Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gjutform till blockljus?  (läst 19467 gånger)

Havstomat

• Uppland
Gjutform till blockljus?
« skrivet: 06 nov-10 kl 21:23 »
Hoppas på rätt forumdel nu.

Tänker ta tillvara på ljusstumpar hädanefter, eftersom jag har fått totalt dille på blockljus. :) Har bara ett problem för tillfället; jag kan inte komma på hur jag ska gjuta dem? Vill göra såna vanliga cylinderformade ljus. Hade tänkt gjuta i en urdiskad konservburk eller så men vill helst kunna ta ut ljusen utan att slakta formen.. Idéer, någon?

edithsdotter

• Gäst
SV: Gjutform till blockljus?
« Svar #1 skrivet: 06 nov-10 kl 21:32 »
Såg för länge sedan tips om att gjuta blockljus i sand. Man kan då få dem i olika former, ett helt blockljus, med flera "ben" etc. Det gick ut på att man i botten av en stor plåtburk, dåtidens kaffeburk men kanske går med syltburkar i plast,  fäste ljusvekar med tyngder, därefter fyllde på med fuktig fin sand och i den skapade formen på ljuset. Den fuktade sanden kan alltså plattas till och gröpas ur allt eftersom man vill ha formen på ljuset. Vekarna är givetvis med hela vägen genom sanden och sedan häller man försiktigt på ljusmassan. Lite åt gången om det är stora ljus som behöver stelna under tiden gjutningen pågår eller så allt på en gång om det är småljus. När massan stelnat för gott så vänder man upp och ner på burken och pillrar ut ljuset som fått en härlig knottrig utsida av sanden.

Minnet är gott men kort...  :-[

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #2 skrivet: 06 nov-10 kl 21:56 »
Gjut i kaffemuggar typ sånna som finns på vissa bensimackar och hamburgekedjor. Toalettpappersrullar funkar också. Eller så kan man väl köpa formar antingen på tradera, blocket eller panduro.
I glas går det också att gjuta om glaset är rakt Kom bara ihåg att fästa veken ordentligt i botten
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 06 nov-10 kl 22:06 »
Jag gjuter blockljus och har gjort så ett tag. Det finns formar i alla storlekar och former p panduro men de är dyra, det blir billigare om du handlar direkt från tillverkaren Joel Svenssons Vaxfabrik i Munka ljungby, de har allt från formar till ljusprydnader, stearinpennor mm. Tänk på om du ska gjuta i en egengjord eller större plastform att du först sprejar den med silikonspray, då lossnar ljuset lättare och du slipper slå sönder form och ljus när det stelnat.

Det finns vekar med plåtfot och det finns vekar i metervara, jag brukar köpa i metervara då jag aldrig vet hur stora/avancerade ljus eller vekar jag behöver. Och så fäster jag veken med en liten klump häftmassa i botten som man sen kan pilla bort. På så vis blir det inte en mass skräp kvar när du smälter om ljusstumparna.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Havstomat

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 06 nov-10 kl 22:10 »
Den fuktade sanden kan alltså plattas till och gröpas ur allt eftersom man vill ha formen på ljuset.
(...)
När massan stelnat för gott så vänder man upp och ner på burken och pillrar ut ljuset som fått en härlig knottrig utsida av sanden.

Det låter jättehärligt! Man kan ju trycka ned ett rakt glas el liknande i sanden för att få till formen snyggt på ljuset också, kan tänkas. För om jag skulle gräva på frihand skulle det nog inte bli så jämnt som jag är ute efter just nu ;)

Toalettpappersrullar funkar också. Eller så kan man väl köpa formar antingen på tradera, blocket eller panduro.

Toapappersrullar är ju genialt! Räcker det med att dra en remsa silvertejp eller nåt över bottnen för att det inte ska läcka?

Och jag hittar inga gjutformar på panduros sida o: Men ska leta lite på tradera och blocket.

Tänk på om du ska gjuta i en egengjord eller större plastform att du först sprejar den med silikonspray, då lossnar ljuset lättare och du slipper slå sönder form och ljus när det stelnat.

Och så fäster jag veken med en liten klump häftmassa i botten som man sen kan pilla bort. På så vis blir det inte en mass skräp kvar när du smälter om ljusstumparna.

Tack för tipsen, ska lägga det på minnet! Det var ett himla snyggt ljus du gjort :)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 06 nov-10 kl 22:15 »
Tack, man lär sig tricksen med tiden :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 07 nov-10 kl 15:19 »
Jag brukar gjuta i fyrkantiga mjölkförpacningar mvh praline1
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

anette i bugared

• -
« Svar #7 skrivet: 07 nov-10 kl 16:16 »
Gillar du Pringles chips så är deras förpackningar helt suveräna.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Havstomat

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 07 nov-10 kl 18:28 »
Tack för alla bra tips! :)

Ruztan

• ★ halvgammal, helförvirrad, lagomgalen, småtokig!
    • Småland
« Svar #9 skrivet: 10 jan-11 kl 08:49 »
För "blockljus" använder jag cocacolamuggar från jobbet i stl 0,33 cl. Så gör jag ett hål i botten och drar igenom veken och kletar igen lite med häftmassa.
Dock är mina alltid så rinniga så jag har dom på ett fat med kanter och så använder jag ju såklart massan igen!
Sparar på dom fina metallkopparna efter jag fått ur rester av värmeljusen som brinner väldigt ojämt. Så där blir det värmeljus gjorda! Dock är vekarna för såna lite dyra tycker jag även om man får ut oftast till två ljus på en veke.

Kom på... För att ha veken rak sedan över colamuggen(eller vilken pappmugg som helst!)så spänner jag veken någorlunda med en påsklämma rakt över...
« Senast ändrad: 11 jan-11 kl 08:22 av Pssst! »
--------------------------------------
http://

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #10 skrivet: 06 feb-11 kl 14:54 »
Man kan gå till kyrkorna och  be om Oblatpappersrören, de slängs ju när de är tomma. Jag har gjutit flera gånger i dem och de har plast lock som man lätt kan köra igenom veken och fästa med maskeringstejp på utsidan. För att lätt få ut ljusen efteråt kan man lägga dem i frysen och sedan låta de frysa till men först efter att de stelnat naturligt förstås. Då glider de lättare ur och man kan använda formen igen. Viss risk finns för att de kan färga nästa ljus men man kan ju alltid ha i samma färg på stearinet i respektive form igen. Formens diameter är som de små värmeljusen och kan med fördel sättas i ett sådant innan man tänder det. Ljuset brinner ända ut till kanten så man slipper en stor grop i mitten. Lycka till!
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #11 skrivet: 06 feb-11 kl 15:05 »
Sirapsflaskor... Bra med plast som man kan göra hål i  och låta veken komma upp där. Och som man kan ta sönder om det visar sig bli svårt att få ut ljuset (den grejen är svårare med konservburkar). Kolla noga vilken grovlek på veken som passar för vilken diameter påljuset, annars funkar det inte bra. Och om du har stor andel bivax i kan du behöva tjockare veke än annars, eftersom bivaxet brenner mycket längre. Lycka till! Det är kul att gjuta ljus!

eka

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 22 nov-11 kl 22:14 »
Är ute på nätet och letar efter tipps på gjutformar så hamnar man här  ;D Knäpp man är som inte börjar hemma...

Jag använder 50cl ölburkar. Klipper av toppen med sax och hänger veken med tyngd. Den lilla kanten i botten kan vara besvärlig när man skall "slå" ur dem men ett tipps jag har om det är svårt att få ur ljuset.
Ställ ljuset ute eller i frysen så stearinet blir riktigt kallt och krymper så mycket som möjligt.
Värm burken med händerna eller varmt vatten. Då blir burken lite för stor och man kan lätt klämma lös sidorna med att krama runt om. Funkar även på glasformar.
Botten är svåras men att ställa dem upp och ned och banka brukar till slut hjälpa.

Sedan är dessa burkar så mjuka så man kan riva sönder dem om man vill.

Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Fny

• Uppland
    • Handicraft by Agis
« Svar #13 skrivet: 24 nov-11 kl 19:18 »
Åh vad kul, nu ångrar jag att jag slängde alla våra gamla ljusstumpar här i somras!

Eurydike

• Småland
« Svar #14 skrivet: 05 apr-13 kl 11:21 »
Ute kan man ha begravningsljus och de formarna är bara att fylla på igen. Går även att ta ur som blockljus men då får man ju klippa av kanten på formen.
De brukar vara billiga att köpa och räcker i evighet om man fyller på.  o:)

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #15 skrivet: 27 aug-13 kl 23:57 »
Du kan även ta de smalaste lite högre gräddförpackningarna de mer fyrkantiga med skruvlock på, de är mer lika värmeljus i omfång och brinner lättare ut till kanten så man slipper höga ljus som måste skäras i kanten för att brinna bra...
Vill man få en effekt i ljusen kan man hälla lite massa i taget och låta halvstelna och hälla i isbitar lite vart efter så blir ljuset ojämnt i ytan och det lyser igenom olika på olika ställen på ljuset... se bara till att isbitarna inte kommer för nära veken och blöter ner den. Funkar även i de stora 2 L juicepaketen...om man har i isbitar. Se sedan till att isen kan få smälta bort och vattnet kan komma ut... I övriga fall tag de smala gräddförpackningarna på 5 dl.
Lycka till!
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Dela detta:

* Inloggade just nu

1216 gäster, 1 användare
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser