Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  problem med stor bagge till lite mindre tackor, antal lamm etc?  (läst 4816 gånger)

Dolvis

• Östergötland
Vi har våra tackor i grannens flock och de blir betäckta av hans bagge, mkt smidigt. i år kommer baggen att vara av rasen oxford down, och han är en bjässe tycker jag. Våra två tackor är den ena 3/4 finull 1/4 texel.Hon fick två lamma första året, tre andra. Den andra 1/4 finull, 1/4 texel och 1/2 pälsfår, hon fick två lamm första året. Båda är ganska nätta i modellen.

Jag oroar mig för hur det blir med en stor köttrasbagge dels pga av att tackorna är mkt mindre (finullsbaggen förra året var ifs också väldigt stor och det gick bra). Dels pga av att finull oftare får fler lamm. Jag tänker att den är tackans gener som borde bestämma antalet foster, och baggens borde bestämma i alla fall halva tillväxten. Risken kanske då blir att det blir många stora foster i en liten tackas kropp, med ev problem vid lamning eller dräktigheten.

Men detta är mer hypoteser för mig, och jag KAN inte ngt om detta egentligen.

Ni kunniga på avel, är min oro rimlig och bör jag ordna något annat alternativ?
Eller tror ni det kan fungera bra?

Nina K

• Skåne
Vi fick rådet av vet efter att våra finull och finullkorning tackor fick tre till fyra lam var, han sa att vi skulle inte fodra dem med pellets eller säd under betäckning och första delen av dräktigheten. Mindre antal foster och inte så stora. Den största baggen vi haft var en ren texel och vad jag minns så var lammen störren än när det var en finullsbagge. Inte så pass stor att hon inte klara det. Antalet lam var snarare det som gjorde det blev lite svårare för dem.

Sano

• Bohuslän
En storväxt köttrasbagge kan mycket väl ge problem med stora lamm, som mindre tackor har svårt att bära fram. Speciellt svårt kan det bli om baggen ger lamm med stort och brett huvud. I värsta fall får sådana lamm delas inne i tackan för att man överhuvudtaget ska få ut dem. Att använda en alltför stor bagge till små tackor är ett brott mot djurskyddslagen.

Antalet lamm kan man delvis styra genom utfodringen strax innan och under betäckningsperioden. Framförallt ska man inte öka på fodergivan under denna period om man vill begränsa antalet lamm, alltså inte börja fodra med fint ensilage efter det magra höstbetet eller ge dem kraftfoder.

Storleken på lammen bestäms, bortsett från gener då,  huvudsakligen av utfodringen under den senare delen av dräktigheten. Att snåla på utfodringen under denna peiod är dock ingen bra idé eftersom det ger lamm som är små och svaga på grund av svält och har svårt att klara sig.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Dolvis

• Östergötland
Tack för era svar! Fler som har synpunkter? Vad skulle ni betrakta som en riskfylld storleksskillnad, exempelvis vissa raser skulle vara olämpligt att korsa?

Dolvis

• Östergötland
puffar för fler synpunkter.  :)

anitag

Varför väljer du inte en lagom stor bagge, så slipper du oroa dig? Vi hade en finullsbagge till våra skogsfår o det blev fruktansvärt svåra lamningar.

Dolvis

• Östergötland
Varför väljer du inte en lagom stor bagge, så slipper du oroa dig? Vi hade en finullsbagge till våra skogsfår o det blev fruktansvärt svåra lamningar.
Som jag skriver ovan så är det inte jag som väljer baggen, vi har fåren inackorderade i en annans flock och då ingår hans bagge. Jag startade tråden just för att få råd om huruvida jag kanske måste ordna en annan lösning. Helst skaffar jag inte en egen bagge till två tackor, särskilt inte som det kommer att innebära att vi får hålla och sköta dem själva, vilket vi inte räknat med och alltså har varken skaffat foder eller möjlighet att sköta dem på heltid.

Jag är tacksam för att du delar med dig av din erfarenhet. Hur stora är skogsfår jämfört med finull?

Finns det fler som vet hur stora storleksskillnader som är riskfyllda?

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
låter inte som baggen är problemet..
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Hur stora är skogsfår jämfört med finull?
"Skogsfår" är inte en ras, utan ett gammalt gruppnamn för åtta olika raser gruppen kallas numer Allmogefår.
Vikten på tackor i dessa åtta olika raser spänner mellan 30kg-50kg...

Finullstackor väger normalt 55-75 kg men kan bli upp till 90 kg.

Jag har betäckt Finull/Texeltackor och Leicestertackor flera år med en Oxfordbagge och visst blev det stora lamm om de var enfödda.
Men om tackorna är lagom i hull dvs inte magra eller för feta så ska det inte vara något problem, speciellt inte när de lammat två ggr tidigare som det är i ditt fall.
Däremot skulle jag inte betäcka tacklamm med en Oxford.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Sano

• Bohuslän
Köp ett årslamm av lämplig (mindre) ras, låt den gå med tackorna 6-8 veckor och alkata den sedan. Kostar inte så mycket foder.

Dolvis

• Östergötland
SV: problem med stor bagge till lite mindre tackor, antal lamm etc?
« Svar #10 skrivet: 28 okt-10 kl 13:40 »
Tack för fler svar!
Köp ett årslamm av lämplig (mindre) ras, låt den gå med tackorna 6-8 veckor och slakta den sedan. Kostar inte så mycket foder.
Ok idé om det inte vore för att vi har frysen full redan och att då kvarstår problemet med att vi måste skaffa foder till alla tre och ta heltidsansvaret för skötsel inkl deras boende. Men det kanske vore överkomligt i 6-8 veckor. En nödlösning att ha i bakfickan. 

"Skogsfår" är inte en ras, utan ett gammalt gruppnamn för åtta olika raser gruppen kallas numer Allmogefår.
Vikten på tackor i dessa åtta olika raser spänner mellan 30kg-50kg...

Finullstackor väger normalt 55-75 kg men kan bli upp till 90 kg.

Jag har betäckt Finull/Texeltackor och Leicestertackor flera år med en Oxfordbagge och visst blev det stora lamm om de var enfödda.
Men om tackorna är lagom i hull dvs inte magra eller för feta så ska det inte vara något problem, speciellt inte när de lammat två ggr tidigare som det är i ditt fall.
Däremot skulle jag inte betäcka tacklamm med en Oxford.
Jag tyckte väl att jag inte kände igen rasen skogsfår men tänkte att det var någon av allmogeraserna  ;). Tack för att du delar med av dina erfarenheter, det låter ju mer hoppfullt. Kvarstår dock att jag tycker mina tackor är lite nätta även för att vara finull/texelblandningar. Texeln verkar inte ha slagit igenom så mkt på dessa.
Fler med råd?

ulfg

« Svar #11 skrivet: 29 okt-10 kl 08:13 »
Införskaffa ett lämpligt könsmoget bagglamm av lämplig ras de år ni vill ha lamm - kanske inte alla år? Slakta honom, lägg i frysen, ät upp köttet, dela ut i släkten eller sälj en del av lammköttet. Tacklamm måste inte betäckas utan kan gott få ett år till på sig att mogna, bli bättre mödrar och klara av lite större baggar. Bagglamm gör ett bra jobb på senhösten till små besättningar.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Dolvis

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 29 okt-10 kl 12:10 »
Införskaffa ett lämpligt könsmoget bagglamm av lämplig ras de år ni vill ha lamm - kanske inte alla år? Slakta honom, lägg i frysen, ät upp köttet, dela ut i släkten eller sälj en del av lammköttet. Tacklamm måste inte betäckas utan kan gott få ett år till på sig att mogna, bli bättre mödrar och klara av lite större baggar. Bagglamm gör ett bra jobb på senhösten till små besättningar.
Tack så mkt, det tipset har jag redan fått  ;)
Mitt problem är att jag inte vill hålla våra två tackor själv. (Ingen av dem är ungtackor, och jag vill ha lamm varje år.) Jag vill  fortfarande ha dem i grannens flock om det är möjligt. (jag förstår faktiskt inte varför han alltid byter bagge, han sparar sällan tacklamm själv utan behåller samma vuxna några år...)

ulfg: Ska jag tolka ditt svar som att du bedömer det olämpligt med den stora baggen?

Sano

• Bohuslän
« Svar #13 skrivet: 29 okt-10 kl 13:34 »
Tack så mkt, det tipset har jag redan fått  ;)
Mitt problem är att jag inte vill hålla våra två tackor själv. (Ingen av dem är ungtackor, och jag vill ha lamm varje år.) Jag vill  fortfarande ha dem i grannens flock om det är möjligt. (jag förstår faktiskt inte varför han alltid byter bagge, han sparar sällan tacklamm själv utan behåller samma vuxna några år...)

ulfg: Ska jag tolka ditt svar som att du bedömer det olämpligt med den stora baggen?

Om du inte vill hålla era tackor separerade från grannens, så kommer de ju att bli betäckta där. Jag förstår inte riktigt meningen med tråden om det inte är ett alternativ att hålla flockarna isär?

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #14 skrivet: 29 okt-10 kl 15:13 »
Jag fick rådet att försöka att undvika att tackan får bara ett lamm, då det då vanligtvis blir stort, är det 2 eller 3 lamm blir de ju inte så stora var och ett.

Jag tror dessutom att jag fått tipset (men kan inte svära på det) att sluta ge kraftfoder eller spannmål (om de fått det tillskottet) de sista veckorna då fostrena växer mycket. Om tackorna fortfarande får fri tillgång till bra hö borde tackan klara det fint.

Sano

• Bohuslän
« Svar #15 skrivet: 29 okt-10 kl 15:20 »
Jag fick rådet att försöka att undvika att tackan får bara ett lamm, då det då vanligtvis blir stort, är det 2 eller 3 lamm blir de ju inte så stora var och ett.

Jag tror dessutom att jag fått tipset (men kan inte svära på det) att sluta ge kraftfoder eller spannmål (om de fått det tillskottet) de sista veckorna då fostrena växer mycket. Om tackorna fortfarande får fri tillgång till bra hö borde tackan klara det fint.

Det senare skulle jag absolut inte följa om jag var du. Resultatet torde bli svaga och klena lamm med sämre chans att klara sig och tackor med sämre mjölkproduktion.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 29 okt-10 kl 16:05 »
Instämmer. Risken för acidos är dessutom överhängande om man slutar med kraftfodret i sista delen av dräktigheten. Lammen kommer ju att växa ändå, med resultat att tackan tar av sitt eget hull för fort´= acidosrisk.

Till Dolvis vill jag bara säga att det är vår skyldighet att ta väl hand om våra djur, inte utsätta dom för hälsorisker och att ta ansvar för de beslut som vi fattar utefter vägen.
Jag förstår att du inte får svaret "Jo, det går bra", eftersom vi inte har sett dina djur och inte kan göra någon bedömning. Det är du som måste ta det ansvaret!
Risken att det inte går, finns. Dvs att dina tackor får svåra lammningar och ev dödlig utgång för tacka eller lamm.
Ingen vill bli citerad som den som sa att det skulle gå!!

Jag hade hoppat över lammningen i år, eller hittat en granne med en mindre bagge. (Eller gör dig av med fåren om du inte kan ge dom den skötsel som de behöver.)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Dolvis

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 29 okt-10 kl 20:33 »
Tack för fler svar!
Om du inte vill hålla era tackor separerade från grannens, så kommer de ju att bli betäckta där. Jag förstår inte riktigt meningen med tråden om det inte är ett alternativ att hålla flockarna isär?
Meningen med tråden är att få så mycket information som möjligt för att jag ska kunna ta ett beslut. Jag känner fortfarande att jag inte har ett grepp om hur stor storleksskillnad som innebär en risk. Jag vet attdet finns många kunniga fårägare här på forumet och hoppas därför få del av så mångas synpunkter och erfarenheter som möjligt. Självklart är det ett alternativ att hitta en annan lösning om detta innebär en risk. Der är ju därför jag startat tråden. Det är bara det att det troligen blir väldigt krångligt och kanske innebär att vi i stället får göra oss av med fåren. Självklart (vallhunden) är min mening att ta väl hand om mina djur på ett sätt de mår bra av. Innan mitt sista inlägg i tråden hade jag fått lite synpunkter av typen "det blir antagligen inte några problem"och lite av typen "det innebär antagligen en fruktansvärt  allvarlig risk". Då känner jag att det är så stort spann mellan  dessa så jag puffar för fler svar, särskilt från de som hållt på med får länge och har stor kunskap,  så jag får en mer nyanserad bild. Jag känner att jag fått det mer nu i och med de sist tillkomna svaren, och att det för mig väger över mot att detta inte är en risk man bör ta. Samtidigt har ingen diskuterat NÄR det är en för stor storleksskillnad, hur vet man var gränsen går?
ytterligare ett skäl för mig att få så mkt info om detta som det bara går är jag faktiskt är lite orolig även får några av grannens egna tackor om det skulle innebära en risk för mina. Kanske måste jga prata med honom och påpeka risken. Då är det bra att ha på fötterna.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #18 skrivet: 29 okt-10 kl 22:47 »
Jag känner fortfarande att jag inte har ett grepp om hur stor storleksskillnad som innebär en risk.

Finullstackor anses han lätt för att lamma!
och det har i massor av år använts texelbagge till finullstackor.
(avkommorna kallas Sveafår).
Renrasiga Texellamm har en födelsevikt på 5-6 kg liksom Oxford lammen.
Oxfordbaggar används oftast som faderras på just lantrasfår.

Hur stora lamm en bagge kommer att lämna syns ju inte utanpå honom!
En liten skitbagge kan lämna stora lamm och en gammal stor bagge kan lämna små lammungar, det är därför man har avkommebedömning.
Vad har grannes nya bagge lämnat för storlek på lammen tidigare? det är en fråga jag skulle ställt och som är mycket relevantare än baggens ras och vikt.
Man får ju inte vara överdrivet ängslig, då ska man ju inte betäcka sina tackor alls...
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Vilse

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 30 okt-10 kl 01:39 »
Jag har ju övervägande blandrasfår,,
det jag blivit tillsagd här nere är att det blir inte problem pga storlek på kroppen
utan pga om det är får med stora huvuden,,
och om man har får som får trillingar för då brukar orken ta slut i lamningen och två kommer ut ok men inte nummer tre och då blir det problem.
Nu har jag en bage som är mindre än mina tidigare bagar,,men det blir samma storlek på lammen,,,
det är inte bara individen utan blandningen,,och gener bakåt i tiden,,och rastypiska om det nu är rasrent sen lång tid,,

Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 3 användare (2 dolda)
Be

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser