Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torka ekstock?  (läst 13165 gånger)

KjellX

• Västergötland
Torka ekstock?
« skrivet: 23 okt-10 kl 10:07 »
Vi kommer att fälla några träd som blivit för stora och skuggar för mycket, nu under vintern, ett av träden är en ek med rak och grenfri stam, jag vet inget jag kan använda virket till, men det vore synd att göra ved av den.
Nu undrar jag hur jag ska få ekstocken att torka med minimal sprickbildning, kanske ha den utomhus på underlag med täckplåt? Eller den kanske ska ha fukt till en början?

Granbackstove

• Uppland
SV: Torka ekstock?
« Svar #1 skrivet: 23 okt-10 kl 10:34 »
Att torka en hel stock utan sprickor är knepigt. Vad ska du med virket till? Om du har planerat att göra t ex ett golv av det är det bäst att såga upp det nyfällt och sedan låta det torka som du beskriver; luftigt och i skugga. Väl läktat är också viktigt, annars slår sig planken.

Har du tänkt att holka ur den för t ex en kubbstol, eller något stockbåtsexperiment är det också viktigt att göra det innan det torkar, ek är inte lättslöjdat när det är torrt!

Vill du ändå försöka torka stocken i sin helhet är det bra att limma ändträet. Lägg på ett lager vanligt vitt trälim och täck med tidningspapper, upprepa några gånger. Genom limningen torkar stocken långsammare och sprickor (framför allt ändträsprickor) uppstår inte lika lätt.

Lycka till!
Har genbank för bland annat sybehör och blomkrukor från 1900-talet.

KjellX

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 23 okt-10 kl 11:34 »
Tack för tipset om att förhindra sprickbildning i ändträet. Nej, jag vet inte vad jag ska ha den till, jag tycker bara det är synd att göra ved av ett så vackert träd.. Kanske kommer jag att göra nåt slags sittbänkar av den? Helt enkelt såga den mitt itu?

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #3 skrivet: 23 okt-10 kl 11:45 »
Man kan också låta den ligga sänkt i vatten om man ha en sjö eller damm nära så bevarar man den "färsk" så den är lättslöjdad. Dessutom torkar den fortare sen när man väl torkar den för vattnet har "sköljt ur" mycket ämnen från trädet... Iallafall är det sant när det gäller björk :)
Jag har använt havregrynsgröt i brist på lim, det funkar fint. Egentligen vad som helst som täpper till porerna.
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Granbackstove

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 23 okt-10 kl 11:58 »
Man kan också låta den ligga sänkt i vatten om man ha en sjö eller damm nära så bevarar man den "färsk" så den är lättslöjdad. Dessutom torkar den fortare sen när man väl torkar den för vattnet har "sköljt ur" mycket ämnen från trädet... Iallafall är det sant när det gäller björk :)
Järnhaltigt vatten torde skynda på processen till svartek...  :)

Minskar inte hållfastheten hos björkvirket om den ligger nedsänkt, jag menar själva björkträet är ju inte särkilt rötbeständigt?

Snickarn

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 23 okt-10 kl 12:05 »
Jag vet inte källan så jag kan inte länka till nåt men det jag hörde var att man kan sänka ner björk i rinnande vatten typ en å eller så i tre veckor och sen ta upp den. Då skulle björken torka ur fortare än om man bara la den på tork direkt :) Antar att den lakar ut saven(?) fortare eller nåt :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.

Granbackstove

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 23 okt-10 kl 18:16 »
man kan sänka ner björk i rinnande vatten typ en å eller så i tre veckor och sen ta upp den. Då skulle björken torka ur fortare än om man bara la den på tork direkt

Hade jag gått på MNT i dagsläget hade jag gjort ett praktiskt experiment. Tycker det låter osannolikt, men skulle gärna låta mig överbevisas! På två, tre veckor hinner den i alla fall inte ruttna bort...

Snickarn

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 23 okt-10 kl 18:23 »
Bara nüt jag har snappat upp :) Behöver inte stämma som sagt. Men ett experiment hade varit kul.
//Snickarn

KjellX

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 23 okt-10 kl 19:31 »
Jag har använt havregrynsgröt i brist på lim, det funkar fint. Egentligen vad som helst som täpper till porerna.

Jo jag har faktiskt funderat på att lägga den i vatten, men att låta den ligga tills den blir svartek.. Det tar väl tiotals år, om inte mer?

Granbackstove

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 23 okt-10 kl 20:35 »
Det beror lite på omständigheterna hur lång tid det tar innan den svartnar, och hur djup svart färg man vill ha. Själv tycker jag mörkbrun svartek är lite sådär... Ska det var svart, så ska det vara svart. Tio år tror jag inte räcker på långa tider...

Schatullmakaren http://www.schatullmakaren.se/ytbehandling.html

är en som har försökt på lite snabbare sätt.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #10 skrivet: 24 okt-10 kl 09:02 »
 Lite OT, men:Man kanske kan fuska till "svartek" med järnvitriol? Råkade spilla lite på en ekbit en gång, och det blev genast svarta fläckar... :-[
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Granbackstove

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 24 okt-10 kl 11:05 »
Lite OT, men:Man kanske kan fuska till "svartek" med järnvitriol? Råkade spilla lite på en ekbit en gång, och det blev genast svarta fläckar... :-[
Precis, det är ungefär det som Schatullmakaren beskriver i länken ovan. Ännu mer OT: Hade en kompis som hade eklutsgarvat ett skinn, sen råkade han lägga ett järnföremål på det blöta skinnet och fick en exakt, kolsvart avbild av det på skinnet. Inte så bra. Inte heller så bra att garva skinn och fila redskap i samma lokal, leder lätt till små svarta prickar över hela skinnet...

carlie

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 02 mar-13 kl 13:13 »
Ett sätt att torka eken snabbt är att fälla den utan att göra något åt kronan. Fäll på vintern, låt ligga och under våren kommer skott och blad suga ut det sista av saven. Eftersom barken är kvar är sprickbildningen minimal. Sen när den slutat växa är det bara att såga upp den och förvara torrt och luftigt.

Att få svartekskaraktär har jag för mig att man kan få genom att använda ammoniak.

jörmundur

• Medelpad
« Svar #13 skrivet: 02 mar-13 kl 13:39 »
Ett sätt att torka eken snabbt är att fälla den utan att göra något åt kronan. Fäll på vintern, låt ligga och under våren kommer skott och blad suga ut det sista av saven. Eftersom barken är kvar är sprickbildningen minimal. Sen när den slutat växa är det bara att såga upp den och förvara torrt och luftigt.

Att få svartekskaraktär har jag för mig att man kan få genom att använda ammoniak.

det kallar syrafällning här uppe, finns säkert fler namn.

den metoden fungerar bara på lövträ av någon anledning.
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

Tickelitack

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 03 mar-13 kl 08:49 »
Om du torkar ek i större dimensioner spricker den, frågan är hur mycket och var några sätt att minska eller stryra sprickbildningen är:

Försluta ändträ medd lim/färg/vax etc
Låsa ändsprickor som ändå uppstår med S-klammer eller liknade
Märgspräcka stocken, sågsnitt längs stocken från bark in till centrum ( ett rakt sågsnitt i stället för sprickor lite här och var, om det funkar)
Klyva i halvor eller kvartar
Såga grova plank
Vattenlagra tills du vet hur du vill såga
Förlänga torktiden ( skuggad plats, inbäddad i sågspån, plastad?, inte för varmt osv)

Finns säkert fler knep

snowbird

• Taget för 1 vecka sen
    • Lappland
« Svar #15 skrivet: 06 jun-14 kl 16:54 »
Hej Snickaren.Får jag ställa en fråga:Vilka fördelar är det att ha hus på hjul?Ha en fin helg hälsar snowbird

Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser