Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   MIDDAG/ TRERÄTTERS tillagat i JÄRNGRYTOR i BAKUNGNEN meny? HUR GÖR NI ?  (läst 3008 gånger)

Bengt i ALE

  • Inlägg: 82
    • Västergötland
    Har mer o mer gått över till att tillaga middagar med hjälp av bakungnens glöd o. lågor och upptäcker mängder av sensationer!!!! smakupplevelser som på Farmor tid (50 talet.) och måltiderna lyfter på ett kraftfullare o. nyttigare sätt.

   "KAN TÄNKA MEJ DETTA ÄMNE HUR STORT SOM HELST"  "VA KAN NI?"   "HUR GÖR NI"

   Själv är jag som sagt ganska ny, lax, köttgrytor, en snabb höjdare är: skivad fläskkarè, klyft-
potatis, grönsaker, med (kall) CrèmeFraiche o.hackd lök.
Har 3st.3lit, Järngrytor m, lock.+ 1st 4,5lit.
(bakar även  surdegslimpor i grytor)

                                                                                                 Med Förväntan:    bengt.
« Senast ändrad: 28 okt-10 kl 21:10 av Bengt i ALE »

esten

  • Inlägg: 2325
    • -
Jag har en jätte till rysk murspis , som jag ofta använder och laga och baka i .

Tittar på recept till lergrytor tex för att få lite variation . Men använder järngrytor i stället .

Bakar också ett Finskt potatisbröd med surdeg .

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
Bengt, är det en sådan gammal bakugn som är inmurad i murstocken, ofta bakom spishällen? Sån som det brukar vara eldningsförbud på? Eller är det någon nybyggd variant? Kan du beskriva? Eller är det bakugnen i en järnspis??

Bengt i ALE

  • Inlägg: 82
    • Västergötland
Bengt, är det en sådan gammal bakugn som är inmurad i murstocken, ofta bakom spishällen? Sån som det brukar vara eldningsförbud på? Eller är det någon nybyggd variant? Kan du beskriva? Eller är det bakugnen i en järnspi                                                                                                 

  Husets BAKUGN är en rekonstruktion från ett äldre hem, och uppfördes vid nybyggnation, 1975.
i källaren intill murstocken.

                                         Med måtten:      djup,         107cm.
                                                                   bredd,         84cm.
                                          valvets........      högsta,       37cm.
                                                                   lägsta,         27cm.
 
           Ungslucka:              HUSQVARNA      101
                                                                    114     (nr märkt inv lucka)    öppning,bredd 44cm.

           Häll:                        GJUTJÄRN           b 47cm  L 77cm  tg 12mm.    plaserad på 8cm höga ben
   
           Eldstaden:   är från höger sida glödkol rakas in under häll vid behov.

           Rökkanaler: 2st  1/2stens öppningar,  till vänster om mittlinjen,(förskjutning från eldstad).

          "VIKTIGT"      att: rök-kanalerna är lika långa, för ett jämt drag, som muraren sa o. gjorde,
                               ett "knä" som förlängde den kortaste kanalen.
 
                                                                                                         Bengt i ALE.

Bengt i ALE

  • Inlägg: 82
    • Västergötland
GRILLVANTAR stor UTGIFT

Vid matlagning i järngrytor med öppen eld i bakungnen kan dessa ibland bli mycket heta !
Och nu när jag sumerar räkenskapsåret 2010,  så har det gått åt en del grillvantar.
Har någon bra tipps på hur man lyter ut heta järngrytor på ett för både händerna o. ekonomin
skonsamt sätt ?

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
Nu vet jag inte hur het en sådan ugn blir, men grillvantar i silicon är riktigt tåliga.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
Altså..BILDER!? Det här är ju intressant. Spiskrok att dra ut grytorna med om du har dem innuti bakugnen? Väl du dratt ut dem kan du ha "extrahandtag" att sätta i handtagen, som två U med krokar i ändarna, eller liknande beroende på hur handtagen ser ut. Bilder... :D
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Bengt i ALE

  • Inlägg: 82
    • Västergötland
SILIKON/grillvantar.....BRA !!!!

De va det jag fundera över. Tål   -60 till + 300 grader
fins i clas ohlson katalog sid 39.     119:-

Fins det någon miljöaspekt ?                      Bengt.

Bengt i ALE

  • Inlägg: 82
    • Västergötland
ENERGI-SNÅLT  SNABBT SMIDIGT

Om du vill ha "RÅRIS" som middags bas isället för potatis, kan man i samband med att man har bakungnen igång koka en reäl omgång råris i en   järngryta, när det är klart och svalnat flyttas riset över i glas-skål o,förvaras i kylskåp. Och VIPS har man en tids/energibesparing flera
gånger fram i veckan.    Sen är det bara att variera med lätt-kokt: fisk,fågl,lam,grönsaker,ägg, osv! blanda o, värm i riset     typ: "PAELLA"
Är man som jag kilowatt jägare så märks det på siffrorna i elskåpet.

Bengt i ALE

  • Inlägg: 82
    • Västergötland
    Har mer o mer gått över till att tillaga middagar med hjälp av bakungnens glöd o. lågor och upptäcker mängder av sensationer!!!! smakupplevelser som på Farmor tid (50 talet.) och måltiderna lyfter på ett kraftfullare o. nyttigare sätt.

   "KAN TÄNKA MEJ DETTA ÄMNE HUR STORT SOM HELST"  "VA KAN NI?"   "HUR GÖR NI"

   Själv är jag som sagt ganska ny, lax, köttgrytor, en snabb höjdare är: skivad fläskkarè, klyft-
potatis, grönsaker, med (kall) CrèmeFraiche o.hackd lök.
Har 3st.3lit, Järngrytor m, lock.+ 1st 4,5lit.
(bakar även  surdegslimpor i grytor)

                                                                                                 Med Förväntan:    bengt.
  LYFTER FRAM (puttar)  utifall "OM"  ?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

430 gäster, 2 användare
Galning, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser