Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vattnet fryser  (läst 16846 gånger)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: vattnet fryser
« Svar #20 skrivet: 02 jan-11 kl 18:06 »
Såhär har vi gjort!

Trälåda med isolering (det rosa) inuti, sen ligger värmeplattan i isoleringsringen. Vi var tvungna att göra så pga att vattenautomaten var för stor för värmeplattan.

70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

rackarns

• Närke
« Svar #21 skrivet: 02 jan-11 kl 18:30 »
Jag har gett upp vattenautomaterna och försök till att inte få vattnet att frysa.
Har istället ställt in rostfria skålar, stora, så att det tar en stund för  vattnet att frysa.
Då är det bara att slå loss isklumpen som blivit och så fylla på nytt vatten... hur smidigt som helst.

glömde säga. Jag lägger en tegelsten i botten också så den inte välter när de står på kanten och dricker. Är det mycket fryst vatten fast på stenen när jag byter knackar jag loss den med ett stämjärn.

Tänkte bygga enkla ramar av brädlappar att ställa skålarna i så de inte kan välta, så slipper jag tegelstenen.

betsla

• Jämtland
« Svar #22 skrivet: 02 jan-11 kl 18:35 »
glömde säga. Jag lägger en tegelsten i botten också så den inte välter när de står på kanten och dricker. Är det mycket fryst vatten fast på stenen när jag byter knackar jag loss den med ett stämjärn.

Tänkte bygga enkla ramar av brädlappar att ställa skålarna i så de inte kan välta, så slipper jag tegelstenen.

Blir det inte mycket skräp i vattnet när det står öppet? Mina höns skräpar ner ordentligt...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

rackarns

• Närke
« Svar #23 skrivet: 02 jan-11 kl 18:42 »
Blir det inte mycket skräp i vattnet när det står öppet? Mina höns skräpar ner ordentligt...

Jag har satt upp vattnet på "pallar" så de blir inte särskilt mycket skräp i

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #24 skrivet: 03 jan-11 kl 06:38 »
Glasspaket (2 liters traditionella) är väldigt praktiska om man kör utan elsladd, lätt att få ut isen utan att burken går sönder.
Eller lösgodisburkar, det använder jag till att ha vatten i och ösa upp foder med, samt en hel massa andra saker. Lagom stora, godkända för livsmedel, och man får dem gratis om man frågar i en lösgodisaffär.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Göingebocken

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 03 jan-11 kl 09:17 »
Vi har för tillfället ett element i hönshuset (har inte hunnit hänga upp värme lampa).
Det fungerar hyfsat bra.

Ronny

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 03 jan-11 kl 13:33 »
Sen har jag en keramikvärmelampa ovanför som går hela dygnet faktiskt. På dagarna blir det iaf runt -5 i hönshuset eftersom jag är envis och öppnar så att de får frisk luft och ev solljus på sig. Sen har jag flyttat vattnet så långt bort från ytterdörren som möjligt.

Det tycker jag låter som rimliga och vettiga åtgärder, om man inte är ute efter maximal vintervärpning.

Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

betsla

• Jämtland
« Svar #27 skrivet: 03 jan-11 kl 14:36 »
???

Det skulle visst finnas info på SLU, det enda jag hittar är i "http://www.slu.se/Documents/externwebben/centrumbildningar-projekt/epok/Publikationer/gaeredal_ciszuk.pdf" där det står att "Kalldrag medverkar
till ohälsa såsom äggledarinflammation."

Men i min värld är inte kalldrag och minusgrader nödvändigtvis samma sak.

Ronny

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 03 jan-11 kl 16:58 »
Men bäst är att inte ha minusgrader i hönshuset alls till värpande höns, eftersom det kan orsaka att hönsen får äggstocksinflamation.

Skrev först bara  ???

Undrar lite över det där med att minusgrader skulle kunna orsaka "äggstocksinflammation" ???

Tack för länken Betsla.
« Senast ändrad: 03 jan-11 kl 17:03 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Mexxi

« Svar #29 skrivet: 07 jan-11 kl 18:15 »
Vår lösning för att hålla vattnet frostfritt inkluderar 4 tegelstenar med hål i och en julgransslinga (små ljus) för utomhusbruk.

Stenarna ligger som ett litet torn, 2 brett och 2 högt.
In under tornet går sladden till julgransslingan och ljusen är uppstuckna i hålen.
Ovanpå detta står vattenautomaten som är i plast.
Vi bor i NV Skåne och har haft frostfritt vatten hela vintern!

Luff

• Västergötland
« Svar #30 skrivet: 07 jan-11 kl 18:31 »
Jag har vattenbingen på en större låda mitt i hönshuset - 40 cm hög och 50X50. Där ställer jag en 3 l bunke och den håller sig fräsch en dag, aningens spån i emellanåt men inget bajsande. En bit ifrån hänger värmelampan och därför fryser det inte heller.
Den varma delen av året har jag vattenautomaten på samma låda, funkar bra men den fryser i röret nu när det varit smällkallt.
Lådan är bra för även dom lågrangade vågar gå dit - dom ser ju om någon "farlig" kommer när dom är däruppe men dom på golvet verkar inte se upp på lådan.
//Luff

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #31 skrivet: 16 jan-11 kl 15:19 »
Det skulle visst finnas info på SLU, det enda jag hittar är i "http://www.slu.se/Documents/externwebben/centrumbildningar-projekt/epok/Publikationer/gaeredal_ciszuk.pdf" där det står att "Kalldrag medverkar
till ohälsa såsom äggledarinflammation."

Men i min värld är inte kalldrag och minusgrader nödvändigtvis samma sak.

som jag förstått det å klarar höns bra mycket kyla men dom klarar veldigt lite med drag.
Det er ju lika her, vårt "hönshus" er en tredel av stallet så det blir nestan lika kallt som ute men der er inget drag alls. Vi har hengt upp en vermelamp över sittpinnarna men jag har inte merkt av att dom er kalla och frusna. ner höns fryser kurar dom ju ihop sig och ruggar upp sig, unj som ner dom er sjuk.

just nu så eggar inte hönsen vilket vi tycker er bra, dom måste ju få någon vilan.
har hört att höns som stressas att legga mycket egg lever kortare tid och det vore ju synd =)
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

tamate

• Jämtland
« Svar #32 skrivet: 16 jan-11 kl 15:24 »
Ta gärna bild, och starta gärna en ny tråd om olika hembyggen för att hålla vattnet varmt. Det finns många färdiga lösningar, men de är ofta dyra och funkar bara till vissa typer av vattenbehållare.

varför inte visa upp sina lösningar i denna tråden? tycker det er många som kommit med flera bra förslag

just nu kör vi med rostfri skål som vi slår ur isen ur och heller på nytt vatten, funkar men er inte optimalt
www.missneback.se

tamate

• Jämtland
« Svar #33 skrivet: 16 jan-11 kl 15:26 »
ang vermeplattorna, hur varma er era?
vår er inte spec varm, den tinade knapt upp vattnet i mitten på vattenbehållaren så den åkte ut igen. ska man kunna ta på den. skulle gissa vår låg på en 25 grader
www.missneback.se

betsla

• Jämtland
« Svar #34 skrivet: 16 jan-11 kl 16:06 »
vår er inte spec varm, den tinade knapt upp vattnet i mitten på vattenbehållaren så den åkte ut igen. ska man kunna ta på den. skulle gissa vår låg på en 25 grader

Den får ju inte vara så varm att man inte kan ta på den, då smälter ju plasten i automaterna också. Vår känns inte heller direkt varm, men den verkar lyckas i alla fall.

tamate

• Jämtland
« Svar #35 skrivet: 16 jan-11 kl 16:20 »
Den får ju inte vara så varm att man inte kan ta på den, då smälter ju plasten i automaterna också. Vår känns inte heller direkt varm, men den verkar lyckas i alla fall.

nej så himla varmt går det ju inte men nog trodde jag det skulle vara varmare, nu er det ju bara filjummet och gör ingen nytta alls =(
vi hade vår stående på friggolit men det hjelpte inte men vi ska nog prova göra som ni att stoppa i låda och isolera runt om för man vill ju att dom ska ha fri tillgång till både mat och vatten så vi inte behöver oroas oss för att dom inte får i sig tillreckligt.
www.missneback.se

Luff

• Västergötland
« Svar #36 skrivet: 16 jan-11 kl 21:19 »
Men ingen värmeplatta tinar vattnet - den ska ju bara hålla vattnet isfritt. Hade ni inte på den hela tiden?
//Luff

tamate

• Jämtland
« Svar #37 skrivet: 17 jan-11 kl 00:15 »
Men ingen värmeplatta tinar vattnet - den ska ju bara hålla vattnet isfritt. Hade ni inte på den hela tiden?

sjelvklart hade vi på den hela tiden och nej höll endå inte vattnet så hönsen kunde dricka det. ner jag gav upp var vattnet fruset hela vegen upp i toppen i behållaren, det var inget flytande vatten alls i behållaren bara ens tor isklump. så det som står som varning att man ska akta att ha för lite vatten i för man då kan brenna den tycker jag er löjligt, men troligen en åtgerd för försekra sig mot stemningar.
www.missneback.se

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #38 skrivet: 17 jan-11 kl 01:27 »
Vi har ingen värmekälla i vårat garage där vi har ankor, vaktlar och berghöns.
Jag själv tycker det är kallt där inne men vattnet fryser inte så det är väl någon/några plussgrader där inne :)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

betsla

• Jämtland
« Svar #39 skrivet: 17 jan-11 kl 06:12 »
sjelvklart hade vi på den hela tiden och nej höll endå inte vattnet så hönsen kunde dricka det. ner jag gav upp var vattnet fruset hela vegen upp i toppen i behållaren, det var inget flytande vatten alls i behållaren bara ens tor isklump. så det som står som varning att man ska akta att ha för lite vatten i för man då kan brenna den tycker jag er löjligt, men troligen en åtgerd för försekra sig mot stemningar.

Om du testar att ha värmeplatta underifrån och lampa ovanifrån då? Står värmeplattan direkt nere vid golvet eller är den upphöjd? Vi har mycket kallare nere vid golvet så vi ställer upp den nån decimeter.

Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 2 användare
Mårten Falk, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser