Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Renovera" hallonsnår och vinbärsbuskar?  (läst 10156 gånger)

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
"Renovera" hallonsnår och vinbärsbuskar?
« skrivet: 21 nov-10 kl 01:07 »
Ska fräscha upp trädgården i släktgården till våren, ingen har tagit hand om den på ett tag men nu när jag bor i närheten (eventuellt kommer jag bo permanent på gården) så är det dags att ta vara på det hela ^^.

Det finns ett hallonsnår som gått helt bärsärkagång och blivit livsfarligt tätt, bären har bara blivit maskföda senaste åren. Typ små skogshallon är det. Jättegoda... Men vad göra av 4kvm taggigt och kompakt hallonsnår? Det går inte ens att komma åt att plocka bären... Ska jag meja ner dom helt, lägga plattor i gångar mellan och vårda det som kommer upp?

Och så vinbärsbuskarna, som är hmm, ja, förmodligen mycket äldre än mig (23 år är jag). Dom ger fortfarande vansinnigt mycket bär men är gigaaantiska och man kommer inte åt emellan dom längre. Har läst att vinbär ska beskäras på hösten, finns det något jag kan göra under våren och sommaren som kommer?

Finns även en rosbuske, skitstor (typ 1,5m diameter) av fina äggvita rosor som luktar underbart. Hur kan jag vårda den på bästa sätt? Och en lila syren hörnhäck som blivit hur hög som helst och ganska risig... Hur beskär jag den?

Tack på förhand ^^.
//Lina

Evvelina

  • Inlägg: 38
    • Uppland
SV: "Renovera" hallonsnår och vinbärsbuskar?
« Svar #1 skrivet: 21 nov-10 kl 07:49 »
Hallon ska beskäras eller rättare sagt gallras varje år. Hallon bär skörd på fjolårsskott. Efter skörd är dessa skott förbrukade och tas bort för att ge plats för de nya skotten som ska ge skörd nästa år.
.
Gallra även bland de nya skotten. Lämplig mängd är 8–10 skott per löpmeter. I för täta hallonrader trivs svampsjukdomar och skadedjur.
Jag gjorde så här: Efter gallringen  lade jag ut markduk och klippte hål för hallonen som jag ville behålla då slapp jag allt ogräs och det har hållit bra. Om du vill kan du ju alltid jordförbättra men med skogshallon tycker jag inte man behöver det.

Svarta vinbär bör beskäras varje eller vartannat år medan röda vinbär vart 3:e–4:e år efter skörd. Svarta vinbär ger bäst skörd och störst bär på tvåårsskott. Du kan till göra det till våren också det har jag gjort ibland och det funkar.
En årlig gallring med ungefär en tredjedel av busken rekommenderas. Äldre grenar tas då bort. Ta bort nedliggande grenar som är svåra att plocka och lätt växer fast. Ta bort hela grenar ända ner till basen. Använd grensax. Vinbär gillar trädaska.

Rosen du har är säkert Finland vita ros som den kallas riktiga namnet är Rosa pimpinellifolia 'Plena' Du beskär den på våren. Den blommar i juni. Jordförbättra med brunnen koskit på våren så blir den jätteglad.  ;D

Syrener beskärs på vårvintern. Dom tål tuff beskärning.

Lycka till och hoppas du fått lite svar!  :)
Flyttade från Stockholm och bor nu på landet med 2 hundar och särbo i ett hus från 1720 en gammal smedsbostad som är k-märt i ett vallonbruk. Vill gärna ha höns.
Älskar att odla allt från blommor till ätbart. Njuter varenda minut!
Att ha en odlingsmark är en lisa för själen.

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: "Renovera" hallonsnår och vinbärsbuskar?
« Svar #2 skrivet: 21 nov-10 kl 15:45 »
Så rekommenderar du att jag hugger ner hela snåret då?
//Lina

Evvelina

  • Inlägg: 38
    • Uppland
SV: "Renovera" hallonsnår och vinbärsbuskar?
« Svar #3 skrivet: 21 nov-10 kl 18:59 »
Nej Nej! du ska gallra, ta bort det som gett hallon i somras. Tyckte jag skrev så att du skulle förstå?? :)
Flyttade från Stockholm och bor nu på landet med 2 hundar och särbo i ett hus från 1720 en gammal smedsbostad som är k-märt i ett vallonbruk. Vill gärna ha höns.
Älskar att odla allt från blommor till ätbart. Njuter varenda minut!
Att ha en odlingsmark är en lisa för själen.

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: "Renovera" hallonsnår och vinbärsbuskar?
« Svar #4 skrivet: 21 nov-10 kl 20:42 »
Nej men.... Det går inte att gallra.... Det är 4kvm kompakt taggtrådsboll... jag vet inte var jag ska börja... 2x2meter alltså. går knappt att komma nog nära för att plocka bär.
//Lina

Eko-Trädgård

  • Inlägg: 1457
  • Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: "Renovera" hallonsnår och vinbärsbuskar?
« Svar #5 skrivet: 21 nov-10 kl 20:52 »
hej,

hallon är två åriga.

år 1:  tillväxt inga bär endast blad

år2:  bär och blad sen dö de.

plocka bort allt som har burit bär, du ser att barken är flagnad och de ser allmänt skruttigt ut.

när det är gjort gallra ut de allra flesta nya pinnar, Lämnar kvar runt 20-30st, här gäller sunt förnuft, gallra så det ser luftigt ut.

Kom ihåg att även under nästa år kommer det att växa nya pinnar som kommer att ge bär året efter. Lämna plats till dessa.

Ta inte bort allt du kommer ändå att måste gallra nästa sommar och kommer dessutom att vara helt utan bär. Om du ta bort allt kommer roten att skicka extra många skott så att snaren blir ännu tätare.

hoppas att detta hjälper.

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: "Renovera" hallonsnår och vinbärsbuskar?
« Svar #6 skrivet: 22 nov-10 kl 18:13 »
Oouuf... jag förstår det ni säger, i teorin, men jag ser inte fram emot att ge mig på taggtråden....
//Lina

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
SV: "Renovera" hallonsnår och vinbärsbuskar?
« Svar #7 skrivet: 22 nov-10 kl 19:06 »
Oouuf... jag förstår det ni säger, i teorin, men jag ser inte fram emot att ge mig på taggtråden....
Börja i en ände, du får nog rycka och dra en del i hallonsnåret och en del grenar går nog sönder. Akta ögonen! Ofta är det bra att inte göra allt på en gång, dra ut på gallringen av både hallon, syren och vinbärsbuskar i två-tre år så ser du hur de svarar och chockar dem inte till att skicka upp en massa skott som du ändå måste gallra bland.

Rosor beskärs när björken har "musöron".

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Whippet

  • Inlägg: 549
  • Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
SV: "Renovera" hallonsnår och vinbärsbuskar?
« Svar #8 skrivet: 22 nov-10 kl 19:40 »
Hejsan :)

Jag hade ett ogenomträngligt snår med hallon på en jättestor yta och för att ha någonstans att börja så gick jag med röjsåg och gjorde gångar i snåren... Mitt snår var dock större än 2x2m... nu har(hade för jag klippte inget i somras och det växer upp jättefort) jag 30 cm breda buskrader som jag har 50 cm breda gångar mellan... Mycket lättare att plocka...
Jag brukar alltid röja/beskära hallon och vinbär på våren(tidigt) och det funkar fint, men jag tror att det växer lite bättre om man beskär på hösten...

 :-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Granbackstove

  • Inlägg: 814
    • Uppland
SV: "Renovera" hallonsnår och vinbärsbuskar?
« Svar #9 skrivet: 22 nov-10 kl 19:57 »
Tips för att fixa "taggtrådssnåret":

Ta hjälp av en annan person och förse er med rätt många löpmeter snöre/rep. Ställ er på varsin sida om snåret och spänn snörena parallellt, så att de motsvarar bredden dels på gången emellan radena (kanske enklast bredden på gräsklipparen) och dels den bredd du vill ha på raderna (15-20 cm?). "Såga" ner markeringarna genom "svintot" tills de kommer nära marken och börja sedan klippa de blivande gångarna (lång grensax funkar bra). När väl gångarna är skapade är det mycket lättare att gallra bort fjolårsgrenar och även tunna ut årsskotten om det behövs.

Så gjorde jag i min förvildade trädgård och det funkade bra och blev snyggt och prydligt.
« Senast ändrad: 22 nov-10 kl 21:09 av Granbackstove »
Har genbank för bland annat sybehör och blomkrukor från 1900-talet.

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: "Renovera" hallonsnår och vinbärsbuskar?
« Svar #10 skrivet: 22 nov-10 kl 20:44 »
Ah, det låter som en bra idé!
//Lina

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: "Renovera" hallonsnår och vinbärsbuskar?
« Svar #11 skrivet: 04 dec-10 kl 13:28 »
Fick intressanta vita hallon av en granne. Ursprungligen härstammar sorten från någonstans uppe vid Siljan.  Satte ner dem för tätt så det blev en rishög, de är ju ett orgräs.  Tog spaden nu i höst och grävde rejäla gångar.  Och skott över till ytterligare en rad på ett annat ställe.  Dessa hallon är jättegoda.
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: "Renovera" hallonsnår och vinbärsbuskar?
« Svar #12 skrivet: 04 jan-11 kl 18:52 »


Så... mycket... snår...

Undrar förresten vad det är för djur som gjort en stig genom snåret?
//Lina

Meissner

  • Inlägg: 162
SV: "Renovera" hallonsnår och vinbärsbuskar?
« Svar #13 skrivet: 31 jan-11 kl 10:21 »
Vi gör det tillsammans Lina! Jag har beskurit hallonbuskar hos min gammelfarmor när hon va i livet. När det inte har blivit röjt på så många år måste man ju ta i ganska mycket och röja ganska hårt. Gör man det på våren så kan det bli lite ont om bär den sommaren, men året efter så kommer det massor! :)

/Anna
Meissners Kaningård: www.meissners.se
Kontakt: anna@meissners.se

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: "Renovera" hallonsnår och vinbärsbuskar?
« Svar #14 skrivet: 05 maj-11 kl 17:37 »
Upptäckte idag att lien var ett alldeles utmärkt verktyg för att börja ta itu med otyget. TJopp tjopp tjoff bara så mejar man ner dom. Sen får jag väl "efterbehandla" genom att gräva upp jorden där jag ska ha gångarna.
//Lina


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

317 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser