Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Coccidios  (läst 10083 gånger)

Gille

• -
Re:Coccidios
« Svar #20 skrivet: 30 jun-06 kl 09:00 »
Det tar ganska lång tid för en sjuk kanin att återhämta sig efter coccidos, efter behandling. Kan ta minst en månad! Blir någon dålig igen, ge Esbetre igen.
Bra med träckprov!
Kaninuppfödare och pelargontant.

Elisa

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 30 jun-06 kl 22:51 »
Hej!

Tittade på detta för något år sedan. Esbetre kostar ca 250 kr för 250 gram. Bifogar minnesanteckning jag gjorde då:

"Esbetre.

Kostar tydligen storleksordning 100 000 kr att registrera för nytt djurslag i Sverige, för liten marknad för kanin. Preparatet är ju inte anmärkningsvärt dyrt.

Godkänt i Italien (eller Frankrike) för kanin.

Om man ger medicin för ett djurslag till ett annat för vilket preparatet inte är godkänt, så lär det bli 60 dagar karens vid slakt.

Till kanin doseras 2 g per liter dricksvatten i 10 dagar mot koccidios.

Förmodligen bara lever-varianten, tarmkoccidios lär man inte hinna medicinera, här är det ungarna som dör i samband med avvänjningen.

Talat med vetrinär juni 2005. Tydligen nya regler sedan ett par år tillbaks, vilket innebär livslång karens!?!"

Min vetrinär var intresserad, och noterade men ville inte skriva ut för kanin, men på receptet skrev han att det var för fjäderfä.

Bifogar även en länk: www.produktresume.dk/docushare/dscgi/ds.py/GetRepr/File-15402/html

Lycka till!

Edgar

Hej Edgar.
Jag vet inte men kan det vara så att tarmcoccidiosen finns hos vissa mammor hela tiden. Har en hona som fick kull i början av året och alla ungarna dog snabb. Trolig coccidios lösa mage illaluktande och snabbt förlopp. Denna mamma har nu fått ny kull ungar och lika dant nu. Ungarna nu 6 veckor och börja nu dö för mig igen. Samma mamma.. Hade en sådan mamma tidigare och tog bort henne. Sedan har det varit lugnt i kaninstallet. Enstaka ungar som dött av trolig förstoppning har hänt, men aldrig som med denna hona.
Jag brukar ge mina ungar Ivomec för häst, det brukar lösa problemet, men inte med dessa ungarna så jag tror det är tarmcoccider. Eller vad tror du? Skall jag ta bort den honan? Det är ju nu 2:a kullen med samma förlopp.
Elisa
inga djur för tillfället.

Gille

• -
« Svar #22 skrivet: 03 jul-06 kl 09:51 »
Ja, coccider förs över till ungarna från mamma. Har du behandlat henne något, med tex Esbetre?

AG

• Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
« Svar #23 skrivet: 04 jul-06 kl 18:41 »
Hur går jag tillväga om jag ska skicka in material till SVA för obduktion?
Galfvensjös Kaningård
Uppfödning av Svensk Pälskanin (gammal svensk ras), Californian och NZW.

Gille

• -
« Svar #24 skrivet: 05 jul-06 kl 11:45 »
Träck? Då packar de en burk i paket o skickar. Ring dem så får du adress o andra instruktioner.

AG

• Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
« Svar #25 skrivet: 07 jul-06 kl 22:26 »
En sak som jag iallafall tycker är lite konstigt är att dom bara bajsar löst på natten,Varför gör dom det?Och inte på dagen också?
Galfvensjös Kaningård

Bondmoran

« Svar #26 skrivet: 08 jul-06 kl 09:24 »
Jag är tveksam till att det är coccidios.
Låt oss kika lite på dina utfodringsvanor. Vad ger du dom för kraftfoder ? När på dygnet ger du dom maten ?
Har de fri tillgång, ges 1 gång eller 2 gånger / dag ?
Hö även under sommaren ? Gräs hur mycket och vad är det i gräset ? Har de mineralsten ?
Går de fortfarande tillsammans med mamman ? Orkar hon äta lika mycket som tidigare eller lämnar hon för mycket åt ungarna ?

Undrar
Bondmoran

Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #27 skrivet: 08 jul-06 kl 18:55 »
En sak som jag iallafall tycker är lite konstigt är att dom bara bajsar löst på natten,Varför gör dom det?Och inte på dagen också?

Hmmm, är det inte så att - de lösa nattbajsarna är just de vitaminrika som de träckäter...?
Mina har också lösa pluttar på natten/morgonen och de brukar käka upp dem.

När det är diaree brukar bajset vara rinnigt och grisa ner hela rumpan plus baktassarna. Om kaninerna haft diaree tar det ofta veckor innan de är som vanligt igen, om de överhuvudtaget överlever.
Landsflykting i storstan...

AG

• Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
« Svar #28 skrivet: 09 jul-06 kl 18:10 »
Jag är tveksam till att det är coccidios.
Låt oss kika lite på dina utfodringsvanor. Vad ger du dom för kraftfoder ? När på dygnet ger du dom maten ?
Har de fri tillgång, ges 1 gång eller 2 gånger / dag ?
Hö även under sommaren ? Gräs hur mycket och vad är det i gräset ? Har de mineralsten ?
Går de fortfarande tillsammans med mamman ? Orkar hon äta lika mycket som tidigare eller lämnar hon för mycket åt ungarna ?

Undrar
Bondmoran

Jag ger dom Edel Kanin och Marsvin ett foder som jag är mycket missnöjd med då djuren blir magra.Men ska byta till Rabbfor men vill ej göra det när dom är lite lösa i magen.Mat ges 1 ggr per dag ca 20,00.Trönder ungarna har oftast fri tillgång på pellets.Hö ges under sommaren.Gräs gavs när dom var friska i gräset är det,klöver(liten mängd)sen är det åkergräsblanding.Har ej mineralsten.Går ej tillsammans med modern.
Galfvensjös Kaningård

AG

• Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
« Svar #29 skrivet: 11 jul-06 kl 21:18 »
Nu har en Trönder hona en kull på 4 dagar.Hon hade symptom för ca 1-2 veckor sen men ej nu.Jag behandlade med Esbrete men det gör jag inte längre men har ungarna en chans att klara sig?
Galfvensjös Kaningård

Bondmoran

« Svar #30 skrivet: 12 jul-06 kl 00:59 »
Jag ger dom Edel Kanin och Marsvin ett foder som jag är mycket missnöjd med då djuren blir magra.Men ska byta till Rabbfor men vill ej göra det när dom är lite lösa i magen.Mat ges 1 ggr per dag ca 20,00.Trönder ungarna har oftast fri tillgång på pellets.Hö ges under sommaren.Gräs gavs när dom var friska i gräset är det,klöver(liten mängd)sen är det åkergräsblanding.Har ej mineralsten.Går ej tillsammans med modern.

Jag har helt slutat med pellets pga dåliga magar, ohyra i maten och mögel.
Luktar det lite sött om maten är det ohyra i den, i början ser man inget, efter ett tag kommer den lite söta lukten. De förstör näringen i maten.
Jag ger nu havre/kornkross 50/50 och det fungerar bra.

Det bästa är att tömma över fodret i en tunna med tättslutande lock, då är det också lättare att se om det finns mögel i botten på säcken vilket det lätt blir om den stått på marken eller fuktande betonggolv.

Det är mycket möjligt att det är nått med pelletsen som ger diareer eftersom det sker efter de ätit maten.
Du kan ge dom enbart hö nån dag och sen börja med ett varsamt foderbyte.

Hälsar
Bondmoran

Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

AG

• Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
« Svar #31 skrivet: 24 jul-06 kl 21:00 »
Nu har två kaniner(går i samma bur)som har varit isolerade från dom sjuka(rättare sagt dom sjuka som isolerades).Blivit lösa i magen,men jag undrar hur stor chans det är att det är Coccdidios?Tråkigt för detta var fina djur :-\
Galfvensjös Kaningård

Alfa

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 25 jul-06 kl 15:06 »
hej har just börjat återhämta mig eller kaninerna efter en redig coccidios smäll. Jag medicinerade med baycox, man ger bara en gång och substansen är verksam i 3 dygn vilket gör att man slipper medicinera om.
Det är också smidigt då man ger kaninerna i munnen så man vet att alla får i sig. Jag fick instruktioner att medicinera alla stora som små. Jag har även medicinerat ungar som bara varit ett par dar gamla och det gick jättebra. Skulle inte heller våga utesluta de från medicin då mamman "smittar" ungarna. Sen sanrede jag alla burar och diskade som f*n!!! Lycka Till, du fär gärna fråga mer då jag nyss haft problemet  MVH Alfa

AG

• Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
« Svar #33 skrivet: 25 jul-06 kl 21:41 »
Nu i veckan så slaktas dom troligen för dom vill inte bli bättre(dom som har varit sjuka längst)det har gått i vågor,intressant att se att Trönder kullen ibland inte bajsar löst när dom har fått nystädad bur och då bajsar dom inte löst på en 2-3 dagar.
Men nu vill jag kunna ta nya kullar utan att vara orolig för smitta..
Galfvensjös Kaningård

Alfa

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 26 jul-06 kl 08:42 »
Du måste medicinera alla samtidigt och diska ur alla burar. Även de djur som inte visar symptom!!! Det är ingen ide att bara städa o byta foder, det går inte att bli av med coccidios utan medicin!
Det är viktigt att du håller efter i burarna så att det inte blir blött kiss för tydligen trivs de små parasiterna när det är varmt o fuktigt.

Alfa

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 26 jul-06 kl 09:00 »
Hej igen! Jag tycker absolut inte att du ska slakta de som är sjuka, jo om det mår kass givetvis. De ska ju inte lida, Några av mina speciellt ungarna var ju riktigt risiga med efter att par dar efter medicinering  blev de bättre o bättre. Nu har det gått ett par veckor och de har lagt på hullet och pigga o fina!!!!
« Senast ändrad: 26 jul-06 kl 09:01 av Alfa »

AG

• Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
« Svar #36 skrivet: 26 jul-06 kl 18:38 »
Medicinerade alla,städade ut burar o desinficerade fler ggr.Fick några sjuka bra först.Men nu vill inte dom som har varit sjuka ett tag bli bra och då har dom varit dåliga från och till i ca en månad utan att Esbreten har givit något resultat...
Galfvensjös Kaningård

AG

• Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
« Svar #37 skrivet: 27 jul-06 kl 15:41 »
Nu var en hane som varit frisk tidigare också dålig men dom två honor som blev dåliga tidigare i veckan satte jag hod som sjuka där det är svalare temperauer och dom har inte varit lösa sedan dess.Tror att det kan vara samma sak med denna hane att dom är känsliga för denna värmebölja som är nu och att det inte måste vara Coccidios..
Galfvensjös Kaningård

Gille

• -
« Svar #38 skrivet: 31 jul-06 kl 09:17 »
Vad jobbigt du har! Ja värmen kan spela roll också. Allmäntillståndet blir sämre.

För egen del kan jag berätta, att det tagit några år att få bort problemet på min gård. I år har jag bara behövd medicinera en vuxen o ett ungdjur.

AG

• Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
« Svar #39 skrivet: 13 aug-06 kl 10:29 »
Hur gör jag rent och desenficerar burarna dom sjuka varit i?
Dumt nog var dom omålade i botten...
Bör dom användas igen överhuvudtaget(ska målas självklart) isåfall när?
Galfvensjös Kaningård

Dela detta:

* Inloggade just nu

724 gäster, 3 användare
donderboss, sayerbýr, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser