Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på höhäckar o mattråg.  (läst 40346 gånger)

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Tips på höhäckar o mattråg.
« Svar #40 skrivet: 03 apr-11 kl 20:24 »
Många bra tips!

Vi byggde egna höhäckar av armeringsjärns-nät. Min sambo är lite händig o kan svetsa. Fick idén när jag såg hästarnas foderhäckar. Lite spill blir det ju förstås men annars funkar dom kanon. Locket uppe-på fick vi sätta dit då dom kom på att man kunde klättra upp och äta där uppe samt dra ut massör hö på halmbädden under.

Hade tänkt lägga några bilder på det här men vet inte hur man gör  ???  är ganska oteknisk......

Väldigt fin get. Men vad är det för sort ???

getalina

• Halland
« Svar #41 skrivet: 03 apr-11 kl 23:22 »
Har en vild ide som man kan testa om man hittar en spjälsäng på loppis i sommar.

Frågan är bara om den håller för en stånglig bock.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #42 skrivet: 04 apr-11 kl 16:33 »
Frågan är bara om den håller för en stånglig bock.
Knappast.  Och kanske inte för en levnadsglad get av hon- eller hankön som hoppar upp i den heller.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

getalina

• Halland
« Svar #43 skrivet: 04 apr-11 kl 22:18 »
Knappast.  Och kanske inte för en levnadsglad get av hon- eller hankön som hoppar upp i den heller.

Äsh vad synd tyckte det var praktiskt, inget byggande bara lägga i en hel bal. Fast med tak då kanske. Men med getter är ingenting enkelt. ;)

getalina

• Halland
« Svar #44 skrivet: 05 apr-11 kl 22:44 »
Den här var rolig  :D 

http://se.lgprodukter.se/product.html/foderautomat-ho/ensilage-12-meter?category_id=161

Man skulle ju kunna bygga något liknande själv. Ett vikt kompostgaller och träsidor, tak och ben+hjul som en rulle bör.

ManiacDarling

• Västergötland
« Svar #45 skrivet: 05 apr-11 kl 23:37 »
Snygg låda på hjul!! :D

Min erfarenhet av att ha en höhäck stående i hagen var att den låg ner oftare än den stod upp(med resultat att höt såklart låg och blev blött mot marken...).
Den foderhäcken jag hade var visserligen ganska mycket högre än den var bred så den var ganska lätt att välta - det räckte med lite stångande och att en get försökte klättra så ramlade den omkull. Kan vara värt att tänka på om man vill ha någon låda eller liknande stående hos getterna att den bör vara antingen förankrad i marken eller tillräckligt tung/stabil för att inte välta eftersom de garanterat kommer buffa, stånga, klättra och bete sig med den.

Weasel

• Skåne
« Svar #46 skrivet: 06 apr-11 kl 21:45 »
Kanske ågon som tipsat redan. EMn jag köpte en bur för ibc-behållare för 200 kr. Funkar kanon till fåren, men kanske inte gätter med horn.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

getalina

• Halland
« Svar #47 skrivet: 07 feb-12 kl 22:58 »
Nu var det dags igen att undra lite. Höhäcken har jag fått ordning på.

Men finns det någon beskrivning/ ritning på hur man bygger ett fodertråg med ben?

Har ett till hönornas torrfoder i plåt som getterna gladeligen plundrar när de kommer åt. Så modellen fungerar men jag har bara denna och köpa nytt kostar 1600-1900 kr så jag vill bygga själv i trä.

Hade tänkt att hälla vitkål, morötter mm i den nu på vintern.

Korn och kraftfoder får de separat i varsin kalvahink.

getalina

• Halland
« Svar #48 skrivet: 07 feb-12 kl 23:04 »
Bild på höhäcken.

4 stolpar ( 1.80) med spetsen nedåt fastskruvade på en träram/låda jag hittade i uthuset. (Inuti ramen satt en grov pappkartong från Kina som jag tog bort.) Med några extra plankor i botten så blev det perfekt att ha hö i. Visserligen välter de ikull den då o då men den håller.  :)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #49 skrivet: 08 feb-12 kl 09:09 »
Bild på höhäcken.

4 stolpar ( 1.80) med spetsen nedåt fastskruvade på en träram/låda jag hittade i uthuset. (Inuti ramen satt en grov pappkartong från Kina som jag tog bort.) Med några extra plankor i botten så blev det perfekt att ha hö i. Visserligen välter de ikull den då o då men den håller.  :)
Kan du inte använda spikband och skruva fast de inre benen i väggen? Kanske både upptill och nertill, så att de garanterat inte kan välta höhäcken? Om man skruvar fast spikbanden, så blir det ju bara 4 skruvar att lossa om man vill ta ut höhäcken för rengöring, lagning eller av annan orsak, och sedan skruva fast den igen. Borde funka bra och är billigt.

Till ditt mattråg borde en liknande idé också funka, dvs att den skruvas fast i väggen, så att man kan skruva loss den och rengöra. Så löser man problemet med att allt måste sitta fast, samtidigt som man måste kunna rengöra noga ibland. Då kan man spola och skrubba rent ute med en trädgårdsslang, och slipper får en massa vatten inne när man rengör.

Bifogar en skiss på ett tänkt tråg, sett från gaveln. De två inre benen kan då sättas fast med spikband i väggen. Botten görs av en smalare bräda, sidorna av bredare, och gaveln sågas så att man får en vinkel som gör att hörnorna blir lättare för djuren att komma åt, så att de kan äta rent, och så att man själv lättare kan rengöra. Borde vara lätt att snickra av lite restbitar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Sussilo

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 08 feb-12 kl 10:33 »
Vad man än använder kommer killingarna att använda fodertrågen som både lek- och sovplats. Därför är det bra att trågen lätt kan tas loss och spolas ur. Mina bästa fodertråg har varit helt vanliga, kasserade balkonglådor av plast. Om man hänger trågen i tunnare kedjor från taket så de hänger fritt och är rörliga, alltså inte mot en vägg, blir det mycket svårare för killigarna att hoppa in i dem och de brukar fort tröttna på det.

Getalina, det där ser ut som en riktigt mysig och getvänlig höhäck som du ska vara stolt över :D! Men jag hade inte varit lika generös med mellanrummet mellan spjälorna, utan spikat upp en spjäla till i varje mellanrum för att försöka minska spillet.
« Senast ändrad: 08 feb-12 kl 11:57 av Sussilo »

getalina

• Halland
« Svar #51 skrivet: 08 feb-12 kl 21:34 »
Kan du inte använda spikband och skruva fast de inre benen i väggen?

Jättebra förslag har funderat men inte kommit fram till något vettigt. Men det gjorde du, Tack!!

Bifogar en skiss på ett tänkt tråg, sett från gaveln. De två inre benen kan då sättas fast med spikband i väggen. Botten görs av en smalare bräda, sidorna av bredare, och gaveln sågas så att man får en vinkel som gör att hörnorna blir lättare för djuren att komma åt, så att de kan äta rent, och så att man själv lättare kan rengöra. Borde vara lätt att snickra av lite restbitar.

Aha man kan sätta benen där, enkelt o bra.  :D  Jag ska alltid krångla till det  :-[

Stirrade mig blind på hönsens där de sitter i lånsidan och spretar ut som ett par pallben. Inte det lättaste att få dit.

getalina

• Halland
« Svar #52 skrivet: 08 feb-12 kl 21:44 »
Vad man än använder kommer killingarna att använda fodertrågen som både lek- och sovplats. Därför är det bra att trågen lätt kan tas loss och spolas ur. Mina bästa fodertråg har varit helt vanliga, kasserade balkonglådor av plast. Om man hänger trågen i tunnare kedjor från taket så de hänger fritt och är rörliga, alltså inte mot en vägg, blir det mycket svårare för killigarna att hoppa in i dem och de brukar fort tröttna på det.

Getalina, det där ser ut som en riktigt mysig och getvänlig höhäck som du ska vara stolt över :D! Men jag hade inte varit lika generös med mellanrummet mellan spjälorna, utan spikat upp en spjäla till i varje mellanrum för att försöka minska spillet.

Fler bra ideer. Får gå ut och kolla i uthuset efter balkonglådor.  :D

Tack för komplimangen om min "häck"  ;D

Både getterna och hönorna gillar höhäcken, hönsen sitter i/på den och getterna ligger under den och myser.  :)
Och just nu gör det inget att det blir extra höspill för jag fick aldrig tag i halm i år. Helt slut här nere.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #53 skrivet: 09 feb-12 kl 09:27 »
De av mina getter som får kraftfoder (högdräktiga och mjölkande) har vanliga rostfria bunkar för detta. En bunke/get är bäst, så att alla säkert får äta.
Vill du ändå ha ett "redigt" fodertråg kan du kolla om du kan få tag på en bit avloppsrör i plast att dela på mitten. Gör små fötter av trä om du vill ha det på golvet, eller fäst på väggen med konsoller. Vi har ett sådant till hönsen, och det är mycket lätt att hålla rent.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

getalina

• Halland
« Svar #54 skrivet: 10 aug-13 kl 00:09 »
Nu minsan har jag hittat en person som provat på den där barnsängs- idén  :D

https://www.youtube.com/watch?v=RjcfOrBnIcA

getalina

• Halland
« Svar #55 skrivet: 10 aug-13 kl 00:25 »
Här hittade jag en snutt som visar ett mattråg som sitter på ett mjölkbord av annorlunda typ. Verkar ju ganska så praktiskt. :)

https://www.youtube.com/watch?v=twHYf3rJahc

Trollmor

• -
« Svar #56 skrivet: 10 aug-13 kl 00:47 »
Jag vet att jag är rätt ensam om att ha uppringande modem numera.  Men ni som använder mobil, kan ni se filmer?  Går det möjligen att få se en stillbild ur filmen?  Eller är det krångligt att få fram?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #57 skrivet: 11 aug-13 kl 18:33 »
Jag vet att jag är rätt ensam om att ha uppringande modem numera.  Men ni som använder mobil, kan ni se filmer?  Går det möjligen att få se en stillbild ur filmen?  Eller är det krångligt att få fram?

Man pausar filmen gärna i fullskärm och sedan trycker man print screen.
Sedan klistrar man in bilden i tex paint.
En del filmspelare har en capture funktion oxå.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

cocosbusen

• Bohuslän
« Svar #58 skrivet: 13 aug-13 kl 21:30 »
Vi matar våra getter med hjälp av hönät (för häst). Skitbra! :)  Nästan inget spill och man kan fylla på mycket åt gången.

Trollmor

• -
« Svar #59 skrivet: 13 aug-13 kl 23:21 »
Jag har haft några olyckstilbud med hönät.  (Som dock gick bra, men visade på riskerna.)  Jag antar att du endast har ett par getter, ty ett hönät för häst rymmer väl max ca 10 kg?  Jag föredrar foderhäckar med bred öppning, så att jag kan fylla på med högaffel.  Springor omkring 5 cm, så blir det inte så mycket spill.  Jag vill kunna stå utanför boxen och fylla på, så att jag kan göra det på vägen till jobbet om så behövs.

Dela detta:

* Inloggade just nu

436 gäster, 1 användare
Dha87

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser