Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  när ta frön egentligen?  (läst 9978 gånger)

Tapio

• Västergötland
när ta frön egentligen?
« skrivet: 16 okt-10 kl 17:23 »
Halaj!

Jag har plockat frön idag, från libbsticka och rabarber.
Undrar lite: finns det någon tumregel här, om när de skall tas?
Jag antar att man kan ta dem för tidigt, men kan man ta dem för sent också?
Jag tänker att om man skall se till hur naturen sköter sånt där så borde man ta dem så sent som möjligt, typ när de precis skall till att lossna av sig självt.

Och vad gäller rabarbern, när skall den sås?
Jag har alltid köpt småplantor i handeln så jag antar att man skall förkultivera?

//T

Sano

• Bohuslän
SV: när ta frön egentligen?
« Svar #1 skrivet: 16 okt-10 kl 18:34 »
Du tänker helt rätt. Ta fröna så sent som möjligt men innan de fallit till marken (för att undvika röta och mögel). Plocka gärna en torr dag och låt dem eftermogna inne, helst luftigt upphängda men på en bricka brukar också funka.

De flesta perenna växter är bäst att så på hösten, så jag antar att det gäller rabarber också. Så i sandblandad jord i små krukor, ställ ut eller i frysen så att de får frysa minst några veckor och ta sedan antingen in dem och odla svalt under ljus eller låt dem stå kvar ute och gro under våren.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Naturliv

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 16 okt-10 kl 18:47 »
Du tänker helt rätt. Ta fröna så sent som möjligt men innan de fallit till marken (för att undvika röta och mögel). Plocka gärna en torr dag och låt dem eftermogna inne, helst luftigt upphängda men på en bricka brukar också funka.

Sant, så sant. Men ibland blir det oväntat resultat. För ett par år sedan tog jag in frökapslar från någon okänd växt på tomten och lät dem torka i fönstret. Så helt plötsligt en dag ... pang, bom ... exploderade kapslarna och fröna spreds över hela vardagsrummet.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Tapio

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 16 okt-10 kl 19:06 »
De flesta perenna växter är bäst att så på hösten, så jag antar att det gäller rabarber också. Så i sandblandad jord i små krukor, ställ ut eller i frysen så att de får frysa minst några veckor och ta sedan antingen in dem och odla svalt under ljus eller låt dem stå kvar ute och gro under våren.

Halaj!

Tack för gott svar!
Men nu funderar jag lite; det kanske är lika bra att jag tar och sätter fröerna i jorden nu istället?
Jag har sådana där pluggboxar med timers till lysrör och hela kitet, men jag misslyckas varenda år. Antingen gror inte fröna eller så dör de när jag planterar.
Men där jag har rabarbern har jag lagt på ett några cm tjockt lager med torkat granbarr, som täckodling, för att minska ogräs. Det funkar jättebra. Men kanske också hindrar rabarbergroddar att ta sig upp?

//T

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 16 okt-10 kl 19:48 »
Hejsan :)

Enklaset sättet att föröka rabarber och libbsticka är att dela plantorna.
Jag försökte utrota en malplacerad rabarberplanta, men det gick bara inte! Rabarber kommer upp om du lämnar minsta lilla del av rotstocken kvar i backen, så det kan omöjligt vara svårt att få en planta att bli massor av plantor om man vill ::)
Libbsticka blir väldigt tjock och kan börja kväva sig själv, och den går också bra att dela på om du vill ha fler plantor.
Men om det handlar om att du faktiskt vill TA FRÖER från befintliga plantor så har du rätt i att det är just innan de faller av självmant som det är bäst att plocka dem. Man kan som det skrevs ovan låta dem mogna klart inne på köksbänken el dyl. För att förhindra 'frö-explosioner' kan du sätta ett kaffefilter el dyl över som ett tält se bara till att det inte blir fuktigt där under. Min mamma sätter fröerna hon vill eftermogna i godispåsar av papper eller kompostpåsar av papper.
Om du tar fröer kan det bli att du får korsbefruktade plantor, dvs att de nya plantorna blir lite annorlunda än vad moderplantan är. Det är kanske inte så vanligt med rabarber och libbsticka eftersom det inte finns så förfärligt många sorter av dessa men ändå :P

De flesta fröer ska stratifieras, dvs köldbehandlas, precis som de blir utsatta för vid självsådd. Detta beskrevs ovan av Sano.
Om du känner dig skeptisk till att du ska lyckas så prova flera olika sätt: Så lite fröer undre moderplantorna, så lite fröer inne och ha i kyl/frys ett tag, så lite fröer i krukor och ställ ut i vintermörkret och låt naturen ha sin gång.

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Tapio

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 16 okt-10 kl 20:53 »
Jag försökte utrota en malplacerad rabarberplanta, men det gick bara inte! Rabarber kommer upp om du lämnar minsta lilla del av rotstocken kvar i backen, så det kan omöjligt vara svårt att få en planta att bli massor av plantor om man vill ::)

Halaj!

Min erfarenhet av rabarber är tvärtemot din. Jag köpte några plantor. En klarade sig, men de andra dog. Jag köpte några till. De dog också.
Visst, den andra kullen kanske fick svärmoderlig behandling, men den första skötte jag som vore det mina barn. Ändå dog de. Och den längst till vänster i min rabatt, varför sprudlar den så när dess artfränder dör? I samma rabatt? Ligger det en klump plutonium i rabatten, nånstans där till höger?
Jag vet inte, men den till vänster mår bra och det är den jag tagit frön från.

//T

tillägg: tack för ditt svar!!
« Senast ändrad: 16 okt-10 kl 20:56 av Tapio »

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #6 skrivet: 16 okt-10 kl 21:31 »
Rabarbersorterna är inte frökonstanta. Enligt Handbuch Samengärtnerei får man en vid variation av planttyper om man fröförökar. Det är alltså ett experiment att fröföröka, eller växtförädling om man har tur. Det tar 2-3 år att få plantor från frö, enligt samma källa.

Libbsticka ska kunna fröförökas enligt Plants for a future:
http://www.pfaf.org/user/Plant.aspx?LatinName=Levisticum%20officinale

Jag håller inte med om att det skulle vara ett generellt råd att ta frön just innan de faller. Frön ska vara mogna, om möjligt. En del faller när de är mogna, en del senare. I vårt klimat är det en kapplöpning med kyla och väta att hinna bärga moget frö av hyfsad kvalitet innan det försämrats för mycket. Varierar förstås en hel del mellan olika växtslag. Men många växter vi odlar är måttligt anpassade till att föröka sig i vårt klimat. Hur det är med just rabarber och libbsticka vet jag inte.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #7 skrivet: 16 okt-10 kl 23:33 »

Detta hänger troligen samman med att perenna växter inte fröförökas så ofta. Anuella och bienna frösås däremot i sån omfattning att man ofta avlat bort groningsvilan, och därmed slipper man stratifiering (men höstsådd blir också känsligare). Man har väl helt enkelt sått ut dem utan stratifiering och avlat vidare på dem som grott tämligen snabbt. Det är t ex i stort sett inga köksväxter som behöver stratifieras.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #8 skrivet: 16 okt-10 kl 23:35 »
De rabarber som är inhemska här på torpet får vara kvar år efter år. När jag en gång planterade en oxalsyrefri sort (Elmblitz) så försvann den tämligen omgående, troligen tagen av sork. Jag gissar att sorken inte gillar oxalsyra.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #9 skrivet: 16 okt-10 kl 23:38 »
Jag har försökt föröka libbsticka med en rotbit en gång men inte lyckats. Vet inte varför. Får väl försöka igen. Platsen borde passa tycker jag. Bra trädgårdsjord, ganska fuktig, och sol del av dagen.

Jan lindgren

« Svar #10 skrivet: 17 okt-10 kl 10:39 »
Hej!
Varken libbsticka eller rabarber behöver stratifieras. Så dem på våren. När det gäller perenner så är det mycket olika hur fröna ska behandlas. Det gäller att läsa på om varje art.
MVH
Jan

Whippet

• Norrbotten
« Svar #11 skrivet: 17 okt-10 kl 11:12 »
Men om det handlar om att du faktiskt vill TA FRÖER från befintliga plantor så har du rätt i att det är just innan de faller av självmant som det är bäst att plocka dem.

Hejsan. Jag citerar mig själv och erkänner att jag tänkte lite tokigt när jag skrev texten :-[ Av någon anledning hade jag mammas pioner ::) i huvudet när jag skrev att man ska plocka när de mognat - och de har en förmåga att spruta åt alla håll strax efter de blir svarta men eftermognar lite dåligt, så det gäller definitiv dem... men som Anders skrev så kan det ofta vara bra att hinna före fukt och kyla och därmed plocka in tidigare...
Bäst är väl att plocka direkt när de mognat, men som Anders skrev - det kanske inte hinns med att vänta ut dem...
Jag bor ju så högt upp i landet att jag nog har lite annat som regler än ni längre söderut(och nästan allt är längre söderut härifrån sett ;) ) Många plantor avmognar lite tidigare här uppe och fröerna kan bli klara lite snabbare än söderut. De blir ofta mindre också...
Det finns ju massor av fröer som aldrig faller av plantan förrän till våren - åtminstone här hos mig är akleja mm sånna - men på örtfronten ska jag nog vara sparsam med att uttala mig. Kan inte nog mycket :-[

Att man inte behöver stratifiera dessa två var nyheter för mig, men då har jag ju lärt mig något vettigt idag ;D

Konstigt att det är så olika i olika delar av samma land(ditt trädgårdsland alltså), men det kanske har med sorterna att göra? Har du olika sorter i landet? Är de frösådda? Köpta eller plockade från någons trädgård?Den ena kanske är bättre lämpad för där den står och den andra inte? Eller så har du bara haft otur...

Libbsticka menade jag att du skulle ta spaden och hacka hela torvan mitt itu, men det beror på hur stor torva du har??? Min blev säkert 15 cm i diameter och mitten höll på att dö för att det blev för tätt...
Jag har tung lerjord till både rabarber och libbsticka, men jag vet inte riktigt om det är 'rätt' att ha det. Mina trivs dock fin fint :P

:-* /Anette
« Senast ändrad: 17 okt-10 kl 11:21 av Whippet »
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Whippet

• Norrbotten
« Svar #12 skrivet: 17 okt-10 kl 11:20 »
Halaj!

Min erfarenhet av rabarber är tvärtemot din. Jag köpte några plantor. En klarade sig, men de andra dog. Jag köpte några till. De dog också.
Visst, den andra kullen kanske fick svärmoderlig behandling, men den första skötte jag som vore det mina barn. Ändå dog de. Och den längst till vänster i min rabatt, varför sprudlar den så när dess artfränder dör? I samma rabatt? Ligger det en klump plutonium i rabatten, nånstans där till höger?
Jag vet inte, men den till vänster mår bra och det är den jag tagit frön från.

//T
tillägg: tack för ditt svar!!

Jag kanske är lite fördomsfull :-[ mot en del köpta växter, men jag tycker att det låter som om du fått tag på en sån där klen sort som sällan överlever ute i verkliga livet ::) Har du inte någon granne med livskraftiga plantor som du kan gräva upp hos?

:-* /Anette, som är glad om någon kan ha nytta av minsta lilla sak hon kläcker ur sig i informationsväg ;)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #13 skrivet: 17 okt-10 kl 12:01 »
Hej!
Varken libbsticka eller rabarber behöver stratifieras. Så dem på våren. När det gäller perenner så är det mycket olika hur fröna ska behandlas. Det gäller att läsa på om varje art.
MVH
Jan
Hej Jan
Var hittar du dessa uppgifter?
Anders

esten

• -
« Svar #14 skrivet: 17 okt-10 kl 13:34 »
Apropå libbsticka :
Libbstickefrön har väldigt kort period som de är groningsdugliga , dvs köper ni en påse frön ska de sätta "omgående" , de förlorar grobarheten inom ett år . Men sedan är jag helt övertygad om att de ska stratifieras . Då mina frön övervintrade i jorden i växthuset och inte visade minsta grönska förrän året efter jag strödde ut dem .

Libbsticka har också ganska stora frökapslar och extremt små frön , så det kan vara svårt att se om fröna är kvar eller inte . Bäst är att skära av blomställningen med en bit "stam" och sedan hänga upp och ned , mörkt och svalt , med en papperspåse över blomman . Jag skär av när blomma och stam börjar skifta i gul/brunt .

Sniglar är tokiga i libbsticka och en planta jag satt utanför väggen blev uppäten inom en vecka , och det verkar som libbstickan inte lagrar så mycket näring i roten under växtperioden för den kom inte igen efter det . utan dog . den har inte kommit tillbaka heller efter längre tids väntan .
Libbstickan kan få rötter som är både två och tre meter djupa och samlar näringen från djupet , så de ytligare rötterna tar nog mest vätska och de djupare står för maten , så ska man flytta en planta eller dela så bör man ta ganska djupt också .

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #15 skrivet: 18 okt-10 kl 21:35 »
Sniglar är tokiga i libbsticka och en planta jag satt utanför väggen blev uppäten inom en vecka , och det verkar som libbstickan inte lagrar så mycket näring i roten under växtperioden för den kom inte igen efter det . utan dog . den har inte kommit tillbaka heller efter längre tids väntan .
Libbstickan kan få rötter som är både två och tre meter djupa och samlar näringen från djupet , så de ytligare rötterna tar nog mest vätska och de djupare står för maten , så ska man flytta en planta eller dela så bör man ta ganska djupt också .

Jag har en kraftig libbstickeplanta som jag inte etablerat själv. Jag har aldrig sett en snigel på den. Kanske din inte växte på en lämplig plats?

esten

• -
« Svar #16 skrivet: 18 okt-10 kl 21:39 »
Det spelar ingen roll om det var utomhus eller inne i växthuset .
Libbstickan drar sniglar .'
plantan i växthuset var i år tre meter hög och jag har skördat i omgångar .
Men jag har gått dagligen och plockat sniglar och dammsnäckor av den .

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #17 skrivet: 18 okt-10 kl 22:50 »
Varför har du libbstickan i växthuset?

Annars tänkte jag mer på lämplig plats ifråga om jord, dränering, ljus, el dyl. Pfaf listar dock inga specifika krav utom fuktig jord.

esten

• -
« Svar #18 skrivet: 18 okt-10 kl 22:59 »
Varför har du libbstickan i växthuset?

Annars tänkte jag mer på lämplig plats ifråga om jord, dränering, ljus, el dyl. Pfaf listar dock inga specifika krav utom fuktig jord.

Varför i växthuset , enkelt för att jag drog upp dom ffrån frö där .

Den plantan som blev uppäten utomhus växte i bakkant på en rabatt med bla en jätte prästkrage och en pimpinellros .
Jorden är lätt stenig och håller jämn fuktighet . Sol kommer åt hela dagen dock skuggas den värst brännande solen bort .
Har haft libbsticka tidigare och det har aldrig varit bekymmer .
Men jag har miljöners miljarde sniglar .
Ifjol så var det bara att gräva i potatislandet , blasten hade sniglarna tuggat i sig.
Hade satt frön av en jätte god vit lång rädisa som växte så det knakade , fick massor av fina rädisor , men samma gick ett par ggr om dagen och pllockade sniglar .
Tänkte försöka få frö , men hann inte före sniglarna ,
Hade köpt fröet i Portugal .

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #19 skrivet: 21 okt-10 kl 11:55 »
Rabarber är ganska känslig för väta i jorden, särskilt vintertid. Men om den placeras ganska torrt, så brukar rabarber vara lätta att få att trivas.

Rabarber är inte fröäkta i normalfallet, men det finns frön att köpa, bl a på engelska fröfirmor, som är väldigt homogena, antar att de har selekterat dem länge. Sår man frön från vanliga rabarber, både om man bara har en sort och om man har flera, så blir rabarberna ganska varierande i utseende och smak. Det kan iofs vara kul, men skörden blir nog inte så bra på de flesta plantorna. Fröna går bra att så på våren, men man kan inte räkna med skörd förrän år tre eller så, det tar tid att bilda den tjocka roten som rabarbern har.

Libbsticka gillar inte att flyttas, den slokar länge och börjar inte växa ordentligt förrän in på nästa säsong, är min erfarenhet. Delas ska den dock, annars blir den för stor, och ofta gles. Vart 3:e-4:e år kan vara lagom. Varje del ska ha både rot och skott, annars går det inte, är min erfarenhet.

Libbsticka kan fröså sig vilt, så man bör skörda fröställningarna, eller helst blomman, om man inte vill ha libbsticka överallt. Så att föröka med frön är nog inga problem.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 4 användare (2 dolda)
simon.arvestrand, sälen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser