Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur stor hönsgård har du?  (läst 4555 gånger)

Husihelvete

• Västmanland
    • HUSIHELVETE.SE
Hur stor hönsgård har du?
« skrivet: 28 okt-10 kl 13:27 »
 Frågan gäller dem som har en separat hönsgård, alltså inte ni som låter hönsen gå fritt. Hur stor hönsgård har ni och för hur många höns?
Surfa in på WWW.HUSIHELVETE.SE och läs om vårt egenritade hus. Bygget, inredningen, trädgården och livet. Över 421.000 har redan gjort det.

Juppepinne

• Östergötland
SV: Hur stor hönsgård har du?
« Svar #1 skrivet: 28 okt-10 kl 13:31 »
Jag har 5 vuxna hönor, 1 vuxen tupp, 14 unghönor. Jag har en hönsgård på ca 21 m2. .
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 28 okt-10 kl 13:32 »
Jag har just nu en hönsgård på 2500m2 dvs hela tomten  ::) När nya hönshuset är färdigt blir det 13 separata hönsgårdar på totalt ungefär 350m2 Detta till tänkt till 80-100 djur (både stora och dvärgar)

Förmodligen kommer gräset inte hålla utan det kommer så småningom bli jordgårdar  :-\  Man brukar räkna med ca 10m2 per höna om man vill att gräset ska klara sig i hönsgården.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

J.palmgren

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 28 okt-10 kl 14:00 »
Jag har ungefär 80m2 till mina 9 höns, 1 tupp och 8 kycklingar :) plus ca 5m2 till tolv kycklingar som är en vecka gamla :D

J.palmgren

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 28 okt-10 kl 14:01 »
Jag har just nu en hönsgård på 2500m2 dvs hela tomten  ::) När nya hönshuset är färdigt blir det 13 separata hönsgårdar på totalt ungefär 350m2 Detta till tänkt till 80-100 djur (både stora och dvärgar)

Förmodligen kommer gräset inte hålla utan det kommer så småningom bli jordgårdar  :-\  Man brukar räkna med ca 10m2 per höna om man vill att gräset ska klara sig i hönsgården.

Du kan ju prova att plantera beteståligt gräs så kanske gräset håller sig kvar längre  :D

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 28 okt-10 kl 14:10 »
Du kan ju prova att plantera beteståligt gräs så kanske gräset håller sig kvar längre  :D
Jo, men ska man nyplanter kan man inte ha höns där på väldigt länge kanske inte ens på hela första säsongen. Alltså får jag och hönorna leva med det gräs som finns ;) Hönors sprättande går rätt hårt åt gräsmattan om de inte har tillräckliga ytor, framförallt denna årstid då gräset fortfarande är grönt marken mjuk och lerig och återväxten minimal....
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

J.palmgren

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 28 okt-10 kl 14:16 »
Jo, men ska man nyplanter kan man inte ha höns där på väldigt länge kanske inte ens på hela första säsongen. Alltså får jag och hönorna leva med det gräs som finns ;) Hönors sprättande går rätt hårt åt gräsmattan om de inte har tillräckliga ytor, framförallt denna årstid då gräset fortfarande är grönt marken mjuk och lerig och återväxten minimal....

men om du till nästa år har hägnat in gårdarna som de ska vara kanske du kan ha dem lösa ute i en månad så har växterna etablerat sig nog för hönsen :)

Emma Lamm

• Jag tror det kan funka!
    • Norge
« Svar #7 skrivet: 29 okt-10 kl 19:41 »
När vi hade höns hade vi en hönsgård på ca 25 m2 til fem höns. Redit lyxigt  8)
Men det var inte fri ingång in/ut, vi öppnade dörren på morgonen och stängde den på kvällen. Inne var det fem värpeboxar och fem sittpinnar. Tror innearealet var på ca 15 m2.

Men ni som har hönset fria i trädgården....hur funkar det? Sticker dem inte?  ::)
Jag är ju rädd att de försvinner ut i kornåkern och inte hittar tillbaka, eller att traktorn tar dem  ???
Svensk tjej som bor med sin norska man och sina två katter i ett hus i de norska skogar.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #8 skrivet: 29 okt-10 kl 19:52 »
Nee höns rymmer inte .
Jaghar en liten hönsgård på ca 12kvm på 13höns o tuppar varav några är dvärgar.
Höns gillar jord det finns mask där *asg*
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

zeina66

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 29 okt-10 kl 20:31 »
Hej.Mina 15 höns har en hönsgård på 30 kvm. Sen jag la in en jordhög i ett hörn och byggde 2 kvm sandlåda i ett annat så har dom slutat raftsa sönder gräset. På ett par ställen har jag satt grästuvor som växer sig yviga och höga - ger skugga eller nåt att kuta runt. Det har hänta att det varit både kycklingar och unghöns där i perioder men gräset består.

Underhåller med krattan och bevattning på sommaren,på vintern får den vila ca 5,5 mån när hönsen inte vill gå ut. :)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #10 skrivet: 29 okt-10 kl 21:08 »
Hej.Mina 15 höns har en hönsgård på 30 kvm. Sen jag la in en jordhög i ett hörn och byggde 2 kvm sandlåda i ett annat så har dom slutat raftsa sönder gräset. På ett par ställen har jag satt grästuvor som växer sig yviga och höga - ger skugga eller nåt att kuta runt. Det har hänta att det varit både kycklingar och unghöns där i perioder men gräset består.

Underhåller med krattan och bevattning på sommaren,på vintern får den vila ca 5,5 mån när hönsen inte vill gå ut. :)

Mina höns var ute varje dag hela förra vintern. Tre dagar tror jag att det var som de inte var ute. Ingen vila för den gräsmattan inte. :)
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #11 skrivet: 29 okt-10 kl 21:23 »
Har totalt 100 kvadrat hönsgård och knappt 30 djur på den ytan. Tyvärr är det bara jord kvar numera, och pga rovfågel kan jag inte ha hönsen lösa i trädgården ens när vi är ute utan det är höngård med ordentligt tak som gäller. Har varit med om att rovfågel tagit höns bara 10 meter ifrån mig i trädgården.  :-\
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

649 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser