Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad för fågel?!??????!!!  (läst 4604 gånger)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
Vad för fågel?!??????!!!
« skrivet: 31 okt-10 kl 23:36 »
Hörde ett konstigt ljud ikväll när vi skulle ut på balkongen.
Lät som en fågel, fast som något exotiskt? typ papegoja?

Lät lixom med en högton i början och sen längre toner för att sedan av sluta med en hög ton. Om och om igen... När vi lyste med ficklampan mot ljudet var det tyst?
Vi gick in och jag fortsatte lyssna genom fönstret och det försvann längre och längre bort... sen dess har det vart tyst.....

Så vad är det för fågel som är nattaktiv?

Kan det ha vart något annat djur som skriker lite?  ::)  :-[ :-[
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Vad för fågel?!??????!!!
« Svar #1 skrivet: 31 okt-10 kl 23:42 »
Hmmm... Som en papegoja? ;D Alltså vrålande? ;D Hihi.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2 skrivet: 31 okt-10 kl 23:45 »
Sitter och tänker... En fågel som man själv hör rätt ofta om dagar och sena kvällar när det är tider är tofsvipan. Har hört dem för inte allt för länge sedan nu på hösten också från åkrarna... Men kanske inte stämmer in på din beskrivning av läte? =/

Lapwing and it's call.
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 31 okt-10 kl 23:52 »
Eller kattuggla kanske? En pippi man brukar kunna få höra om kvällarna från skogen. =)

Tawny Owl and it's call.

esten

• -
« Svar #4 skrivet: 01 nov-10 kl 00:35 »
nattskära?

kornknarr?

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 01 nov-10 kl 00:44 »
jag tänkte genast kattugglan!

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #6 skrivet: 01 nov-10 kl 10:53 »
Det lät kanske lite likt tofsvippan men det låter endå inte likadant :P
Ljudet lät så "klart" alltså inget "growel" eller brus i :P Lät också rätt högt..
Har letat efter olika fågelljud med hittar inget som stämmer in....
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.

Ulricaa

• -
« Svar #7 skrivet: 01 nov-10 kl 10:57 »
Jo det vet jag såna har vi oxå här  :) och som jag letade innan jag kom på det och det gjorde ajg tack vare att en fågel flög över huvudet och vrålade samtidigt så jag hörde och såg vad det var...det är en morkulleliknande fågel med lång näbb, vi pratade om kärrsnäppa möjligen. visserligen har vi morkulla i skogen men denna var större men samma långa näbb....så nu vet du iaf vilken släkt fågeln tillhör!
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #8 skrivet: 01 nov-10 kl 10:59 »
nattskära?

kornknarr?
Nattskära - "Den kan närmast jämföras med ljudet av en motorcykel, kvåårååårrrårrr... till erreeerreerrreerrreeerr..."

Kornknarr - "ährrp, ährrp."

Ingen av dessa stämmer in heller...

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #9 skrivet: 01 nov-10 kl 11:00 »
Jo det vet jag såna har vi oxå här  :) och som jag letade innan jag kom på det och det gjorde ajg tack vare att en fågel flög över huvudet och vrålade samtidigt så jag hörde och såg vad det var...det är en morkulleliknande fågel med lång näbb, vi pratade om kärrsnäppa möjligen. visserligen har vi morkulla i skogen men denna var större men samma långa näbb....så nu vet du iaf vilken släkt fågeln tillhör!
Lever inte såna fåglar i flock? Vad gör en sån 5 meter från vårat hus i kohagen? :P

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #10 skrivet: 01 nov-10 kl 11:03 »
strandpippare eller muntergök... de väsnas rejält ibland..

skämt åsido.. morkulla eller kattuggla kan det vara kanske.. här väsnas kattugglorna i många olika toner..
Fjäderfän och kaniner

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 01 nov-10 kl 11:04 »
storspov?

Curlew Capers (and song)

Här har vi tofsvipor i mängder, söta, men ljud som kan påminna om "kanin i panik" - hur ofta har inte jag flugit ner för trappen och ut i mörkret, 100% på G att skrämma den som skrämmer mina kaniner  :-[ ::) :-[
Det jag hör bra är de höga ljuden - skriken, de andra kurrandet o growlet är inte lika tydligt, beror väl på mina öron och avståndet kan jag tro..
« Senast ändrad: 01 nov-10 kl 11:10 av Annika Johansson »

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #12 skrivet: 01 nov-10 kl 11:08 »
strandpippare eller muntergök... de väsnas rejält ibland..

skämt åsido.. morkulla eller kattuggla kan det vara kanske.. här väsnas kattugglorna i många olika toner..
Det lät inte likt ugglan på linkosos video iallafall....

Ulricaa

• -
« Svar #13 skrivet: 01 nov-10 kl 11:09 »
nej vi ser såna en och en i vår egen kohage 5 meter från huset...nån storspov är det inte, den har exakt samma beige färg som en morkulla och samma långa näbb men längre ben? Kanske en morkulla ii högklackat?  ;) skämt åsido, den ser exakt likadan ut men jag har fått för mig att morkullorna är små och satta den här har lite mer normala ben för sin storlek.

esten

• -
« Svar #14 skrivet: 01 nov-10 kl 12:20 »
En beckasin är mest troligt  .

Vi kalllar dom för ovärsfåglar för de brukar flyga nära backen och låta mycket mer än vanligt vid väderomslag inte bara vid oväder .
« Senast ändrad: 01 nov-10 kl 12:23 av esten »

esten

• -
« Svar #15 skrivet: 01 nov-10 kl 12:33 »
Snipe and it's call.

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #16 skrivet: 01 nov-10 kl 18:37 »

esten

• -
« Svar #17 skrivet: 01 nov-10 kl 18:58 »
Tänkte mest på Ulricaes beskrivning av fågeln .

Pärluggla kanske ?

Ulricaa

• -
« Svar #18 skrivet: 01 nov-10 kl 19:07 »
nej en sån är det inte....

Dela detta:

* Inloggade just nu

628 gäster, 2 användare
Michaellof, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser