Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Riktigt gammalt hö  (läst 4963 gånger)

Juppepinne

• Östergötland
Riktigt gammalt hö
« skrivet: 08 nov-10 kl 10:55 »
Några av mina hönor få gå fritt i trädgården. De har lärt sig att hitta in i en gammal loge (väggen går inte ända ner till marken) och där inne finns det gammalt (säkert minst 20 år gammalt), dammigt hö. De gillar att tillbringa tid i höt(?) och nu undrar jag om det är skadligt för dem? De väljer ju själva att gå dit och lägga några ägg och sprätta runt i det.
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Riktigt gammalt hö
« Svar #1 skrivet: 08 nov-10 kl 12:20 »
Så länge höet bara är gammalt och dammigt är det nog inte farligt. Är höet däremot mögligt och att det är därför det dammar är det naturligtvis inte bra. Olika mögeldamm är olika toxiskt och hur farligt det i så fall är beror både på hur mycket dom är där och vilken sorts mögel det är.

Tyvärr fattar inte alltid hönor sitt eget bästa. Om jag vore som du skulle jag gå och lukta på höet. Luktar det mögel skulle jag nog försöka förhindra hönsen från att vara där, alternativt städa bort det gamla höet.  Luktar det bara gammalt så skulle jag inte bekymra mig så mycket.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 10 nov-10 kl 18:31 »
Luktar det svamp eller något annat än bara torrt fint hö så rensa bort det.
//Lina

Just_me

• Småland
« Svar #3 skrivet: 10 nov-10 kl 18:38 »
Jag vet inte hur det är med hö men halm kan bilda en mögel som är både farlig att inandas men som också i värsta fall kan självantända. Speciellt om det är mycket hö i balar så att det blir ett tryck. Det är i alla fall vad jag fick höra var anledningen till en stallbrand i kommunen jag kommer ifrån. Kan vara värt att göra sig av med det om det finns en sån risk! :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser