Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaninslakt i svt rapport  (läst 32678 gånger)

edithsdotter

• Gäst
SV: Kaninslakt i svt rapport
« Svar #40 skrivet: 29 okt-10 kl 14:59 »
då får ja på peka att det djuret är bedövat av skock

Dock likväl levande...

pålle

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 29 okt-10 kl 15:29 »
 Ja tycker nog vis som mänskor inte ska jämföra ås med rovdjur då vi kan styra saker åtig  på ett helt annat sätt än rovdjuren ska vi styra och ställa då ska vi bara vara bättre  enligt min åsikt

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 29 okt-10 kl 16:36 »
Vi är ju "bättre". Den här tråden handlar om att de djur vi äter skall avlivas så skonsamt som möjlig. Det finns det inga rovdjur som bryr sig om.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #43 skrivet: 29 okt-10 kl 17:34 »
Jag sitter o funderar på det här .
Finns det inga bättre sätt / mindre våldsamma sätt fast ändå bra sätt att avliva en matkanin?

Något ämne som inte är farligt för oss men som kan göra kaninen medvetslös för att sen avblodas tex ?
Jag vet verkligen inte bara spånar här ...
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

pålle

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 29 okt-10 kl 17:36 »
Vi är ju "bättre". Den här tråden handlar om att de djur vi äter skall avlivas så skonsamt som möjlig. Det finns det inga rovdjur som bryr sig om.
helt klar ja bara svar på en viss kommentar :)

Gösta

« Svar #45 skrivet: 29 okt-10 kl 17:47 »
Gällande rovfågel....
Vid attentatet hos mig 2001 (71 djur tagna) fångade vi in ca 35 djur av de stulna djuren. Djuren var i chocktillstånd men vid fullt medvetande. Vi fångade även in ett par kaniner som fortfarande levde men hade ögonen uthackade av rovfågel så visst kan man säga att rovdjur äter på sina offer medans de fortfarande känner smärta.
Vid bedövning med slag i huvudet (på rätt ställe) är träffytan gansk stor. En chockvåg gör kaninen medvetslös och därmed utan kännbar smärta. Ett missat skott ger bara en skadskjuten kanin som har väldigt ont! helt ok enligt SJV :'(
Gösta

pålle

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 29 okt-10 kl 17:55 »
Gällande rovfågel....
Vid attentatet hos mig 2001 (71 djur tagna) fångade vi in ca 35 djur av de stulna djuren. Djuren var i chocktillstånd men vid fullt medvetande. Vi fångade även in ett par kaniner som fortfarande levde men hade ögonen uthackade av rovfågel så visst kan man säga att rovdjur äter på sina offer medans de fortfarande känner smärta.
Vid bedövning med slag i huvudet (på rätt ställe) är träffytan gansk stor. En chockvåg gör kaninen medvetslös och därmed utan kännbar smärta. Ett missat skott ger bara en skadskjuten kanin som har väldigt ont! helt ok enligt SJV :'(
Gösta
av står från kommentar då det börjar  dra i väg på ett sidospår.

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #47 skrivet: 29 okt-10 kl 19:41 »
Gällande rovfågel....
Gösta

Finns detta publicerat som artikel ?
Tycker det inte verkar publiceras så många artiklar om döden för frisläppta djur.
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

Gösta

« Svar #48 skrivet: 04 nov-10 kl 20:23 »
Lite nytt info.
Hade besök i dag av länsstyrelsen för kontroll av slaktmetoder. De ville inte komma på en slaktdag för hur det gick  till hade de ju sett på TV ::)
Orsaken till besöket var ju slakten.... ???
Visst är myndigheter underbara >:D
Björn Dalén på SJV uttalade sig i media på ett ur myndighetssynpunkt kränkande sätt genom att anklaga mig för olaga slakt.
Har i dag JO-anmält honom för förtal. Är dags att sätta ner foten ordentligt nu så att problemen undanröjs.
Från 1/1 2013 blir det tillåtet att med slag i huvudet bedöva 70 kaniner per dag, dock bara för eget behov!? Blir på en 5-dagars vecka 350 st Får äta utav bara
h-e då
Livet är underbart!
Gösta

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #49 skrivet: 04 nov-10 kl 20:41 »
 ::) ::)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Meritaton

« Svar #50 skrivet: 04 nov-10 kl 21:03 »
Lite nytt info.
Hade besök i dag av länsstyrelsen för kontroll av slaktmetoder. De ville inte komma på en slaktdag för hur det gick  till hade de ju sett på TV ::)
Orsaken till besöket var ju slakten.... ???
Visst är myndigheter underbara >:D
Björn Dalén på SJV uttalade sig i media på ett ur myndighetssynpunkt kränkande sätt genom att anklaga mig för olaga slakt.
Har i dag JO-anmält honom för förtal. Är dags att sätta ner foten ordentligt nu så att problemen undanröjs.
Från 1/1 2013 blir det tillåtet att med slag i huvudet bedöva 70 kaniner per dag, dock bara för eget behov!? Blir på en 5-dagars vecka 350 st Får äta utav bara
h-e då
Livet är underbart!
Gösta

haha, ja jösses.
Så om du bara slaktar 70 djur per dag så är du laglig då?
Kan tolkas på många vis.

Sussilo

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 05 nov-10 kl 10:31 »
Gösta

Bra kämpat, Gösta! Hög tid att dessa myndighetsutövares trams och okunnighet som skapar så många problem, förs ut i det allmänna ljuset genom anmälningar. Då blir deras beslut/uttalanden prövade och kanske kan vi komma till rätta med de värsta klavertrampen. Fortsätt kämpa!

Gösta

« Svar #52 skrivet: 05 nov-10 kl 21:16 »
Orkar inte riktigt med det här längre.....
Att betraktas som en djurplågare bara för att jag vill avliva en kanin utan att kaninen ska behöva känna smärta.
jag ska enligt SJV ha en slaktmask till som reserv och skjuta när första skottet missar. DETTA ÄR DÅ KAVIFICERAT DJURPLÅGERI eftersom det är omöjligt att skjuta igen på en skadskjuten kanin.
Mordhot och hatbrev. Polisbevakning, bristande sömn....
Jag kanske är feg men jag tar en paus nu
Gösta

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 05 nov-10 kl 21:19 »
Det är ju för djävligt.. Hoppas den där jävla nöten som uttalade sig i media åker dit för förtal!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 05 nov-10 kl 22:26 »

Nej feg är du då fan inte, men jag förstår om du lessnar.

Per Gynt

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 05 nov-10 kl 22:32 »
Mordhot och hatbrev. Polisbevakning, bristande sömn....
Gösta

Det är inte feghet. Vem som helst skulle väl bli less på den sortens förföljelse!

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #56 skrivet: 05 nov-10 kl 22:44 »
Att skjuta en redan skadeskjuten kanin är en omöjlighet, det är ungefär som att klappa en katt med eld i röven, den sprattlar och skriker hejvilt, sliter upp underarmarna på dig med bakbensklorna, hur i helvete ska man då kunna skjuta den på en yta så stor som en valnöt när du inte ens med våld kan trycka ner den och hålla den stilla mot ett underlag. Jävla idioter är dom hela högen?!!!!  >:(
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #57 skrivet: 05 nov-10 kl 22:48 »
*kram* Gösta...

Tänk på "grisbonden" som blev anklagad för vanvård trots att bilderna inte ens var från hans gård...
//Lina

Attes matte

• Jämtland
« Svar #58 skrivet: 05 nov-10 kl 23:04 »
Du vet i alla fall att du har vårt stöd här inne Gösta!  :-*

Jag skulle vilja att den på jordbruksverket som bestämde att man ska ha en slaktmask i reserv vid ev miss ta och testa själv hur bra den regeln funkar i praktiken... Men som vanligt så är det ingen av dom som bestämmer som har nån praktisk erfarenhet...  ::) Idioter är dom!  >:(

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

pålle

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 05 nov-10 kl 23:13 »
Var för inte låta a en av deras veterinärer göra det dom dom nu är så duktiga för det måste ju testas olika påstådde eller  ? har ju ingen kan i kunskap bara lite lågsikt stängande vas som fungerar bäst

Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 1 användare
LarryGeano

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser