Hallon ska beskäras eller rättare sagt gallras varje år. Hallon bär skörd på fjolårsskott. Efter skörd är dessa skott förbrukade och tas bort för att ge plats för de nya skotten som ska ge skörd nästa år.
.
Gallra även bland de nya skotten. Lämplig mängd är 8–10 skott per löpmeter. I för täta hallonrader trivs svampsjukdomar och skadedjur.
Jag gjorde så här: Efter gallringen lade jag ut markduk och klippte hål för hallonen som jag ville behålla då slapp jag allt ogräs och det har hållit bra. Om du vill kan du ju alltid jordförbättra men med skogshallon tycker jag inte man behöver det.
Svarta vinbär bör beskäras varje eller vartannat år medan röda vinbär vart 3:e–4:e år efter skörd. Svarta vinbär ger bäst skörd och störst bär på tvåårsskott. Du kan till göra det till våren också det har jag gjort ibland och det funkar.
En årlig gallring med ungefär en tredjedel av busken rekommenderas. Äldre grenar tas då bort. Ta bort nedliggande grenar som är svåra att plocka och lätt växer fast. Ta bort hela grenar ända ner till basen. Använd grensax. Vinbär gillar trädaska.
Rosen du har är säkert Finland vita ros som den kallas riktiga namnet är Rosa pimpinellifolia 'Plena' Du beskär den på våren. Den blommar i juni. Jordförbättra med brunnen koskit på våren så blir den jätteglad.

Syrener beskärs på vårvintern. Dom tål tuff beskärning.
Lycka till och hoppas du fått lite svar!