Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips i matlagningen! (bytt rubrik)  (läst 1539 gånger)

sallyzevenwacht

• Halland
Tips i matlagningen! (bytt rubrik)
« skrivet: 03 nov-10 kl 23:57 »
Har ni något recept som ni kommit på själva eller som er exempelsvis farmor klurat ut?
Extra mycket creme fraiche i grytan kanske?
så himla kul att veta!
Jag har inget sådär jättespeciellt, men jag har några. Fast, ingen aning om de är så "hemliga" men de har jag lärt mig :P
* När du kokar morötter, lägg i en klick smör och pressad vitlök. Gärna lite torkade eller frysta örter också.
* När du gräddar bröd, använd en sprayflaskaoch spraya brödet med vatten en 3-4 gånger under gräddningen. Eller så sätter du in en kopp med lite vatten i så det kommer ånga. Det blir en jättefin brödyta!Och, du ska alltid grädda på värmefläkt.

Det är de jag kommer på just nu ;D
« Senast ändrad: 04 nov-10 kl 00:14 av BlåNelson »
Dv. höns, undulater & ragdoll

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Hemliga reccept!
« Svar #1 skrivet: 04 nov-10 kl 00:05 »
har inga direkt hemliga recept men gillar att testa nya saker vid matlagningen..
kylskåpsrens är alltid kul.. tex när man kokar gryta så kan man slänga i halvfulla tacosåsburkar,keso,ostar mm i maten .. banan i grytan ger mustigare sås och sardeller/anjovis ger bra sälta i köttgrytan.. öl i maten funkar alltid.. sen så lägger jag alltid gurkmeja i vattnet när jag kokar ris för det ser så mycket godare ut knallgult...  saffran i fisksoppan är en annan given succe... kul att laga mat ;D
Fjäderfän och kaniner

sallyzevenwacht

• Halland
SV: Hemliga reccept!
« Svar #2 skrivet: 04 nov-10 kl 00:13 »
Verkligen superkul!
Pröva att lägga i grönsaksbuljong när du kokar ris, det blir oftast gult och smakar godare..
Nä, rubriken kanske var lite missvisande, menade mer lite olika tips man kan dela med sig av.
Dv. höns, undulater & ragdoll

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
SV: Tips i matlagningen! (bytt rubrik)
« Svar #3 skrivet: 04 nov-10 kl 00:19 »
Bästa tipset jag har är nog att byta ut all grädde som är utbytt mot mjölk i grytor mm till grädde igen... det är en så otroligt stor smak skillnad att det är värt att äta en mindre portion/ta en promenad efteråt om man är rädd att lägga på sig lite kring midjan :P eller röven i mitt fall  ::)

Annars är det väl att man inte ska vara så blyg att prova på lite div smak kombinationer...

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

grimbart

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 04 nov-10 kl 00:31 »
jag lagar ofta mat i jobbet till 3-10personer ungefär så man har provat en hel del under åren och än har ingen dött :P har väl fått en och annan konstig blick när lite av varje hamnat i grytan :D.. och ibland har det blivit lite väl stark mat >:D..
tacos fast med kyclingtärningar och bacon istället för köttfärs är gott..
baconlindad köttfärslimpa blir saftig och god..
bostongurka i grytor är jättegott..
ska du skära avokado så skär den i skalet så blir det inte så kletigt..
Fjäderfän och kaniner

SannaF

• -
« Svar #5 skrivet: 04 nov-10 kl 01:27 »
tunnskivade morötter stekta/friterade i olja m massor av vitlök o örter! Mmmmm.... :P
Mot nya äventyr!

Existens?

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 04 nov-10 kl 07:30 »
Jag uppfann en rätt häromdan, fast det är säkert många som gjort innan..

Koka färsk pasta i en gryta. ( klipp den gärna lite )
Samtidigt steker man på bacon ( klippt i bitar ) och champinjoner i en djup stekpanna.
Sen drar man i pastan i stekpannan, öser på creme-fraiche samt vad man hittar i kylen, soltorkade tomater, oliver, vitlök inlagd i olika jox, osv.. gärna sånt med lite sting i.
Rör ihop allt och låt det bara bli varmt.   Man kan säkert ta grädde istället för C-F, men jag gillar syran.

Mumsa på sen..

Och ja... Jag tycker saxen är grovt underskattad i matlagning :)

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #7 skrivet: 04 nov-10 kl 08:31 »
Min mormor född 1905 använde alltid kanelstång i bruna bönor och hel ingefära i ärtsoppa. Prova! Ett måste för mig också.

Cederqvist

• Gotland
« Svar #8 skrivet: 07 nov-10 kl 16:13 »
ha i en nypa socker när du steker lök, reducera alltid vinsåsen grundligt, ett stänk citron hindrar advocadon från att bli brun, ha stora vita bönor i köttfärsåsen, rista steken genom fettkappan in till köttet och ös ofta, ha lite kycklingbuljong i potatisgratängen, o.s.v.

grimbart

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 08 nov-10 kl 09:21 »
när du gör guacamole så låter du kärnan från avokadon ligga kvar i såsen så håller den sig grön längre ;)...
Fjäderfän och kaniner

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #10 skrivet: 09 nov-10 kl 15:18 »
röda linser (gärna delade) som får koka med i grytor eller tex "kött"färssås (eller sojafärssås för mig), ger färg och reder grytan utan risk för klumpar.
marinerade bönor är också jättegott i grytor eller "kött"färssåsen.

grönsaksbuljong till när man kokar pastan eller att använda lite pastavatten för redning eller att koka pastan för lite för att låta pastan koka i pastasåsen är bra tips för pastan.
m.m.

Dela detta:

* Inloggade just nu

690 gäster, 4 användare
Sundance, Galaxie, Bokohammare, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser