Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vattnet fryser  (läst 16844 gånger)

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
vattnet fryser
« skrivet: 23 nov-10 kl 02:27 »
hur gör ni med ert vatten? vårt fryser hela tiden och jag er lite orolig för våra hönor legger flera egg om dagen så jag er redd dom ska få för lite med vatten i sig
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Turnit

• Västergötland
SV: vattnet fryser
« Svar #1 skrivet: 23 nov-10 kl 07:47 »
Här blir det inte så kallt att det fyser. Förra vintern hade förra ägarna en värmelampa i hönshuset. Jag funderar på att sätta tillbaka den, men ha en timer på den så att den bara lyser på dagen och en stund på kvällen.....Kan inte ha element där....

Finns ju värmeplattor att köpa på Högberga till vattnet.....
Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 23 nov-10 kl 08:31 »
Om du tar ett lite större, öppet kärl så kan du ha en PETflaska med varmvatten i som du byter ett par ggr om dagen, det håller vattnet från att frysa.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 23 nov-10 kl 08:32 »
Skaffa en blå plastback som dom har till Championer i mataffären. Man brukar kunna få dem gratis. Ställ den upp och ner och vattenautomaten uppe på. Fyll automaten med varmt vatten.

Om det inte är massor av minus brukar det ta flera timmar innan vattnet fryser. Vintertid vattnar jag mina djur två gånger/dag vid behov.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #4 skrivet: 23 nov-10 kl 10:01 »
Jag har ungefär en sån "champinjonlåda" som Azoo-Lina skriver om, står upp och ner och på den står vattenautomaten. Det är dock mest för att det inte ska komma så mycket skräp i vattnet.

Sen har jag en keramikvärmelampa ovanför som går hela dygnet faktiskt. På dagarna blir det iaf runt -5 i hönshuset eftersom jag är envis och öppnar så att de får frisk luft och ev solljus på sig. Sen har jag flyttat vattnet så långt bort från ytterdörren som möjligt.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 23 nov-10 kl 10:14 »
hur gör ni med ert vatten? vårt fryser hela tiden och jag er lite orolig för våra hönor legger flera egg om dagen så jag er redd dom ska få för lite med vatten i sig
Om värpande hönor får aldeles för lite vatten kommer dom att sluta värpa  ;)

Men bäst är att inte ha minusgrader i hönshuset alls till värpande höns, eftersom det kan orsaka att hönsen får äggstocksinflamation.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

The Game

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 26 nov-10 kl 20:04 »
Jag har element i mitt hönshus..

betsla

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 27 nov-10 kl 19:17 »
Men bäst är att inte ha minusgrader i hönshuset alls till värpande höns, eftersom det kan orsaka att hönsen får äggstocksinflamation.

Det har jag faktiskt inte hört förut, har du nåt bra ställe jag kan läsa mer om det?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #8 skrivet: 30 nov-10 kl 04:15 »
nu har vi köpt en platta på högberga. knns bettre nu. vi har ju en hel del minusgrader her just nu och hönsen mpr bra men vattnet tokfrös direkt. vi har lite problem med att eggen fryser sönder då och då.
hur fr man höns till att sluta verpa, dom tokverper just nu så vi har egg så det recker och blir över.
er det för vi hr vermelampa på till dom. vi har en över deras sittpinnar så dom ska kunna gotta sig lite der ner dom sover för natten.
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #9 skrivet: 01 dec-10 kl 15:44 »
Vi har golvvärme i vårat hönshus och den har fram tills nu hållit hönshuset frostfritt (även förra året då det var lika kallt som nu, men då hade vi dubbelt så mkt hönor som nu, kanske gjorde det lite skillnad?). I natt hade vi dock -27 och då frös vattnet för hönsen. Mina är också igång och värper, och jag vill absolut inte att de ska vara utan vatten då, så nu har jag hängt upp värmelampor över vattenautomaterna. Tror att det ska räcka, det blir ju inte mer än ett par minus i hönshuset tack vare golvvärmen...

Ett annat alternativ är väl värmeplattor att ha under vattnet, men sådana har jag aldrig provat.
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

betsla

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 01 dec-10 kl 17:58 »
Vi har provat med både värmelampa ovanifrån och värmeplatta underifrån, dock ej samtidigt. Eftersom värme stiger uppåt funkar inte värmelampa så bra för oss eftersom kylan kommer underifrån.

Jag köpte en ny större vattenbehållare och då passar plötsligt inte värmeplattan eftersom behållaren har en fördjupning undertill och det egentligen bara är en 5 cm ring som är i kontakt med underlaget. Denna ring var såklart för stor för värmeplattan... hej Murphy...  :(

Min superbästaste sambo har nu tillverkat en "Chicken'O'matic 3000"  ;D

En liten låda med isolering och prylar som vi sätter värmeplattan i och sen sätter vi vattenautomaten uppepå den. Kan ta en bild i morgon om nån är intresserad. Inget fruset vatten!!!

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #11 skrivet: 01 dec-10 kl 18:07 »
Ger mina varmt vatten.
Testa att komplettera med uppblött foder, så får de mer vätska i sig!

Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Lycka

• Ångermanland
« Svar #12 skrivet: 01 dec-10 kl 18:16 »
Håller med Grimla
Hedemorahöns

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #13 skrivet: 11 dec-10 kl 13:20 »
Min superbästaste sambo har nu tillverkat en "Chicken'O'matic 3000"  ;D

En liten låda med isolering och prylar som vi sätter värmeplattan i och sen sätter vi vattenautomaten uppepå den. Kan ta en bild i morgon om nån är intresserad. Inget fruset vatten!!!
Ta gärna bild, och starta gärna en ny tråd om olika hembyggen för att hålla vattnet varmt. Det finns många färdiga lösningar, men de är ofta dyra och funkar bara till vissa typer av vattenbehållare.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Lundahund

• Mina höns är vad som skiljer mig från de utbrända
    • Uppland
« Svar #14 skrivet: 13 dec-10 kl 22:47 »
Jag kokar upp 5 liter vatten i en kraftig kastrull och hela den sätter jag sedan ut i hönshuset på kvällen. Uppe på kastrullen ställer jag så vattnet. Då funkar kastrullen som både element och vattenvärmare. (De dricker ju inte på natten så det är lagom svalt till morgonen). När det varit nedåt -20 har jag ställt in två kastruller/element.

Enkel lösning för isolerat men icke elberikat litet hönshus.  :)
Bor på landet mellan Bålsta och Sigtuna med make, barn, hundar, katter och 13 vackra höns & tuppar; Isbar och blandraser.

pyromanen

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 26 dec-10 kl 15:41 »
Vi har en "värmekabel"  i vattenbaljan. Samma sort man kan ha i stuprör. Funkar utmärkt.

The Game

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 26 dec-10 kl 17:03 »
Lundahund..Fan va fiffigt...
Ska göra det i stallet til kaninerna..
tack som fan för tipset..
/Majsan

taccotad

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 26 dec-10 kl 17:52 »
Jag kokar upp 5 liter vatten i en kraftig kastrull och hela den sätter jag sedan ut i hönshuset på kvällen. Uppe på kastrullen ställer jag så vattnet. Då funkar kastrullen som både element och vattenvärmare. (De dricker ju inte på natten så det är lagom svalt till morgonen). När det varit nedåt -20 har jag ställt in två kastruller/element.

Enkel lösning för isolerat men icke elberikat litet hönshus.  :)

Ja gud vilken bra lösning! Ska definitivt göra likadant i ena hönshuset iaf. Konstigt att man inte kan komma på sånt själv bara.

rackarns

• Närke
« Svar #18 skrivet: 26 dec-10 kl 20:13 »
Jag har gett upp vattenautomaterna och försök till att inte få vattnet att frysa.
Har istället ställt in rostfria skålar, stora, så att det tar en stund för  vattnet att frysa.
Då är det bara att slå loss isklumpen som blivit och så fylla på nytt vatten... hur smidigt som helst.

pyromanen

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 02 jan-11 kl 17:51 »
Glasspaket (2 liters traditionella) är väldigt praktiska om man kör utan elsladd, lätt att få ut isen utan att burken går sönder.

Dela detta:

* Inloggade just nu

460 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser