Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frö från jordärtskocka Bianca  (läst 5129 gånger)

Bortom_bäcken

Frö från jordärtskocka Bianca
« skrivet: 15 okt-10 kl 22:11 »
Hej jag har samlat in frön från mina jordärtskockor. Storleken på fröna är som oerhört små solrosfrön. Någon som har erfarenhet av att fröföröka Bianca från egenodlat frö?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: Frö från jordärtskocka Bianca
« Svar #1 skrivet: 15 okt-10 kl 23:41 »
Hos mig i kallt läge i Sörmland har de blommat men jag har aldrig sett frö. Var odlar du nånstans?

esten

• -
« Svar #2 skrivet: 15 okt-10 kl 23:48 »
Jag får frö varje år , men bryr mig inte om det . Tror att grobarheten inte är så bra bättre att sätta knölar

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 16 okt-10 kl 04:21 »
Men man borde kunna få fram nya sorter på det sättet. Troligen inte lika bra som föräldrasorten, åtminstone inte utan vidare selektering, men de som sätter moget frö är ju tidigare än de som inte gör det. Sen vore det spännande att prova, och det är billigare att skicka frön än knölar.

Så om det finns ett överskott av frön, som någon vill skicka mot en rimlig ersättning, så vill jag hemskt gärna ha. Spännande, ju, att prova något ovanligt. Skicka pm om någon vill sälja frön.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #4 skrivet: 16 okt-10 kl 12:21 »
Verkar inte finnas så stort hopp om fröförökning. Här är två vederhäftiga källor om fröförökning av jordskocka.

"Fast många sorter blommar i mellaneuropa, så kan de inte bilda grobara frön."
(Andrea Heistinger m fl, Handbuch Samengärtnerei, min översättning.)

"Although some varieties of Jerusalem artichoke will flower, any seed produced is usually sterile."
(Suzanne Ashworth, Seed to Seed)

Men man kan ju alltid se det som en utmaning. :-)

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #5 skrivet: 10 nov-10 kl 12:40 »
Det är ju inte svårare än att så ett par frön och testa om de gror!

Passa på innan årsskiftet bara, så att det inte blir olagligt sedan ;-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

438 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser