Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bäcköring  (läst 35330 gånger)

esten

• -
SV: bäcköring
« Svar #20 skrivet: 09 nov-10 kl 20:45 »
Den bild du la upp på bäcköringen skulle jag ha satt som öring / insjööring , all sötvattensöring får en lite gulaktigare lyster .

En riktig bäcköring för mig är färgad som en böckling utan svarta prickar , med enbart röda sporadiska punkter på kroppen .
De brukar även ha lite rött längst ut på fenorna .

Så öringen skiftar väldigt mycket i färg lite som en kameleont , beroende på vattnets färg och bottnen mm

allvetarn

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 09 nov-10 kl 20:56 »
men du får hålla med om att man får va rätt skicklig på att se fel på bäcköring o havsöring!  ;D
Brevduvor, höns

esten

• -
« Svar #22 skrivet: 09 nov-10 kl 20:59 »
Jo  ;D

Attes matte

• Jämtland
« Svar #23 skrivet: 10 nov-10 kl 00:36 »
okej, men jag förstår inte hur man kunde se skillnad, kolla dessa länkarna. första är bild på havsöring andra på bäcköring. stor skillnad!.

http://www.millmar.se/Kusten/1aH%D6.JPG-for-web-large.jpg

http://www.ahlkvist.net/images/B8.jpg

Precis... Vääääldig skillnad! Däremot kan det vara jävligt knivigt att se skillnad på fjällöring och bäcköring... Där tror jag nog att det är mer eller mindre samma sak. Öringarna man tar i fjälltjärnarna (dom som inte har inplanterats) här uppe (i Jämtland) ser precis ut som på fisken i den nedre länken. Guldskimrande och med röda "ögon" i en del av prickarna. Såååå vacker fisk!  :-*

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

LasseDalom

• -
« Svar #24 skrivet: 10 nov-10 kl 08:52 »
Citat från: LazarusX
Där vattnet kantas av sankmark kan man om ingen ser köra ner korta spön  i marken över natten - lina krok mask räcker.

Det skall man inte tycker jag. Krokad fisk bör avlivas direkt. Och utsättande av fasta fiskeredskap för att ta bäcköring kan jag inte se som annat än rovfiske. Bestånden är små och fisken växer sakta. Här skall inte "husbehovsfiskas".

allvetarn

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 10 nov-10 kl 16:07 »
vet inte hur fjällöring ser ut, har nog inga såna här i skåne!  ;D
Brevduvor, höns

regnpipan

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 11 nov-10 kl 07:25 »
Mitt intryck är att olika bestånd anpassat sig till sin miljö. Urval kanske, men hur snabbt urvalet sker har jag ingen aning om. Jag brukar fiska öring i en älv och en sjö som ligger några km från varandra. Helt olika färg på de fiskarna. De i sjön har mycket större mörka partier och en dragning åt gul/brons medan de i älven är rätt ljusa.

Körven

• Värmland
« Svar #27 skrivet: 11 nov-10 kl 11:30 »
Att se skilnad på en öring och en lax,kan vara marigt,har man en av varje bredvid varandra så ser man att öringen har bredare stjärtspole och mindre inskärning i stjärtfenan.Det säkraste sättet att skilja dom åt är att studera plogbenet,där öringen har mindre antal tänder som sitter framtill.
Öring "Salmo trutta" brukar sedan gammalt delas in i tre grupper havsöring insjööring bäcköring,men det är samma art.Det är levnadsförhållandet som gör att tex bäcköringen är mindre.Ändrar man levnadsförhållandet så förvandlas en bäcköring till en insjööring eller en insjööring till havsöring.Att försöka skilja dom åt med hjälpav färgteckningen är omöjligt,det finns lika många lokala raser som det finns vattenflöden,inte nog med det, dom kan skifta färg efter miljön dom befinner sig i.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #28 skrivet: 11 nov-10 kl 12:15 »
Att se skilnad på en öring och en lax,kan vara marigt,har man en av varje bredvid varandra så ser man att öringen har bredare stjärtspole och mindre inskärning i stjärtfenan.Det säkraste sättet att skilja dom åt är att studera plogbenet,där öringen har mindre antal tänder som sitter framtill.
Öring "Salmo trutta" brukar sedan gammalt delas in i tre grupper havsöring insjööring bäcköring,men det är samma art.Det är levnadsförhållandet som gör att tex bäcköringen är mindre.Ändrar man levnadsförhållandet så förvandlas en bäcköring till en insjööring eller en insjööring till havsöring.Att försöka skilja dom åt med hjälpav färgteckningen är omöjligt,det finns lika många lokala raser som det finns vattenflöden,inte nog med det, dom kan skifta färg efter miljön dom befinner sig i.

Hur lång tid tar denna anpassning i så fall? För i vissa tjärnar här kan man fånga två olika sorters öring. Dom är väldigt olika i både färg, teckning och storlek. En stam är inplanterad och en stam fanns där "från början". Men det är många år sen inplanteringen skedde... Så hur lång tid ska det ta för dom att börja se likadana ut på grund av lokal anpassning och miljö?

/Sara

Cefast

• Västerbotten
« Svar #29 skrivet: 11 nov-10 kl 12:23 »
Det beror på vad du menar. En individ som lämnar bäcken och blir sjölevande blir ljus och blank, dvs ett år eller så.
Om du däremot menar två olika stammar av öring så kan de ha lite olika teckning vad gäller prickar och lekbeteende. Om de har helt olika lekbeteende (uppströms eller nedströms lekande) så är det möjligt att de inte alls blandas upp särskilt snabbt, men i grunden så ser två olika stammar bäcklevande ganska likadana ut och samma två fiskar senare sjölevande ganska olika från tidigare men mycket lika varandra....

Rörigt? :)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #30 skrivet: 11 nov-10 kl 13:43 »
Ja, men detta handlar ju om samma sjö, år ut och år in. Det finns förvisso ett fåtal större bäckar som leder ut i denna sjö (alltså tillräckligt stora för fisk att gå upp i), och de mer bäcköring-liknande öringarna man fångar skulle ju kunna ha sin lek helt och hållet i dessa bäckar, medans dom inplanterade håller sig i sjön under sina kärleksäventyr trots att dom funnits där måååånga år.
Det skulle kunna förklara skillnaden, för dom är verkligen väldigt olika!

/Sara

Cefast

• Västerbotten
« Svar #31 skrivet: 11 nov-10 kl 13:58 »
Jag är inte riktigt säker på att jag var tydlig nog. ;)

Så här ser en örings liv ut:

1. Kläcks i en bäck eller annat strömmande vatten. Lever där en tid som liten och har då en mörkare färg och fina röda prickar på sidorna.
2. Lite beroende på olika förutsättningar så kommer den senare i livet att flytta ut till något större vatten (tjärn-sjö-hav). I och med den flytten så byter fisken helt utseende (det är fortfarande samma individ) till en blankare form som mer eller mindre saknar de röda prickarna.
3. Vid lek går fisken tillfälligt upp (eller ned) i små strömvatten och lägger sin rom.

Skillnaden i utseende under en örings liv är mycket större än skillnaden mellan olika öringstammar.

Det som kallas "bäcköring" är inget annat än barnen till de öringar som lever i närmaste större vatten, och kommer (om de inte metas up) att förr eler senare flytta ut i detta större vatten, ändra utseende ganska så radikalt, och sedan förhoppningsvis återvända till bäcken för lek.

esten

• -
« Svar #32 skrivet: 11 nov-10 kl 14:27 »
Alla öringar flyttar inte utan stannar hela sin livscykel på samma plats .
En bäcköring som bara är ca 15 cm kan vara mycket gammal i sig själv som individ .
Och dessa böcklingsfärgade rödpunktade öringar som du säger är barn kan leva i tjärnar och vara ca 20 cm .

Cefast

• Västerbotten
« Svar #33 skrivet: 11 nov-10 kl 14:43 »
Om de hittar en djuphåla stor nog att stanna i så visst kan de stanna, och inte kommer de växa fort då eller ändra utseende nämvärt....... men det är likförbenat ett syskon till de öringar som lämnar bäcken.

Skillnaden mellan sel och tjärn är flytande (ursäkta ordvitsen ;)) och i mindre vatten är de mer "bäckliknande". Det finns ju en hel skala av storlekar på vatten från bäck till hav.....

Principen är fortfarande att utseendet speglar var fisken bor och att ju större och äldre fisken blir desto sannolikare är det att bäcken blir för liten och den drar...

esten

• -
« Svar #34 skrivet: 11 nov-10 kl 14:48 »
Ett sel vet jag vad det är och det är inte vad jag menar med tjär .
Det kan lika väl röra sig om en mindre skogssjö .
Tjärn för mig är mer skogssjö men med våtområden kring än vad det är sel i ett strömmande vattendrag .

Attes matte

• Jämtland
« Svar #35 skrivet: 11 nov-10 kl 14:57 »

1. Kläcks i en bäck eller annat strömmande vatten. Lever där en tid som liten och har då en mörkare färg och fina röda prickar på sidorna.
2. Lite beroende på olika förutsättningar så kommer den senare i livet att flytta ut till något större vatten (tjärn-sjö-hav). I och med den flytten så byter fisken helt utseende (det är fortfarande samma individ) till en blankare form som mer eller mindre saknar de röda prickarna.

Men alltså... Jag snackar om guldfärgade öringar med röda prickar (som den på bilden längre upp i tråden) som ligger på 800 gram till ett kilo och är 30 cm långa... Menar du att detta är "bebis"-bäcköring som precis har lämnat sin barnkammare...? Högst osannolikt i mina ögon.

/Sara

Körven

• Värmland
« Svar #36 skrivet: 11 nov-10 kl 15:03 »
Får en 20 cm öring rikligt med mat så kommer den mycket snart att växa och det väldigt fort.Det är inte någon dvärg form av öring utan helt enkelt en svält född öring.Dom flästa laxartade fiskar har stammar med olika lektider,det finns tex siklöjor som leker på hösten men även sådana som leker vid midsommar i samma sjö.
Vad detta kan bero på är inte utforskat men det finns många teorier varför det förhåller sig så.För det finns inget som skiljer dom åt.

Om man svältföder en gris tills den är vuxen och sedan ger den massor med mat så kommer den inte att växa i fatt sina kullsyskon,men det gör en öring.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Cefast

• Västerbotten
« Svar #37 skrivet: 11 nov-10 kl 15:10 »
Kanske tokigt att snärja in sig i definitioner av sel osv.  ??? Inte riktigt poängen.

Min poäng är att om du tar en sån öring, märker den med en sändare, sätter ut den i en stor insjö och sen lyckas fånga in den igen ett år senare så kommer du inte känna igen den. (diskussionen är nu rent hypotetisk.) :)

För att återvända till trådens ursprungliga tema så tycker jag inte att det är eftersträvansvärt att vara framgångsrik i bäckmete då det ofta skadar återväxten hos det lokala öringbeståndet.

Men för att vända på myntet så kan det ibland vara befogat att fiska upp lite småfisk om det tex i en liten tjärn har bildats et tusenbrödrabestånd. Att bäckmeta i en närliggande bäck till ett sådant vatten är snarare en välgärning. o:)

allvetarn

• Skåne
« Svar #38 skrivet: 21 nov-10 kl 18:20 »
var ute i torsdags igår o idag, och försökte få bäcköring på fluga. köpte flugspöt i somras så kan inte särskilt mycket men man gör ju så gott man kan! :) lyckades faktiskt igår, tog 4 st bara för det! :) på en liten haröra svart, helt otroligt. slog allt! mete spinnare, inget gick upp mot att ta dom på fluga! ;D så alla som kan eller vill prova på att flugfiska bäcköring om ni inte har gjort det innan, säger jag bara gör det! ;)
kom dit idag, så när vi fiskat en stund så kommer mannen ut som äger huset bredvid o frågar hur det går, o vi sa att vi inte ens fått ett hugg, då sa han där gick en häger precis där i morse...! :-\ haha.
tog alla mina vid ett ställe där det blev lite mer strömt, slängde ut o lät flugan följa med strömmen sen högg dom! ;D
Brevduvor, höns

esten

• -
« Svar #39 skrivet: 21 nov-10 kl 18:28 »
Kul  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser