Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kycklingmat vs. "vuxenmat"  (läst 1264 gånger)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
Kycklingmat vs. "vuxenmat"
« skrivet: 16 okt-10 kl 09:42 »
Vad är det egentligen som skiljer sig från kycklingfodret till vanligt färdigblandat hönsfoder (inte värpkonc. utan vanligt pellets)?

Det rent uppenbara är ju själva konsistensen, men hur är det med innehållet? Jag har nämligen inget kycklingfoder hemma och har nu fått kycklingar... jag vet, dålig planering  :-[

Kan man ta pelletsen och krossa till kycklingarna? Kanske blöta upp i vatten?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Existens?

• Gäst
SV: Kycklingmat vs. "vuxenmat"
« Svar #1 skrivet: 16 okt-10 kl 09:58 »
Det är nog mest proteinhalten som skiljer.. Ta du och krossa lite, men inte blöta upp..så klarar dom sig säkert till månag. Vi hade också bara allfoder hemma i ett par dar, och det gick då bra.

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
SV: Kycklingmat vs. "vuxenmat"
« Svar #2 skrivet: 16 okt-10 kl 10:06 »
Det är alltid så mycket 'pulver' i Fenix veg brun som jag alltid gett de vuxna, så kycklingarna har allt fått smaska i sig av det och inte av speciellt kycklingfoder :P
De tycks alltid ha mått bra av det... stora starka och livskraftiga chiks utan sjukdomar... eller har jag haft tur???

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

747 gäster, 3 användare
alternaiv, Ollefund, Renevatio1

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser