Måste först fråga vad det är för vaktel? För verkar som många antar att det är japanska det handlar om, men du har ju inte skrivit att det är det så... Måste fråga så vi inte tjabblar på då det är olika beroende på vaktelsort.

Jag ger iaf. mina
japanska vaktlar allfoder, gav dem lite kalkonfoder förut, men sedan slutade jag med det, vaktlarna fortsatte att värpa på ändå, jag hade tänkt att de skulle lugna ned sig så de fick vila lite men nä.

Blandar i lite värp ibland också.
Snäckskal går det åt mycket! Så gillar de insekter, bär, äpplen, maskrosblad, klöver och sådant när det finns. Mina är inte alls förtjusta i säd av olika slag, det ratas helt.
Den japanska vakteln är en dålig ruvare. DÄR kommer det där om högre proteinhalt in. För att försöka få en vaktel att vilja ruva så måste de har mycket högre proteinhalt i fodret än vad som finns i t.ex. all och värpfoder. Jag försökte få en vaktel att ruva, hon hade lite fuffens pågång, men det blev inget. Så enklast med de japanska är att om man vill ha kycklingar så stoppar man in ett gäng i en kläckare.
Råttor har jag inte haft några problem med men jag vet att en
storråtta, liksom den kan döda andra tamdjur kan ta vaktlar.