Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Eu:s nya direktiv hotar våra fröer  (läst 37351 gånger)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: Eu:s nya direktiv hotar våra fröer
« Svar #100 skrivet: 21 nov-10 kl 10:36 »
så då menar du att det är JBV som är roten till dårskapen då?
Nej, inte i första hand. Liknande problem har ju dykt upp i olika sammanhang. Man får nog titta på hela utvecklingen på frömarknaden och i samhället de senaste 50+ åren om man ska komma i närheten av vad roten är. Några faktorer:

Växtförädlingen är inne på diskutabla vägar sedan ca 1950, med mutationsförädling, genmodifiering och ensidig inriktning på avkastning. Detta leder (eller bidrar i alla fall) till att växtförädling blir dyrare, och växtförädlarna vill ha högre avkastning och bevakar sina rättigheter.

Växtförädlingen har gått hand i hand med ökad användning av konstgödsel och bekämpningsmedel. Detta har man sett som den enda lösningen på överbefolkning. Detta har nu ifrågasatts. Det finns studier som kommit fram till att det går att föda jordens befolkning på ekologiskt jordbruk. Men fortfarande är nog den dominerande uppfattningen att det inte går. Någon vetenskaplig konsensus i frågan finns knappast.

Koncentrationen av ägandet på frömarknaden har öäkat drastiskt. Många mindre och mer traditionella fröföretag, som både förädlade, odlade frö och sålde frö, har köpts upp. Och de har till stora del köpts upp av stora kemi- och läkemedelsföretag, som nu är stora på både frö, gödning och bekämpning.

Stora fröföretag lobbade (såvitt jag vet ...) igenom reglerna för EUs sortlista på 1970-talet. Det fanns inte mycket offfentlig debatt i dessa frågor då. Medvetenheten hos allmänheten och odlarna var låg. EUs sortlista gör det svårt för små fröföretag och sorter som är små på marknaden. Detta för det ställs krav på likformighet hos sorterna etc, samt för att det är olika avgifter. Sorter som inte finns på listan får inte säljas inom EU! Så småningom har olika undantag kommit till, jag tror i takt med att reglerna kring sortlistan börjat tillämpas striktare och mött motstånd. Sveriges undantag för portionsförpackningar är ett sådant. EUs regler kring bevarande- och amatörsorter är ett annat.

Trots ökande medvetenhet, motstånd och uppbyggande av begynnande uppbyggnad av alternativ (inom växtförädling, fröodling och försäljning av fröer), så är det de stora frö- & kemiföretagen som har initiativet idag. Deras ekonomiska makt väger tyngre än opinionen, så länge inte opinionen blir ändå större, och så länge vi inte ser större och fungerande alternativ växa fram. Men regelverket hindrar till stor del dessa alternativ från att växa fram.

Sen finns det variation i hur strikt man tillämpar reglerna mellan olika länder (inom och utom EU) som väl lär bero på olika tradition och olika stark opinion.

pålle

• Gäst
« Svar #101 skrivet: 21 nov-10 kl 13:33 »
Nej, inte i första hand. Liknande problem har ju dykt upp i olika sammanhang. Man får nog titta på hela utvecklingen på frömarknaden och i samhället de senaste 50+ åren om man ska komma i närheten av vad roten är. Några faktorer:

Växtförädlingen är inne på diskutabla vägar sedan ca 1950, med mutationsförädling, genmodifiering och ensidig inriktning på avkastning. Detta leder (eller bidrar i alla fall) till att växtförädling blir dyrare, och växtförädlarna vill ha högre avkastning och bevakar sina rättigheter.

Växtförädlingen har gått hand i hand med ökad användning av konstgödsel och bekämpningsmedel. Detta har man sett som den enda lösningen på överbefolkning. Detta har nu ifrågasatts. Det finns studier som kommit fram till att det går att föda jordens befolkning på ekologiskt jordbruk. Men fortfarande är nog den dominerande uppfattningen att det inte går. Någon vetenskaplig konsensus i frågan finns knappast.

Koncentrationen av ägandet på frömarknaden har öäkat drastiskt. Många mindre och mer traditionella fröföretag, som både förädlade, odlade frö och sålde frö, har köpts upp. Och de har till stora del köpts upp av stora kemi- och läkemedelsföretag, som nu är stora på både frö, gödning och bekämpning.

Stora fröföretag lobbade (såvitt jag vet ...) igenom reglerna för EUs sortlista på 1970-talet. Det fanns inte mycket offfentlig debatt i dessa frågor då. Medvetenheten hos allmänheten och odlarna var låg. EUs sortlista gör det svårt för små fröföretag och sorter som är små på marknaden. Detta för det ställs krav på likformighet hos sorterna etc, samt för att det är olika avgifter. Sorter som inte finns på listan får inte säljas inom EU! Så småningom har olika undantag kommit till, jag tror i takt med att reglerna kring sortlistan börjat tillämpas striktare och mött motstånd. Sveriges undantag för portionsförpackningar är ett sådant. EUs regler kring bevarande- och amatörsorter är ett annat.

Trots ökande medvetenhet, motstånd och uppbyggande av begynnande uppbyggnad av alternativ (inom växtförädling, fröodling och försäljning av fröer), så är det de stora frö- & kemiföretagen som har initiativet idag. Deras ekonomiska makt väger tyngre än opinionen, så länge inte opinionen blir ändå större, och så länge vi inte ser större och fungerande alternativ växa fram. Men regelverket hindrar till stor del dessa alternativ från att växa fram.

Sen finns det variation i hur strikt man tillämpar reglerna mellan olika länder (inom och utom EU) som väl lär bero på olika tradition och olika stark opinion.
Tack för din förklaring .Hoppa det finns några som kan skriva till JBVoch tala om verkligheten  hjärna fråga dom om dom sitter i knät på dom är inga giganterna.Mvh

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #102 skrivet: 21 nov-10 kl 13:38 »
Här kommer stöd för Ulrics uppfattning.

Jag har följande uppgifter från Sesams systerorganisationer i Schweiz och Österrike via Rainer Hertel i Föreningen Sesam:

Pro Speciae Rara i Schweiz säger att EU-riktlinjerna lämnar stort tolkningsutrymme.
Kolla gärna in deras kampanjsida (på tyska, franska och italienska)
http://www.vielfalt-fuer-alle.ch/home-de.xhtm

Arche Noah i Österrike har en övervägande positiv syn på de nya reglerna. Det ska ses mot denna bakgrund:
* Österrikiska myndigheter verkar ha gjort en ganska liberal tolkning av EUs direktiv.
* Österrike har inte har haft samma undantag för försäljning av köksväxtfrö i portionsförpackning som Sverige haft sedan 1998. De nya reglerna har därför inneburit en förbättring för småskalig fröhandel. (Däremot har Österrike haft ett generellt undantag för att utväxla små mängder fröer i bevarandesyfte, utan att sälja dem. Detta omnämns nedan.)

Arche Noahs representant skriver följande, i svensk översättning:
"I Österrike har vi hitintills inte gjort dåliga erfarenheter med riktlinjerna. Arche Noah har till och med redan anmält 25 sorter (odling under särskilda betingelser). I Österrike har vi bland annat en undantagsregel inskriven i utsädeslagen som gäller vidarebefordran av genetiska resurser, som säger, att små mängder frön får distribueras vidare i bevarandesyfte. Följaktligen får vi problemfritt byta alla inte registrerade sorter så länge en övre mängdgräns inte överskrids . De nya riktlinjerna medger därutöver att marknadsföra grönsakssorter utan stor byråkratisk och finansiell insats. Det var tidigare inte möjligt.

Vi betraktar riktlinjerna som ett framsteg, dock beror mycket på respektive nationell tillämpning – d.v.s. om vederbörande myndigheter stödjer de bakomliggande avsikterna och understödjer sökande, t.ex. genom låga avgifter och tillmötesgående vid sortbeskrivningsarbetet."
« Senast ändrad: 21 nov-10 kl 13:55 av Anders Skarlind »

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
« Senast ändrad: 24 nov-10 kl 19:35 av K.A.J »
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

tench

• -
    • Solrot
« Svar #104 skrivet: 25 nov-10 kl 10:27 »
Anders Skarlind (och er andra),
det fungerar hyfsat att använda google translate för den som inte kan språken:
http://translate.google.com/translate?js=n&prev=_t&hl=en&ie=UTF-8&layout=2&eotf=1&sl=de&tl=sv&u=http://www.vielfalt-fuer-alle.ch/home-de.xhtm

Jag har inte läst in mig något närmre i hur det har hanterats i Österike än. Men tycker ändå det känns lite olustigt att de tycker att det är en positiv förändring med tanke på bakgrunden. Man måste också fundera lite på vart vi var från början och vilket mål vi strävar efter när vi pratar om det.
Det blir lite som om att jag skulle tacka dig för att du drar ut kniven (som du från början satte i mig), om du förstår jämförelsen.
Naturligtvis är det dock bra att hylla alla förbättringar.

Det kanske finns undantag, men min uppfattning är att mångfald oavsett vad det gäller aldrig har gynnats av kontroll. Ifall det är mångfald man enskilt vill gynna så är det nog en bra idé att kassera den här EU-idéen. Åtminstonde ifall man vill dra det till sin extrem.

Din lilla korta genomgång är intressant. Detsamma gäller hur gentekniken används idag. Oavsett om man är positiv till teknikens potential eller inte så är det intressant att se det ur ett annat perspektiv. Den största delen av marknaden används idag för att producera djurfoder för att vi i den rika delen ska kunna äta en animalierik kost. I samma sammanhang pratar vissa gärna om vikten av en energieffektiv livsmedelsproduktion. Om man tittar på de siffror FAO har gått ut med blir man minst sagt fundersam. Är det verkligen den här utvecklingen vi vill ha?

Jag tycker inte det är rätt att skylla allting på Jordbruksverket. Det här är nog snarare ett resultat av en längre tids utveckling där många parter ingår. Du sammanfattade det på ett begripligt sätt. Tack!
« Senast ändrad: 25 nov-10 kl 10:42 av tench »
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

KorvGrisen

• Södermanland
« Svar #105 skrivet: 26 nov-10 kl 16:09 »
Herregud, det här är ju bara för sjukt! Hur gick det med det här?
Varför skriver inte tidningarna om något så stort som detta?

Sjukt...

tench

• -
    • Solrot
« Svar #106 skrivet: 26 nov-10 kl 17:06 »
Media har uppmärksammat detta. Det är nog du som får börja läsa tidningarna ;)
Sveriges radio, SVT, Svenska dagbladet, Expressen, Metro har nämnt detta i olika sammanhang, för att nämna några stycken.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Må gott \o/

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #107 skrivet: 26 nov-10 kl 20:01 »
Tja, inte har det väl precis varit något mediadrev om detta.  Ej heller om kommande förbud mot naturgödsel på åkrar, vilket jag inte visste om förrän någon sa det i Ring P1.  Hoppas att det inte var sant, men ...  helt i linje med mycket annat.  Det handlar om makten över maten, så illa är det.

Detta tillsammans med den nya grundlagen (!) borde ha varit förstasidesstoff under hela valrörelsen.  Men nej, det smygs på oss, så att vi ska upptäcka det alltför sent för att kunna göra något åt det.

Paranoid?  Tja, det är nog förvärvat, efter allt med Sveriges inträde i EU mm, mm.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

tench

• -
    • Solrot
« Svar #108 skrivet: 26 nov-10 kl 22:23 »
Mediabrev, hur menar du?
Berätta gärna mer om naturgödslet (hänvisa till källor). För det tror jag inte på fem öre på. Det kommer ha en direkt verkan och slå ut alla ekologiska odlare och andra som använder naturgödsel, och det i hela Sverige.
Må gott \o/

Trollmor

• -
« Svar #109 skrivet: 26 nov-10 kl 22:44 »
Jag önskar att jag kunde tro Dig.  Jag har inga källor, men det borde väl gå att googla fram.  Just nu orkar jag inte, men kanske någon med snabbare uppkoppling kan kolla lite?

Helt rätt, det skulle slå ut all vettig odling, och dessutom orsaka massor av bekymmer med vart man skulle lägga gödseln.

tench

• -
    • Solrot
« Svar #110 skrivet: 27 nov-10 kl 00:00 »
Du får gärna återkomma. Jag hittar ingen information om det.
Det finns däremot regler över hur man ska hantera gödsel.
Må gott \o/

tench

• -
    • Solrot
« Svar #112 skrivet: 27 nov-10 kl 18:02 »
Det där var väl ändå inget förbud. Såg ut som sunda riktlinjer för att förhindra ett av våra största miljöproblem.
Må gott \o/

Trollmor

• -
« Svar #113 skrivet: 28 nov-10 kl 00:52 »
Tack för länken!  Det där var ju inte alls så naturfientligt som inringaren till Ring P1 trodde.  Där ser man, att gå till källan är alltid bäst!  Det borde jag ju gjort från början, men eftersom jag inte orkade det, och Soshila förtjänstfullt gjorde det, så fick vi alla lära oss något!  Men hotet mot fröerna tycks kvarstå.  Det är illa, även om någon på radion sa att man får odla fram fröer själv, om man bara inte säljer dem.  Såvitt jag fattat, innebär det dödsstöten för de "olydiga" fröfirmorna, de där som saluför(t) intressanta, skojiga fröer.  Man undrar vad som kan komma härnäst ...

Blackbirdfly

• Östergötland
« Svar #114 skrivet: 30 nov-10 kl 11:24 »
Skulle man inte kunna skriva om det i Åter så fler får upp ögonen?!

Alla som inte har gått med i facevbooksidan, gör det :)
Fjärde geten hette Vit. Den var känd för sin aptit!

Blackbirdfly

• Östergötland
« Svar #115 skrivet: 30 nov-10 kl 11:27 »
Tips! Kontakta era lokaltidningar!

Skulle man inte kunna skriva om det i Åter så fler får upp ögonen?!

Alla som inte har gått med i facevbooksidan, gör det :)

tench

• -
    • Solrot
« Svar #116 skrivet: 30 nov-10 kl 11:45 »
Det sprids dock väldigt mycket faktafel via Facebook. Jag hittade något mer nyanserade diskussioner här: http://www.facebook.com/home.php?sk=group_142800099100870
Må gott \o/

Blackbirdfly

• Östergötland
« Svar #117 skrivet: 30 nov-10 kl 14:32 »
vad är det som är faktafel?

tench

• -
    • Solrot
« Svar #118 skrivet: 30 nov-10 kl 15:00 »
vad är det som är faktafel?
Till exempel att jordbruksverket vill förbjuda fröer, vilka summor som registreringen kräver, att man vill få bort perenna växter och detta i en stor blandning av olika mer eller mindre genomtänkta konspirationsteorier.
Må gott \o/

pålle

• Gäst
« Svar #119 skrivet: 30 nov-10 kl 15:19 »
Vad är fakta då?

Dela detta:

* Inloggade just nu

428 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser