Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vattenvärmeplatta  (läst 8459 gånger)

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
SV: vattenvärmeplatta
« Svar #20 skrivet: 18 okt-10 kl 17:28 »
Pumla = automat??  ???

Jag har också en sån och jag tycker att det var relativt bortslösade pengar att köpa en sån. Det blir fort skräpigt i skålen och så tycker jag att den sölar när den fyller på. Sluuuuurk säger det och så skvätter den ner runtom.

:-[ :-[ :-[ Norrländska ::) pumla = behållaren man har vattnet i  ;D

Brukar bara ha min ute på sommaren, och jag satt just och funderade på att den nog inte går att ha inne utan att det grisar ner...

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #21 skrivet: 18 okt-10 kl 18:14 »
Jag har lärt mina mellankycklingar att dricka ur nippel nu... Hoppas att kunns lära dom övriga hönsen det oxå, för jäklar så smidigt det var!  :D

/Sara
Hur löser du frostproblemet?
Undrar Mette
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Thii

• Närke
« Svar #22 skrivet: 18 okt-10 kl 18:35 »
Hej Förra året som var det kallaste sedan jag skaffade höns var det enda året vattnet aldrig frös. Vi tog helt enkelt en rostfri balja som står lite upphöjt på ett galler och ovanför den hänger en värmelampa tom vid minus 30 så frös inte vattnet. Jag antar att baljan leder värmen från lampan eller!? Bra och enkelt var det i alla fall och underbart skönt att slippa oroa sig för om dom får vatten.
mvh Thii
Jag bor i litet torp mitt i skogen har höns, katter och hundar. Odlar efter bästa förmåga ekologiskt.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #23 skrivet: 18 okt-10 kl 19:02 »
Hur löser du frostproblemet?
Undrar Mette

Jag kommer nog att kunna hålla frostfritt i större delen av hönshuset, men jag kommer att placera en värmelampa i närheten av eller direkt ovanför vattnet, för att vara säker på att nipplarna aldrig fryser. Dom är ju lite känsligare än en öppen vattenyta. Blir det riktigt kallt kan jag ju alltid ställa in en vanlig vattenautomat. ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #24 skrivet: 28 okt-10 kl 22:06 »
jag har bestämt mig för att köpa en värmekabel.. en sån som man har i vattenslangen så den inte fryser..  sen ska jag linda och fästa den på undre delen(plattan) av vattenbehållaren . just nu har vi pulsgrader så än går det bra.
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

Whippet

• Norrbotten
« Svar #25 skrivet: 28 okt-10 kl 22:14 »
jag har bestämt mig för att köpa en värmekabel.. en sån som man har i vattenslangen så den inte fryser..  sen ska jag linda och fästa den på undre delen(plattan) av vattenbehållaren . just nu har vi pulsgrader så än går det bra.

Det är ganska svårt att linda ihop den i riktigt små öglor, men det kanske räcker om det bara är ett par större rung själva 'vattenkaret' - det hönsen dricker ur alltså... Men jag vet inte om det hjälper till att hålla själva vattenbehållaren tinad... det brukar bli en isskorpa mot själva plastbehållaren för mig ibland...

Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

lilyrose

• Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #26 skrivet: 29 okt-10 kl 23:05 »
*whippet *     jag förstår inte vad du menar.. jag har en vattenbehållare i plast från nordpost , på vintern är det oftast så att vattnet på fatet fryser , därför tänkte jag tejpa fast värmekabeln på fatet.. är det så att det funkar kan jag limma fast den permanet sen.. och funkar inte trixet med kabeln alls på fatet så blir det så får jag  helt enkelt så att jag sätter ner kabeln i ett vattenkar som nån annan nämde här.
***vintern är härlig men lite besvärlig***
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

Whippet

• Norrbotten
« Svar #27 skrivet: 01 nov-10 kl 15:46 »
*whippet *     jag förstår inte vad du menar.. jag har en vattenbehållare i plast från nordpost , på vintern är det oftast så att vattnet på fatet fryser , därför tänkte jag tejpa fast värmekabeln på fatet.. är det så att det funkar kan jag limma fast den permanet sen.. och funkar inte trixet med kabeln alls på fatet så blir det så får jag  helt enkelt så att jag sätter ner kabeln i ett vattenkar som nån annan nämde här.
***vintern är härlig men lite besvärlig***

Jag brukar ha problem med att vattnet fryser - inte bara på fatet utan även i själva vattenbehållaren. Inte så att det blir en enda stor isklump utan det brukar bli det yttersta lagret som fryser - mot själva plasten alltså. Men det problemet avhjälps ju genom att ha en värmelampa på lämpligt avstånd.

Och: JOOO vintern ÄR härlig ;D ;D ;D och ibland lite besvärlig :P

lilyrose

• Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #28 skrivet: 04 nov-10 kl 22:23 »
jaha.. för mig fryser just fatet bara , och värmelampan hjälper inte för mig..har nog golvkallt..  jag ska prova mitt sätt nu i vinter..  sen nästa år blir det nytt hönshus .

emindy

• Ångermanland
« Svar #29 skrivet: 09 nov-10 kl 22:51 »
jag har just sådan vattenautomat i plast och har börjat fundera på om man inte kan sy en tehuva i något lätttvättat material, typ fleece i två lager på insidan och jeans på utsidan. Häller man i varmt eller ljummet vatten bör då "tehuvan" kunna hålla värmen någorlunda
Sedan skulle man kunna göra en liten vetevärmare att lägga ovanpå och en under (som en värmeplatta) för när det blir riktigt riktigt kallt.

Eller är det för galet?

Whippet

• Norrbotten
« Svar #30 skrivet: 09 nov-10 kl 22:59 »
För mig går allt i tyg bort inne i hönshuset. Jag tror att det blir för skitigt och svårt att hålla rent - trots att det normalt räknas som lätt tvättat...

Vete värmare skulle hönsen nog hellre äta upp, men va f-n det är väl bara att prova :P I värsta fall har du lärt dig något och får hitta på ett annat sätt ;D
Tänk bara på brandrisk om du kombinerar med annan värmekälla, och att det inte får vara giftigt för hönsen...

emindy

• Ångermanland
« Svar #31 skrivet: 09 nov-10 kl 23:11 »
ja, det är inte särskilt dyrt iaf.

Jag tänker mig att det är ungefär som med hästgrejer. Det blir skitit ordentligt men har man några att byta med så kan man köra en maskin med enbart tehuvarna med förtvätt, lite tvättmedel och ättika. (för man kan ju inte köra dem med de vanliga kläderna...)

Det var ju inte tänkt att hönsen skulle få tag på vetevärmarna men det värsta som kan hända är ju som sagt att de äter upp vetet och det gör ju inte så mycket ändå.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #32 skrivet: 10 nov-10 kl 08:22 »
ja, det är inte särskilt dyrt iaf.

Jag tänker mig att det är ungefär som med hästgrejer. Det blir skitit ordentligt men har man några att byta med så kan man köra en maskin med enbart tehuvarna med förtvätt, lite tvättmedel och ättika. (för man kan ju inte köra dem med de vanliga kläderna...)

Det var ju inte tänkt att hönsen skulle få tag på vetevärmarna men det värsta som kan hända är ju som sagt att de äter upp vetet och det gör ju inte så mycket ändå.

Vetevärmare är ju en billig lösning om man kan sy själv. Jag tänker mest på risken med vattenslabb och mögel om man syr en dyna för vattnet att stå på :-\
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

emindy

• Ångermanland
« Svar #33 skrivet: 11 nov-10 kl 13:21 »
Vetevärmare är ju en billig lösning om man kan sy själv. Jag tänker mest på risken med vattenslabb och mögel om man syr en dyna för vattnet att stå på :-\

Oh, nej då! Jag tänkte att den skulle vara så liten att den platsar innanför, det är ju som en fördjupning i fatet där jag antar att det är tänkt att värmeplattan skall få plats. En dyna i tyg blir dessutom instabil så jag tänker mig att det nog lätt välter om man gör så.

Nu står automaten på ett stort plastlock men jag har tänkt att den skall stå på trä senare.

Cyklisten

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 11 nov-10 kl 14:41 »
Vetevärmare kommer att fungera dåligt eftersom vete har dålig förmåga att lagra värme, jämfört med vatten. Vatten har flera gånger större värmekapacitet än vete och annat spannmål. Så det bästa är att ha mera vatten. En stor och välisolerad behållare med ljummet vatten håller värmen längst.

emindy

• Ångermanland
« Svar #35 skrivet: 12 nov-10 kl 01:36 »
Vetevärmare kommer att fungera dåligt eftersom vete har dålig förmåga att lagra värme, jämfört med vatten. Vatten har flera gånger större värmekapacitet än vete och annat spannmål. Så det bästa är att ha mera vatten. En stor och välisolerad behållare med ljummet vatten håller värmen längst.
hmm, det har du förstås rätt i...
*tar med det i beräkningarna*

Misse

• nr 9424
« Svar #36 skrivet: 12 nov-10 kl 04:36 »
Det intressanta är att det är vattnet som är i vetet  som lagrar värmen.
Inte vetet i sig.

Naturen är Magisk  i sin smarthet :-*   Fascinerande!
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

lilyrose

• Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #37 skrivet: 17 nov-10 kl 11:41 »
jag har laggt en brödlåda upp och ner, vattenbehållaren på och  ett element bredvid. Det har varit svinkallt nu  -15 och där i kring .. och det har gått bra än så länge.. vattnet har inte frysit en ända gång. 

Nina W

• Värmland
« Svar #38 skrivet: 29 nov-10 kl 10:30 »
Jag har en värmeplatta från Högberga. Den är väl rätt  ok om jag är hemma och kan använda den lilla vattenbehållaren. Då sätter jag på timern så att plattan är på varannan timma för det räcker. Då jag åker till Norge och jobbar vill jag helst inte att hyresvärden ska behöva fylla vatten varje dag och den är för liten för den större behållaren. Tror det får bli värmelampa, det verkar vara enklast. Byta mot en plåtbehållare som ju leder värme vore väl inte heller så tokigt.

emindy

• Ångermanland
« Svar #39 skrivet: 29 nov-10 kl 23:14 »
jag har isolerat min vattenautomat nu! Det blev liggunderlag och gaffatejp
Det återstår att se hur bra det funkar...

Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser