Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på höhäckar o mattråg.  (läst 41634 gånger)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Tips på höhäckar o mattråg.
« Svar #80 skrivet: 10 okt-13 kl 11:00 »
Principen liknar en Ramselehäck.  Det borde ju gå att sätta fast den eller staga den, så att den inte kan välta.  Men jag tror att det kan bli kondens i tunnan av getens utandningsluft => mögel :o :o

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #81 skrivet: 10 okt-13 kl 18:38 »
"No waste" ....nja. Det ligger i getternas natur att sortera grovfodret, så det som är för grovt och otäckt enligt deras smak, blir liggandes i botten på tunnan ändå. Avsmalnande öppning har vi pratat om redan att det kan vara farligt, så den där varianten med plasttunnan hade jag aldrig vågat använda.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

• -
« Svar #82 skrivet: 10 okt-13 kl 21:23 »
Det verkar som om plasttunnan blev ganska sågad här.  Själv tycker jag det är bra om getterna själva lägger lämpligt strömaterial där de ska ligga!  ;)

Janne på Näset

• -
« Svar #83 skrivet: 10 okt-13 kl 21:52 »
Ser ut som plastkanterna i öppningen kan vara skarpa. Inte så lyckat för några getter som trängs.

Trollmor

• -
« Svar #84 skrivet: 11 okt-13 kl 09:01 »
Oj, Janne på Näset, där gav du mig en mardrömsbild:  Get 1 sticker in huvudet för äta.  Get 2 sticker in sitt huvud ovanför.  Get 2 är tyngre och starkare, och Get 1 får halsen i kläm under hennes tyngd ...  :o :o :o

Getalina, jag tror att denna tråden har dömt ut den där tunnan ganska totalt!  Vi föredrar höhäckar där getterna sticker in endast nosen, och vi accepterar ett visst spill, vilket vi använder som strömedel.

SussiloII

• Småland
« Svar #85 skrivet: 11 okt-13 kl 11:32 »
Ja det vill till en rejäl vidareutveckling av idén med tunnan som foderhäck innan jag skulle våga använda den till getter.

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #86 skrivet: 11 okt-13 kl 21:59 »
Var väl det jag trodde. Inte var det någon vidare ide.  :P

Nina K

• Skåne
« Svar #87 skrivet: 11 okt-13 kl 22:38 »
Intressant tråd  :) Till våra getter byggde vi tre foder och höhäcks bord mot vägg. Vi byggde bord i brösthöjd med kanske armlängds djup med "ränna" framtill till fodring av säd m.m. Höhäcken gjorde vi genom att bygga typ staket med läkt lodrätt i laho springor för nosen kommer imellan. Denna ligger en bit från väggen och lutar upp o ut i lagom lutning. Höet de drar ur landar på bordet istället för golvet.

Trollmor

• -
« Svar #88 skrivet: 12 okt-13 kl 10:40 »
Ställer de inte fötterna på bordet?  Och hoppar upp och lägger pluttar där?

Nina K

• Skåne
« Svar #89 skrivet: 12 okt-13 kl 19:48 »
När killingarna var små så lade de sig där på ena som är lite djupare men vuxna kommer inte upp. Kanske 30-40 cm djup till höhäcken börjar och djupet minskar uppåt. Det händer att de sätter fötterna på frontbrädan på bordet när de vill kolla över boxväggen. Att de legat skit på bordet kanske hänt 4 gg. Minns inte måttet på hur hög den är men jag är 170 och den når mig till bröstet/armhåla, kanske 120. Staketet som är höhäcken är löstagbar för att kunna skrapa rent på botten av den. Nu har vi anpassat den till våra mjölkgetter som alla har horn. Vi hade tidigare samma bord till fåren men blev hopplöst att stödfodra så vi gick över till bord där de stoppar in huvudet mellan två spjälor. Då de är olika breda med hornen så valde vi att inte sådana bord till dem.

Trollmor

• -
« Svar #90 skrivet: 12 okt-13 kl 21:53 »
Snygg!  Både häcken och bilden!  Och jag börjar ana att vinkeln kan vara viktig.

Nina K

• Skåne
« Svar #91 skrivet: 12 okt-13 kl 22:30 »
Vinkeln spelar roll tycker jag. Vi har försökt att vinkla den så att de kan nå höet även när det inte är så mycket i. Vill slippa hänga över kanten för att ta upp hö som legat längst ner för att hålla det så frächt som möjligt. Första bordet vi gjorde blev för djupt som gjorde att höet längst ner samlades mot bakväggen som de inte kom åt. Gjorde om lite och är typ 8-10cm djup. Innan så funderade vi på foderbordet som har front med Y öppningar för var individ med en djup foder tråg man fyller med hö. Men hitta inga mått så vi tog något som vi provat med fåren.

Trollmor

• -
« Svar #92 skrivet: 12 okt-13 kl 23:33 »
Vill du ge oss alla måtten och vinkeln på den häck som fungerar bäst?

SussiloII

• Småland
« Svar #93 skrivet: 13 okt-13 kl 11:11 »
Jättefin höhäck, Nina K! Höspillet har jag inte tyckt vara något större problem. Har det varit rent, otrampat nyspill har jag lagt  in det igen i höhäcken eller gett det till kaninerna. I annat fall har det blivit strö.

Trollmor

• -
« Svar #94 skrivet: 13 okt-13 kl 13:04 »
Ja, getter är ganska noga med vad de stoppar i sin stora, ganska ömtåliga våm.  Om de sorterar bort något, så kan de ha mycket goda skäl därtill.  Jag stod en gång för länge sedan och tittade på min då enda get, som hade fått en lövruska:  Hon nosade först på ett blad, innan hon åt det.  Så nosade hon på nästa blad, och åt det INTE, och så nosade hon på nästa osv.  De kollar alltså först om det är getvärdig föda!

Men det finns också individer som drar ut ur en foderhäck bara av hoppet att det ska finnas något riktigt smarrigt innanför ...  ::)

Nina K

• Skåne
« Svar #95 skrivet: 13 okt-13 kl 16:16 »
Kan gå ut och ta mått imorron. Helt slut då vi varit och hämtat foder i dag och igår flera släp halm. Vi brukar vända höet som är kvar och slänga tillbaka det på bordet. Det som blir kvar sedan ger vi till fåren sedan blir det strö eller gödsel högen. Vi har en som är himla kräsen som drar ut o provar drar ut o provar. Undrar ibland då de oftast står och tuggar i sig halm munfullt.

getalina

• Halland
« Svar #96 skrivet: 15 okt-13 kl 18:45 »
 Nu har jag fixat en ny höhäck för utebruk.  :)

här om dagen såg jag 1000 Liters tunnan å funderade var den skulle hamna men det fanns ingen bra plats så jag tänkte att jag får uppfinna något och tog sticksågen och sågade ut en lucka.

Då såg jag ändan på pallen jag sågat av och tänkte- höhäck!!

In med änden å pallade upp den med två tegelstenar och drog fast den med skruvdragaren å tog bort tegelstenarna igen. Sen fäste jag ett rep vid en av öglorna på tanken på taket och drog den efter mig som en kälke in i get hagen.

Tunnan ställdes ovanpå ett par pallar. Rep drogs om trädet och knöts fast i öglorna och ett par kilar under så den lutade framåt.

Eftersom jag ville ha höet i framkanten så lutade jag två byggskivor mot den bakre väggen och ner ovanpå tvärslån som plankorna satt fast i.

Sen kom gubben med en höbal och la in o tog bort balabånnen. Getterna var väldigt nyfikna på nymodigheten.

Hämtade två mellanlägg som jag tiggt på brädgården å drog fast med skruvdragaren så nu är det säkert för getterna

getalina

• Halland
« Svar #97 skrivet: 15 okt-13 kl 18:45 »
Nu blev det säkert.  :)

SussiloII

• Småland
« Svar #98 skrivet: 15 okt-13 kl 19:39 »
Heja Getalina, du är kreativ!  :)

getalina

• Halland
« Svar #99 skrivet: 15 okt-13 kl 22:01 »
Eller knasig.  ;D det är kul å uppfinna, ibland blir det bra.  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

445 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser