Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tvåbent eller trebent stocksax?  (läst 5192 gånger)

TW

• Finland
Tvåbent eller trebent stocksax?
« skrivet: 27 okt-10 kl 15:31 »
Jag har köpt en vajerkran till traktorn och nu försöker jag få ordning på det här med tvåbenta respektive trebenta saxar.
En trebent lär vara bra att vincha med men går den att lasta med?
En tvåbent lär vara bra att lasta med men den går väl inte att vincha med?

Kan någon undervisa mig litet om det här ämnet......

Jag har vinchat ut en hel del virke tidigare med en lånad vinch men han hade ingen sax alls. Man lade bara vajern runt stockändan och hakade i kroken.
Kanske jag skall tillägga att jag har en gammal tvåbent sax liggande.
« Senast ändrad: 27 okt-10 kl 15:59 av TW »
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Tvåbent eller trebent stocksax?
« Svar #1 skrivet: 27 okt-10 kl 20:09 »
En trebent sax som du sätter på änden på stocken när du vinschar gör ju att du får stocken att släpa rakt bakom vajern och därmed inte fastnar i så mycket.

Den tvåbenta saxen går ju till skillnad från den trebenta att anbringa på mitten på stocken, vilket gör att den lämpar sig för lyft.

Vad mer kan man behöva veta om saxar? Möjligen att de behöver vässas ibland. Finns inget så irriterande som när man tar i ordentligt med en tung stock och saxen släpper...
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

TW

• Finland
« Svar #2 skrivet: 27 okt-10 kl 20:17 »
Tack.
En tvåbent för lastning.......och en trebent att dra ut med.  Man borde alltså ha två.....men det blir ju litet opraktiskt.....

Jag skall vässa min gamla tvåbenta. Skall den vässas på samma vis som en handsax?
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #3 skrivet: 28 okt-10 kl 17:18 »
En tvåbent som har "böjda" ben fungerar för både vinschning och lastning. Men en trebent är bättre för vinschning.

Jag har en lunningsbalk på min traktorvinsch. Normalt använder jag en kätting för att vinscha fram till balken, och hänger sedan upp stocken på balken. Kan hänga upp 5-6 okapade stockar på det viset och köra ut. Sedan "finapterar" jag när jag fått ut dem.

Jag har ett rep upprullat i en burk jag har på ryggen, så jag kan fjärrstyra vinschen. Då kan jag följa med medan jag vinschar, och hjälpa till om det fastnar. Men nu kommer jag inte ihåg vad en sådan fjärrstyrningsmanick heter. Det finns radiostyrning också.

Plockade hem en massa utspritt timmer efter Gudrun och Per på det viset. Smidigt om man skall plocka lite här och där.

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #4 skrivet: 28 okt-10 kl 20:31 »

Jag skall vässa min gamla tvåbenta. Skall den vässas på samma vis som en handsax?

Att "ställa" (slipa) en lyftsax så att den funkar säkert/problemfritt är väldigt individuellt.
Spetsform/spetsvinkel samt grepp/släppvinkel beror helt på saxens rörelsegeometri och skänklarnas utformning/tjocklek.
Man bör även ta i beräkning vilka virkesdimensioner som man ska ha saxen till, och om det gäller hårt/mjukt - fruset/ofruset virke.

Mitt råd är därför att enbart skärpa upp spetsarna lite försiktigt och bibehålla "grundinställningarna" - dvs om saxen funkar bra i övrigt?.

TW

• Finland
« Svar #5 skrivet: 30 okt-10 kl 19:58 »
Tack till er båda två för råden.

Vajerkranen är byggd för att fungera med linan på ryggen men en sådan manick är ganska dyr. De heter visst "skogskompis". Jag fick rådet att använda ett utdragbart hundkoppel som fattigmansversion.

Jag skall vässa saxen så som den har varit och prova mig fram. Att snara med en lunningskättingen verkar vettigt. Det har jag aldrig tänkt på själv. Det skonar ju vajern.  Jag blir tvungen att lunna ut det mesta och lasta på kärran vid någon vägkant. Vi har ju stenig terräng här.
Antifacist.

Garmolin

• Närke
« Svar #6 skrivet: 10 nov-10 kl 23:17 »
Jag har en "Domänsax", både vinchar och lyfter med den.
Bor på en liten gård från 1880.

TW

• Finland
« Svar #7 skrivet: 11 nov-10 kl 17:34 »
Domänsax har jag aldrig hört om. Det blir att prova den stora kapitalistiska sökapparaten ;D
Antifacist.

Garmolin

• Närke
« Svar #8 skrivet: 11 nov-10 kl 20:47 »
Den är väl avsedd för häst men funkar kanon. Ju tyngre det är desto mer nyper den.
Bor på en liten gård från 1880.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #9 skrivet: 25 dec-10 kl 14:17 »
Jag winchade ut en del stammar för några år sedan och då fick jag låna "kvävare"
4 wires i detta fallet dessa låste man med ett snabbfäste som klämde ju hårdare man drog.
Inte helt optimalt då detta verktyg egenltigen är avsett för lunning med luftwire.
Men det gick.  ;D
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

pålle

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 25 dec-10 kl 14:26 »
Domän sax  år som sackat fram taget för häst och troligen den bästa saxen att lunna eller vinscha med då den hela tiden går i från  det du vinschar men för lyft är den inget att rekommendera  då före drar ja vanlig  lyft sax för att ellemenera  faror som att tappa en stock.

TW

• Finland
« Svar #11 skrivet: 25 dec-10 kl 17:43 »
Ja det kom jag också till. Tekniskt sett är domänsaxen trebent och en sådan kan lätt vridas loss då man lastar.
Antifacist.

Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser