Reglerna är som jag ser det solklara, vad gäller djurskyddslagen.
§ 16 i djurskyddslagen säger att tillstånd behövs om verksamheten bedrivs yrkesmässigt eller i större omfattning.
L 120 definierar vad som är större omfattning. Det är vad jag skrev i inlägget ovan ( mer än 6 kaniner uthyrda, inackorderade eller för förmedling).
I L120 (se § 2) definieras vad myndigheterna menar med upplåter, förvarar eller utfodrar, och det är vad jag relaterar till.
För tydlighetens skull har jag nedan kopierat in § 7 i L 120, min kursivering:
7 § Verksamheter med hållande, uppfödning eller försäljning av sällskapsdjur utom hund och katt som är av större omfattning, men inte yrkesmässig, undantas från kravet på tillstånd. Detta undantag omfattar dock inte verksamheter som innebär uppfödning av djur som avses att säljas som foderdjur.
Om man ska föda upp kaniner avsedda att säljas som livsmedel så är läget något annorlunda har jag för mig. Gösta vet säkert bättre. Sedan vill jag nämna att Sveriges Kaninproducenter och Jordbruksverket håller på med diskussioner om hela regelkomplexet vad gäller kaniner som produktionsdjur. I dag finns inga regler, men vi anser att det behövs.