Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaninslakt i svt rapport  (läst 32560 gånger)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kaninslakt i svt rapport
« Svar #20 skrivet: 28 okt-10 kl 18:04 »
Bättre elak mot mäktiga myndigheter än mot snälla kaniner!

>:D (:) >:D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #21 skrivet: 28 okt-10 kl 21:35 »
Jag tyckte det var lite synd att man i inslaget inte påpekade att klubbning är tillåten vid hemslakt. Alltså att den bara är olaglig vid komersiell slakt. Det kanske skulle ge en lite annan synvinkel på det hela... Eller?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #22 skrivet: 28 okt-10 kl 22:56 »
Nja; Klubbningen är tillåten, förutom för hemslakt även till slakt av kaniner som ska användas till utfordring av rovlevande djur. Där finns såvitt jag förstår inget hinder för komersiell drift, åtminstone inte i L22. Däremot kanske detta regleras i fodertillverkningsföreskrifterna, orkar inte kolla nu.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #23 skrivet: 28 okt-10 kl 23:29 »
Hela regelverket verkar vara genomsyrat av djurvänlighet och konsekvens ...  :P
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gösta

« Svar #24 skrivet: 29 okt-10 kl 10:43 »
Kommer ett nytt inslag på TV4 i kväll...
Gösta

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #25 skrivet: 29 okt-10 kl 10:54 »
Kommer ett nytt inslag på TV4 i kväll...
Gösta
vilken tid?
Fjäderfän och kaniner

Existens?

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 29 okt-10 kl 11:09 »
Jag tror ju inte att all uppmärksamhet kommer att öka på viljan att konsumera kaninkött.. ::)

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #27 skrivet: 29 okt-10 kl 12:08 »
Jag tror ju inte att all uppmärksamhet kommer att öka på viljan att konsumera kaninkött.. ::)

Nä, för folk i allmänhet äter ju helst kotlett, kycklingfilé eller korv som inte kommer från några stackars djur som dödas av barbariska farbröder utan växer på träd och skördas under stillsamma former...  ::) >:D

Det faktum att SVT fått en massa upprörda brev och telefonsamtal från tittare som tycker att bilder på kaninslakt är "onödigt och extremt stötande" får mig att bli alldeles matt. Bilder på lik som flyter omkring i översvämningsdrabbade områden, svältande barn med flugor kring ögonen eller lemlästade krigsoffer är tydligen inte alls så upprörande att se, för mig veterligt skriver ingen och oroar sig för barnens nattsömn när sådana bilder visas, dvs i princip dagligen.
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Existens?

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 29 okt-10 kl 12:13 »
ja, så enkelt är det.
Gösta kan inte försörja sig på att sälja kaninkött till bara Alternativare.. Och vanligt folk vill inte se hur deras mat blir till.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #29 skrivet: 29 okt-10 kl 12:15 »

Nja; jag tror tvärtom. Det här ger diskussion, många blir nyfikna på "nytt" kött. Många blir ju också stärkta i sin övertygelse om att äta kaninkött är barbari, men de hade ju inte köpt i vilket fall. Vi har tidigare sett ökningar när kaniner varit "på tapeten".

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 29 okt-10 kl 12:22 »
De starka reaktioner jag sett är de vanliga: veganer som tycker att slakt är mord och inte ser skillnad på kaniner och minkar. Själva sakfrågan, att den "olagliga" bedövningsmetoden borde göras laglig, har jag inte sett några invändningar emot.

Mera slakt i TV vore kanske bra så folk får klart för sig hur det går till.

Meritaton

« Svar #31 skrivet: 29 okt-10 kl 12:53 »
Mediadrevet är kraftfullt vilket jag misstänkte att det skulle bli. Fredag den 29/10 sänder TV4-nyheterna....
Positivt eller negativt, Zandra. Vet ej men om vi får till en ändring kan kaninproduktionen komma igång på allvar.
Land Lantbruk hänger på och ska ta upp kaninen som ett djur i lantbruket med återkommande uppföljningar vilket är bra.
De veterinärer (som har insyn) förstår inte SJV:s ställningstagande. Nu är det väl så också att jag inte tillhör Björns (SJV) favoriter eftersom jag ifrågasätter kompetensen där. Jag är ju en elak  >:D
Gösta

Vilken tid visas det?
Jag ska jobba ikväll så jag vill gärna spela in det.

Gösta

« Svar #32 skrivet: 29 okt-10 kl 13:03 »
Inslaget på TV4 sänds på måndag enligt reportern.
Förra gången det begav sig med mediadrevet fick vi allvarliga problem faktiskt. Vi hade väldigt svårt att få fram djur till den ökade efterfrågan drevt skapade.
Tyvärr så är ju den här uppmärksamheten väldigt jobbig rent psykiskt. Jag har fått både ros (mest) och ris. Blivit mordhotad mm.
Till skaen hör att jag följer regelverket fullt ut vilket inte framgår eftersom media alltid vill ha sensationer.
Regelverket förbjuder inte klubbning som bedövningsmetod med det får inte ske regelmässigt i större skala.
Jag har alltid slaktmasken som första alternativ. först när jag bedömmer att skadskjutningsrisken är för hög och när skottet missar, då först kommer klubban fram
Helt enligt regelverket.
Tyvärr är det väl så att min attityd retat upp SJV...
Gösta

Existens?

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 29 okt-10 kl 13:04 »
Björn på SJV påstår att slakmasken har en träffsäkerhet på ca 98% och att klubbning har en säkerhet på ca 60%. Samtidigt säger han att detinte finns någon statestik men att det stämmer...?

Det som däremot finns, är ju ett veterinärintyg från 2004 där 3 av 9 klubbade kaniner fick slås en gång till.  Alltså var tredje kanin.   Av/hos dig, Gösta.

Kommentar?

Gösta

« Svar #34 skrivet: 29 okt-10 kl 13:13 »
Det intressanta är att den veterinär som skrev intyget inte var med hela tiden Hon kom först efter 4.e kaninen.
Hon skrev efter vad en inspektör talade om för henne vad hon skulle skriva.
Sanningen är den att jag vid detta tillfälle slaktade 9 kaniner. Vid frågan om vad som händer om jag missar så gjorde jag en demo på detta. jag berättade att om första slaget missar så tar det så här lång tid för nästa slag. För att visa mera påtagligt bedövade jag en kanin helt korrekt. Därefter sa jag att om nu det här slaget inte skulle ha tagit så slår man en gång till vilket jag då visade. Första slaget tog naturligtvis.
Sista kaninen (nr 9) missade jag ganska grovt beroende på att inspektören stack fram huvudet mot kaninen just som jag slog. detta gjorde att jag avbröt slaget vilket då tolkades som om jag missade.
Inspektören var ute för att försöka fälla mig av personliga skäl. Därför ville jag vid detta tillfälle inte använda slaktmask av säkerhetsskäl.
Gösta

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #35 skrivet: 29 okt-10 kl 13:50 »
att det ska vara så hemskt att avliva en kanin i tv... jag tycker inslaget när de flådde en hund levande var värre eller inslaget när de rullade in två flickor i vita lakan och grävde ner dem till midjan och kasta sten och gapskrattade medans lakanen blev rödare och rödare...

människor äter kött..djuren måste avlivas innan det kan bli mat på tallriken.. ska vi förbjuda rovdjuren att äta kött oxå? de äter ju bytet medans det lever.. vilket är mycket värre..

kanske dax att avla fram en riktigt ful kaninras som man accepterar att man nackar?
Fjäderfän och kaniner

pålle

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 29 okt-10 kl 14:11 »
att det ska vara så hemskt att avliva en kanin i tv... jag tycker inslaget när de flådde en hund levande var värre eller inslaget när de rullade in två flickor i vita lakan och grävde ner dem till midjan och kasta sten och gapskrattade medans lakanen blev rödare och rödare...

människor äter kött..djuren måste avlivas innan det kan bli mat på tallriken.. ska vi förbjuda rovdjuren att äta kött oxå? de äter ju bytet medans det lever.. vilket är mycket värre..

kanske dax att avla fram en riktigt ful kaninras som man accepterar att man nackar?
vad har du fått det ifrån att dom äter levande?  kan ju i så fall jämföras men alla skade skjutningar

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #37 skrivet: 29 okt-10 kl 14:38 »
Bra slaktat Gösta! Och bra rutet! =)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

edithsdotter

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 29 okt-10 kl 14:55 »
vad har du fått det ifrån att dom äter levande?  kan ju i så fall jämföras men alla skade skjutningar

Min erfarenhet av rovfåglar och deras hönsjakt är då att bytet ätes medan det mer eller mindre lever... kan ju vara svårt att leva vidare när hjärtat hackats ur kroppen men innan dess. Nu har ju förstås inte mitt svar med kaninslakt att göra men kunde ändå inte låta blir.

pålle

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 29 okt-10 kl 14:59 »
Min erfarenhet av rovfåglar och deras hönsjakt är då att bytet ätes medan det mer eller mindre lever... kan ju vara svårt att leva vidare när hjärtat hackats ur kroppen men innan dess. Nu har ju förstås inte mitt svar med kaninslakt att göra men kunde ändå inte låta blir.
då får ja på peka att det djuret är bedövat av skock

Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 3 användare
Bokohammare, ärt, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser