Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Synpunkter på min egna blandning?  (läst 3855 gånger)

Midsommaren

• Bohuslän
Synpunkter på min egna blandning?
« skrivet: 18 okt-10 kl 10:45 »
Våra  RIR höns Har vi som hobbyhöns och ser det som en bonus att vi får lite ägg av dom.
Blandningen dom får består av: Vete,Blandsädeskross,Hampfrö och Solrosfrö. Sedan får dom matrester,samt multivitamin och fodermorötter.

Tycker ni att det fattas något i kosten för att detta skall kunna vara en komplett sammansättning? Vad isåfall?

Sedan undrar jag om någon vet en likvärig ersättare för hampfrö och solrosfrö som inte är lika dyr?

Midsommaren

• Bohuslän
SV: Synpunkter på min egna blandning?
« Svar #1 skrivet: 18 okt-10 kl 10:46 »
receptet har jag hittat på google.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 18 okt-10 kl 11:26 »
Det fattas kalk/snäckskal! Det behöver dom när dom har börjat värpa. En skål så att dom kan äta den kalk dom behöver räcker fint. Man behöver inte ha det i blandningen.

Om din blandning är bra beror lite på proportionerna mellan de olika sakerna. Själv hade jag bytt ut krossen mot helsäd då det har bättre hållbarhet och hönsen har "inbyggd kvarn"  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 18 okt-10 kl 11:29 »
å sorry  :-[ dom har fri tillgång till snäckskal med, det glömde jag att skriva.  Okej, att byta ut till helt korn är alltså en bra idé?

Hur tar jag reda på proportionerna mellan det olika sakerna?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 18 okt-10 kl 11:35 »
Jag har inte räknat på någon foderblandning och har inte riktigt koll på exakta näringsinnehållet men skulle gissa  att om man blandar vete, havre och korn 1:1:1 och sedna tar 85% spanmål 10% hampa och 5% solrosfrö så får man ett bra foder. Det kan hända att man ska öka hamapa mängden upp till 15% men som sagt här skjuter jag från höften ;)

Vi som har höns som går ute och äter blandade matrester behöver som regel inte oroa oss om det inte blir exakt rätt i foderblandningen. Hönsen äter så varierat att dom får i sig det dom behöver ändå.

Det är mycket viktigare med exakt vetenskap för industrihönor som endast får foderblandningen och inte har möjlighet att kompensera bristande näringsintag på något sätt.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 18 okt-10 kl 12:33 »
okej, våra höns får ju matrester dagligen. Men du tycker ändå jag skall ändra så blandningen blir likt den du skrev?

Du vet ingen ersättande ingridiens för hampfrö och solrosfrö? Det är ju sv*n dyrt ::)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 18 okt-10 kl 12:51 »
Lars på Solbacken har skrivit bra information i flera trådar här på forumet. Han blandar själv. Sök efter de trådarna, så hittar du mycket intressant.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

esten

• -
« Svar #7 skrivet: 18 okt-10 kl 13:50 »
Här är ett recept ur häftet : Småskalig äggproduktion
Kan kanske vara till hjälp så du har nåt att jämföra med
Havre,,,40 %
Korn,,,,20 %
Gula ärtor,,15 %
Vetekli,,5 %
Luzernmjöl,,5 %
Värpfoderkonc.,,5 %
[ Rotfrukter , Hö , Ensilage ],,10 %

Värpkonsentratet är för att vara säker på att hönsen får tillräckligt med bla metionin

Värphöns äter 100-130 g foder per djur och dag .

Upp till 4-6 veckors ålder bör kycklingarna ha ett startfoder med 18-20 % råprot.
Därefter och fram till 20 veckor ges tillväxtfoder med ca 15 % råprot.

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 18 okt-10 kl 13:57 »
Lars på solbackens inlägg skall ja kolla upp. tack :)

Esten. den blandningen låter intressant. Jag vill nämligen inte på något vis driva på dom med färdigfoder mm. Det är därför jag gärna gör en egen blanding. Däremot så hade jag längre fram tänkt ge dom värpfoder iaf  en gång om dagen.

Kan man ha fri tillgång på denna blandingen som du skrev?

esten

• -
« Svar #9 skrivet: 18 okt-10 kl 14:00 »
Det funkar bra , höns vet oftast själv hur mycket mat de behöver .

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #10 skrivet: 18 okt-10 kl 16:33 »
okej det låter bra :) Om man inte är så förtjust i färdigfoder  är detta ett bra alternativ då tror du? det finns väll inget konstgjort i denna blandningen förutom värpkoncentratet?

När hönsen sedan börjar värpa, skall jag ge ett värpfoder utöver detta då?

Sista punkten där de står rotfrukt,hö , ensilage 10 % Betyder det att de räcker att man väljer något av det eller skall man blanda upp alla tre ingridienserna?

esten

• -
« Svar #11 skrivet: 18 okt-10 kl 16:46 »
Det där är ett alternativt allfoder istället för köpta värpfoder , så det behövs inget extra .
Men som jag skrev så kan det vara bra med det lilla av koncentratet för att vara säker på att hönsen inte får någon brist .

På sommaren kanske du kan plocka bort värpfodret uur blandningen om hönsen får gå fritt och plocka i sig av div maskar och skalbaggar .

Det är meningen att du kan välja bland de tre sista fodermedlen efter vad du har tillgång till och årstider mm . Har du kokt potatis en dag och ensilage nästa så är det bara att byta emellan . Osv.

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #12 skrivet: 18 okt-10 kl 16:52 »
okej! Jag brukar ha gott om fodermorötter hemma så det borde ju gå bra att fodra med det då :)

Men detta foder kan alltså dom äta  året runt? (förutom att jag tar bort värpkoncentratet på sommarn)
och förutom att små kycklingar får ett anpassas kycklingfoder givetvis.

Åldern på mina är 2  och 5 månader så det är två olika åldrar på dom. Men nog borde jag kunna ge hela högen detta nu vid denna ålder?

esten

• -
« Svar #13 skrivet: 18 okt-10 kl 17:01 »
Det låter som dina höns får det bra .
Om du tar bort koncentratet eller ej spelar ingen roll mer än att det blir lite billigare på sommaren .

Ger du de som är 2 mån lite mjölk till så har du täckt deras ökade proteinbehov .
Och det behövs inte mycket 1 liter per 2-3 kg uppätet "torr" foder . Så håller du koll på hur många dagar det tar för dem att äta så mycket torrt kan du räkna ut hur mycket mjölk de ska ha till .

Men ge aldrig mjölk ur galvade kärl eller blåsur mjölk då blir de sjuka .
Men ge mjölken i plastbyttor så är det ingen fara . Filmjölk tycker de är jätte gott .

BK

• Västmanland
« Svar #14 skrivet: 21 okt-10 kl 15:53 »
Jag har under flera år utfodrat hönsen på liknande vis som du skriver, och de har mått utmärkt. Röda fina kammat och fin fjäderdräkt. Eftersom jag haft besök av en rovfågel, så har hönsantalet minskat rejält och därför köper jag nu färdigfoder "Optimal" i stället. Tycker inte att de är lika fina som med "min" blandning.

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #15 skrivet: 21 okt-10 kl 16:27 »
vad har är det för blanding du gett som dom blir så fina av? Tråkigt med rovfåglar :-\

BK

• Västmanland
« Svar #16 skrivet: 21 okt-10 kl 17:22 »
Likadan blandning som du ger. ;) Vet dock inte om det är samma proportioner. Jag brukar öka mängden frö på vintern, och så brukar jag ge lite linfrö också.
Men nu när jag inte har så många höns, blir det för stor mängd om jag ska köpa hem en säck av varje och blanda själv, men till vintern tänker jag ändå ge lite extra fröer.

Simon

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 23 okt-10 kl 23:34 »
Multivitaminerna kan du nog hoppa över  ;) ..Med en så varierad kost så är de överflödiga. Desutom ökar de foderkonsumtionen mer än nödvändigt!
   Jag brukar bara ge vitaminer när jag sätter in nya djur eller om någon störning inträffat och de sjunker i foderkonsumtion!

Mvh Simon  :)

Lycka

• Ångermanland
« Svar #18 skrivet: 28 okt-10 kl 15:38 »
Googla på STACKMURSGÅRD så får du bra tips
Hedemorahöns

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #19 skrivet: 05 nov-10 kl 12:42 »
Esten:

vart köper man luzernmjöl? Granngården hade inget  :-\

Dela detta:

* Inloggade just nu

583 gäster, 3 användare (1 dolda)
Biofilo, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser