Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Omröstning

Hur många minuter tar det för er att ta er till jobbet?

10-20 min
15 (15.8%)
21-30 min
19 (20%)
31-40 min
19 (20%)
41-60 min
23 (24.2%)
Mer än så
19 (20%)

Antal personer som röstat: 88

Författare Ämne:  Hur långt pendlar ni, och är det värt det?  (läst 24840 gånger)

Strajder

• Aspegården
SV: Hur långt pendlar ni, och är det värt det?
« Svar #20 skrivet: 14 nov-10 kl 16:02 »
Har min officiella arbetsplats 28 km hemifrån, dit kör jag bil. Har dock mina chefer i Stockholm och åker 1-2 dagar i veckan dit. Räknar med 3 mil med bil, 1 tim 40 min med tåg och sedan 10 minuter med tunnelbana vilket gör att det totalt blir cirka 3 timmar restid enkel). Reser en hel del i jobbet, kan man kalla det arbetspendla när man åker till Paris, Bryssel eller Bonn?

Tåg är OK eftersom man kan jobba på tåget. Det går att jobba på flyg men är inte lika praktiskt.

mysfaktor

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 14 nov-10 kl 16:05 »
intressant att det ändå är så många som jobbar...

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #22 skrivet: 14 nov-10 kl 16:47 »
1. En mil till jobbet. Säg en timme för resa till/från arbetet varje dag.
2. Ja. Härligt att följa årstidernas växlingar och få lite frisk luft, men lite trist vintertid när det är mörkt på morgonen och mörkt på kvällen. Men jag har en bra lampa på cykelhjälmen.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #23 skrivet: 14 nov-10 kl 17:34 »
45 km till jobbet det tar sin tid med bil och oftast snabbare än det komunala alternativet.

Hadde jag sluppit byten och jobbat lite mer humana tider så skulle komunalalternativet vara att föredraga. 
Jag lägger 1 liter diesel/milen på pendlingen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
« Svar #24 skrivet: 16 nov-10 kl 11:21 »
intressant att det ändå är så många som jobbar...
varför då?
Live simply......so that others may simply live.

Cefast

• Västerbotten
« Svar #25 skrivet: 16 nov-10 kl 11:51 »
36 kilometer till jobbet. mindre än 25 minuter om man håller hastighetsgränserna (vilket jag gör). Oftast kan vi samåka upp till 4 personer från byn, men att få det att stämma med allas scheman kräver en del planering varför det inte samåks nog mycket.

rummel

• Småland
« Svar #26 skrivet: 04 dec-10 kl 21:29 »
11 mil om dagen. Det tar ca 2 timmar om dagen nu på vintern. Det är surt om man tänker på att det är 2 timmar av mitt liv som försvinner tillsammans med Rix Fm varje dag...men alternativet att bo i en pytteliten lägenhet i stan lockar inte heller. Men jag letar hela tiden efter ett jobb närmare.

Nina W

• Värmland
« Svar #27 skrivet: 04 dec-10 kl 21:41 »
Jag arbetspendlar till Oslo. Tre resore i månaden på 25 mil enkel, 150 mil totalt. Jag har bara sju nætter fast, men jobbar extra ibland så det brukar bli 10-15 dagar i månaden som jag ær borta. I Oslo ær jag ekonomisk och hemmavid så gør jag av med den fina norska lønen.

mysfaktor

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 04 dec-10 kl 22:09 »
svarar för sambons del,han pendlar totalt 4mil/dag 2mil till jobbet och 2mil hem
tankar cirka 2tankar a`800kr per månad= 1.600kr i bensinkostnad ungefär.
budgeten tilllåter bensin för 2.000kr/månad :D

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #29 skrivet: 04 dec-10 kl 23:38 »
2 timmar per dag 4 dagar i veckan. Surt sa räven.

Åker buss i en timme per dag och går ca 1 timmes promenad per dag.

Men om man vill bo i en liten stuga med katt och kanin och är ung och outbildad så vad ska man göra. Man tar de man får.

Jag tycker lätt att det är värt de.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

corona

• -
    • Årbo Gård
« Svar #30 skrivet: 06 dec-10 kl 11:28 »
Jag pendlar 4,5-5,5 mil (varierar något), enkel resa. Och sen samma sträcka hem igen.
Detta gör jag fem dagar i veckan.

Oftast går det bra (ljudböcker underlättar), även om det känns motigt ibland.
"Hundar kommer när man ropar på dom;
Katter tar ett meddelande och återkommer senare"
- Mary Bly

KjellX

• Västergötland
« Svar #31 skrivet: 06 dec-10 kl 19:13 »
62 km enkel resa om dagen, P1 på radion och en Volvo V50 drive hjälper mig stå ut.
Tack o lov kan gumman o jag samåka de flesta dagar, vilker gör att vi spara mer pengar än då jag samåkte, den stackars andrabilen (Bensindriven) får vila desto mer.

louise

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 06 dec-10 kl 19:27 »
Jag får egentligen inte svara här för jag har slutat pendla, men det vete fan om pendlingen var värt det vill jag ändå säga.

I fyra år, mellan 5 och 10 mil (nytt jobb minst en gång om året) enkel resa. Ensam med gården. Slet ihjäl mig och sitter nu mest och glor och hoppas tröttheten och den totalt frånvarande stresståligheten en dag ordnar sig så att jag orkar börja jobba igen.

regnpipan

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 09 dec-10 kl 15:34 »
13 mil enkel väg till jobbet. 20-25 minuter i bil, 50 i tåg. På tåget kan jag jobba om jag inte är för trött.

Möjlighet att jobba hemma 1-2 gånger i veckan.

Jag har fast jobb i en tuff bransch och bor i mitt eget lilla himmelrike, så jag får väl säga att det är värt det.

eremit

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 09 dec-10 kl 15:51 »

Jag har pendlat 15-20 km enkel resa till jobb med bil när jag var lite yngre.
nu skoulle jag kunna tänka mig att penla med 50-60 km enkel resa några dar i veckan med bil och buss om jag finge bo i skogen annars är det för slitigt med längre resor når man närmar sig 60.
Pendling till vissa jobba under vissa tider på året kan ju va okej ändå.
alltså handlar det om frihet och självbestämmande annars får det nog va´.

stubben

• Skog är toppen
    • Skåne
« Svar #35 skrivet: 10 dec-10 kl 08:32 »
60 mil enkel resa. Arbetar i Oslo 1-2 veckor i månden, bra betalt och bra arbetsförhållanden, bla så betalar vi halv skatt i december ;) och ingen skatt på semesterlönen ;D, ...just det ingen karensdag vid sjukdom heller.
All mänsklig aktivitet påverkar naturen!!

Huggorm

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 10 dec-10 kl 08:36 »
60 mil enkel resa. Arbetar i Oslo 1-2 veckor i månden, bra betalt och bra arbetsförhållanden, bla så betalar vi halv skatt i december ;) och ingen skatt på semesterlönen ;D, ...just det ingen karensdag vid sjukdom heller.
Men det är ju inte så att skatteverket kräver mindre skatt i december, utan man får ju betala lite mer de andra månaderna i stället så det jämnar ut sig över året. Ett ganska dumt system som är skapat bara för att öka konsumtionen inför jul. Vissa företag har även halv skatt i juli.

stubben

• Skog är toppen
    • Skåne
« Svar #37 skrivet: 10 dec-10 kl 16:17 »
Jovisst kan man säga att man betalar högre skatt de andra månaderna, men det är något man vänjer sig vid. Om det ökar konsumtionen? skulle tro det, men det är upp till var och en vad man använder pengarna till. För min del är det inte så dumt att få en större "hög" med pengar ett par gånger om året  det är då lättare att spara eller göra ett större inköp av livets nödtorft. I mitt fall går pengarna till reparation av traktorn då koppling har havererat, men det är förstås också en typ av konsumtion ;)
All mänsklig aktivitet påverkar naturen!!

FCR2

• Skåne
« Svar #38 skrivet: 13 dec-10 kl 00:48 »
typ 6 mil enkel resa. Bil tyvärr efter som kollektiv trafiken är kass. Tar väl typ 45min-1.5h beroende på säsong.
Blev av med jobbet och fick helt plötsligt dubbelt så långt att köra när jag fick nytt jobb.
Håller ögonen öppna efter ett arbeta som jag kunde utföra hemifrån eller iaf några dagar i veckan. I skåne känns det som alla räknar med att man bara skall pendla inom kommunen.
Först när man bor närmare så finns direkt bussarna till Malmö.
Inte värt att pendla så långt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser