Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frågor om gammalt hönshus  (läst 1380 gånger)

johanfilip

• Västergötland
Frågor om gammalt hönshus
« skrivet: 25 okt-10 kl 21:13 »
Hej alla

Vi har äntligen köpt hus och med i köpet kom ett mindre magasin med ett inrett hönsrum. Jag ska försöka komma ihåg att lägga ut kort nästa gång vi är där.

Själva hönsrummet är i förhållandevis gott skick även om det är i behov av en mindre upprustning. Min fråga rör de vertikala spjälor som utgör avgränsningen mellan hönsutrymme och "övrig yta". Är detta ett fungerande sätt att hålla hönsen på plats eller ska jag komplettera. Jag behåller gärna spjälorna eftersom det i min mening är mer "original och tidstypiskt" vilket tilltalar mig. Är det någon därute som har erfarenhet av denna lösning?

En ytterligare fråga är huruvida smitta och ohyra kan överleva från tidigare besättningar och smitta en ny? Hönshuset är inte använt på minst 10 år.

Jag lovar fota och uppdatera er med vad som händer i hönsfrågan. Nu försöker jag bara ragga gotlandshöns att stoppa i huset när våren kommer.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Frågor om gammalt hönshus
« Svar #1 skrivet: 25 okt-10 kl 21:31 »
Har det varit hönsfritt i mer än 10 år så är det ingen risk med smitta och ohyra. Spjälor var vanligt förr och fungerar bra om hönsen inte är för små. Går spjälorna hela vägen ner till golvet kan det vara vettigt att sätt någon form av skivmaterial längst ner ifall man ska ha kycklingar eller dvärgar. På köpet vinner man att risken för kalldrag längs golvet minskar på kuppen.

Lycka till med nya stället och välkomna till hönsens förtrollade värld  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

628 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser