Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fårskötsel har flest brister per kontrollerad gård!  (läst 23750 gånger)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
fårskötsel har flest brister per kontrollerad gård!
« skrivet: 28 okt-10 kl 10:06 »
26 oktober 2010
Just fårskötsel är den näringsgren där vi upptäckt flest brister per kontrollerad gård.. säger länsveterinärenheten.
40 procent av gårdarna hade en djurhållning som inte höll måttet.

Orsaken till de många bristerna är
att just Får ofta felaktigt uppfattas som "tålig djur som kräver minimal skötsel"Det måste till utbildning så att folk får klart för sig att Får inte är så okomplicerade att sköta.

Det är fårkurser eller åtminstone intensifierad upplysning till fårhållarna som är det bästa sättet att angripa misskötseln, säger Lars Bondesson, enhetschef vid Länsstyrelsens länsveterinärenheten.

Grimlis Gissar att brevlådan snart blir full av kursinbjudningar fr Länsstyrelsen  ;)
« Senast ändrad: 02 jul-11 kl 11:48 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Birgit

SV: fårskötsel flest brister per kontrollerad gård...
« Svar #1 skrivet: 28 okt-10 kl 10:28 »
Och vad är det för brister vi talar om då? I förhållande till kor, hästar, grisar och höns som är så mycket värre på fårsidan?

JBF

• Småland
« Svar #2 skrivet: 28 okt-10 kl 10:36 »
Vilken länsstyrelse säger detta?
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Sano

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 28 okt-10 kl 19:29 »
Tyvärr ser man, åtminstone häromkring, en del som har får (obs: inte de flesta!) och som verkar sakna både kunskap och intresse. Fåren går i hagar fulla med skrot, med dåliga stängsel, har ofta inte vatten och knappast daglig tillsyn heller...  >:( Många blir inte klippta eller klövverkade.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

ulfg

« Svar #5 skrivet: 29 okt-10 kl 08:05 »
Det är enkelt och lätt att skaffa ett par får. De passar för folk som är fritidslantbrukare och representerar inga större ekonomiska värden. Det är väl både välsignelsen och förbannelsen med just får. Vanliga människor skaffar inte nöt eller gris på samma sätt som de kan tänka sig att ha får. Därför är det kanske lätt att just får råkar ut för skiftande behandling?  Efter något besvärligt nybörjarår är det dock många som snabbt lär sig att ha får och blir duktiga. Alla är nybörjare i början. Men det är nog bra att det finns en djurtillsyn som kan ta emot anmälningar och inspektera gårdar och djur. Även om det kan bli felaktig och orättvis kritik ibland.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

bo_i_dala

« Svar #6 skrivet: 29 okt-10 kl 08:42 »
Hej!
ulfg, en fråga-"besvärligt nybörjarår" för vem? fåren eller ägarna?

Det är nog inget "hittepå" att just får har detta "symptom"- frågan är VAD det beror på? Okunniga ägare? Eller som skiter i bestämmelserna (som är till för fårens bästa)?  Någon som sett någon undersökning om orsaken??
MVH

ulfg

« Svar #7 skrivet: 29 okt-10 kl 19:21 »
Okunniga ägare, i all korthet. När jag skaffade får var allting nytt och svårt för mig.
Sen efterhand lärde jag mig att stängsla bra, veta när betet var slut, skillnad på bra ensilage och uselt hö, häva diarre, fixa hältor, acidos, klippa, verka, slakta och hantera dem. Allt stod ju i fårbibeln Sjödin men man måste ju lära sig i praktiken också. Första två åren är tuffa för alla nya fårägare. Och naturligtvis för de stackars fåren som råkar ut för oss. Det är därför alternativ är så bra  :)

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #8 skrivet: 29 okt-10 kl 21:43 »
Jag tror att det beror på att man gärna säger: "Får sköter sig själva". Folk tror att det är så och skaffar några får trots att de inte alls har tid med dem.
Åsenfår, hundar och katter

träsleven

• -
« Svar #9 skrivet: 30 okt-10 kl 11:45 »
Många skulle kanske läsa Sjödins bok Får innan de skaffade djuren. Jag skaffade boken flera år efter mina får. Hade jag gjort tvärtom så kanske jag aldrig hade köpt fåren på grund av alla sjukdomar o annat som kan drabba just får.

samaka

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 30 okt-10 kl 13:44 »
Många skulle kanske läsa Sjödins bok Får innan de skaffade djuren. Jag skaffade boken flera år efter mina får. Hade jag gjort tvärtom så kanske jag aldrig hade köpt fåren på grund av alla sjukdomar o annat som kan drabba just får.

Just därför ska man inte läsa den innan, för då skaffar ingen får...  ;D.

Vurre

« Svar #11 skrivet: 30 okt-10 kl 15:18 »
Jag tycker att får kräver förhållandevis lite skötsel. Det jobbigaste är att flusa alla lammen, det är ett jävla jobb att var tredje vecka måsta hälla gift på dem, annars sköter de sig ganska bra på egen hand. Visst, de ska klippas och klövar ska verkas nån gång om året, de ska ha mat och vatten vintertid och salt och mineraler etc, juvren ska kollas, men på det stora hela ÄR de ganska lättskötta. Men mina djur är gutar. Det är nog skillnad mellan raser.
snus? vad är priset på en pris?

signe

« Svar #12 skrivet: 30 okt-10 kl 15:33 »
Citera
Det jobbigaste är att flusa alla lammen, det är ett jävla jobb att var tredje vecka måsta hälla gift på dem

Men hur ofta måste du göra det?  ???

Birgit

« Svar #13 skrivet: 30 okt-10 kl 18:04 »
Citera
Men hur ofta måste du göra det?  ???
Undrar jag också :o som aldrig gör det.

Sjödins bok har sina poänger, men viktigast är nog att ha en referens som man kan prata med om- och när det behövs. Någon med erfarenhet av den fårtypen man själv har. För det är stor skillnad på gutefår och de tyngre köttraserna t.ex eller finull för den delen.

Vurre

« Svar #14 skrivet: 31 okt-10 kl 08:44 »
Det jobbigaste är att flusa alla lammen, det är ett jävla jobb att var tredje vecka måsta hälla gift på dem, annars sköter de sig ganska bra på egen hand.

Vi har problem med betesfeber på många håll här på Gotland. Om jag inte flusar dem blir de sjuka. Så var tredje vecka ska de behandlas.
snus? vad är priset på en pris?

träsleven

• -
« Svar #15 skrivet: 31 okt-10 kl 09:08 »
Vi har problem med betesfeber på många håll här på Gotland. Om jag inte flusar dem blir de sjuka. Så var tredje vecka ska de behandlas.
Det låter jobbigt, är det en ny sjukdom eller har den alltid funnits på Gotland?

ulfg

« Svar #16 skrivet: 31 okt-10 kl 19:26 »
Jag tror den här tråden träffar en ganska öm punkt för det här med att ha får. Det verkar så lätt att skaffa några får eftersom de är relativt sett små djur och sägs "sköta sig själva". Och det kan ju stämma när allt "funkar". Men det finns ju tusen saker man kan råka ut för och därför naturligtvis råkar ut för (Murphys lag).
Och då står man där med skägget i brevlådan och goda råd är dyra, tills en framväxande mödosamt förvärvad erfarenhet långsamt börjar hjälpa en.

Birgit

« Svar #17 skrivet: 31 okt-10 kl 19:57 »
Det stora problemet är snarast att så få människor idag har djurerfarenhet. Det gäller inte bara får, för det som tas upp här är undernärda djur, vilket naturligtvis förekommer, men det är lika vanligt med motsatsen. Du ser det kanske mer hos hästar, hundar m.fl, men även hos får och kor. Det ger också problem och sjukdomar, men det stör inte de som inspekterar.

Det finns folk som köper hund för 10 000och "vårdar" ihjäl den med kärlek ::) Det hjälper inte att läsa på om man inte förstår sig på djur över huvud taget.

Får är ju något som då är lätt och billigt att skaffa, men hur är kontrollen på motsvarande trädgårdsflockar med höns? Eller kaniner, marsvin?

Sano

• Bohuslän
« Svar #18 skrivet: 01 nov-10 kl 08:35 »
Det stora problemet är snarast att så få människor idag har djurerfarenhet. Det gäller inte bara får, för det som tas upp här är undernärda djur, vilket naturligtvis förekommer, men det är lika vanligt med motsatsen. Du ser det kanske mer hos hästar, hundar m.fl, men även hos får och kor. Det ger också problem och sjukdomar, men det stör inte de som inspekterar.

Det finns folk som köper hund för 10 000och "vårdar" ihjäl den med kärlek ::) Det hjälper inte att läsa på om man inte förstår sig på djur över huvud taget.

Får är ju något som då är lätt och billigt att skaffa, men hur är kontrollen på motsvarande trädgårdsflockar med höns? Eller kaniner, marsvin?

Jag kan glädja dig med att inspektörerna i vårt län är lika observanta på feta djur som magra. :)

När det gäller kontroller av mindre hönsflockar, marsvin och kaniner är problemet att det inte finns någon registreringsskyldighet för dessa djur och att de därför är okända för myndigheterna tills det kommer in en anmälan eller de hittas vid en slumpmässig kontroll. Precis som för de övriga djur som inte är registrerade, även om det är lag på det (kor, får, hund etc).
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #19 skrivet: 01 nov-10 kl 10:36 »
Tyvärr ser man, åtminstone häromkring, en del som har får (obs: inte de flesta!) och som verkar sakna både kunskap och intresse. Fåren går i hagar fulla med skrot, med dåliga stängsel, har ofta inte vatten och knappast daglig tillsyn heller...  >:( Många blir inte klippta eller klövverkade.
Det du skriver Sano stämmer väldigt bra med vad Länsstyrelsen uttalade. Det senaste fallet beskrevs som så här:

"Tackor, baggar och lamm gick tillsammans i en hage med kort avbetat gräs. Djurskyddshandläggarna konstaterade också att fåren betat av brännässlor och andra liknande växter.
– Djuren var utsatta för lidande på flera sätt, genom svält, att den dagliga tillsynen var bristfällig, dåligt skötta klövar.
I hagen fanns ett flertal saker som fåren kunde skada sig på, däribland skrotbilar, en släpvagn och stängseltråd. Skydd mot väder och vind fanns, men det bedömdes inte tillräckligt."
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

693 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser