Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Öka verkningsgrad i förbränningsmotor?  (läst 8351 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 14004
    • Medelpad
SV: Öka verkningsgrad i förbränningsmotor?
« Svar #20 skrivet: 02 dec-12 kl 22:55 »
Det du föreslog i #16 är ganska precis vad som brukar kallas en parallellhybrid (under förutsättning att förbränningsmotor + generator kan ge tillräcklig effekt för att hålla bilen igång långvarigt utan att ta ström från batterierna), alternativt elbil med range extender (om förbränningsmotor + generator har lägre effekt så att man förr eller senare får slut på batteriström även om man har förbränningsmotorn igång)

Hybridbilar av olika typer finns det ju gott om på marknaden idag, och åtminstone en elbil med range extender har tagits fram, Renault Kangoo Elect'road , dock tror jag aldrig den kom i serieproduktion. Denna byggde på samma teknik som de eldrivna Clio och Express från 90-talet, men inmonterad i en Kangookaross och kompletterad med ett litet elverk på några kW i ett hörn av skåpet.
De där Renaultelbilarna har en elmotor på omkring 20 kW och batterikapacitet kring 14 kWh, batteriet (Ni-Cd) väger ca 300 kg. Körsträcka (kraftigt varierande beroende på körsätt, last, hastighet, temperatur, skick på batterier osv) typiskt 70-80 km för Express, 90-100 km för Clio, 200 km för Kangoo med range extender.

Beträffande Express som jag har egen erfarenhet av så är toppfarten 85 km/h (vid högre hastighet går styrsystemet automatiskt över till motorbroms för att inte motorn ska varva sönder) men eftersom körsträckan minskar kraftigt vid så högt effektuttag så brukar man hellre hålla sig runt 70-75 km/h på landsväg. Clio är något högre växlad eftersom den bilen är lättare och har lägre luftmotstånd, så jag skulle tro att dess toppfart är drygt 100 km/h. Eftersom batterierna inte mår bra av kraftiga toppströmmar så bör man undvika snabba accelerationer och hellre låta bilen sacka än till varje pris försöka hålla farten i uppförsbackar. Fullgas är något man tar till bara i yttersta nödfall om det behövs för att undvika en olycka.

 

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Öka verkningsgrad i förbränningsmotor?
« Svar #21 skrivet: 07 dec-12 kl 22:40 »
Problemet med hembyggda elfordon är att nackdelarna minskar ju mer pengar man har att lägga på batterier.

Blyackar är relativt billiga men tunga och bör laddas direkt efter användning, snabbt energiuttag påverkar både "verkningsgrad" och livslängd.

Litium-jon är dyrare, men lättare, tål bättre att stå delurladdade och tål betydligt bättre att tömmas/laddas snabbt. ca 3500:-/kWh ska det gå att köpa Li-ion batterier för. Tesla model S drar 20kW i 60mph(~96,56km/h) i 120km/h hamnar man närmre 30kW. 15kWh för 6 mils färd i 120 km/h x 3500:- ger 52 500:-, lite marginal på det bör man dock ha.

Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser