*Smått förbannad*
Nu hade jag suttit och skrivit ett långt svar... Så kommer min mammas gubbe och ska göra någonting på datorn... OCH TRYCKER NED ALLT JAG SKRIVIT!!!

Jag blir så...

! Att han aldrig lär sig (för inte första gången)!!!
Nu såg jag att Jennyt svarat på det mesta redan, tack och lov för jag orkar inte skriva om det.

Men här kommer en minidel av det jag skrev iaf... Tyvärr långt ifrån lika noga och glatt skrivet som förra...
... Ett dass fungerar iaf. utmärkt som hönshus. 4-5 hönor + ev. tupp tycker jag låter som en lagom liten flock. Fördel med tupp är att håller ordning i flocken... Så är de snygga också.

För övrigt, här går det höns som är allt från några veckor till 13 år gamla. En som var 15 gick bort i somras. Så jag vill inte påstå att de går i grytan förr eller senare här direkt.

Kommer inte falla mig in i att stoppa några av mina kära gamla tanter som jag haft sedan jag var en liten flicka och de var små dunbollar i grytan eller, de är alldeles för speciella för det.

Däremot så ska jag byta ut mina äldre värphybrider på runt 6-7 år mot nya. Och dessa gamla skulle jag däremot kunna tänka mig sälja som höns som hamnar i grytan sedan... Men de lägger ju dåligt med ägg istället så då går det inte ihop med era önskemål.
Och vi missuppfattade nog varandra lite i den frågan. "Efter en tid" skrev du nu...

Jag tänkte direkt på "ungdjur". För aldrig att jag skulle vilja ta fram, föda upp och sälja en ung höna som har så himla många år framför sig till att bara leva över en sommar och sedan dö. Verkligen "slöseri" skulle jag vilja säga med tanke på alla blivande ägg som går förlorade.

Så då behåller jag henne hellre själv.

Har mina höns främst för intresset i själva djuren, sällskapet, inte i massa ägg och kött alltså. Men jag kan inte samla på mig hur många gamla höns som inte värper som helst, det funkar inte. Så då får de mindre speciella gå bort isf. Men hittills har vi aldrig någonsin tagit bort en höna för att hon börjat blivit gammal (OBS. att jag själv är 19, så jag har inte levt så länge ännu för att detta ska ha hunnit blivit nödvändigt tidigare i mitt liv

), utan detta blir första gången om ett par månader (då nu har vi MYCKET fler djur än vad vi hade för 15-16 år sedan varav många är djur som vi skaffat under min barndom, så de är gamla)... Om ingen annan vill ha dem som sällskapstanter, men tvivlar.