Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fårhus-bygge  (läst 7504 gånger)

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
Fårhus-bygge
« skrivet: 19 okt-10 kl 20:15 »
Det är visst dags att hämta hem fåren från skogen... Vi har en tacka och en bagge.

Det är första hösten och vintern som vi är fårägare och nu kommer ju tusen frågor. Vi har tänkt att de ska få bo i en del av vår lagård, det är betonggolv och delvis murade väggar. Kolla på ritningen så får ni en hum om hur det ser ut. Jag tog lite kort, men typiskt nog hittar jag inte usb-sladden till kameran =/

Jag har tänkt att de ska kunna gå ut om de vill, vi sågar upp en öppning i de dörrar som finns västerut och sätter in en köldridå - hur stor öppning behöver de?

Är själva utrymmet tillräckligt stort överhuvudtaget? ca 4x7 m

Vi har köpt halm för att göra en bädd, vad grundar ni med? Torv, kalk?

Vad tror ni? Kom med konstruktiv kritik!! Gärna innan jag börjar såga... ;)




70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Fårhus-bygge
« Svar #1 skrivet: 20 okt-10 kl 11:04 »
Ingen som har ens den minsta tanke?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Whippet

  • Inlägg: 549
  • Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
SV: Fårhus-bygge
« Svar #2 skrivet: 20 okt-10 kl 11:26 »
Det är visst dags att hämta hem fåren från skogen... Vi har en tacka och en bagge.

Det är första hösten och vintern som vi är fårägare och nu kommer ju tusen frågor. Vi har tänkt att de ska få bo i en del av vår lagård, det är betonggolv och delvis murade väggar. Kolla på ritningen så får ni en hum om hur det ser ut. Jag tog lite kort, men typiskt nog hittar jag inte usb-sladden till kameran =/

Jag har tänkt att de ska kunna gå ut om de vill, vi sågar upp en öppning i de dörrar som finns västerut och sätter in en köldridå - hur stor öppning behöver de?

Är själva utrymmet tillräckligt stort överhuvudtaget? ca 4x7 m

Vi har köpt halm för att göra en bädd, vad grundar ni med? Torv, kalk?

Vad tror ni? Kom med konstruktiv kritik!! Gärna innan jag börjar såga... ;)


Eftersom du har betonggolv ska du lägga en rejäl botten så att det dels suger upp urin bra och dels inte ger dem liggsår. Dessutom avger det bättre värme om det finns lite material som kan brinna :P Vi använder halm till hela bädden men det går säkert bra att grunda med torv. Jag skulle nog kunna tänka mig att sätta lite kalk eller Stalosan i botten - ovanpå betongen - för det ska visst ta bort en del av ammoniakångorna som avges, men jag har hittills aldrig gjort det, känns som om bra ventilation löser det lika bra...

Dörröppningen verkar vara i bra storlek(1.20 x 1.0 m), så det blir inga problem - om inte du själv känner för att gå den vägen nån gång :-\ då är det bättre att göra den lite högre...

4 x 7 meter (28 m2) kan du ha betydligt fler än 2 djur på.
Kolla in lagar här: http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/farochgetter/mattistallochbyggnader.4.4b00b7db11efe58e66b8000720.html

Mina får gillar att klia sig mot allt de kommer åt ::) så se till att den tillfälliga väggen står stadigt, likaså med fodertråg och speciellt vattenhinkar, annars kan du få en onödigt blöt bädd...

Lycka till

 :-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Fårhus-bygge
« Svar #3 skrivet: 20 okt-10 kl 11:27 »
Nog räcker utrymmet till, det är väl nästan för stort (då tänker jag på att få till en bra ströbädd, du får nog skvätta på lite vatten). Det är ju bra att det finns plats för lammen när de kommer. Det verkar ju väldigt bra tycker jag ,ed skjutväggar och att öppna en dörr och sedan ha köldridå. Hur har du tänkt med foderhäck?
Om dörröppningen räcker när tackan är högdräktig beror kanske på fårras. Jag har åsenfår, som är små och inte kräver så stor öppning. Köttdjur behöver väl större. Men 1 m borde väl räcka. Höjden går ju bra att mäta nu.
Ströbädden brukar jag först strö på ett lager kalk, ovanpå det torvströ och sedan ett ganska tjockt lager halm för att få igång bädden snabbt.
Åsenfår, hundar och katter

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Fårhus-bygge
« Svar #4 skrivet: 20 okt-10 kl 11:39 »
Jag har ju Stalosan hemma, strör lite i hönshuset efter storstädning. Sen tänkte jag ändå köpa torv att ha som strö (blandat med spån) till hönsen - så då kan jag lika gärna lägga lite under halmbädden också. Har för mig att man skulle ha nåt längst ner så att bädden lossnar lite lättare när den sen ska ur?!

Jag har tänkt att skaffa nån slags grindar eller liknande för att kunna stänga av till tackan när hon ska lamma. Om baggen blir alltför jävlig så har jag ett annat utrymme för honom i samma byggnad.

Kanske man kan avdela delen längst söderut och bara göra halmbädd där och bara ströa lite lätt i den norra delen, där det förmodligen komma ryka in lite snö också. Då behöver jag inte göra så stor halmbädd, då borde den lättare hålla temperaturen?

70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Fårhus-bygge
« Svar #5 skrivet: 20 okt-10 kl 12:16 »
Det är väl stor yta för att kunna få någon ströbädd att brinna på, när du bara har 2 djur! Bättre att göra en mindre yta så att de kan få igång ströbädden och få lite värme underifrån.

Det jag funderar på är ventilationen och vädersträcken. All skit kommer ju oftast från väster ;D, så det är onödigt att ha öppningen åt det hållet. Köldridån gör att det inte blir ventilation tillräckligt (förstår att den ska stoppa regn och snö)
Tänk på att får nästan aldrig fryser, men lider väldigt när det är dålig ventilation. (Får lunginflammation om det är för fuktigt i luften) Kan du göra en öppning i ett annat vädersträck och lämna den öppningen öppen? Då tror jag att det blir bättre!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Fårhus-bygge
« Svar #6 skrivet: 20 okt-10 kl 12:39 »
Det är väl stor yta för att kunna få någon ströbädd att brinna på, när du bara har 2 djur! Bättre att göra en mindre yta så att de kan få igång ströbädden och få lite värme underifrån.

Det jag funderar på är ventilationen och vädersträcken. All skit kommer ju oftast från väster ;D, så det är onödigt att ha öppningen åt det hållet. Köldridån gör att det inte blir ventilation tillräckligt (förstår att den ska stoppa regn och snö)
Tänk på att får nästan aldrig fryser, men lider väldigt när det är dålig ventilation. (Får lunginflammation om det är för fuktigt i luften) Kan du göra en öppning i ett annat vädersträck och lämna den öppningen öppen? Då tror jag att det blir bättre!

Väggen som är mot öster är gjord av snöskärmar, dvs ihopspikade brädor. Den går dessutom inte hela vägen upp till taket utan kanske 2 meter? Det är måååånga meter i takhöjd så jag tror inte att ventilationen blir ett problem.

Jag tänkte snickra ihop en liten låda med två hål i, lagom för att få ner två vattenhinkar i. Sen sätter man en frostvakt i lådan och vips har man vatten i flytande form. Det funkar hos grannarna i alla fall...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

skogsråetiskogen

  • Inlägg: 414
    • Småland
SV: Fårhus-bygge
« Svar #7 skrivet: 20 okt-10 kl 13:23 »
Hur menar du då, jag menar med lådan? Isolering? Frostvakt, vad är det? Är denna anordning att ha inom- eller utomhus?

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Fårhus-bygge
« Svar #8 skrivet: 20 okt-10 kl 13:27 »
En frostvakt är som ett litet element, typ sån här: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=149083470

Om man monterar den i en låda så bör det räcka för att hålla vattnet isfritt. Tänkte ha lådan inomhus.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

skogsråetiskogen

  • Inlägg: 414
    • Småland
SV: Fårhus-bygge
« Svar #9 skrivet: 20 okt-10 kl 14:06 »
Aha! Verkar ju jättebra att ha! Blir bara lite orolig när man blandar el och vatten.... Om man bygger in frostvakten inne i en låda och det slabbas med vatten....hur går det då? Har du nån ritning eller beskrivning? Bara det inte är livsfarligt måste det vara värt att prova, jobbigt nog som det är att bära allt vatten på vintern, utan att det fryser!

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Fårhus-bygge
« Svar #10 skrivet: 20 okt-10 kl 14:45 »
Om jag förstår det här med IP-klassning så är den från Clas Ohlson IP21-klassad, den bör alltså funka i utrymmen med droppande vatten.

Man får göra hålen i lådan så tajt att det inte blir utrymme för att slabba ner så mycket vatten i själva lådan. Och sätta frostvakten så att vattnet inte droppar rakt ner på den.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Tord_Lj

  • Gäst
SV: Fårhus-bygge
« Svar #11 skrivet: 22 okt-10 kl 10:58 »
Använde förut en gammal överbyggd gödselplatta för mina får, 5-8 Gutar. Betonggolvet var ett bekymmer, allt blev ju kvar (inge dränage) och det skall mycket strö till som skall suga upp och "brinna". Har kommit fram till att för passar det inte med betong på golvet.

I våras fick de nya stall, massatimmer med plåttak och "stampat jordgolv". I marken har jag kört ner grus för att få det lite hårdare sedan har jag sågspån / kutterspån och halm.
Skymtar i en video, 30-50 sek, på YT:
Landy Logging IX


Den dan jag bedriver produktion med får och har tillgång till både lastare & halm obegränsat så är bilden nog en annan.

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Fårhus-bygge
« Svar #12 skrivet: 22 okt-10 kl 21:58 »
Hej. Dina får skulle klara sig på ett mindre utrymme 4-5 kvm borde räcka ifall du vill få plats att röra dig där och gulla med lammen....;)

Jag brukar kalka och lägga in torra löv i botten,sedan strö halm. Bädden brukar ta sig fint och "brinna",mina 9 gutar har ca 40 kvm inomhus.
Bädden mockar jag ut i maj och planterar västerås gurka och squash i,det växer "skitbra"
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

338 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser