 22:39 »
Hm, kraka höet är när man sätter höet på en spetsad pinne, denna pinne kallar "krake".
Jag gillar den metoden, dels för att den ser estetisk bra ut och det är lätt att med ev, traktor bara lyfta bort "höbalen".
Född och uppvuxen på stormande skär och bland trollskogens väsen.

anders.

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 25 nov-10 kl 23:53 »
Ursäkta, men vad är "kraka" för nåt?
  Jag håller med om att hässja är roligt men där det är mycket skog så har jag tröttnat på slänga hö i skogen, det spelar ingen roll hur mycket man lägger på, har prövat  :) jag frågade en äldre person som gjorde 100st ,9 störs  hässjor på någon vecka i hans ungdom. Han gav mig råd hur jag skulle göra där det var mycket skog tunt under och översta tråden, men hela skiten ruttnade när jag prövade det :) för det regnade hela tiden.

signe

« Svar #16 skrivet: 26 nov-10 kl 18:29 »
Jag har hässjat i hela mitt liv och har aldrig varit med om att måsta slänga annat än höet på översta stången (av fem) extrema regnsomrar. Men det är väldigt ovanligt och då går det å andra sidan inte att torka på backen heller. Kanske är det annorlunda med trådhässjor - vi använder stora hässjor av "kärring"-modell. Sedan beror det naturligtvis hur öppet och blåsigt det är hur fort det torkar. Två veckor är standard vid normalt sommarväder men är det 30 grader varmt och lite vind så går det på en vecka. I Ångermanland sår man väl normalt vallen på våren som insådd i säd och då tar man inte hö förrän året därpå. Vi har sått enbart vallfrö i början på juni och slagit som grönfoder under hösten. Halva ytan betades försiktigt och det märktes ingen skillnad på de båda halvorna året därpå.

esten

• -
« Svar #17 skrivet: 26 nov-10 kl 18:32 »
"kärring-modellen " är det A-hässan du menar ? Den har alltid fungerat utan att man har behövt slänga något hö .

anders.

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 26 nov-10 kl 19:54 »
Jag hänger hö med lina, det är en teknik att ha linan strekt så det inte bojnar för då är det lätt att det ruttnar. Mina släktingar i nordvästra Ångermanland eller förfäder :) de hade trätill allt, de är nog mycket lättare att få torrt kan jag tänka mig. Föresten norrland är luft fuktigheten bättre än södra Sverige, det märker man med potatis odling inte så mycket bladmögel på potatisen uppe i norr. men det kanske har ändrats nu.

Existens?

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 26 nov-10 kl 20:10 »
Jag är helt inne på Gångtrötts linje. Man avvaktar ju med att slå tills det är ett vettigt väder på gång, och då torkar det utmärkt på backen.
Att dra igång och hässja 4 hektar på 2 ( ? ) personer är ju ingen lek direkt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

425 gäster, 2 användare
Hantverkaren, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser