Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lag på hönsgård?  (läst 8795 gånger)

Rosten

• Närke
SV: Lag på hönsgård?
« Svar #20 skrivet: 06 nov-10 kl 19:06 »
Men varför kom inspektören?

I normala fall så har dom ju inte ens tid att åka ut till dom stora gårdarna.

Kan det vara så att Grimbart har blivit anmäld av någon? Vilket brukar vara det normala när man får besök.

Det kanske Grimbart själv kan berätta varför inspektören kom på besök.
Sen skulle jag gärna vilja se hela listan på fel.
Inte bara det som Grimbard nu har berättat.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #21 skrivet: 06 nov-10 kl 21:28 »
inspektörerna kom på grund av en anonym anmälan..från en väninna till min mor som var grinig för att morsan umgåtts med systern till väninnan... vänninan och hennes syster har varit ovänner i typ 20år.. väninnan är dessutom delägare av hönsen... anmälan gällde att morsan hade en halt katt och att det luktade surt vid hönsgården... katten godkändes och nån sur lukt upptäcktes inte.. inte heller grannarna hade något att invända på.. jag fick en del anmärkningar och det är väl självklart när inspektörernas jobb är att leta fel.. undrar om nån hade klarat sig felfritt..inte många... en hel del fel berodde på slarv och tillfälliga lösningar pga att jag tillbringar tiden på att färdigställa hönshuset och kaninburarna på ben.. bättre att få det klart fortast möjligt än att lägga pengar på burar och sånt som ändå skall rivas inom kort.. rosten du verkar redan hittat alla fakta.. jag kommer inte överklaga nåt för det tjänar jag inget på..däremot ska jag ifrågasätta lögnerna och ge dem information om gotlandskaninens utfodring bla...
Fjäderfän och kaniner

Hovnoret

• Hönsen får mig att må bra
    • -
    • Hovnorets hedemorahöns
« Svar #22 skrivet: 07 nov-10 kl 10:01 »
Grimbart.

Jag hade själv en inspektion i sommars.  Tydligen en anonym anmälare, vem i mitt fall  det skulle vara vet jag inte..då alla grannar har godkänt att vi har höns och gjorde det YTTERLIGARE en gång skriftligen.

Inspektören hade inget att anmärka, fast minna höns går helt fritt..de var till skogs när hon var här. Hon började först mumla om in och utsläpp av hönsen inte går att sköta när man jobbar. Sen visade jag henne den helt automatiska hönsluckan så vart hon nöjd. (uppochner vänt brand ventilations spjäll).

Men det jag vill ha sagt egentligen är att Sverige och svenskarna har blivit ett angivarsamhälle där man är så avundsjuk och FEG att man inte VÅGAR att stå för en åsikt själv, utan man gömmer sig bakom en myndighet anonymt.

Kanske är det som borgarna säger vi jobbar för lite. Vi värkar ju ha en massa tid över till massa skit saker.

Ps hönsen går fritt när vi är hemma annars i en 180kvm täckt gård. 10 vuxna med varierande antal kycklingar. Detta ska byggas ut i vår till 550kvm

Minnas

• Dalarna
    • Rensbyn´s Höns
« Svar #23 skrivet: 07 nov-10 kl 11:40 »
Jag har en bekant som hade besök av en inspektör. Hon kunde inte fatta att man hade stridshöns då måsta man ju hålla på med tuppfäktning menade hon.... hon tjattrade på som bara den om det och kollade kamen noga på tupparna. Inte klokt ju hon kunde inte fatta varför man hade dom som vanliga höns. Dom borde nog läsa på mer om raserna hur dom fungerar t.e.x. som att tunga raser ibland inte alls vill sitta på pinnar m.m.
« Senast ändrad: 08 nov-10 kl 10:45 av Minnas »

pålle

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 07 nov-10 kl 14:39 »
Grimbart.

Jag hade själv en inspektion i sommars.  Tydligen en anonym anmälare, vem i mitt fall  det skulle vara vet jag inte..då alla grannar har godkänt att vi har höns och gjorde det YTTERLIGARE en gång skriftligen.

Inspektören hade inget att anmärka, fast minna höns går helt fritt..de var till skogs när hon var här. Hon började först mumla om in och utsläpp av hönsen inte går att sköta när man jobbar. Sen visade jag henne den helt automatiska hönsluckan så vart hon nöjd. (uppochner vänt brand ventilations spjäll).

Men det jag vill ha sagt egentligen är att Sverige och svenskarna har blivit ett angivarsamhälle där man är så avundsjuk och FEG att man inte VÅGAR att stå för en åsikt själv, utan man gömmer sig bakom en myndighet anonymt.

Kanske är det som borgarna säger vi jobbar för lite. Vi värkar ju ha en massa tid över till massa skit saker.

Ps hönsen går fritt när vi är hemma annars i en 180kvm täckt gård. 10 vuxna med varierande antal kycklingar. Detta ska byggas ut i vår till 550kvm
sant att Sverige har blivit ett angiverisamhälle och det är väll vad staten vill också efter som det är ok att kunna anmäla utan på följd vid osanning .

Strajder

• Aspegården
« Svar #25 skrivet: 07 nov-10 kl 17:03 »
sant att Sverige har blivit ett angiverisamhälle och det är väll vad staten vill också efter som det är ok att kunna anmäla utan på följd vid osanning .
Fast oftast är det inte "osanning" utan okunskap som gör att man anmäler!!! Tyvärr är det också ofta okunskap som gör att djur vanvårdas.

Flytten från kommuner till länstyrelse av djurskyddsarbetet gör att det på många håll blivit mycket bättre. Bara en sådan sak som att man inte behöver betala för inspektionen längre och att man samordnar de olika inspektionerna som görs på gårdarna underlättar.

pålle

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 07 nov-10 kl 17:10 »
Fast oftast är det inte "osanning" utan okunskap som gör att man anmäler!!! Tyvärr är det också ofta okunskap som gör att djur vanvårdas.

Flytten från kommuner till länstyrelse av djurskyddsarbetet gör att det på många håll blivit mycket bättre. Bara en sådan sak som att man inte behöver betala för inspektionen längre och att man samordnar de olika inspektionerna som görs på gårdarna underlättar.
skulle det rättfärdiga  osanna anmälningar då? såt är både tröttsamt och påfrestande för den som råkar ut för det och det tas det ingen hänsyn till va ja kan se.

grimbart

• Västergötland
« Svar #27 skrivet: 08 nov-10 kl 09:26 »
eftersom de hittade fel så räknas det som en befogad anmälan och då får man betala..reskostnad 3,50kr per km..550kr i timmen för 2personer..förarbete..och efterarbete administrativt.. vet inte vad man tjänar på att kommentera felaktiga saker i deras prottokoll.. förmodligen blir det dyrare för mig när de får skriva om saker i papprerna...
Fjäderfän och kaniner

Just_me

• Småland
« Svar #28 skrivet: 08 nov-10 kl 09:37 »
Lider med TS. Hur tusan ska hönsen kunna göra sig illa på stillastående traktorredskap?
Vi har en del skit i trådgården och har hönsen lösa. De saker jag dock aktar mig för att ha "liggandes framme" är saker som bärnät, ståltråd/tråd/fiskelina, vassa saker som glas, nålar, skärvor (växthuset gick sönder så det blev till att städa riktigt ordentligt innan vi släppte ut hönsen igen).

OM det var så att inspektören gjorde anmärkning pga varningar kring fågelinfluensan måste han ju vara tydlig med det, eller?  Man kan ju inte få en anmärkning för att sen själv gissa sig till vad som var fel.

grimbart

• Västergötland
« Svar #29 skrivet: 08 nov-10 kl 09:58 »
Lider med TS. Hur tusan ska hönsen kunna göra sig illa på stillastående traktorredskap?
Vi har en del skit i trådgården och har hönsen lösa. De saker jag dock aktar mig för att ha "liggandes framme" är saker som bärnät, ståltråd/tråd/fiskelina, vassa saker som glas, nålar, skärvor (växthuset gick sönder så det blev till att städa riktigt ordentligt innan vi släppte ut hönsen igen).

OM det var så att inspektören gjorde anmärkning pga varningar kring fågelinfluensan måste han ju vara tydlig med det, eller?  Man kan ju inte få en anmärkning för att sen själv gissa sig till vad som var fel.
det som står kring hönsgården är ved...kycklingburar..smutsiga mat och vattenskålar..fodertunnor..och krattor..spadar...  det ser väl inte vackert ut men det handlar ju inte om att det skall vara en utställning?det är ett levande hem..  DE sa inget om fågelinfluensan..de djur som saknade matskål som de anmärkte på hade taktäckning i kycklingburarna..alltså inget vildfågelbajs i maten.. (en tanke som slog mig..när de odlar spannmålet så kan ju fåglarna skita på åkern så då sprids smittor ändå..likaså när sparvar och kajor hoppar runt i fodermagasinen där spannmålet säljs...)
Fjäderfän och kaniner

Just_me

• Småland
« Svar #30 skrivet: 08 nov-10 kl 10:02 »
det som står kring hönsgården är ved...kycklingburar..smutsiga mat och vattenskålar..fodertunnor..och krattor..spadar...  det ser väl inte vackert ut men det handlar ju inte om att det skall vara en utställning?det är ett levande hem..  DE sa inget om fågelinfluensan..de djur som saknade matskål som de anmärkte på hade taktäckning i kycklingburarna..alltså inget vildfågelbajs i maten.. (en tanke som slog mig..när de odlar spannmålet så kan ju fåglarna skita på åkern så då sprids smittor ändå..likaså när sparvar och kajor hoppar runt i fodermagasinen där spannmålet säljs...)

Låter som på vår gård/trädgård.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #31 skrivet: 08 nov-10 kl 10:09 »
Låter som på vår gård/trädgård.

Samma här. Men inget som är livshotande för varken djur eller människor...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Existens?

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 08 nov-10 kl 10:13 »
det som står kring hönsgården är ved...kycklingburar..smutsiga mat och vattenskålar..fodertunnor..och krattor..spadar...  det ser väl inte vackert ut men det handlar ju inte om att det skall vara en utställning?det är ett levande hem.. )

Ta ett kort och lägg in, så blir det lättare att diskutera.

grimbart

• Västergötland
« Svar #33 skrivet: 08 nov-10 kl 13:51 »
Ta ett kort och lägg in, så blir det lättare att diskutera.
är det lag på att ha en välstädad trädgård? vart vill du komma? det ser skräpigt ut..än sen är det förbjudet i ens egen trädgård? kolla runt varje lada här i landet..det står prylar överallt.. höns har gått lösa i alla tider... jag har inga taggtrådar,inget miljöfarligt avfall eller nåt sånt som de kan skada sig på..inte heller glasskärvor...
Fjäderfän och kaniner

Existens?

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 08 nov-10 kl 13:59 »
Om det är så, så bäddar du tyvärr för problem. En inspektör här berättade för mig att det ofta är första intrycket dom får, som präglar inspektionen. Kommer dom in på en gård där det är välstädat och rent överallt, så blir dom mycket mer positiva än om det är skräpigt och rörigt. Ofrivilligt eller inte, det är tyvärr så det är.

Just_me

• Småland
« Svar #35 skrivet: 08 nov-10 kl 14:10 »
Om det är så, så bäddar du tyvärr för problem. En inspektör här berättade för mig att det ofta är första intrycket dom får, som präglar inspektionen. Kommer dom in på en gård där det är välstädat och rent överallt, så blir dom mycket mer positiva än om det är skräpigt och rörigt. Ofrivilligt eller inte, det är tyvärr så det är.

Vem har tid att alltid ha det välstädat? Jag förstår självklart att det kan ge en inspektör en ide om hur man sköter sina djur, men i slutet av en kontroll måste det ju vara djurens välfärd som ligger till grund för anmärkningar, inte husägarens förmåga att hålla prydligt hemma på gården.
Det hade varit ett helt annat fall om det ligger ståltrådtrassel, taggtrådsrullar, nät och glas på gården. Tycker det känns hemskt att man tycker det är okej att en inspektör dömer på första intrycket. De borde vara profsigare än så.

Existens?

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 08 nov-10 kl 14:16 »
Men det är så det funkar. Det gäller även om t.ex banken kommer på besök för att man ska låna pengar. ordning ute= ordning på ekonomin.
Jag vet många bönder som har det välstädat. Kortklippt gräs, inga maskiner eller redskap framme, hela och snygga hus.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #37 skrivet: 08 nov-10 kl 14:17 »
Om man har lösgående höns och vassa krattor, plank med spik i och liknande som ligger och skräpar så ska man ha en anmärkning, både djur och människor kan ju skada sig på det.

Angående att ha det rent på gården, det är klart man har tid, man är väl inte så dum att man skaffar sig mer djur än vad man kan ta hand om?
//Lina

Just_me

• Småland
« Svar #38 skrivet: 08 nov-10 kl 14:24 »
Om man har lösgående höns och vassa krattor, plank med spik i och liknande som ligger och skräpar så ska man ha en anmärkning, både djur och människor kan ju skada sig på det.

Angående att ha det rent på gården, det är klart man har tid, man är väl inte så dum att man skaffar sig mer djur än vad man kan ta hand om?

Men jag pratar inte om plankor med spik i, sånt lämnar jag aldrig framme. Detsamma med glas, när växthuset gick sönder tog vi itu med det på en gång och höll alla djur inne så länge.

Men nog står det grepa och skyfflar framme, det ser jag inget fel i heller annat än att det kanske skulle hålla bättre om jag hade dem i garaget.
Mins en gamal bonde som hade en "carport"liknande byggnad för alla sina traktorredskap. Snyggt och prydligt men vist hade hönsen kunnat ta sig dit om de velat det.  Känns inte rätt att en inspektör utgår från något annat än djurhållningen helt enkelt. En bank är ändå någon som tar en risk när de lånar ut pengar. En djurinspektör ska bara se till en sak - Djuren.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #39 skrivet: 08 nov-10 kl 14:27 »

Vem har sagt nåt om plank med spik i och andra vassa saker? Jag kan ha missat det inlägget...

Vadå, det är klart att man har tid? Nej, har båda två heltidsjobb så är det inte säkert att man har tid att ha det så välstädat ute alltid. Eller inne med för den delen... Hemma hos oss är det inte prio 1 att ha det tipptopp ute och nu i skrivande stund kan jag inte komma på nån jag känner som har det så heller?!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

612 gäster, 2 användare
donderboss, Ylvalifalk

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser