Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Motorbyte i moppebil - generatorfrågor  (läst 28568 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 14004
    • Medelpad
SV: Motorbyte i moppebil - generatorfrågor
« Svar #40 skrivet: 21 aug-10 kl 15:40 »
Har moppebilen en centrifugalkoppling i sekundärvariatorn (som på EU-moppar och fyrhjulingar) eller hänger remmen slak när motorn går på tomgång (som på snöskotrar) ?

torbjorn

  • Inlägg: 14004
    • Medelpad
SV: Motorbyte i moppebil - generatorfrågor
« Svar #41 skrivet: 21 aug-10 kl 15:58 »
Skytten, mitt Yamaha snöskotervariator tycks ha både lik- och olikheter med din mopedbilsvariator. Min centrifugalregulator har också tre armar som man borde kunna svetsa eller skruva fast extra vikter på för att passa en motor med ungefär halva varvtalet. Däremot sitter Yamahans primärenhet fast direkt på motorns vevaxel genom frästa splines. Enda sättet att använda denna variator på min kubotadiesel är att skära av yamahans vevaxel och svetsa fast den på en adapter mot kubotans svänghjul.

Är du säker på det?  Alla snöskotrar jag har sett (även Yamaha från mitten av 70-talet) har haft primärvariatorn monterad på en kona på vevaxeln. Jag vill minnas att diametern i konans storände brukar vara 30 mm och koniciteten 1:20. Däremot kan det förekomma olika gängor för centrumskruven, vanligtvis är det väl M12 eller 1/2" UNF.
För att man ska kunna få loss variatorn brukar det finnas en invändig gänga i dess centrumhål så att man kan skruva in en avdragarskruv för att trycka loss den från vevaxeländen. Avdragarskruven brukar ha en lång slät tapp med avrundad ände som ska trycka mot botten av skruvhålet i vevaxeln.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Motorbyte i moppebil - generatorfrågor
« Svar #42 skrivet: 22 aug-10 kl 08:24 »
Har moppebilen en centrifugalkoppling i sekundärvariatorn (som på EU-moppar och fyrhjulingar) eller hänger remmen slak när motorn går på tomgång (som på snöskotrar) ?

Mina bilar slirar på remmen när motorn är på tomgång. Det finns ett läge där den är frikopplad, man kan manuellt lägga den i "friläge", men remmen slirar ändå, så länge  det är tomgång. Drar man gas i friläge kniper kopplingen, men bilen rör sig inte.
Tre läge i boxen fram, back och friläge.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Motorbyte i moppebil - generatorfrågor
« Svar #43 skrivet: 23 aug-10 kl 13:58 »
Torbjörn, min motor/variator är plockad ur en Yamaha 440-SW från andra delen av 70-talet. Variatorns fasta skiva på vevaxeln ser ut att ha ett ganska kraftigt stålnav som skulle kunna ha plats för en 20-30 mm lång kona.

Men om den splinsade axeln som styr den rörliga skivan där centrifugalvikterna sitter är löstagbar begriper jag inte hur allt sitter fast på motorns vevaxel. Centrumskruvens gängor sitter inte alls så långt in som de skulle behöva för att vara en del av vevaxeln utan tycks vara skurna direkt i den splinsade axelnsom i sin tur ser ut att vara för smal för att innehålla någon kona.

Irriterande, för kunde jag rycka isär delarna utan att skada motorn vore en variator kanske en smidigare lösning än hydrostaten trots allt. Jag kanske borde leta efter en billig misshandlad snöskoter med backväxel och skuren motor. Hur vanligt är det att skotrar har back?

Idealet vore kanske en komplett drivlina från en mopedbil med dieselmotor och allt, men sådant i dugligt skick lär inte kosta gratis... På något vis ska den befintliga kubotadieseln fås att knuffa på min lilla heinkel!
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

torbjorn

  • Inlägg: 14004
    • Medelpad
SV: Motorbyte i moppebil - generatorfrågor
« Svar #44 skrivet: 23 aug-10 kl 18:16 »
Märkligt. Att döma av den rekommendationstabell för ersättningsvariatorer som jag har, så ska det vara 30 mm kona på alla Yamaha från 70-talet.
Den axeltapp som variatorns rörliga skiva rör sig på hör alltid till variatorn, inte till motorn.

Det är inte möjligen så att det finns en insexskruv långt in i variatorns centrumhål och att det i så fall är den skruven som håller fast variatorn vid vevaxeln? I så fall kan man tänka sig att den där yttre skruven bara används för att hålla ihop variatordelarna med varandra, och att gängorna för den också används för en avdragarskruv.
Det kanske går att hitta sprängskisser eller reparationshandbok för Yamaha SW440 på nätet, i så fall bör man kunna se där hur sakerna är tänkta att sitta ihop.

Lite större och tyngre skotrar brukar nästan alltid ha back, men små lätta "sportskotrar" saknar oftast back. Förr i tiden var det visst ett lagkrav i Sverige att skotrar över en viss tjänstevikt måste ha back.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Motorbyte i moppebil - generatorfrågor
« Svar #45 skrivet: 23 aug-10 kl 19:39 »
Torbjörn, smart idé det där med liten skruv i botten av det stora skruvhålet, men på min Yamamotor är det bara en urborrad axelände med gänga någonstans i 10-millimetersklassen. Hur jag än klurar kan jag inte få det till annat än att variatorsplinsen är frästa direkt i vevaxeln och att variatorns fasta skiva med "vilolagret" för kilremmen hålls på plats med den stora fingängade specialmutter man kan se inuti vilolagrets stödhylsa. Splinsen är för övrigt slitna mitt på efter den rörliga remskivehalvans gnuggande fram och tillbaka. Det saknas också en liten glidkloss i plast på en av de tre spiralskurna momentkännarspåren i sekundärskivan. Motorn verkar vara i hyggligt skick för sin ålder men har trasiga tändspolar och ett knäckt öra på ena avgasflänsen. Inga toppenfräscha delar således.

Hydrostaten däremot är liksom kubotan i mycket fint skick då delarna inte jobbat hårt alls. Det blir nog hydrostat trots allt bakom min MC-bil.

Skytten, jag är imponerad över att remmen håller 4000 mil så som du beskriver din framfart!  ;) Nu är väl ifs en mopedbil ganska lågt växlad, men med ett ekipage på tonnet och slirande rem i starten tycker jag absolut det låter ok. Jag skulle gladeligen byta en sådan kilrem var 4000:e mil i min vardagsbil om bara en variator hade haft bättre verkningsgrad än en vanlig växellåda!

Har mopedbilen förresten samma momentkännande spiralskurna annordning på sekundärskivorna som en snöskoter har? Märkligt att inte DAF:arna hade detta då det borde vara ett idiotsäkert sätt att få till en lastkännande nedväxling. DAF-bilarna hade vad jag vet istället (säkerligen dyrare) stora vakuumklockor i sekundärerna som påverkades av undertrycket i insugsröret på motorn.

Hur "trimmar" man en mopedbil till högre hastighet? Är variatorerna spärrade en bit från ändläget så att man kan mickla upp dem till högre utväxling? Det är trots allt en stor skillnad på 45 och 70... Gissar att motorernas varvtalsregulatorer också går att stressa en del, även om det knappas är nyttigt i längden.

Hur mycket varvar motorn i en genomsnittlig moppebil?
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Motorbyte i moppebil - generatorfrågor
« Svar #46 skrivet: 24 aug-10 kl 10:41 »
Vid diffboxen sitter ett fjäderbelastat drev, som då öppnar sig av att remmen tränger djupare pga att variatorn klämmer upp den vid motoraxeln. Det är några skurna "killiknande" saker som glider i varandra.  Bilen går lite fortare med en lite bredare rem, som inte är för slak, då den då "gräver" mer i det bakre drevet.

Motorvarvet är 3000 på min, men det är encylidrig luftkyld diesel, de flesta moppebilar har tvåcylindriga vattenkylda, och varvtalet på dem känner jag inte till.

Bilarna gör ca 60km/h om man ställer upp motorn till 3600, vilket inte är farligt, vanligen går de på 3000 varv.  Gissar att den encylindriga motorn är utvecklad för användas i ett generatorset, vid 3000 varv ska den ge 50 hz och på 3600 60hz.
Motorn i en av bilarna har tagits från ett generatorset, och var väl fabriksinställd på 3000 varv, eftersom den är köpt här, i USA hade den nog varit ställd på 3600.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Motorbyte i moppebil - generatorfrågor
« Svar #47 skrivet: 24 aug-10 kl 20:49 »
Min kubota är fabriksjusterad till 3200 rpm vilket med fordonsmått är ganska sävligt. 11-12 hk på 600cc är också ganska försynt. Mopedbilarna brukar väl ha omkring 5hk enligt någon lagtext? Gissar att en "omicklad" mopedbilsmotor håller en evighet, för den uttagna litereffekten måste ju vara löjligt låg.

Om man släpper upp en liten diesel i högre varvtal borde det dessutom finnas utrymme för betydligt högre litereffekt än moped- och industrimotorerna lämnar. Uppemot 20 hk borde inte vara orimligt ur en 600-kubikare om man jämför med äldre personbilsmotorer.  Med industriklassning antar jag att livslängdskraven är betydligt högre än på en fordonsmotor.

Jag pratade med en veterantraktorentusiast som uttalade sig om gamla Perkins 4-cyl dieslar som var ganska vanliga i äldre skördetröskor. I dessa lämnade motorn kanske runt 30 hk vid maxvarvet ca 3000 rpm. Exakt samma motor ska ha använts i äldre engelska taxibilar och där lämnat ca 45 hk vid nästan 4000 rpm. (om jag nu minns rätt)

Den stora frågan är om det finns anledning att vara försiktigare med en diesel beträffande varvtalen, än med motsvarande storlek på bensinmotor? Förutom ökat slitage kanske dieslarna tappar mer i verkningsgrad än bensinarna vid höga varv?

Beträffande mopedbilar har jag sett att det nu finns MC-klassade minibilar med precis samma karosser som mopedbilarna. Dessa farkoster når uppemot 80km/h men till min stora förvåning och besvikelse fick jag veta att de har bensinmotorer! De kostar också som en RIKTIG småbil så jag undrar vilken målgruppen är? Enda poängen jag kan se är den sporadiska möjligheten till gratis parkering i storstäderna och att man slipper trängselavgifterna i Stockholms innerstad.  De kunde åtminstone ha stoppat i en liten diesel!
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Motorbyte i moppebil - generatorfrågor
« Svar #48 skrivet: 24 aug-10 kl 22:10 »
Min ena bil med originalmotor på 4 KW har 315 cc cylinder. Den andra med drygt  6 KW har 412 cc. En nyare moppebil har mellan 540 och ca 700 cc, och får ha 4KW, de är tvåcylindriga.
Det borde rimligtvis vara möjligt att få ut betydligt mer, bara genom att ge mer bränsle. Kan motorvarvet hållas tillbaka med en överväxel, bör det gå att få upp farten.

Det finns en skruv som styr maxvarvet, det händer (enligt en som varvat upp) att allt lossnar om man går för långt.
Kinadieseln får man ställa ventilerna noga, annars låter den illa och ger dåligt drag.

Beträffande mopedbilar, så är de alltid dyrare än mindre bilar, 100 till 160 lakan nya.

Hade jag inte hittat trasiga bilar, som gick att fixa, och då få igång billigt, hade det kostat för bra i inköp.

Modellen som jag har är det nog inte så många kvar av på vägarna, de såldes endast ett år i Sverige, då modellen utgick samma år som moppebilar kom hit. De kostade år 2000 nya  87000:-.

Många mopedbilar har en hög milkostnad, de brukar inte rulla mer än 8-15000 mil. Inga direkt kvalitetsbyggen, och många ägare sköter underhållet dåligt. 350 kg är vad de får väga.
De äldre av den sort jag har är ganska lättmeckad, men de nyare har tusen finesser som kan gå itu, och delar har ockerpris.

Man ser ofta att man anger vid försäljning att den är reparerad för 30000:-, en sån bil köper man inte, den är antingen krockad eller illa behandlad -  bilen kanske bara har gått 3000 mil och är tre år gammal.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

 

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Motorbyte i moppebil - generatorfrågor
« Svar #49 skrivet: 13 jul-12 kl 00:57 »
Kulig tråd!! :D
Skytten, hur är dina erfarenheter av din moppebil nu när det gått snart 2 år?
Hållbarhet?
Förbrukning?
Problem som uppstått?
Snutbekymmer?

Jag kan ev komma över en krockad (på vilket annonsställe hittar man såna??) moppebil med 515cc 2-cyl Lombardinimotor. Fumderade på fast transmission, dvs en vanlig småbilsväxellåda och ''vanlig'' koppling för att kunna få ett extremt lågt varvtal om man tex ligger på 55 knyck eller nåt ???

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

449 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser