Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fårskötsel har flest brister per kontrollerad gård!  (läst 20683 gånger)

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: fårskötsel flest brister per kontrollerad gård...
« Svar #20 skrivet: 01 nov-10 kl 10:51 »
Nässlor är väl inte farliga att äta?

samaka

  • Inlägg: 501
    • Dalarna
SV: fårskötsel flest brister per kontrollerad gård...
« Svar #21 skrivet: 01 nov-10 kl 11:35 »
Djurskyddshandläggarna konstaterade också att fåren betat av brännässlor och andra liknande växter.

Öh... det äter mina fast de har gott om bete, så det är nödvändigtvis ingen indikation på misskötsel.

Med risk för att bli totalt utbuad i denna tråd... så tycker inte jag att det är världskatastrof om det står en släpvagn el dyl i hagen. Snälla nån, då skulle man ju inte kunna ha dem i hagar med rösen, träklykor etc heller p g a skaderisken. ex ett av mina lamm hängde i frambenet vid just en sådan (en träklyka alltså) när jag hittade honom i somras, benet var av vid skulderbladet. Huvudsaken att det inte är något som man uppenbart kan göra sig illa på - vassa kanter etc. Ett studiebesök till Island sen får man lite perspektiv på tillvaron.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: fårskötsel flest brister per kontrollerad gård...
« Svar #22 skrivet: 01 nov-10 kl 12:33 »
Kan bara hålla med samaka. Det går till överdrift hur man ska hålla djur idag. "Inbäddade i bomull" ungefär. Vi förmänskligar djuren fullständigt.
Därmed inte sagt att det inte finns misskötta djur, för det gör det. Men inspektörerna idag är mest upplärda på hur storproduktionen håller djuren: i säkra boxar i stallet eller betandes på åkermark. Djuren ska beta på naturbeten, det är det de är avsedda för. Det är dessutom nyttigt för dem att träna sitt intellekt i utmanande miljöer.
Mina får har käkat upp brännässlorna nu + en massa annat som säkert inte anses tjänligt som får-föda. Gräset är kort (tillväxten är inte så enorm nu) men de stormtrivs med livet.  (Man missar inte när gutar är missnöjda ::))
Dessutom är det väldigt störande att många inspektörer inte ens sett ett gutefår innan de kommer på inspektion. Hade en "nolla" här för några år sedan som skulle känna på tackorna. Hon rek. att jag skulle ge dem kraftfoder i oktober 8) Jag blev heligt förbannad :-[ och skällde ut henne. (Mina tackor är synnerligen välmående i oktober) Dessutom ringde jag till SJV:s ansvarige för hotade husdjursraser och upplyste dem om att de måste se till att inspektörerna förstår skillnaden mellan texel och gamla lantraser. Blev lovad detta, men tror inte något hänt!(Det är tyvärr inte de största eldsjälarna som jobbar där).
Jämför man gutar med texel så förstår man också att de inte fattar att gutarna kan springa över stengärdesgårdar utan problem 8). Dessutom är det betydligt fler får som skadas och dör i stallmiljö. Men där hinner ju ägaren upptäcka det innan någon ser det och "städa" undan.
När jag höll på med finull upplyste mig äldre veteraner (inkl. vet.) att 25% lammdödlighet var helt naturligt för en så fertil ras :o Helt sjukt! Men bara man städar så  o:)

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: fårskötsel flest brister per kontrollerad gård...
« Svar #23 skrivet: 01 nov-10 kl 17:58 »
I denna diskussion håller jag med båda sidor. Det finns allt för många misskötta får i vårt land!
Det finns också alltför många inspektörer som inte fattar ett dyft! Jag blev uppmanad att börja utfodra mina Gotlandstackor med ensilage i september, av en oanande person en gång. (Vill inte namnge eller tala om vilken funktion den personen hade, det vore elakt!) Ensilaget skulle hjälpa dom att få tillbaka sitt hull efter digivningen, eftersom betet minskar i näring under hösten... ::)
Som om tackorna skulle använda ensilaget som föda när det finns friskt bete. De hade spottat på det och gått iväg och betat någon annanstans. ;D ;D

Jag är dock övertygad om att det fins många får som inte får rätt skötsel. Varje individ har för litet ekonomiskt värde för det. Man behandlar inte lika gärna dyra kor eller hästar okunnigt... En tacka inbringar bara ca 150:- i slaktvärde :(
Det finns också så många olika saker som kan drabba får, så det tar rätt många år att få erfarenhet om man bara har några stycken tackor.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: fårskötsel flest brister per kontrollerad gård...
« Svar #24 skrivet: 01 nov-10 kl 20:38 »
I denna diskussion håller jag med båda sidor. Det finns allt för många misskötta får i vårt land!
Det finns också alltför många inspektörer som inte fattar ett dyft! Jag blev uppmanad att börja utfodra mina Gotlandstackor med ensilage i september, av en oanande person en gång. (Vill inte namnge eller tala om vilken funktion den personen hade, det vore elakt!) Ensilaget skulle hjälpa dom att få tillbaka sitt hull efter digivningen, eftersom betet minskar i näring under hösten... ::)
Som om tackorna skulle använda ensilaget som föda när det finns friskt bete. De hade spottat på det och gått iväg och betat någon annanstans. ;D ;D

Jag är dock övertygad om att det fins många får som inte får rätt skötsel. Varje individ har för litet ekonomiskt värde för det. Man behandlar inte lika gärna dyra kor eller hästar okunnigt... En tacka inbringar bara ca 150:- i slaktvärde :(
Det finns också så många olika saker som kan drabba får, så det tar rätt många år att få erfarenhet om man bara har några stycken tackor.
Ja, jag skriver under på vad Vallhunden säger! Tyvärr är får alltför billiga att skaffa, och många tror att de lever på luft och klipper sig själva..
I dessa EU-tider verkar det fortfarande finnas massor med "svarta" får ute i skogarna, åtminstone häromkring...
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Tord_Lj

  • Gäst
SV: fårskötsel flest brister per kontrollerad gård...
« Svar #25 skrivet: 02 nov-10 kl 14:48 »
Litar inte på statstik av princip, utan att veta hur talen kommer till.
Några riktigt dumma olyckor jag känner till hamnade aldrig i statistiken, blev till olyckor...

Något som jag personligen förundras över är att det ofta skymtar personliga tragedier bakom tidningsartiklarna.
Att människor så sällan kan hjälpas åt när något händer medmänniskor.

Min erfarenhet är att äkta snälla människor tycker om djur och råkar oftast illa ut i dagens hårda samhälle.
Att ha får är relativt billigt att skaffa men kostar "i drift", speciellt när något går fel.

Det vore en hjälp för många, tror jag, att det fanns en ekonomi i att ha en mindre flock så att ekonomin inte hindrar att djuren får den skötsel som krävs. Bra kött och skönheten i hävdade marker måste vara värt något?
Lägg till att människor som tappar fotfästet kan få tillfällig hjälp med djuren eller att avveckla i tid, utan att bli ruinerade, så skulle mycket vara vunnet.

Att får är överrepresenterade i dagen statistik tror jag enbart har ekonomiska skäl.

Läste för ganska länge sen att LRF skulle arbeta med någon sorts "haverikommission" för att undersöka vad som gått fel i enskilda fall.
Jag tror som sagt inte att det handlar om djur utan om pressen på människor idag. Själv har jag några Gutar och det händer ofta att jag får frågor som antyder att de som frågar tycker de ser "konstiga" ut jämfört med Lambi's bild på toarullarna...
Ärligt talat tycker jag det är obehagligt att ständigt rättfärdiga och se mig över axeln, detta är ett stort hinder för att jag skulle vilja utöka flocken till något som är försvarligt ekonomiskt.

Kanske bättre att stänga in dom i ett stort fårstall där man kan ha kontroll på verkligheten och vårda ihjäl dem, ungefär operationen lyckades men patienten dog".

Tack för ordet.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: fårskötsel flest brister per kontrollerad gård...
« Svar #26 skrivet: 02 nov-10 kl 18:08 »
Jag tror också att det är känsligt att påpeka att grannens djur ser "svultna" ut... Oftast är så verkligen inte fallet, men om de verkligen är det, så blir det helt plötsligt jättekänsligt! Som att påpeka att deras barn inte mår bra... Det tas sällan emot på ett bra sätt :o :)

Jag vet att LRF har diskuterat det här med krishjälp till bönder, men då handlar det om kossor - inte får. Det är de små besättningarna som inte är med i LRF som jag tror hamnar utanför alla skyddsnät. Och insynen är som minst.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: fårskötsel flest brister per kontrollerad gård...
« Svar #27 skrivet: 02 nov-10 kl 19:02 »
Ja, har man inte resurser att ta hand om sina får vid kris, så betalar man knappast medlemsavgift till LRF heller. Dessutom har de inte mycket till övers för får i allmänhet och lantraser i synnerhet 8)
Jag har jobbat ihop med dem och en av de som faktiskt försökte få tillstånd krishjälpen. Men det är bara pengar och stordiftssatsningar de lyssnar på.

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: fårskötsel flest brister per kontrollerad gård...
« Svar #28 skrivet: 02 nov-10 kl 22:29 »
Landsbygden är ofta ingen särskilt idyllisk plats. Det finns många ensamma små och halvstora pensionsfärdiga lantbrukare som framhärdar in i det sista med att ha (för många) djur. Efterhand märks det med halvsvultna djur (mest nöt) ute på markerna, bristfälliga stängsel, mm. Till slut ringer någon granne anonymt och anmäler. Att försöka prata om det går inte, det tas bara upp som en dödlig förolämpning. Tyvärr. 
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Tord_Lj

  • Gäst
SV: fårskötsel flest brister per kontrollerad gård...
« Svar #29 skrivet: 02 nov-10 kl 23:35 »
Jo visst men de jag pratat med visar sig inte vara särskilt gamla men ofta slitna i kroppen. De har stor kunskap om hur man driver en liten gård, det är därför jag tar kontakt.
Men det visar sig snart att ekonomin i att ha liten gård sätter stopp för att kunna investera i god djurhållning, följden blir att det blir lång dags färd mot natt.

Jag hävdar att småjordbruken i Sverige har reglerats ihjäl kostnadsmässigt och detta har framkallat onödigt lidande för många djur.

Ser man på våra grannländer som Norge & Finland så har vi en hel del att lära när det gäller att ta hand om landsbygden, djurhållning och människor.

De politiker och tjänstemän jag talat med förstår helt enkelt inte hur kostnadsdrivande det är med de omfattande regelverken som skapats. När man diskuterat en stund håller de vanligtvis med om att resultatet är förödande och kontraproduktivt.

Enligt mitt sätt att se det kan de lika gärna förbjuda allt som inte ger tillräcklig vinst att leva på & investera = enbart stordrift.
Småskaligt ger inte den vinsten och betyder att du måste ha heltidsjobb. Detta betyder att du inte har tid & ork att sköta djuren.
Rent generellt alltså...

Något har gått snett nånstans... Djurskyddet borde ägna sig åt att djupdyka i vad som orsakar misshälligheter och sedan göra en plan för hur man skall komma åt orsakerna till symtomen.
Jodå jag skall skriva till dem med förslag, en vacker dag.

Kväll på Er.
« Senast ändrad: 02 nov-10 kl 23:39 av Ullaredsgården »

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: fårskötsel flest brister per kontrollerad gård...
« Svar #30 skrivet: 03 nov-10 kl 11:02 »
Mycket bra skrivet Ullaredsgården. Jag hjälper dig gärna med skrivandet ;)
Men sedan är frågan om det inte ställs lite för stora krav på stallar m.m. i vårt land? Får t.ex behöver inga fina byggnader utan mer en skyddad och torr liggplats. De kan också gå ute betydligt mer än vad som generellt görs i detta land.
Sedan är det ju även helt sjukt att man bara kan skicka lamm som ligger runt 40-50 kg levande, för att få nåt betalt för dem. Har påpekat detta tidigare och även stångat mig blodig hos Scan osv. De flesta av allmogeraserna ligger på det som fullväxta, hur kan då ett årslamm hamna på den vikten naturligt? Skulle man kunna skicka fler lamm på hösten och få betalt!!! så skulle det vara lättare att få ekonomi och smidigare vinterhantering. Det är ett enormt resursslöseri. Samtidigt som de importerade lammen från bl.a Nya Zeeland ligger klart under våra krav på vikter 8) Men de går att sälja och inte ens särskilt billigt.
Var själv och diskuterade med flera finare restauranger i norra Småland för några år sedan. De ville inte ha stora lamm-detaljer, utan mindre kotletter och racks t.ex. Samtidigt som djur som precis gått över från lamm till får nästan helt kasseras. Men de säljs för samma pris till butik. (Har kontakter i det ledet). Vem tjänar på det? Inte producenten iaf. Men sammantaget gör det lantbrukarens jobb olönsamt. Tyvärr är ju regelverket inte "snällare" mot små fritidsbönder, eller andra småföretagare. Detta är väl något som lovats att det ska ses över under flera år nu utan synbart resultat?
Ta bara lammrapporteringen: Man ska ha transportintyg, man ska anmäla förflyttning. Inte den ena parten, utan både köpare och säljare. Detta trots att man registrerar allt i Elitlamms stalljournal, vilken skulle underlätta allt detta. Tidigare räckte det att noga föra in i journalen att man slaktat djur och vart, nu måste man skicka förflyttningsblankett också :P

Allt blir mer och mer reglerat. Inte undra på att vissa bryter ihop och glömmer bort djuren i regel-djungeln.

träsleven

  • Inlägg: 87
    • -
SV: fårskötsel flest brister per kontrollerad gård...
« Svar #31 skrivet: 04 nov-10 kl 12:12 »
Jo visst men de jag pratat med visar sig inte vara särskilt gamla men ofta slitna i kroppen. De har stor kunskap om hur man driver en liten gård, det är därför jag tar kontakt.
Men det visar sig snart att ekonomin i att ha liten gård sätter stopp för att kunna investera i god djurhållning, följden blir att det blir lång dags färd mot natt.

Jag hävdar att småjordbruken i Sverige har reglerats ihjäl kostnadsmässigt och detta har framkallat onödigt lidande för många djur.

Ser man på våra grannländer som Norge & Finland så har vi en hel del att lära när det gäller att ta hand om landsbygden, djurhållning och människor.

De politiker och tjänstemän jag talat med förstår helt enkelt inte hur kostnadsdrivande det är med de omfattande regelverken som skapats. När man diskuterat en stund håller de vanligtvis med om att resultatet är förödande och kontraproduktivt.

Enligt mitt sätt att se det kan de lika gärna förbjuda allt som inte ger tillräcklig vinst att leva på & investera = enbart stordrift.
Småskaligt ger inte den vinsten och betyder att du måste ha heltidsjobb. Detta betyder att du inte har tid & ork att sköta djuren.
Rent generellt alltså...

Något har gått snett nånstans... Djurskyddet borde ägna sig åt att djupdyka i vad som orsakar misshälligheter och sedan göra en plan för hur man skall komma åt orsakerna till symtomen.
Jodå jag skall skriva till dem med förslag, en vacker dag.

Kväll på Er.

Ja från myndigheternas sida finns inte mycket till intresse för den småskaliga verksamheten. De har ju kämpat på från både LRF o t ex jordbruksverket i många år för att utrota de småskaliga lantbruken. Mest med hjälp av tungrodda regelverk som är avpasssade för djurfabriker av jätteformat. Det är dessa som det ska satsas på. Inte på de som vill ha småskaligt o kunna sälja direkt till kunder i sin egen närhet. Har hållit på med direktförsäljning av lammkött till folk i ganska många år och jag har hela tiden varit motarbetad på än det ena än det andra sättet.
Det finns ju knappt inga slakterier att legoslakta på och de som finns är överfulla med arbete. Eller så är det de döende storlakterierna som knappt åtar sig legoslakt och som har enormt stela regelverk. Detta gör det svårplanerat med att få ihop slakt o kundkontakter m m.
Är dock envis så jag ska försöka hålla på så länge jag kan o sitta som en envis böld i röven på myndigheterna.

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: fårskötsel flest brister per kontrollerad gård...
« Svar #32 skrivet: 04 nov-10 kl 18:53 »
Det var värst vilken debatt det bröt ut i slutet på den här tråden. Vad kul. Jag håller med Ullaredsgården om att det finns ett inbyggt "moment 22" i att ha ett smålantbruk i kombination med ett heltidsjobb och ändå hitta tiden för att sköta om alla djur optimalt. Grundproblemet är ändå egentligen inte storleken på lantbruket. Det finns många större bönder som inte heller hinner sköta djuren därför att tiden inte finns. Regelverken och blankettraseriet inom lantbruket är ett annat problem. Grundbulten är dock hela tiden den usla lönsamheten, som jag ser det. Både den lille deltidsbonden och den  mellanstora bonden slåss hela tiden mot en idiotisk lönsamhet. Man får för lite betalt.
Kanske problemet på lång sikt kan lösas upp eftersom global matbrist hotar bakom hörnet. Men på kort sikt är bönder helt i händerna på livsmedelsgrossisterna som enväldigt dikterar rena slavvillkor och lägger beslag på hela vinsten och mer därtill.
Enda lösningen som jag ser det är att börja om från början och hitta vägen fram till egna kunder som man säljer till. Bönder måste bli mer än bönder och utveckla sin egen marknadsföring och bli duktiga säljare i små smala nischer, modell närproducerat, etc. Här finns mycket att göra. Det är nog värst tror jag för de mellanstora bönderna.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

samaka

  • Inlägg: 501
    • Dalarna
SV: fårskötsel flest brister per kontrollerad gård...
« Svar #33 skrivet: 04 nov-10 kl 21:37 »
Enda lösningen som jag ser det är att börja om från början och hitta vägen fram till egna kunder som man säljer till. Bönder måste bli mer än bönder och utveckla sin egen marknadsföring och bli duktiga säljare i små smala nischer, modell närproducerat, etc. Här finns mycket att göra. .

Helt klart! Men då lär man oxå tampas med alla bestämmelser, få till det med legoslakt etc etc.

Det ska va så komplicerat jämnt. Tänk om man kunde ge invånarna i detta land lite eget ansvar nån gång. Varför skulle det ex inte kunna vara lagligt att sälja hemslaktat kött? Man köper sin mat på eget ansvar, svårare än så kan det inte vara. Vill man inte det så har affärerna öppet dygnet runt. Optimalt för alla parter, framförallt djure - inga transporter, ingen stress.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: fårskötsel flest brister per kontrollerad gård!
« Svar #34 skrivet: 28 nov-10 kl 13:19 »
MAGRA verkar vara det stora problemet...

Publicerad 25 oktober 2010
40-tal får omhändertagna Ljusdal
Kraftigt avmagrade, med dåligt skötta klövar och i en hage full med saker de kunde skada sig på hittades ett 40-tal får hos en djurägare i Ljusdals kommun. I hagen låg också ett dött får.
 
De är så kraftigt avmagrade så att det i stort sett bara är skinn och ben kvar. De är i väldigt dåligt skick överlag, säger Lars Bondeson, enhetschef på länsveterinären på länsstyrelsen Gävleborg.
Det fanns 43 får på gården. Tackor, baggar och lamm gick tillsammans i en hage med kort avbetat gräs. Djurskyddshandläggarna konstaterade också att fåren betat av brännässlor och andra liknande växter.
– Djuren var utsatta för lidande på flera sätt, genom svält, att den dagliga tillsynen var bristfällig.
Skydd mot väder och vind fanns, men det bedömdes inte tillräckligt.
Tre av djuren bedömdes vara i så dåligt skick att de omedelbart avlivades, de skickades därefter på obduktion tillsammans med det döda fåret, som hittades en bit in i hagen. Den 27 oktober fattade länsstyrelsen beslut att djuren skulle avlivas.


Publicerat 23 november 2010.
Storfors, Värmland har vanvårdat sina får.

Flera av fåren var för magra och det saknades ströbädd vid myndighetens uppföljande kontroll i början av november.
Fåren var smutsiga och det fanns stora skaderisker i utrymmena.
« Senast ändrad: 26 jan-11 kl 14:43 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: fårskötsel flest brister per kontrollerad gård!
« Svar #35 skrivet: 04 dec-10 kl 09:58 »
Publicerat 2010-03-11 AF
Kraftigt fall av vanvård i HallandI slutet av februari fick Länsstyrelsen i Halland ett tips om att hundratals djur på en gård i Halland var vanvårdade. När länsstyrelsens veterinärer kom till gården avslöjades ett omfattande fall av vanvård.
Flera av djuren var så vanvårdade att de avlivades direkt. Andra behövde akut veterinärvård och näring.
På gården fanns cirka 300 djur – hästar, kaniner, får, getter, hundar, lamadjur, katter och fåglar. Nästan alla var mer eller mindre vanvårdade. Flera av djuren led av så kraftig näringsbrist att de inte orkade röra sig. Flera djur hade förfrusit olika kroppsdelar.

En tacka bodde i en sån trång box att den hade legat ihjäl sitt lamm.




En bagge var så mager att den inte kunde röra sig. Baggen hade inte fått veterinärvård, utan i stället "sjukgymnastik och energidryck”, sa djurägaren.


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6759726.ab

Grimla: Man blir ledsen  :'(  ni som vet -Är det Gästrikefår?
« Senast ändrad: 02 jul-11 kl 11:52 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: fårskötsel flest brister per kontrollerad gård!
« Svar #36 skrivet: 04 dec-10 kl 12:08 »
Såg väl ut som något sådant Grimla, i vart fall någon lantras.
Verkar vara någon som tagit sig vatten över huvudet. Samlat på djur :-\. Kanske varit bättre att koncentrera sig på några få djurslag ::)
Men det är väl troligt att personen tappat kontrollen över saker o ting av någon anledning. Här kan man misstänka att grannar m.fl känt till missförhållande ett tag och varför händer då inget förrän det går överstyr? Var finns medmänskligheten? Däremot tycker alla att det är ok att peka ut personen i pressen? Djurägaren har nog haft mer en ett spöke att slåss emot.

bonnkärring

  • Inlägg: 381
  • livet är trevligt med en katt i knät
    • Medelpad
SV: fårskötsel flest brister per kontrollerad gård!
« Svar #37 skrivet: 04 dec-10 kl 22:36 »
Men ser det ut så här då blir man ledsen  :'(
Är det Gästrikefår?http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6759726.ab

"En bagge var så mager att den inte kunde röra sig. Baggen hade inte fått veterinärvård, utan i stället "sjukgymnastik och energidryck”, sa djurägaren."  ::)



man blir så deprimerad av att läsa och höra sånt! :'(själv har man ständigt dåligt samvete över sina djur.
man skulle nog kunna bli botad från sina fel ,om man inte trivdes med dom
www.träsktrollet.com

träsleven

  • Inlägg: 87
    • -
SV: fårskötsel flest brister per kontrollerad gård...
« Svar #38 skrivet: 07 dec-10 kl 09:35 »
Ja, har man inte resurser att ta hand om sina får vid kris, så betalar man knappast medlemsavgift till LRF heller. Dessutom har de inte mycket till övers för får i allmänhet och lantraser i synnerhet 8)
Jag har jobbat ihop med dem och en av de som faktiskt försökte få tillstånd krishjälpen. Men det är bara pengar och stordiftssatsningar de lyssnar på.
Medhålles till fullo!

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: fårskötsel flest brister per kontrollerad gård!
« Svar #39 skrivet: 07 dec-10 kl 10:27 »
Instämmer också med Birgit!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

401 gäster, 3 användare (2 dolda)
Patlun79

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser