Hej!
Alldeles ny medlem här på forumet då jag nyligen (efter ett besök i kompisens sommarstuga) fick upp intresset för alternativa elkällor.
Tänkte börja kika lite på en mindre anläggning med solcell och batteri, för att driva en enklare ventilation av min lägenhet och kanske nån helg under sommaren en kylbag till drickat på balkongen.
Har tittat på en liten och billig solcellspanel hos Jula
http://www.jula.se/Butik/default.asp?OrderId=237289936&url=docs/produkt.asp?pf_id=SE-604103&dept_id=SE-604Det jag undrar över är vad jag kan tänkas behöva för regulator till denna, om det nu behövs någon?
Och vilken typ av batteri kan vara lämplig? Det behöver inte direkt vara stort, panelen ska ju orka ladda det och jag ska inte direkt använda några större grejer på det. Funkar det med ett mindre MC-batteri? Eller kan tillochmed ett större batteri fungera utan problem?
Mina krav på "anläggningen" är inte direkt stora, förutom att det hela ska vara billigt. Se det som mitt första steg in i en ny värld.

Jag vill börja exprimentera lite innan jag och sambon köper hus, och vad kan vara bättre än att börja på leknivå.
Tacksam för info, ideer på experiment och all form av vägledning.
Mvh Johan Mossfeldt