Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaninslakt i svt rapport  (läst 32550 gånger)

Godis

• Halland
Kaninslakt i svt rapport
« skrivet: 26 okt-10 kl 23:31 »
http://svt.se/2.22620/1.2210428/kaniner_avlivas_med_olagliga_metoder

Jag tycker att det är bra att Gösta för talan här. Alldeles rätt och fortsätt jobba som du gör.

Det är stark av dej..

Jordbruksverket vet ej vad de pratar om... Som vanligt!

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Kaninslakt i svt rapport
« Svar #1 skrivet: 26 okt-10 kl 23:43 »
olagligt att klubba ihjäl en kanin? nu får väl de ge sig...
Fjäderfän och kaniner

Attes matte

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 26 okt-10 kl 23:55 »
olagligt att klubba ihjäl en kanin? nu får väl de ge sig...

Jo, det är bara vid hemslakt man får använda klubbning som bedövningsmetod. Vid komersiell slakt ska man använda slaktmask.  ::) (Tror att kula och el oxå är tillåtet.) För tänk om Gösta skulle bli trött i armen av att klubba 100 kaniner på en dag, så att han inte orkade slå tillräckligt hårt på dom tio sista...  ::)

Störtlöjligt egentligen...

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #3 skrivet: 27 okt-10 kl 01:19 »
så det är lagligt vid hemslakt att bedöva med slag i huvudet med klubba ?
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Attes matte

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 27 okt-10 kl 02:09 »
så det är lagligt vid hemslakt att bedöva med slag i huvudet med klubba ?

Japp!

/Sara

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #5 skrivet: 27 okt-10 kl 05:57 »
Finns det slaktmask för kanin? Är det inte jobbigt att rikta den rätt på den lilla rackaren som inte sitter still?
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #6 skrivet: 27 okt-10 kl 11:49 »
Finns det slaktmask för kanin? Är det inte jobbigt att rikta den rätt på den lilla rackaren som inte sitter still?
Jo, det är precis det som Gösta påtalar i nyhetsinslaget,
så därför är det säkrare bedövning med klubban.

Tack Gösta för det jobb du gör!

Beekeepern.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Nena

• Dalsland
« Svar #7 skrivet: 27 okt-10 kl 14:42 »
Jo jo, gubbsen å kvinnsen på Jordbruksverket har nog glömt hur det är att sätta händerna i myllan å slakta en å annan kanin å höna, eller för allan del flera ;)

Lev livet grönare så blir jorden skönare

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #8 skrivet: 27 okt-10 kl 18:05 »
Citera
Onsdag 27 oktober 2010
Avlivar kaniner med olaglig metod

Kaninavelsföreningens ordförande Gösta Johnsson är kritisk mot de lagliga slaktmetoder som finns, och praktiserar därför inte dem. Han menar att klubbning är den bästa metoden, rapporterar SVT Rapport.

I Sverige finns fem godkända kaninslakterier och vi äter allt mer kanin i Sverige, erfar SVT Rapport. En av slakterierna drivs av Gösta Johnsson som är kritisk mot de lagliga slaktmetoderna och vill väcka debatten.

När kaniner avlivas ska man använda en fjäderbelastad slaktmask, en bultpistol. Man spänner upp den, sätter den för kaninens panna och trycker av. Men det är enligt Gösta Johnsson svårt att träffa kaninens hjärna om djuret är nervöst och rycker till.

Han förespråker i stället att använda en specialtillverkad klubba och slå kaninerna i huvudet. Men den metoden är förbjuden vid kommersiell slakt, och endast tillåten vid husbehovsslakt.

Gösta Johnsson har redan dömts till böter 2005 för den olagliga slakten, men han fortsätter att förespråka klubbning. Hellre det än att missa med bultpistolen, enligt Johnsson.
- Just det där med at slå ett djur i huvudet är väldigt negativt i Sverige. Då anser man att det inte är bra. Men det är den absolut säkraste och bästa metoden, som man har använt i säkert hundra år i Sverige, säger Gösta Johnsson till SVT.

Han har anmälts till länsstyrelsen av Jordbruksverket för sina metoder.

ATL.nu
info.atl@lrfmedia.lrf.se
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=63161&nyhetsbrev&&a=Avlivar%20kaniner%20med%20olaglig%20metod
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

Gösta

« Svar #9 skrivet: 27 okt-10 kl 18:19 »
Tack för ert stöd!
För att ytterligare visa på galenskaperna så är mekanisk bedövning tillåten på kanin.
Det vill säga att om jag riggar klubban och har en utlösning med en knapp eller avtryckare som gör att klubban faller och bedövar kaninen så är det tillåtet >:D
Jag får inte hålla klubban i min hand och slå manuellt. Visst är myndigheterna fantastiska!
Gösta

Attes matte

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 27 okt-10 kl 18:21 »
Tack för ert stöd!
För att ytterligare visa på galenskaperna så är mekanisk bedövning tillåten på kanin.
Det vill säga att om jag riggar klubban och har en utlösning med en knapp eller avtryckare som gör att klubban faller och bedövar kaninen så är det tillåtet >:D
Jag får inte hålla klubban i min hand och slå manuellt. Visst är myndigheterna fantastiska!
Gösta

Men herregud!!! Ska man skratta eller gråta?! Jag tror jag skrattar... Det är mycket roligare så...  ;D

Stort tack för att du tar den här striden för djurens skull!  :-*

/Sara

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #11 skrivet: 27 okt-10 kl 19:22 »
Tack för ert stöd!
Gösta

Du får bygga en liten guillotine.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Qiz

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 27 okt-10 kl 19:28 »
Jag framförde det tidigare men ställer frågan igen; Undrar om detta är bra eller dålig publicitet för näringen?
Det är jättebra att du tar striden Gösta  :D det som är så synd är bara att gemene man är så hiskeligt okunniga idag. Ibland verkar det som folk tror att man sått frön i kyldiskarna på ICA och vips! så växte där fram kotletter, grytbitar och andra arter... ::)

Hoppas att de fina bilderna från uppfödaren och den skonsamma, snabba och stressfria slakten får fler att inse fördelarna med  kanin kontra andra stordriftsproducerade djur.
Väl mött Zandra

pålle

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 27 okt-10 kl 19:31 »
Tack för ert stöd!
Gösta
inge nytt under solen Gösta en kollås på ler fötter med miljö nuppar i spetsen som inte haren susning :D   bra jobbat i alla fall

Gösta

« Svar #14 skrivet: 27 okt-10 kl 21:36 »
När man lyfter på stenarna kommer det fram mycket konstiga saker...
Läste ett utlåtande från veterinärförbundet som blev intervjuvad av svt. Han fördömnde klubbning på det bestämdaste. Han grundade detta på att han vid ett (1) tillfälle för länge sedan hade använt metoden på en kanin och ansåg att det var förkastligt på grund av att han missade slaget!!
Björn på SJV påstår att slakmasken har en träffsäkerhet på ca 98% och att klubbning har en säkerhet på ca 60%. Samtidigt säger han att detinte finns någon statestik men att det stämmer...?
Skrämmande med den totala okunnigheten som råder på SJV
Gösta

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #15 skrivet: 27 okt-10 kl 21:39 »
När man lyfter på stenarna kommer det fram mycket konstiga saker...
Läste ett utlåtande från veterinärförbundet som blev intervjuvad av svt. Han fördömnde klubbning på det bestämdaste. Han grundade detta på att han vid ett (1) tillfälle för länge sedan hade använt metoden på en kanin och ansåg att det var förkastligt på grund av att han missade slaget!!
Björn på SJV påstår att slakmasken har en träffsäkerhet på ca 98% och att klubbning har en säkerhet på ca 60%. Samtidigt säger han att detinte finns någon statestik men att det stämmer...?
Skrämmande med den totala okunnigheten som råder på SJV
Gösta
rätta mig om jag har fel..slaktmasken laddas väl med ett skott åt gången?... en klubba kan man snabbt slå ett extra slag med om det skulle behövas..
Fjäderfän och kaniner

Yrmff

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 27 okt-10 kl 22:51 »
trött!!! :(

Snart skall man väl ha en slaktmask när man drar upp en gädda åxå!!
Näe !! förbjud alla som inte kan döda sin egen mat att äta kött så blir det nog ordning på torpet igen!! ;)
mvh H

Attes matte

• Jämtland
« Svar #17 skrivet: 27 okt-10 kl 22:52 »
rätta mig om jag har fel..slaktmasken laddas väl med ett skott åt gången?... en klubba kan man snabbt slå ett extra slag med om det skulle behövas..

Japp... Dom gånger jag har använt slaktmasken har jag haft järnröret liggande bredvid för säkerhets skull. (Och även behövt använda det en gång.) Man måste använda två händer för att "ladda" slaktmasken. Och då måste man släppa kaninen. INTE bra...

/Sara

Nena

• Dalsland
« Svar #18 skrivet: 28 okt-10 kl 15:45 »
Får mig att tänka på viltköttet som säljs kommersiellt - det händer ju att skytten skadeskjuter viltet - tyvärr :( Kanske dags för slaktmasken i ryggan istället för gevär över axeln ;D
Lev livet grönare så blir jorden skönare

Gösta

« Svar #19 skrivet: 28 okt-10 kl 17:00 »
Mediadrevet är kraftfullt vilket jag misstänkte att det skulle bli. Fredag den 29/10 sänder TV4-nyheterna....
Positivt eller negativt, Zandra. Vet ej men om vi får till en ändring kan kaninproduktionen komma igång på allvar.
Land Lantbruk hänger på och ska ta upp kaninen som ett djur i lantbruket med återkommande uppföljningar vilket är bra.
De veterinärer (som har insyn) förstår inte SJV:s ställningstagande. Nu är det väl så också att jag inte tillhör Björns (SJV) favoriter eftersom jag ifrågasätter kompetensen där. Jag är ju en elak  >:D
Gösta

Dela detta:

* Inloggade just nu

630 gäster, 3 användare (2 dolda)
gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser