Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  utväxt som påminner om en stålborste..?  (läst 917 gånger)

Fredrikslund

• Södermanland
utväxt som påminner om en stålborste..?
« skrivet: 17 okt-10 kl 20:38 »
En kalkonhöna hade helt plötsligt slutat att äta och dricka, blev mager och gick bort inatt. Då upptäckte min mamma denna grej, ser ut som en fjäder fast spretig och ska tydligen vara lika hårt som en stålborste.. antog att det var normalt, men har ju ingen aning. Vad är det för något och vad har den för funktion?

anders 67

• Dalarna
SV: utväxt som påminner om en stålborste..?
« Svar #1 skrivet: 17 okt-10 kl 23:34 »
Sitter den fram på bröstet så är det helt normalt.Tupparna har också en men oftast mycket större.Tupparna känner av hönans" läge " under sig vid parningen med tofsen.Inte alla kalkonhönor får en tofs och de brukar oftast vara några år gamla när den växer ut.
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 18 okt-10 kl 02:19 »
tror den satt mitt på ryggen, hon är inte ens 10 månader  :o

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 18 okt-10 kl 11:47 »
tror den satt mitt på ryggen, hon är inte ens 10 månader  :o
Skummt... Kvastensitter som anders 67 skriver på bröstet och långt ifrån alla honor får en.

Tråkigt med er kalkonhöna :(
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 18 okt-10 kl 13:34 »
är säkert bröstet då  :-[ fick bara en bild, lite mer kunde man se än den jag har satt in i tråden, och såg ut som ryggen. Men är nog bröstet.. Men varför får bara vissa hönor men inte alla?

Dela detta:

* Inloggade just nu

254 gäster, 10 användare (3 dolda)
gredenvall, thomas.pless58, LineLine, Kronhjorten, Tisteltagg, tulsi, torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser