Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tror ni en sånhär kan funka?  (läst 5744 gånger)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
Tror ni en sånhär kan funka?
« skrivet: 24 okt-10 kl 18:25 »

"Ensamt och mätt husdjur är bättre än bara ensamt husdjur.

Hundar och katter är sköna typer men precis som många andra djur har de ganska dåligt omdöme. Exempel: Om du ställer fram mat för ett par dagar* till ditt husdjur så kommer den att äta upp allting med en gång. Mycket omdömeslöst. Därför kan det ju vara praktiskt att ha en automatisk matskål som ger din hund eller katt exakt så mycket mat som den behöver, på precis de tider då den behöver mat.

Konstruktionen ser ut som en gammaldags bubbelgummaskin, men eftersom djur har svårt att lägga i en femma och vrida ett handtag (samt är omdömeslösa) så är den utrustad med timer. Som du, inte djuret, programmerar in: upp till tre måltider per dag och hur mycket varje portion ska bestå av.
"
Fakta om Automatisk Matskål:

* Serverar upp till tre mål mat per dygn till din hund eller katt
    * Du ställer själv in hur många portioner varje mål skall vara (Välj mellan 1 – 12 portioner där en portion motsvarar ca 22 gram)
    * Rymmer totalt ca 2,2 kg
    * Storlek: 37 cm x 23 cm x 35 cm (L x B X H)

Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Tror ni en sånhär kan funka?
« Svar #1 skrivet: 24 okt-10 kl 18:31 »
ser dyr ut..funkar säkert.. Varför köper du inte en billig foderspridare till vildsvin istället?då kan du ha 200liter mat som sprutas ut några gånger om dagen.. bättre..
Fjäderfän och kaniner

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #2 skrivet: 24 okt-10 kl 18:46 »
ser dyr ut..funkar säkert.. Varför köper du inte en billig foderspridare till vildsvin istället?då kan du ha 200liter mat som sprutas ut några gånger om dagen.. bättre..
Den kostar "bara" 495 kr.. Inte så farligt tycker jag  ::)  :-[

EDIT: Sen hänger det på storlekar, så mindre som möjligt.. Kommer ej ha så stort..
« Senast ändrad: 24 okt-10 kl 18:53 av ╚ⓥⓐⓡⓖⓖⓡⓐⓥ╝ ♂ »
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 24 okt-10 kl 19:25 »
En sådan där har ju jag till mina Sebrights, haha! ;D Fast billigare variant och inte lika advancerad.  Kan ut och fota lite ikväll så får du se. ;)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #4 skrivet: 24 okt-10 kl 19:33 »
En sådan där har ju jag till mina Sebrights, haha! ;D Fast billigare variant och inte lika advancerad.  Kan ut och fota lite ikväll så får du se. ;)
Ja :D skicka det i PM så kan vi fortsätta diskutera där!" vart har du köpt den?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #5 skrivet: 24 okt-10 kl 19:39 »
Jag fick den av min kusin. ;D Det var deras katt... Men den fungerade inge bra för honom... ;D
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #6 skrivet: 24 okt-10 kl 19:46 »
Jag fick den av min kusin. ;D Det var deras katt... Men den fungerade inge bra för honom... ;D
Oj om din kusin hade en djurmatare som katt kan jag förstå att det inte gick bra för honom ;) haha var tvungen...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 24 okt-10 kl 19:53 »
Här är en bild. ;D Och jag har vippat på automaten lite så att fodret ligger i själva "skålen", annars så ligger dett bara inne i "grottan" eller hur man ska beskriva det. Rakt under hålet från flaskan. ;D Inga problem för hönsens små näbbar att komma åt, värre för kissen. ::)

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #8 skrivet: 24 okt-10 kl 20:03 »
Här är en bild. ;D Och jag har vippat på automaten lite så att fodret ligger i själva "skålen", annars så ligger dett bara inne i "grottan" eller hur man ska beskriva det. Rakt under hålet från flaskan. ;D Inga problem för hönsens små näbbar att komma åt, värre för kissen. ::)
*kollar mer på fina sebbarna än på automaten* :-[
Men kanske ska skaffa något såntdär sen då:P ;D

tranicos

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 25 okt-10 kl 17:43 »
håller på och lurar på hur jag ska bygga en egen foderautomat till mina höns, men det känns nästan onödigt när det finns färdiga att köpa.

Hittade två andra varianter som inte var så dyra. Båda går på batteri som ska hålla ca ett år och man ställer in dem med timer. Visserligen rymmer de bara 300 ml per fack så de kanske inte är något för den som har många hönor. :)

234:-

348:-

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #10 skrivet: 25 okt-10 kl 17:52 »

En sån där är väl menad till vatten åt hund/katt, inte till foder ???

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #11 skrivet: 25 okt-10 kl 18:42 »
Stora flata skålar med raka kanter är som gjorda för att hönsen ska sprätta ut all mat på golvet (=ökad mängd spill)

Vad är det för fel med en vanlig foderautomat?? Själv hade jag så stora automater (5kg) att jag bara behövde fylla dem 1 gång/vecka. Allt för att det skulle vara enkelt under arbetsveckan!
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #12 skrivet: 25 okt-10 kl 18:47 »
En sån där är väl menad till vatten åt hund/katt, inte till foder ???

:-* /Anette

Jo, jag tänkte faktiskt på det när jag såg den... Men har inte hunnit sagt något till min kusins mamma ännu om det. ::)

rackarns

• Närke
« Svar #13 skrivet: 27 okt-10 kl 20:43 »
Funktionen är väl den samma som med en vanlig foderautomat för höns?
Påfyllning i en behållare som fyller på nedtill allt eftersom maten äts upp..

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #14 skrivet: 27 okt-10 kl 21:24 »
Funktionen är väl den samma som med en vanlig foderautomat för höns?
Påfyllning i en behållare som fyller på nedtill allt eftersom maten äts upp..
Jo men på denna så kan man ställa in så det endast kommer mat vid valda klockslag.

rackarns

• Närke
« Svar #15 skrivet: 27 okt-10 kl 21:44 »
Jo men på denna så kan man ställa in så det endast kommer mat vid valda klockslag.

Aha! :) Läste aldrig beskrivningen.

Katharina K

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 27 okt-10 kl 22:15 »
 :o mina hönor har foderautomat för hönor och fri tillgång :o Skulle jag ställa in som bara matade vi vissa tider så skulle de nog råka i luven på varann.

Dela detta:

* Inloggade just nu

492 gäster, 1 användare
gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser