Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Öka verkningsgrad i förbränningsmotor?  (läst 8070 gånger)

magi

  • Inlägg: 242
  • Starta Förenade Religionerna , FR som FN.......
    • GameReality
Öka verkningsgrad i förbränningsmotor?
« skrivet: 14 jan-08 kl 05:25 »
Hej.

Varför isolerar man inte hela motorn och istället har ett eller flera extra kolvslag i motorn efter arbetstakten och sprutar in vatten som förångas av värmen och kyler cylindern samt skapar ångtryck som man kan utnyttja som en eller flera extra arbetstakter?

Finns det redan eller vad är haken?

Magi
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

Bo

  • Inlägg: 4238
En bland andra
« Svar #1 skrivet: 14 jan-08 kl 07:43 »
är att smörjningen sabbas.

magi

  • Inlägg: 242
  • Starta Förenade Religionerna , FR som FN.......
    • GameReality
Re:En bland andra
« Svar #2 skrivet: 14 jan-08 kl 08:05 »
är att smörjningen sabbas.

Har det provats?

Kan man läsa om det någon stans på webben?

Skulle man kunna använda något annat att spruta in i cylindern
för att kyla och förånga som inte sabbar smörjningen?

Magi
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

M8e

  • Inlägg: 882
    • Västerbotten
Re:Öka verkningsgrad i förbränningsmotor?
« Svar #3 skrivet: 14 jan-08 kl 12:51 »
Det finns ju en del som har testat att spruta in vatten tillsammans med bränslet för att få en högre kompression och kyla lite.

Fast mängden är ganska begränsad innan man sabbar smörjningen.
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Öka verkningsgrad i förbränningsmotor?
« Svar #4 skrivet: 14 jan-08 kl 12:56 »
Kör du på etanol i en direktinsprutad motor, kan du ha upp till 15% vatten, med andra ord 85% etanol. Bränsleförbrukningen ökar knappast. Lite mindre blir värme lite mer kraft.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

M8e

  • Inlägg: 882
    • Västerbotten
Re:Öka verkningsgrad i förbränningsmotor?
« Svar #5 skrivet: 14 jan-08 kl 13:13 »
Kör du på etanol i en direktinsprutad motor, kan du ha upp till 15% vatten, med andra ord 85% etanol. Bränsleförbrukningen ökar knappast. Lite mindre blir värme lite mer kraft.

15% vatten tror jag nästan inte på. Någon källa? Hur länge håller motor? Måste man byta olja ofta?
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Öka verkningsgrad i förbränningsmotor?
« Svar #6 skrivet: 14 jan-08 kl 13:26 »
Detta är inge jag själv gjort på eget fordon. Jag har dock sett en bil i drift med 85% etnanol. (Då jag själv var tveksam fick bilägaren tanka med 4 liter hemkört som var ca 85% som jag tillhandahöll för försöktet, BILEN GICK BRA)

 Känner inte till vilka ev problem som finns på sikt.

Jag har sett webbsidor som talat om det oxå.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Om vatteninsprutning
« Svar #7 skrivet: 14 jan-08 kl 21:14 »
Vatteninsprutning på hemkonverterade turbomotorer förekommer ibland och syftet är att kyla bort kompressionsvärmen efter turbon i system där förgasaren sitter FÖRE turbon.  Vatteninsprutningen brukar vara en vanlig vindrutespolarpump med ett fint dimmunstycke. Jag tror också man brukar använda destillerat vatten för att minimera skumma utfällningar och beläggningar. Idag är det nog vanligare med intercooler och bränsleinsprutning som för övrigt ger bättre verkningsgrad om jag minns rätt. (var 15 år sedan jag sysslade med turbobygge) Hur som helst handlar vatteninsprutning om förhållandevis lite vatten och jag tror inte man får någon som helst "ångmaskinseffekt".
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Re:Öka verkningsgrad i förbränningsmotor?
« Svar #8 skrivet: 14 jan-08 kl 23:33 »
Beträffande trådens ursprungliga frågeställning så tror jag säkert att smörjningsproblemet skulle gå att lösa om det vore värt besväret och att det istället finns andra tveksamheter i principen. Å andra sidan går det väldigt trögt att införa och ens testa nya vilda idéer kommersiellt så det kan ju faktiskt vara så att många redan lekt med tanken om en bensin-ånga-hybridmotor men förkastat idén för att den kännts dum redan innan man hunnit tänka ordentligt... Ingenjörer vill gärna vara först att uppfinna ny banbrytande teknik men de är livrädda att bli utskrattade av kollegor och konkurenter!

För att försöka förstå hur trådstartaren tänkt att det skulle fungera så bröt jag upp idén i två delar. -Den ena är en vanlig bensinmotor, den andra en ångmaskin. De två maskinerna funkar ju utmärkt var för sig så en tvåcylindrig maskin med en bensincylinder och en åncylinder brevid varandra borde ju funka lika bra om de körs som två separata system.

Nästa steg är att alstra ångan inne i cylindern. Tveklöst borde man få en explosiv tryckstegring om några droppar vatten träffar en het yta i en sluten kammare. Den stora frågan är HUR het ytan måste vara och jag tror vi där stöter på det första problemet. -Om ångan ska kunna alstras i samma cylinder som bensinförbränningen får motorn troligen svårt att hålla ihop i hettan som krävs. Hmm, kanske dags att återinföra tändkulemotorn i ny tappning?

Sedan kommer frågan om vattentillförseln ska ske som i gamla ånglok med ett öppet system där man måste släpa på en massa vatten och fylla på förrådet stup i kvarten eller om det ska vara ett slutet system med kondensor. Det slutna systemet är nog att föredra i en bil men även då blir det tung och komplicerad extrateknik jämfört med ett öppet system.

Slutfrågan från mig är om ändå inte stirlingmotorn är det bästa sättet att ta tillvara på motorns spillvärme och trots att S. har utvecklats under så många år och har så fin verkningsgrad så finns de fortfarande inte i vanliga konsumentprodukter.

Oavsett om trådstartarens ångkoncept är lönsamt eller ens praktiskt möjligt så finns en till "bromskraft" värd att nämna: Konsumenterna! Bilen ser fortfarande i grundläggande drag ut som den gjort i 100 år. Tekniken har förfinats men en stor del av vinsterna har lagts på att förse våra fordon med extra utrustning istället för att minimera driftkostnaderna. Det händer ibland att politikerna för en gångs skull förstår hur detta med miljö och naturresurser faktiskt fungerar men oftast är det de kommersiella krafterna som segrar. -Även om miljöjkraven tvingat fram renare motorer med åren så är vårt "fria" resande mer än dubbelt så bränslekrävande som det skulle kunna vara. Tänk om folk i allmänhet kunde fatta detta och vara beredda att kräva enkla motorsvaga bilar med ny teknik just där den behövs och inte i en massa finesser runt omkring.

Även om många har försökt genom åren så vill jag gärna tro att det finns nya spännande motorkoncept som vid första tanken verkar idiotiska men som i slutänden kan visa sig vara fenomenala. Däremot tror jag det är närmast omöjligt att som fiffig entusiast nå ut med sina idéer. Vad hände t.ex. med den finurligt enkla rena tvåtaktaren från Orbital Engine? För över 15 år sedan presenterades en liten trecylindrig tvåtaktare med direktinsprutning och kompressormatning som vägde hälften av en motsvarande fyrtaktare, drog mindre bensin och klarade californienkraven på avgaser. Skitsmart och jätteenkelt, men var är den nu? Och vad blev det av Volvos experiment med HSG (high speed generator) där en liten gasturbin drev en generator som laddade batterierna? Finfin bränsleekonomi utlovades.

Nej, något osar illa här och det är inte enbart från bilmotorerna!
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

magi

  • Inlägg: 242
  • Starta Förenade Religionerna , FR som FN.......
    • GameReality
Re:Öka verkningsgrad i förbränningsmotor?
« Svar #9 skrivet: 17 jan-08 kl 23:02 »
http://peswiki.com/index.php/Directory:Crower's_Six-Stroke_Engine

Finns tydligen redan och verkar va en bra ide.

Magi
« Senast ändrad: 17 jan-08 kl 23:03 av magi »
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

Gengaskokaren

  • Inlägg: 274
    • Västergötland
SV: Re:Öka verkningsgrad i förbränningsmotor?
« Svar #10 skrivet: 02 feb-08 kl 10:06 »
Ingenjörer vill gärna vara först att uppfinna ny banbrytande teknik men de är livrädda att bli utskrattade av kollegor och konkurenter!

Inte! Du anar inte vad som händer bakom skynkena i Göteborg!
Problemen är snarare ekonomi. Säg att någon anställd kommer på något som får ned förbrukningen med 5%. Sedan tar han patent i företagets namn vilket är det vanligaste. Forskning startar men problemen hopar sig. 5% förbättring är dock för lite, framförallt om det är teoretiska värden, för att lägga ett par miljarder i utvecklingskostnad för att få det att funka smidigt. Dessutom är hela iden låst med ett patent så den anställde kan inte gå till konkurrenten och försöka där. Hade förbättringen varit bevisat 20% hade miljarderna släppts loss. Alternativt om lagstiftarna dragit åt tumskruvarna med 1% förbättring på totalförsäljningen/tillverkare varje år i 40 år framåt så hade miljarderna släppts loss.
Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell.

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Öka verkningsgrad i förbränningsmotor?
« Svar #11 skrivet: 06 mar-08 kl 05:13 »
Ja, det som egentligen är ännu mera intressant på lastbilsidan är diesel-el-drivning. På tåg har man gjort så sedan 60talet.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

morgankane

  • Inlägg: 37
SV: Öka verkningsgrad i förbränningsmotor?
« Svar #12 skrivet: 05 apr-08 kl 20:38 »

kallstrom_74

  • Inlägg: 28
SV: Öka verkningsgrad i förbränningsmotor?
« Svar #13 skrivet: 02 maj-08 kl 01:24 »
Ja, det som egentligen är ännu mera intressant på lastbilsidan är diesel-el-drivning. På tåg har man gjort så sedan 60talet.


ja att låta en dielsel motor gå konstant för att underhålla batterina som i sin tur driver elmotorn...hmm tänk om man kunde göra något så med en bil..men kanske inte skulle gå??? vad skulle ni tro om detta??

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: Öka verkningsgrad i förbränningsmotor?
« Svar #14 skrivet: 02 maj-08 kl 03:20 »
Ja, det som egentligen är ännu mera intressant på lastbilsidan är diesel-el-drivning. På tåg har man gjort så sedan 60talet.


Det är på gång.
Särskilt intressant för t ex hjullastare och andra fordon med mycket start-stopp.

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/motor/article53011.ece
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

kallstrom_74

  • Inlägg: 28
SV: Öka verkningsgrad i förbränningsmotor?
« Svar #15 skrivet: 02 maj-08 kl 17:39 »
fasen att man inte har handlaget att kunna bygga något sådant..lägga in elmotor och en liten diselmotor i den bensinslukande bilen,som skulle driva ett par generatorer som laddar batterina hela tiden OCH även förser elmotorn med el hela tiden. Synd att det inte är så enkelt att "bara" plocka den befintliga motorn-in med en elmotor som fästs i växellådan? och ett par batterier och en liten diselmotor...är väl ett projekt som skulle ta ett par ÅR för en som vet vad vad dom gjorde..och för en annan skulle det la ta resten av livet :)

kallstrom_74

  • Inlägg: 28
SV: Öka verkningsgrad i förbränningsmotor?
« Svar #16 skrivet: 05 maj-08 kl 23:11 »
har lite frågor :)

*typ vad skulle det behövas för elmotor som skulle kunna dra runt en bil på ca 1400 kg och klara ca 120 km/h..hur watt och amp skulle den behöva?

*hur många batterier skulle man behöva för att få den att gå ca 5-6 mil?

*skulle man inte kunna ladda batterina under gång med en liten bränsledriven motor som drog ett par lättsnurrade effektiva generatorer OCH en generator som matade ström till elmotorn hela tiden?

någon som skulle kunna svara på denna fundering..själv har jag inte en susning på detta

ollebolle

  • Inlägg: 673
SV: Öka verkningsgrad i förbränningsmotor?
« Svar #17 skrivet: 13 maj-08 kl 08:59 »

Jag brukar jämföra med gamla folkabubblan. Den som hade 30 hk kunde skrämmas upp i 120 med plattan i mattan. Det blir väl 40 hk då på en större bil. 40x736W blir c:a 30 kW. 6 mil i 120 blir då en halv timmes körning vilket ger 15 kWh. 

Om vi utrustar bilen med de batterier man kan köpa för vettigt pris (fritidsbatterier) blir det per batteri c:a 0,5 kWh som man kan ta ut innan det ska laddas (om man frestar batteriet extra hårt).
 
Det går åt 30 batterier för att köra en halv timme. Vikt 450 kg extra.

Beträffande lättsnurrande generatorer är det ingen stor skillnad på effektiviteten på en generator och en generator som genererar lite energi går lätt och en som ger mer energi går tyngre och tyngre ju mer man den ger.

Effektivast är att låta motorn arbeta rakaste vägen dvs direkt till hjulen då generator batterier och elmotor tar bort en del av energin som blir värme till nytta för kråkorna. Generatorn, batterierna och elmotorn har i bästa fall 90 % effektivitet vilket blir att man bara får  tillbaka c:a 70 % av vad man häller i motorn.

Ska man vara normalförsiktig med batterierna ovan ska man inte ta ut mer än hälften vilket gör att räkneexemplets 450 kg blir 900 kg batterier vilken i sin tur gör bilen så tung att den nog inte klarar mer än 4 mil.

kallstrom_74

  • Inlägg: 28
SV: Öka verkningsgrad i förbränningsmotor?
« Svar #18 skrivet: 13 maj-08 kl 22:13 »
ja det blir tungt det...jaha då kan man skrota den idén

kallstrom_74

  • Inlägg: 28
SV: Öka verkningsgrad i förbränningsmotor?
« Svar #19 skrivet: 02 dec-12 kl 22:39 »
denna funderingen har dykt upp igen...undrar om det vore möjligt och genomförbart att göra det :/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

383 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser