Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur stoppar jag mössen?  (läst 55540 gånger)

Just_me

• Småland
SV: Hur stoppar jag mössen?
« Svar #20 skrivet: 18 nov-10 kl 16:50 »
Somliga katter tar råttor, andra inte.
Om du nu vill skydda dina husdjur från att fällorna, ett bra sätt är att såga ett lagom hål i kanten på en tung trälåda exempelvis och sedan ställa ut någon/några fällor på golvet, och lägga lådan uppochner över fällorna. Det finns bra plastfällor både för möss och den större varianten för råttor, jag har använt de stora råttfällorna med framgång på jobbet, yrkesmördaren (eller Anticimexgubben kanske han var :P ) lärde mig att burkkattmat är ett utmärkt bete.

Vad smart! Egentligen självklart, att jag inte tänkte på det med lådan :)
Ska genast gillra nya fällor där jag hört dem som mest. Måste nog köpa större fällor.
Varför tar inte katter råttor ibland? Är de förstora? Min katt tar gärna trastar och skator som ju är jättestor ibland :s Även hackspettar vilket jag tycker är jätteobehagligt eftersom de blöder blått blod?!

Blir garaget nästa för att bygga lådor, tack igen!

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #21 skrivet: 18 nov-10 kl 17:03 »
Kul att du tycker idén är användbar, jag har gjort precis så i källaren (muskräken har tuggat på potatisen >:( ), och katterna kan inte komma till källaren annat än när de smiter in om någon människa går dit.
Jag skulle tro att somliga katter tycker att råttorna är för ilska för dem, en uppretad råtta är inte gullig att tas med, en katt måste vara mycket snabb och kunna döda på direkten.
(Här kom protester när jag skrev om huruvida katter tar råttor eller ej...lite olika vilken dialekt en har, här säger di ofta att den lille är en råtta och den store är en sork, men ska det pratas rikssvenska är den lille en mus och den store en råtta...)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #22 skrivet: 18 nov-10 kl 17:06 »
Den dansk svenska gårdshunden är annars avlad till att ta råttor (rasen kallades förut för just råttehund).
Däremot är det ingen risk för ekorrar och fåglar som är smarta nog att hålla sig uppe i trädet.

Bellaman

• Södermanland
« Svar #23 skrivet: 18 nov-10 kl 19:49 »
Hej!
När vi flyttade in i vårat hus på landet kryllade det av möss. De var nästan tama! Raskt skaffade vi två bond-honkatter (det vet ju alla att det honliga könet är mer effektiv än det hanliga ;)och nu finns inte en mus så långt ögat kan nå! Spiller vi hönsmat i trädgården så ligger det kvar där nästa dag. Det finns inget effektivare än katt! De är som om mössen vet om att katter bor där och håller sig undan. Lockar man med fällor och gift kommer det bara fler och fler och fler.
Underskatta inte katten som ett nytto-djur! Och fåglar ska man inte mata så katten kommer åt och lurpassa.

MVH Bellaman

Just_me

• Småland
« Svar #24 skrivet: 18 nov-10 kl 19:55 »
Hej!
När vi flyttade in i vårat hus på landet kryllade det av möss. De var nästan tama! Raskt skaffade vi två bond-honkatter (det vet ju alla att det honliga könet är mer effektiv än det hanliga ;)och nu finns inte en mus så långt ögat kan nå! Spiller vi hönsmat i trädgården så ligger det kvar där nästa dag. Det finns inget effektivare än katt! De är som om mössen vet om att katter bor där och håller sig undan. Lockar man med fällor och gift kommer det bara fler och fler och fler.
Underskatta inte katten som ett nytto-djur! Och fåglar ska man inte mata så katten kommer åt och lurpassa.

MVH Bellaman

Hm vi som ska in och köpa hönsmat imorgon och tänkte köpa nå fröbollar till småfåglarna. Är det dumt det?
Kan tillägga att vår hankatt brukar sova i det lilla fågelhuset mitt i trädgården :P Vi kanske bara lurar in dem i en säker död :s
Och spiller småfåglar så det blir frön på backen och  drar till sig ännu mer möss/råttor?

granbacken

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 18 nov-10 kl 20:03 »
Jag kör med detta på gården! http://eihager-engvall.com/product.asp?prod=358  Funkar fint!. Jag har även en sådan här å http://skadedjursfri.se/product.asp?prod=362 Funkar också riktigt bra  =)
Pengar under bordet går märkligt nog sällan till mannen på golvet ;)

Bellaman

• Södermanland
« Svar #26 skrivet: 18 nov-10 kl 20:03 »
Hm vi som ska in och köpa hönsmat imorgon och tänkte köpa nå fröbollar till småfåglarna. Är det dumt det?
Kan tillägga att vår hankatt brukar sova i det lilla fågelhuset mitt i trädgården :P Vi kanske bara lurar in dem i en säker död :s
Och spiller småfåglar så det blir frön på backen och  drar till sig ännu mer möss/råttor?

När vi hängde upp talgbollar så spilldes det en hel del och många småfåglar åt därför direkt från marken och då blev det raskt rov för våra "supereffektiva" honkatter! Därför matar vi numera småfåglarna inne i hönsgården med lite nät under så inte hönsen äter allt för mycket småfågelbajs.. :)

Amouricas

• Västergötland
« Svar #27 skrivet: 18 nov-10 kl 20:08 »
Var försiktiga med glykolen när ni har djur. Det är dödligt för bl a hund.

Just_me

• Småland
« Svar #28 skrivet: 18 nov-10 kl 20:12 »
Var försiktiga med glykolen när ni har djur. Det är dödligt för bl a hund.

För katter och höns med och de dricker oftast gärna då det smakar sött :/

Weasel

• Skåne
« Svar #29 skrivet: 18 nov-10 kl 20:31 »
Min siames plockade just en mus i KÖKET!
Låter inte så trevlig att ha möss springandes så här inomhus, men jag har faktiskt inte sett ett endaste spår av dem denna gången!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

edithsdotter

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 18 nov-10 kl 20:53 »
Låter inte så trevlig att ha möss springandes så här inomhus, men jag har faktiskt inte sett ett endaste spår av dem denna gången!

Var någon annanstans än på alternativ.nu skulle man kunna läsa något sådant?!
Näe, jag ironiserar inte utan är istället glad och tacksam över den öppenhet som råder, för visst råkar man ut för både det ena och det andra i sitt liv som lantbo...
  :)

Just_me

• Småland
« Svar #31 skrivet: 18 nov-10 kl 21:28 »

Där har du orsaken bakom att min mamma som inte alls gillar/är så för djur plötslig en dag kom hem med två katter ;)
Jag har ALDRIG sett en kvinna skrika så fruktansvärt skräckslaget som när det kom en mus springandes genom köket :P HAHA

Och det härmed hon och hankatter. Jag måste hålla med. Mammas hankatt blev brutalt förnedrad när en mus skrämde skiten ur honom en gång i vårt vardagsrum. Jag skrattade så jag grät och katten gömde sig under soffan och skämdes. Honkatten var dock en killermachin ;)

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #32 skrivet: 19 nov-10 kl 09:38 »
Vi har väldigt mycket möss under vår diskbänk. Än så länge har vi tagit 35 st. de två senaste månaderna. Vi har blå/gula plastfällor. Eftersom vi tar så många så köpte jag fler musfällor, men den här gången grå/röda. Inte en j*kel har fastnat i dessa fällor. Tydligen föredrar de den andra.
Det är ett ganska stort hål runt avloppsröret som jag antar att de kommer upp igenom. Funderar på hur jag ska kunna täta där. Om jag tar svinto eller stålbollar och lägger runt går det ju skapligt lätt at ta bort om det skulle bli något fel på röret. Vill inte spackla eller annat krångligt ifall det blir något fel. Får se vad jag gör åt saken. Än så länge håller de sig i stort sett bara där i alla fall. Man får vara glad åt det lilla.  ;D
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #33 skrivet: 19 nov-10 kl 09:58 »

Det är ett ganska stort hål runt avloppsröret som jag antar att de kommer upp igenom. Funderar på hur jag ska kunna täta där. Om jag tar svinto eller stålbollar och lägger runt går det ju skapligt lätt at ta bort om det skulle bli något fel på röret. Vill inte spackla eller annat krångligt ifall det blir något fel.

Finmaskigt metallnät funkar bra.

Amouricas

• Västergötland
« Svar #34 skrivet: 19 nov-10 kl 11:22 »
Aluminium, typ läskburkar, funkar också :)

Just_me

• Småland
« Svar #35 skrivet: 19 nov-10 kl 17:33 »
Nä nu ska de j**larna dö! Hela natten har de små monstrena sprungit/kanat ner för snetaket ovanför våran säng! Jag var fortfarande VAKEN när kl var 8 så det var bara att kliva upp. Så här går jag omkring som ett lik och surar över att katterna inte gör sitt jobb:(

Imorgon ska vi åka och köpa råttfällor för det kan omöjligt bara vara små möss. De låter ENORMA.
Hoppas bara jag hittar bra råttfällor som dödar dem omedelbart för jag skulle självdö om jag blir tvungen att slå ihjäl en skadad råtta. klart jag gör det men ush. Jag är så jäkla blödig :/ Och så skulle jag gå runt och undra över hur länge den stackars råttan satt fast, skadad i den äckliga fällan :(

Natha

• Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
« Svar #36 skrivet: 19 nov-10 kl 18:13 »
vi köpte för en månad sedan en liten elektisk sak som man sätter i uttaget och gör några små ljud som de inte tycker om. Vi har hade möss som prand inanför väggarna och typ hade disco . Nu har vi inga möss mer tack vare den :)
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

Just_me

• Småland
« Svar #37 skrivet: 19 nov-10 kl 18:15 »
vi köpte för en månad sedan en liten elektisk sak som man sätter i uttaget och gör några små ljud som de inte tycker om. Vi har hade möss som prand inanför väggarna och typ hade disco . Nu har vi inga möss mer tack vare den :)

Funkar de verkligen? Funkar de i längden? Känns som att det ska vara som med allt annat, att de vänjer sig och struntar i ljudet efter ett tag :/

Natha

• Blekinge
« Svar #38 skrivet: 19 nov-10 kl 18:19 »
jo det har funkat bra vi köpte en till och har den i hönshuset, ingen råtta har varit där och förstört  el tagit någon kyckling, :)

Natha

• Blekinge
« Svar #39 skrivet: 19 nov-10 kl 18:38 »
de ljudet irriterar dem och de störs av det,

Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser