Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Omröstning

Hur många minuter tar det för er att ta er till jobbet?

10-20 min
15 (15.8%)
21-30 min
19 (20%)
31-40 min
19 (20%)
41-60 min
23 (24.2%)
Mer än så
19 (20%)

Antal personer som röstat: 88

Författare Ämne:  Hur långt pendlar ni, och är det värt det?  (läst 24841 gånger)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
Hur långt pendlar ni, och är det värt det?
« skrivet: 12 nov-10 kl 14:46 »
Svara inte om ni inte pendlar till jobbet ;).

Men iaf, hur lång tid tar det för er att ta er till jobbet (och hur långt är det)? Kör ni bil, delar ni bil eller är det kollektivt? Vad kostar pendlingen er per månad och har ni något alternativ?

Jag är nyfiken ur ett ekonomiskt perspektiv. Min sambo kommer att börja pendla 30 mil, han får 2400kr extra per månad då samt en del milersättning, det innebär 120 mil i månaden - en heeeel del, men han kan ta buss om han vill.
//Lina

Huggorm

• Gäst
SV: Hur långt pendlar ni, och är det värt det?
« Svar #1 skrivet: 12 nov-10 kl 14:51 »
25 mil enkel väg, men jag kör ju bara en gång per vecka då. Från arbetsboendet till arbetsplatsen tar det just nu ca. 25 minuter. För detta får jag inte ett öre i reseersättning, och arbetsboendet får jag också betala själv. Det är hårda tider nu när det är finanskris  :'(

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #2 skrivet: 12 nov-10 kl 14:58 »
5 mil enkel väg med bil. Ca 45 min från dörr till dörr. Men jag kan dra av det i deklarationen (ingen vettig kollektivtrafik här).

Å andra sidan kör jag mycket i tjänsten och får milersättning för det, så det är jättesvårt att räkna ut vad det kostar i praktiken.

Värt det? Tja, ett likvärdigt hus + stor tomt närmare Göteborg skulle kosta en smärre förmögenhet...

Visigot

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 12 nov-10 kl 15:07 »
Kör cirka 6,5 mil enkel resa och visst känns det lite långt ibland. Men såklart kan man ju dra av för resorna i deklarationen. Har ju ändå valt att bo på landet och vart jag än jobbar kommer jag att vara tvungen att pendla minst 3 mil - enkel väg.
Om det är värt det, tja, om valet nu är att inte jobba alls så får det väl gå.
"Fantasi är viktigare än kunskap" Albert Einstein

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #4 skrivet: 12 nov-10 kl 15:09 »
21 km enkel väg till jobbet och 26 hem (om jag hämtar barnen dvs.) så totalt  blir det 47km/dag.
Värt det? Självklart, skulle inte kunna bo i stan, var skulle getterna, hönsen, fåren, kaninerna, traktorerna mm få plats???

Tilläggas ska att frugan också kör varje dag om än 5-6km kortare per dag. Och, ja, vi skulle kanske kunna samåka med följd att barnen skulle få längre dagis/fritidsdagar (1/2-1 timme längre per dag).
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 12 nov-10 kl 15:10 »
nu jobbar inte jag och bor itne där jag bodde förut.. men! mina föräldrar bor ute i skogen, 7 km från närmaste tågstation. ca 8-9 mil är det till jobbet. ca 1 timme med bil och ca 1,5 timmar kommunalt och de tar nästan alltid det kommunala alternativet. dock bil första 7 km då. tror ett sl kort kostar 700 kr nu förtiden och om dom åker bil brukar dom ta det som ersättning på deklarationen..

Attes matte

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 12 nov-10 kl 15:40 »
Jag svarade trots att jag är arbetslös numera. ;) Har 2 mil in till stan och det är HELT klart värt det. Går rätt pissigt med bussar, så det blir att ta bilen. Tar bra precis 20 minuter att köra dom två milen, och det är ju mycket kortare än vad många i "storstan" pendlar. ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Suresh

• -
« Svar #7 skrivet: 12 nov-10 kl 15:46 »
En dag i veckan åker jag 35 km till Borås. För långt, för ofta.

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #8 skrivet: 12 nov-10 kl 16:20 »
Nu är det ju oftast kvinnan i huset vid tangenterna, så även nu, men jag har röstat i sambons namn så att säga :)
Han kör 8,5 mil till jobbet 2 ggr i veckan: måndag och torsdag morgon och tillbaka hit till gården onsdag och fredag kväll... Ekonomiskat har vi inte råd att köra så mycket oftare och psykologiskt suger det, men det är trots det värt det för att få bo som vi gör ;D
Det tar ganska precis en timme om det är bra väglag, kan ta 1.5 om det är dåligt :-\
Vi har precis skrivit oss här istället för på övernattningsadressen i Luleå så vi vet inte vad vi kommer att få för avdrag på deklarationen... återstår att se  :D

Precis som Sri Suresh skriver: Det är för långt, för ofta... :-\

:-* /Anette och Lars
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Alba

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 12 nov-10 kl 16:47 »
Jobbar säsong, så just nu är jag arbetslös. Men från april till sista oktober reser jag ca 5.2 mil enkel resa.

Jag har tidigare valt att inte ha bil av miljöskäl, men sen vi flyttade ut på landet för två år sen börjar det kännas tungt. För att ta mig till jobbet och vara framme strax före 7, åker jag hemifrån 4.45 på morgonen. Jag cyklar 6 km, åker pendeltåg med ett byte, går till spårvagnen, det tar 10 min, åker spårvagn och går sen 10 min till. Mao tar det ca 2 timmar från dörr till dörr, på morgonen. 4 timmar per dag. Eftersom jag ofta är mindre disciplinerad på hemvägen, eller om jag behöver handla, tar det längre tid hem eftersom jag även måste passa tågtider. Livet styrs mycket av tågtider, trots att tåget går två ggr i timmen.

Nu när det är is cyklar jag inte så effektivt, och tar buss till tåget. Bussen går varannan timme, så då blir det ändå mer begränsat.

Det var precis såhär jag inte vill ha det om jag skulle flytta till landet, och på helgen är jag så trött att jag inte orkar göra allt jag tänkt. Nej, det är nog inte värt det, och någon fritid på vardagarna är inte att tänka på. Inte heller att träffa vänner i stan på helgen eftersom jag då helst inte åker tåg...

Men jag kan ju ändra min situation genom att skaffa bil och/eller byta jobb. Jag försöker istället maxa allt genom att bo i drömhuset och ha kvar det roligaste jobbet :-)

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 12 nov-10 kl 18:40 »
Ca 8,5 mil enkel resa om jag åker bil, vilket jag inte gör längre eftersom trafiksituationen ser ut som den gör i Stockholm. Numera tar jag bilen till dagis, därifrån till järnvägsstationen i Strängnäs, därifrån med tåg till Centralen, därifrån med tuben till Odenplan, därifrån apostlahästarna till jobbet. Från hemmet till jobbet inklusive alla mellanlandningar tar det ca 1,5 timme.

Den stora nackdelen med att åka kollektivt är att man är så utlämnad åt godtycke, dels med inställda eller försenade avgångar, dels med obegripliga tidtabellsändringar. Snart kommer det vanliga morgontåget att dras in så att jag antingen måste åka jättetidigt eller komma en halvtimme för sent varje dag. SJ:s påfund har väckt en proteststorm här i Strängnäs och kommunalrådet kräver konkurrensutsättning av trafiken.

Kostnaden är 3082 kronor i månaden för SJ och SL plus vad det nu kostar med bilen. Tidigare när jag körde bil hela vägen kostade det mer, men å andra sidan är bilavdragen så väldigt generösa att det blev billigare i slutändan.

jenses

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 12 nov-10 kl 18:42 »
1. cirka 10-15 meter från sängen till skrivbordet
2. vid närmare eftertanke: nej

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 12 nov-10 kl 18:46 »
4 mil enkel resa till jobbet, plus ytterligare 1 mil enkel resa till ungarnas dagis (åt fel håll) så totalt blir det 12 mil om dagen. 2-3 dagar i veckan samåker jag med frugan annars är det två bilar (samma sträcka) som gäller. Om det är värt det? Jo.. Alternativet hade varit att inte ha någon gård..

Rosten

• Närke
« Svar #13 skrivet: 12 nov-10 kl 19:00 »
Ca 3.5 mil enkel resa. Sammåker med 2 andra personer.
Vi kör 2 veckor var.

Så 4 veckor kör jag 4 km till det ställe där vi möts. Sedan sitter jag och sover i baksätet resten av vägen.  Vilket passar mig perfekt
2 veckor kör jag hela vägen. Vilket är pest och pina även om jag har en rolig bil med gott om hästkrafter.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #14 skrivet: 12 nov-10 kl 19:06 »
Jag kör sex mil enkel resa, samåker så ofta det går och annars tar jag bussen. Har sedan en månad tillbaka bytt jobb till rätt sida stan och slipper tunnlar och annat elände. Känns mycket bra!!

Det är såklart värt det. Förut bodde vi i ett villaområde och hade ändå rätt långt till jobbet, tidsmässigt tog det lika lång tid som nu eftersom det var mycket mer köer där.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #15 skrivet: 14 nov-10 kl 08:53 »
Har 15 slingriga km till jobbet. Svarade att det tog 20 min drygt att köra men, har jag bråttom går det fortare. Bil är det som gäller, finns ingen kollektivtrafik åt det hållet alls. Åt andra går det en buss halv åtta på morgonen till stan och då skulle man kunna ta tåg därifrån till stället där jag jobbar. Men, eftersom jag inte börjar förrän 11 och inte skulle komma hem så funkar det inte.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
« Svar #16 skrivet: 14 nov-10 kl 10:17 »
Vi har 4 mil in till stan, och det tar 30-35 min att köra, dock så är det bara min make som pendlar till jobbet. Bensinkostnaden ligger för närvarande på ca 2500 kr/mån.

Vi upplever det inte som jobbigt att pendla. Vi älskar vårt hus, och byn vi bor i, sedan så måste man ju även räkna in besparingen vi gjorde på att köpa ett billigt hus utanför stan.....
Live simply......so that others may simply live.

mysfaktor

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 14 nov-10 kl 14:49 »
sambon pendlar 2mil dit och 2mil hem tar en kvart åt vardera hållet. lagom.

fräsen

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 14 nov-10 kl 15:13 »
jag pendlar 3 mil/enkel resa varje dag. kan inte samåka o det finns ingen kollektivtrafik. Det är inte värt det, letar lite smått efter nytt jobb. Tyvärr måste man ju gneta ihop till de fasta kostnaderna.

Maken pendlar 10mil/enkel resa varje dag, men det är tillfälligt under 6 mån plus att han får reseersättning.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #19 skrivet: 14 nov-10 kl 15:17 »
Jag pendlar 86 km enkel väg. Restiden blir ca 2 timmar och 10minuter/dag. På tok för mycket tid i bilen och för mycket pengar till bensin. Har tyvärr ingen att samåka med och kollektivtrafik är inte ett alternativ. Skulle bli cykel, buss, tåg, buss och apostlahästar och minst det dubbla i restid  :P 

Jag flyttade med kärleken och mitt företag och kundkrets är inte så lätt att flytta med  :-\ Alternativet är att sälja företaget och starta nytt men det känns inte så lockande då jag har en kanonlokal och jättetrevliga kollegor. Att bli hemmafru/arbetslös lockar inte heller ::)

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser