Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gemensam foderplats får och häst?  (läst 2541 gånger)

hundbiten

Gemensam foderplats får och häst?
« skrivet: 17 okt-10 kl 17:05 »
Vi hoppas kunna hitta en form för våra 10 får och 2 hästar att dela foderplats ute! Vi har hösilage i rundbal som jag hoppas kunna använda så alla djuren får i sig mat och heller inte kan skadas! Vill hellst slippa bära åt ex. hästarna! Nån som har erfarenhet av detta eller bara bra tips om "foderhäck" alternativ?  ???
 ;)

Birgit

SV: Gemensam foderplats får och häst?
« Svar #1 skrivet: 17 okt-10 kl 19:04 »
Om inte hästarna är väldigt snälla, så kan det nog bli som så att de motar bort fåren. Man kan ju testa och se om det funkar.
Jag brukade göra som så, när jag hade hästar, att det fåren inte ville ha bar jag till hästarna. Jag hade tre och upplevde inte det som jobbigt. Man får nog pröva sig fram lite ;)

samaka

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 17 okt-10 kl 20:52 »
Varför inte ställa en häck imellan fåren och hästarna, alltså dela av hagen och häcken i mitten. De kan bara äta från sin egen sida. Snickrar man en egen kan man ju anpassa så att den både blir häst och fårvänlig på respektive sida. Perfekt att ha grovstrå-ätare på samma bal... för tillfället har vi ungnöt på en sida foderbordet och får på den andra och det är en perfekt lösning för att undvika spill.

SannaF

• -
« Svar #3 skrivet: 03 nov-10 kl 09:15 »
Nu har ju jag getter - så det kanske inte blir samma men på förra gården där jag bodde gick getterna lösa under vintern.
När de var hungriga gick de inte till sin foderhäck utan in till hästarna och både stod mitt i höhäcken (hade en träram med en silagebal i) och uppe på minishettisens rygg - snarare så att hästarna ledsnade o gick därifrån.
De tyckte nog det var tur att det fanns två höhäckar  8)
Mot nya äventyr!

Källtorparn

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 03 nov-10 kl 11:46 »
vad du än gör så skaffa för guds skull inte denna typ av foderhäck, den är livsfarlig för fåren!!

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #5 skrivet: 03 nov-10 kl 11:50 »
vad du än gör så skaffa för guds skull inte denna typ av foderhäck, den är livsfarlig för fåren!!

För att??
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Källtorparn

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 03 nov-10 kl 12:11 »
För att??
oj, ursäkta, jag var lite stressad med att posta..

jo, fåren äter av balen underifrån genom att sticka upp huvudet i "mattan"..
när dom sedan ätit ett tag så får balen formen av en svamp, och när den sedan tippar omkull så hinner inte fåren undan med huvudena och bryter nacken alternativt blir sittandes med huvudet i en "rävsax"..
störst risk är detta på vintern när balen har frusit..

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #7 skrivet: 03 nov-10 kl 12:41 »
oj, ursäkta, jag var lite stressad med att posta..

jo, fåren äter av balen underifrån genom att sticka upp huvudet i "mattan"..
när dom sedan ätit ett tag så får balen formen av en svamp, och när den sedan tippar omkull så hinner inte fåren undan med huvudena och bryter nacken alternativt blir sittandes med huvudet i en "rävsax"..
störst risk är detta på vintern när balen har frusit..

Fy va otäckt!!!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Källtorparn

• Västmanland
« Svar #8 skrivet: 03 nov-10 kl 12:49 »
Fy va otäckt!!!
jepp, har tyvärr varit med om det flera gånger på ett ställe jag var dräng på förr..
vi förlorade 3 tackor samma vinter på det viset, men nu är det Siltbergs rundbalsställning både där och här hemma, den är "idiotsäker" men funkar kanske inte så bra för hästar..

Källtorparn

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 03 nov-10 kl 12:56 »
Vi hoppas kunna hitta en form för våra 10 får och 2 hästar att dela foderplats ute! Vi har hösilage i rundbal som jag hoppas kunna använda så alla djuren får i sig mat och heller inte kan skadas! Vill hellst slippa bära åt ex. hästarna! Nån som har erfarenhet av detta eller bara bra tips om "foderhäck" alternativ?  ???
 ;)

hur stora hästar handlar det om..?
jag tänkte på hur hög foderhäcken kan vara..
för rör det sig om lite större hästar kanske det går att ha en lägre häck åt fåren och sen att hästarna äter uppifrån..
då skulle man kunna ha något liknande den här:

möjligen att man skulle sänka den övre ringen lite genom att kapa loss den och sen kapa av diagonalrören någon decimeter och sen svetsa dit ringen igen..(?)

Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 1 användare
DrMerkwurdigliebe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser