Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Coccidios  (läst 9760 gånger)

AG

• Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
Coccidios
« skrivet: 14 jun-06 kl 21:06 »
Nu har jag trolivgtvis fått Coccidios på några av mina kaniner  
Ena Svensk Päls kullen har varit lösa i magen i två dagar hjälpte inte att ta bort pelletsen.Nu idag såg jag att även den andra Svensk Päls kullen var lös i magen och även Trönder kullen med modern..

Symptomen på den Svensk Päls kullen som haft det i två dagar är att dom är lösa i magen och något uppsvällda bukar men väldigt lite.
Dom andra har bara att dom är lösa i magen.

Så nu antar jag att det är Coccidios jag har fått eller kan det vara någonting annat?
Vad för medel behandlar man med?
Kan man ge medlet till dräktiga och digivande honor?
Galfvensjös Kaningård
Uppfödning av Svensk Pälskanin (gammal svensk ras), Californian och NZW.

Gille

• -
Re:Coccidios
« Svar #1 skrivet: 14 jun-06 kl 21:12 »
Esbetre! Veterinär skriver ut det o det är ett pulver man blandar i vattnet. Fungerar mycket bra! 3-5 dagar.
Kaninuppfödare och pelargontant.

AG

• Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
« Svar #2 skrivet: 14 jun-06 kl 21:15 »
Esbetre! Veterinär skriver ut det o det är ett pulver man blandar i vattnet. Fungerar mycket bra! 3-5 dagar.
Fast hur vet man då att dom får i sig det?
Har kaniner som geggar net vattenskålarna mycket snabbt..
Galfvensjös Kaningård

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #3 skrivet: 14 jun-06 kl 21:34 »
Hej!

Tittade på detta för något år sedan. Esbetre kostar ca 250 kr för 250 gram. Bifogar minnesanteckning jag gjorde då:

"Esbetre.

Kostar tydligen storleksordning 100 000 kr att registrera för nytt djurslag i Sverige, för liten marknad för kanin. Preparatet är ju inte anmärkningsvärt dyrt.

Godkänt i Italien (eller Frankrike) för kanin.

Om man ger medicin för ett djurslag till ett annat för vilket preparatet inte är godkänt, så lär det bli 60 dagar karens vid slakt.

Till kanin doseras 2 g per liter dricksvatten i 10 dagar mot koccidios.

Förmodligen bara lever-varianten, tarmkoccidios lär man inte hinna medicinera, här är det ungarna som dör i samband med avvänjningen.

Talat med vetrinär juni 2005. Tydligen nya regler sedan ett par år tillbaks, vilket innebär livslång karens!?!"

Min vetrinär var intresserad, och noterade men ville inte skriva ut för kanin, men på receptet skrev han att det var för fjäderfä.

Bifogar även en länk: www.produktresume.dk/docushare/dscgi/ds.py/GetRepr/File-15402/html

Lycka till!

Edgar

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #4 skrivet: 14 jun-06 kl 21:36 »
Hej igen!

Glömde skriva att så fort jag får diarre hos mina kaniner ger jag enbart hö, inget kraftfoder eller färskt grönt!

Edgar

Gille

• -
« Svar #5 skrivet: 15 jun-06 kl 00:34 »
Citera
Förmodligen bara lever-varianten, tarmkoccidios lär man inte hinna medicinera, här är det ungarna som dör i samband med avvänjningen.

Jag har lyckats med Esbetre många gånger (använt i flera år nu)! Både vuxna och ungdjur.
Citera
Har kaniner som geggar net vattenskålarna mycket snabbt..
Om kaninen geggar ner vattenskålen kanske de ska ha flaska istället? Eller så ger du dem vatten efter de fått kraftfoder. Då brukar de vara törstiga.

Citera
hos mina kaniner ger jag enbart hö, inget kraftfoder eller färskt grönt!
Att bara ge hö hjälper inte mot coccider! Så om det inte blir bättre efter 1, max 2 dygn ska man ta till andra åtgärder innan det är försent.
När jag får diarré på något djur får de mer grönt, faktiskt, samt torkade nässlor o äppelcidervinäger. Tar aldrig bort pellets.
« Senast ändrad: 15 jun-06 kl 00:34 av Gille »

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 15 jun-06 kl 11:20 »
så klart hjälper inte hö mot coccidios.. men mot lös mage.. om det skulle vara bara det. Och hö gör att de dricker.. så det är nog smart..

Har också medicinerat mot coccidios efter det kom in med nya kaniner.. glöm inte sanerigen! Mellanformer dör vid 50 grader, så det är nog enklast att går över buren med brännaren..

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

AG

• Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
« Svar #7 skrivet: 16 jun-06 kl 12:53 »
Hur doserar jag Esbrete?
Hur gör jag med dom ungarna som går tillsammans?Jag vet ju inte då om en kanske inte får i sig väldigt lite en annan kanske får en överdos.
Hur gör jag med Trönder unagrna som bara är 4 veckor är dom får små för Esbrete?
Kunde jag ge det till dräktiga honor?
Galfvensjös Kaningård

Gille

• -
« Svar #8 skrivet: 16 jun-06 kl 19:53 »
Citera
Mellanformer dör vid 50 grader, så det är nog enklast att går över buren med brännaren..
Tycker det är överdrivet... Har man kaniner på backen också får man bränna allt gräs med. Det är en vanlig parasit och jag förväntar mig att alla mina kaniner (och alla andra också) har dem. Bara ungdjuren o nya (som kan få högre mängd eller annan typ som de inte är vana vid) som man får ha koll på.

AG

• Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
« Svar #9 skrivet: 17 jun-06 kl 14:03 »
Nu behandlar jag ena kullen ska behandla övriga idag behandlar Trönder ungarna och den dräktiga honan också.
Nu behandlar jag i 3dagar räcker det med att städa ut o desinficera hela buren då?
Läste någonstans att man skulle upprepa behandligen efter 10 dagar ska jag göra detta?
Galfvensjös Kaningård

Januschka

• Västmanland
« Svar #10 skrivet: 17 jun-06 kl 16:32 »
Gille,

jag har tröttnat på att hittar coccidios i levrar när jag slaktar och har därför totalsanerat beståndet.. backen inte, fast gräset bränns ner på vissa ställen också. Men det verkar som om mellanformen dör vid hård frost. Har kanske någon annan erfarenhet av detta?

Januschka

AG

• Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
« Svar #11 skrivet: 17 jun-06 kl 19:12 »
Nu behandlar jag i 3dagar räcker det med att städa ut o desinficera hela buren då?
En till fråga:Kan jag ge dom kraftfoder som vanligt?
Galfvensjös Kaningård

Gille

• -
« Svar #12 skrivet: 19 jun-06 kl 12:39 »
Gille,

jag har tröttnat på att hittar coccidios i levrar när jag slaktar och har därför totalsanerat beståndet.. backen inte, fast gräset bränns ner på vissa ställen också. Men det verkar som om mellanformen dör vid hård frost. Har kanske någon annan erfarenhet av detta?

Januschka
Jag får fina levrar på mina vid slakt...

Januschka

• Västmanland
« Svar #13 skrivet: 19 jun-06 kl 15:31 »
ok, men då pratar vi olika former.. jag pratar levercoccidios...

Januschka

Anna.D

« Svar #14 skrivet: 22 jun-06 kl 08:36 »
Jag vet en som fick samma råd att bränna gräset och sanera burar.burana skulle saneras i omgångar och djuren skulle medisineras samtidigt.att bara medicinera djuren rekomderade inte distriktvetrinärena till min kompis./Anna

AG

• Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
« Svar #15 skrivet: 24 jun-06 kl 00:02 »
Dom blir inte bättre trots att jag har behandlat i 8 dagar nu :'(
Tror jag tyvärr kommer att vara tvungen att avliva dom om dom inte blir bättre inom några dagar :'(
Galfvensjös Kaningård

Bondmoran

« Svar #16 skrivet: 24 jun-06 kl 02:21 »
Dom blir inte bättre trots att jag har behandlat i 8 dagar nu :'(
Tror jag tyvärr kommer att vara tvungen att avliva dom om dom inte blir bättre inom några dagar :'(

Proviva juice så de får rätt bakterieflora i tarmarna igen. Ta bort kraftfodret ett dygn, inget grönt, fritt hö och halm. Är de slöa kan du tillsätta lite druvsocker i dricksvattnet också. Ge sen kraftfoder i mindre mängd och öka försiktigt.

Hälsar
Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #17 skrivet: 27 jun-06 kl 00:20 »
Hur har det gått ? är dom piggare nu  :)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Gille

• -
« Svar #18 skrivet: 27 jun-06 kl 09:37 »
Vill man försöka utrota coccider så kan man väl ta till sådana drastiska åtgärder. Men då får man sedan aldrig ta in nya djur eller ta med djuren till markand odyl, för parasiten är vanlig. Förstår inte varför vissa veterinärer ger dessa råd...

AG

• Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
« Svar #19 skrivet: 29 jun-06 kl 20:26 »
Hur har det gått ? är dom piggare nu  :)
En kull(den jag är mest rädd om)Har blivit bra :)
Men annars har det gått sämra 2 till har blivit sjuka.Och en av dom som var sjuka förut har varit rikitgt dålig men börjar vara lite piggare iaf.Men Esbrete verkar inte hjälpa.Ska ringa vet imorrn för att höra om dom kan ta avföringsprv för att utesluta att det inte är någonting annat.Men visar det sig att det med 100 är Coccidios.Och att dom inte blir bättre så måste jag nog tyvärr avliva dom.Då det inte är mycket annat att göra tyvärr :'(
Galfvensjös Kaningård

Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser