Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sådd av örtfrön utomhus  (läst 2314 gånger)

Veronika i Hasslöv

• Kasta inte sten i ett glashus!
    • Halland
    • Mina vovvar
Sådd av örtfrön utomhus
« skrivet: 21 okt-10 kl 08:54 »
Jag funderar på om jag ska så örtfrön på en bit mark som jag ej kommer åt att varken plöja eller spruta. Så tanken är att jag ska slå med antingen med lie eller med grästrimmer det som växer nu som är gräs och brännässlor och sedan strö ut lite på måfå örtfrön för hand. Antagligen fel tidpunkt att göra detta nu? Bör jag vänta till våren?
Jag har nämligen tänkt att ha Får där nästa år.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Sådd av örtfrön utomhus
« Svar #1 skrivet: 21 okt-10 kl 09:54 »
Många örter mår bra av att stratifieras, dvs de ska ha en kall period innan de börjar växa. Kanske är det på gränsen till sent nu, men du bor ju i en bra zon, så jag tror att det går utmärkt.

Däremot konkurrerar de flesta örter dåligt med gräs och brännässlor, så det kommer troligen inte att komma särskilt mycket örter om du inte fläckvis gräver bort grässvål och nässelrötter.

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Veronika i Hasslöv

• Halland
    • Mina vovvar
« Svar #2 skrivet: 21 okt-10 kl 10:00 »
Däremot konkurrerar de flesta örter dåligt med gräs och brännässlor, så det kommer troligen inte att komma särskilt mycket örter om du inte fläckvis gräver bort grässvål och nässelrötter.

Lycka till!

Okej ska ta och prova med det, så får väl se sen om det kommer upp någe!
Tack!

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #3 skrivet: 21 okt-10 kl 10:45 »
Här var det inte fråga om örtagård utan om blomsteräng eller kanske ört(es)äng förstår jag. I alla såna sammanhang gäller att det främst (och ofta helt och hållet) är skötseln som gör ängen, inte fröna man kastar ut. Du måste alltså bedriva ängsbruk där. Det innebär att slå med lie eller slåtterbalk och bärga höet någon-några gånger per år. Första slåttern ska göras sent, så att det mesta hinner blomma av och börja gå i frö (eller helt gå i frö, men tydligen har vid traditionellt ängsbruk mycket frö eftermognat på hässjor och i volmar). Traditionellt har man slagit efter midsommar. Ska man producera ängsfrö ska man förmodligen låta det stå ännu längre och sen skörda det på lämpligt sätt.

En effekt av traditionellt ängsbruk är att magra ut marken, vilket gynnar blommor och örter, men ger mindre bladmassa. Dock tyder nässlorna på att marken där är näringsrik, så jag tror att den kanske lämpar sig bättre för något annat. Visserligen kan du med ängsbruk med tiden få en magrare mark, men det kan ta ett tag. Kanske passar den bättre som grönsaksland?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 21 okt-10 kl 11:45 »
Nu tror jag att marken är tänkt som fårbete, enligt ts text. Och visst, näringsrik mark är inte så bra för de flesta örter, men många klarar sig ok. Och får behöver ett ganska stort utbud av olika örter för att må bra.

Så att så in örter i urgrävda öppningar i grässvålen är bättre än att inge göra något. Bäst för de flesta örter är att välja punkter som ligger högre, och därmed är torrare. Och troligen finns det partier som är magrare, där det inte växer nässlor, och där kan man fokusera ansträngningarna.

Fåren är rätt duktiga på att få nässlor och annat under kontroll, särskilt om man slår av den regelbundet, då äter de gärna de halvtorkade nässlorna.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #5 skrivet: 21 okt-10 kl 13:36 »
OK, jag missade det där med fåren och trodde det handlade om att producera örtfrö. Kanske för att det lades in på fröodlingstavlan, som handlar om att odla sitt eget frö. Eftersom det handlar om foderproduktion flyttar jag det till spannmål och foder. Om den näringsrika marken är bra för fåren kan man undra, men OK för att de nog kan gilla nässlorna.

Veronika i Hasslöv

• Halland
    • Mina vovvar
« Svar #6 skrivet: 12 nov-10 kl 11:11 »
Eftersom det handlar om foderproduktion flyttar jag det till spannmål och foder. Om den näringsrika marken är bra för fåren kan man undra, men OK för att de nog kan gilla nässlorna.

Okej ursäkta mitt fel att jag lade tråden fel. Tackar för synpunkterna! En liten instickare bara, det beror lite på vilken ras man ska ha vilket bete som lämpar sig, ett magert bete lämpar sig kanske mer till gotlands fåren än till tex. köttraser.

Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser